Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

HD7990 + OCZ ModXtream Pro 700w (panik)

Permalänk
Medlem

HD7990 + OCZ ModXtream Pro 700w (panik)

Hej har beställt hem ett HD7990 och sitter nu här helnöjd, tills jag inser.

Det behövs 3 stycken 8-pins strömkontakter? Jag har bara 2....
Vad gör man? Ser att det finns två lediga 6-pins, går det att använda en omvandlare och koppla på det viset?
Tänker då främst på en sådanhär: http://www.inet.se/produkt/8906181/grafikkort-6-pin-till-8-pi...

Tacksam för hjälp hoppas verkligen inte man måste avboka... :/

Permalänk
Medlem

om 700w räcker så är det bara tuta och köra!

Visa signatur

Ghost S1 + Lenovo T5
30" 21:9 IPS 200 Hz

tidigare:
SGPC K39 - 9600k, 1660S, 350w 1U

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slarr3n:

om 700w räcker så är det bara tuta och köra!

Så att man konverterar har ingen betydelse alls?

Permalänk
Skrivet av rotmos2:

Så att man konverterar har ingen betydelse alls?

Ja då, men som sagt agget måste räcka till. Ett 700w borde räcka men e nog nära gränsen, vilket agg har du och vad består din övriga dator av ?

Visa signatur

Ryzen 5800X3D - RX 6950 XT - Corsair vengeance 2x16 Gb - Corsair AX 760w [/B]

Permalänk
Medlem
Skrivet av daniel5908:

Ja då, men som sagt agget måste räcka till. Ett 700w borde räcka men e nog nära gränsen, vilket agg har du och vad består din övriga dator av ?

Antec Twelve hundred (chassie)
GTX 470 Super Overcloock, gigabyte (Grafik)
Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1333Mhz XMS3 (ram)
AMD Phenom II X6 1055T Thuban 2.8GHz Socket AM3 (prolle)
OCZ ModXStream PRO 700W 80+ (nätagg)
Socket AM3+ - AMD 870 - GA-870A-UD3 (moderkort)

Sitter ju 7 fläktar i och två vanliga mekaniska hdd, sen är det nog inget mer

Permalänk
Skrivet av rotmos2:

Antec Twelve hundred (chassie)
GTX 470 Super Overcloock, gigabyte (Grafik)
Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1333Mhz XMS3 (ram)
AMD Phenom II X6 1055T Thuban 2.8GHz Socket AM3 (prolle)
OCZ ModXStream PRO 700W 80+ (nätagg)
Socket AM3+ - AMD 870 - GA-870A-UD3 (moderkort)

Sitter ju 7 fläktar i och två vanliga mekaniska hdd, sen är det nog inget mer

Klockat processorn något? I vilket fall borde det vara lugnt då 7990 drar 600w som max i swecs tester. Där använder de även en mycket mer strömtörstig processor

Permalänk
Medlem

Mitt 7990 och i7 4770k tuffar på bra ihop. (på ett xfx 750w.)

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Avstängd

är det bara jag men cpun kommer att flaska något enormt med det grafikortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av albindubech:

Klockat processorn något? I vilket fall borde det vara lugnt då 7990 drar 600w som max i swecs tester. Där använder de även en mycket mer strömtörstig processor

Inte klockat något alls faktiskt men min prolle kommer ju definitivt vara flaskhalsen i systemet så klocka prollen lite grann kanske skulle behövas... Men blir väll väldigt snålt med watt över då...

Permalänk
Medlem

nej, du lär nog ha 100W över minnst. OCh är det hög verkninsgrad på ditt nätagg ska det duga.

Permalänk
Skrivet av rotmos2:

Inte klockat något alls faktiskt men min prolle kommer ju definitivt vara flaskhalsen i systemet så klocka prollen lite grann kanske skulle behövas... Men blir väll väldigt snålt med watt över då...

Med följande system så drar alltså 7990 600w. Det är med en Sandy Bridge E klockad till 4,4GHz. Du kommer aldrig att nå upp i samma strömförbrukning som den processorn även om du klockar din Så klocka på bara, fast du skall nog bara klocka en av komponenterna. Alltså, klocka antingen processorn eller grafikkortet!

Permalänk

Som de andra säger bör det fungera bra även om du klockar processorn men det ger ökad belastning på nätagget vilket kan öka ljudnivå samt korta livslängd, bara nåt att ha i bakhuvudet

Visa signatur

Ryzen 5800X3D - RX 6950 XT - Corsair vengeance 2x16 Gb - Corsair AX 760w [/B]

Permalänk
Medlem
Skrivet av rotmos2:

Så att man konverterar har ingen betydelse alls?

Det ingår konverteringskontakter till kortet.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle22:

är det bara jag men cpun kommer att flaska något enormt med det grafikortet.

Ja jo det är jag rädd för med men samtidig måste det väll ändå bli ett rejält lyft i spelprestanda ändå?
Tänker att jag får uppgradera prolle och moderkort om några månader då man fyllt på skattkistan igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Det ingår konverteringskontakter till kortet.

Vad bra! Så behöver inte införskaffa en konvertering från 6pin till 8 alls då för det ingår som standard?

Skrivet av albindubech:

Med följande system så drar alltså 7990 600w. Det är med en Sandy Bridge E klockad till 4,4GHz. Du kommer aldrig att nå upp i samma strömförbrukning som den processorn även om du klockar din Så klocka på bara, fast du skall nog bara klocka en av komponenterna. Alltså, klocka antingen processorn eller grafikkortet!
http://i43.tinypic.com/2youwpy.png

http://i42.tinypic.com/b5kt45.png

Skrivet av daniel5908:

Som de andra säger bör det fungera bra även om du klockar processorn men det ger ökad belastning på nätagget vilket kan öka ljudnivå samt korta livslängd, bara nåt att ha i bakhuvudet

Härligt då känns allt lugnare! Grafikkortet hoppas jag inte att jag behöver klocka känns maffigt som det är, däremot kanske man skulle ta och kolla upp hur man kan pina på prollen lite extra

Permalänk
Skrivet av rotmos2:

Hej har beställt hem ett HD7990 och sitter nu här helnöjd, tills jag inser.

Det behövs 3 stycken 8-pins strömkontakter? Jag har bara 2....
Vad gör man? Ser att det finns två lediga 6-pins, går det att använda en omvandlare och koppla på det viset?
Tänker då främst på en sådanhär: http://www.inet.se/produkt/8906181/grafikkort-6-pin-till-8-pi...

Tacksam för hjälp hoppas verkligen inte man måste avboka... :/

Intressant!

Tänkte köpa 7990 från webhallen, men läste att minimum var 850w

Och jag har bara 750w.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av rotmos2:

Ja jo det är jag rädd för med men samtidig måste det väll ändå bli ett rejält lyft i spelprestanda ändå?
Tänker att jag får uppgradera prolle och moderkort om några månader då man fyllt på skattkistan igen

joo men kan ändå lika väl vara tvärt om. Kusinen hade starkare grafikkort och svagare cpu, det gick inte alls bra. Han var tvungen att byta upp sin cpu för att det skulle flyta bättre.

Permalänk
Skrivet av AlexanderLindhe:

Intressant!

Tänkte köpa 7990 från webhallen, men läste att minimum var 850w

Och jag har bara 750w.

Ingen fara. Köpte ett och sitter på ett 750W PSU. Tuffar på utan problem.

Visa signatur

MB Asus Z-97-A CPU i5-4690K GPU Sapphire R9 290X RAM 2*4GB Corsair Vengence i 2133MHz PSU OCZ ZT 750W Lagring 2*240GB Intel 330 SSD Kylning CPU Corsair H100i Chassie FD R4 Skärmar 2*AOC I2757Fm Router Asus RT-AC68U Bredband Bahnhof 100/100 fiberlina på stadsnät

"If it aint broken, dont fix it...or?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlexanderLindhe:

Intressant!

Tänkte köpa 7990 från webhallen, men läste att minimum var 850w

Och jag har bara 750w.

Det är en rekommendation från tillverkaren för att ha spel rum, dom vet inte alls vilket nätagg man använder då det finns mängder, vissa säger 850w men kan inte leverera det, ett system med 7990 drar runt 600watt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle22:

joo men kan ändå lika väl vara tvärt om. Kusinen hade starkare grafikkort och svagare cpu, det gick inte alls bra. Han var tvungen att byta upp sin cpu för att det skulle flyta bättre.

Okej... Aj då. Men kan det verkligen vara så att det blir sämre än det jag har idag? Tänkte på det med mitt moderkort har ju inte fullt stöd för CF men det har väll ingen betydelse när båda gpuerna sitter på samma kort och i samma pci-slot?

Permalänk
Skrivet av AlexanderLindhe:

Intressant!

Tänkte köpa 7990 från webhallen, men läste att minimum var 850w

Och jag har bara 750w.

Vad bra att du läser inläggen i tråden hörru!

Permalänk
Skrivet av Surgubben:

Ingen fara. Köpte ett och sitter på ett 750W PSU. Tuffar på utan problem.

Skrivet av Bulltazar:

Det är en rekommendation från tillverkaren för att ha spel rum, dom vet inte alls vilket nätagg man använder då det finns mängder, vissa säger 850w men kan inte leverera det, ett system med 7990 drar runt 600watt.

Skrivet av albindubech:

Vad bra att du läser inläggen i tråden hörru!

Okej! Jag googlade också det nu, de flesta räknarna rekommenderade 600w.

Tack för tippsen, tänkte vänta på 290 tredje part kylarna men det kanske blir ett 7990

Permalänk
Avstängd
Skrivet av rotmos2:

Okej... Aj då. Men kan det verkligen vara så att det blir sämre än det jag har idag? Tänkte på det med mitt moderkort har ju inte fullt stöd för CF men det har väll ingen betydelse när båda gpuerna sitter på samma kort och i samma pci-slot?

Kan mycket möjligtvist prestera sämre. Att moderkortet inte stödjer cf spelar ingen roll, då det är 2 gpuer på en krets.