Automatisk utlämning av svensk datatrafik till fler myndigheter

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av 7an:

Piratpartiet?

Ni skämtar, det är inte ens ett parti, man har bara en idee, men kan inte överleva enbart på detta, man måste vidareutveckla sitt partiprogram.

SD214, synd bara att SD gjorde sig ovänner med SDU, ovanligt klantigt!

Handen på hjärtat, när läste du deras partiprogram sist, inte bara gick på hörsägen?

http://www.piratpartiet.se/partiprogram/

Kortkorta versionen
http://www.piratpartiet.se/politik/ppfemminuter/

Se var övriga partierna startade, hur många frågor de hade och hur lång tid det tog innan ett omfattande program tog form. Folkpartiet endast bondefrågor etc etc. Är inte PP långt före kurvan?

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av 7an:

Piratpartiet?

Ni skämtar, det är inte ens ett parti, man har bara en idee, men kan inte överleva enbart på detta, man måste vidareutveckla sitt partiprogram.

Piratpartiet är inte ensamma om att bara ha en idé...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Er1kssoN:

Jo, om vi hade hade en demokrati så. Men nu har vi ju diktator Fredrik Reinfeldt istället.

men det där är ju en överdrift

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av 7an:

Piratpartiet?

En idé? Har du läst deras partiprogram?

Förövrigt vore det konstigt om de inte var ett parti eftersom de sitter i Europaparlamentet. Och det som krävs för att få vara ett registrerat parti i Sverige är att man får 2000 namnunderskrifter, och det fick de, 2006. De har alltså varit ett parti i 7 år, Vakna.

Angående SDU så tycker jag de ska sluta fjanta omkring och gå över till Svenskarnas Parti direkt, men som Kasselstrand håller på tycker säkert även de att han är för extrem för att platsa där.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

I framtiden när socialtjänsten gör sina utredningar kommer handläggarna sitta och granska vilka sidor som mamman eller pappan brukar titta på. De kommer att göra sina bedömningar och fatta beslut om vårdnad baserat på detta. Socialtjänsten och andra myndigheter kan redan idag hitta på precis vad som helst. De anlitar t.ex. nationella insatsstyrkan som skjuter chockgranater mot kvinnor och barn. http://www.dn.se/nyheter/sverige/granater-mot-mamma-nar-barn-...

Det är FARLIGT att låta myndigheter ha tillgång till privat datatrafik.

Visa signatur

Varför önska sig fred jorden när man kan få krig på månen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xynter:

Går det här igenom så misstänker jag att alla som vill ha någon sorts anonymitet på internet skaffar VPN och börjar kryptera överföringar. Förhoppningsvis så hittar man någon trevlig tjänst som tillhandahåller VPN-tunnlar och har möjlighet att dekryptera överföringarna.

Det finns ju grupper idag (fildelning) som kör med VPN / Proxy / SFTP osv osv för att hemlighålla / kryptera sin aktivitet på nätet.
Tror dessa grupper kommer bli fler nu och då inte enbart för fildelning utan för all aktivitet på nätet.

Om detta nu går igenom. jag undrar också om ISP riskerar något om dem inte sammarbetar med brottsmyndigheter. vissa ISP tex Bahnhof håller hårt på PUL för sina kunder, mycket för att öka sin popularitet och få in fler kunder. Men om nu tex Bahnhof vägrar vad blir det för "straff" för dessa ISP då?

För om det inte blir för stora straff borde ju i princip alla ISP i Sverige sätta sig på tvären tycker man för sina kunders skull. Men jag får inte uppfattningen att våra ISP:er gör det idag gällande detta nya "förslag".

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|Fedora Srv VM Host: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolflakes:

Jag ser hellre att man arbetar med samhället, så att individer inte får för sig att utföra terroristdåd - istället för att övervaka alla. Det är ett hot människors åsikter. Det är bara en tidsfråga innan de med fel åsikter kartläggs.

Det har ju redan skett tidigare i Sverige, så vad är det som stoppar den här gången:
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=2519&arti...
http://sv.wikipedia.org/wiki/IB

Lyssna på P3 Dokumentärs program om IB-affären, mycket intressant.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

Det finns ju grupper idag (fildelning) som kör med VPN / Proxy / SFTP osv osv för att hemlighålla / kryptera sin aktivitet på nätet.
Tror dessa grupper kommer bli fler nu och då inte enbart för fildelning utan för all aktivitet på nätet.

Om detta nu går igenom. jag undrar också om ISP riskerar något om dem inte sammarbetar med brottsmyndigheter. vissa ISP tex Bahnhof håller hårt på PUL för sina kunder, mycket för att öka sin popularitet och få in fler kunder. Men om nu tex Bahnhof vägrar vad blir det för "straff" för dessa ISP då?

För om det inte blir för stora straff borde ju i princip alla ISP i Sverige sätta sig på tvären tycker man för sina kunders skull. Men jag får inte uppfattningen att våra ISP:er gör det idag gällande detta nya "förslag".

Egentligen skiter jag i om det är i huvudsak ett PR-stunt eller om de verkligen bryr sig, det viktiga är att de på pappret särtter sina kunder först, och det borde gälla alla ISP'er... Utan kunder är de NADA och jag vet ett tiotal personer som redan igår bytte till Bahnhof från t. ex Telia och Alltele, och när de ringde och sade upp sina abonnemang med motiveringen att de inte hört något från dem på samma sätt som Bahnhof fick de till svar att "Vi måste följa de lagar och regler som gäller".

Och det där stör mig. De försöker inte ens. De bugar och bockar för staten med mössan i handen, så det är inte konstigt att folk byter.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Urk! Man blir ju mörkrädd när man tänker på varthän vi är på väg idag =\

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Hjälpsam

Det är märkligt att det finns förbud om att samköra register för att hitta tex de som fuskar med sjukersättningar men att sådant här kan föreslås.
Man får inte, för att förhindra mobbning, sätta upp kameror i en skola, för att det anses vara ett brott mot den personliga intigriteten, men sånt här skall vara tillåtet.
Det saknas konsekvens och helhetssyn.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem

Det är vackert på nåt vis, hur makthavare känner behovet att inskränka på det privata utrymmet hos medborgare samtidigt som man arbetar för att minska samhällets insyn i den egna verksamheten.

Visa signatur

Det var bättre förr när datorer var något man kunde göra vad man ville med. Lägg ner hårdvarubegränsningar och fåniga förhinder så hårdvaran kan utnyttjas på ett kreativare sätt.

Permalänk
Skrivet av Locutio:

Det är vackert på nåt vis, hur makthavare känner behovet att inskränka på det privata utrymmet hos medborgare samtidigt som man arbetar för att minska samhällets insyn i den egna verksamheten.

Exakt vad jag tänkte när jag satt på toaletten precis

Visa signatur

Du har redan tackat ja!

Permalänk
Medlem

Snart säljer dom våra kontaktuppgifter till reklam åxå, bara för att finansiera övervakningen.........

Visa signatur

Burk 1: ASUS Z87-A/i5-4670K/Crucial BallistixSport 16GB/MSI GTX980/Sandisk Ultra Plus 256GB/WD Green 2TB/
Be Quiet L8 630W 80+ Bronze Modulär.
Burk 2: MSI Z97 Krait Edition/i5 4690K/ HyperX Fury 8GB 1866Mhz/Gigabyte GTX760 OC/Sandisk Ultra Plus 256GB/EVGA 500W

Permalänk
Medlem

Har ej läst hela tråden så kanske är det något som redan postat detta.

Var i kontakta med Tele2 nu precis och frågade samma sak som Bahnhof svarade på tidigare i tråden. Här kommer chatten:

"Daniel
Hej, hur kan jag hjälpa dig?

Dennis
Hej!

Är Tele2 en av de operatörer som ger myndigheter (Säpo, Polisen, Tullverket) tillgång till automatisk avlyssning?

Daniel
Nej vi har gett hårda direktiv till Säpo att vi absolute INTE ger ut information om våra kunder till dom. Dock notera att om polisen efter frågar information angående en utredning så måste vi ge utt detta enligt lag. Men när det kommer till avlyssning så har vi sagt nej till detta.

Dennis
Så det är inget snack om automatiskt utlämning av information från Tele2´s sida?

Daniel
Absolut inte, http://www.aftonblad….se/nyheter/article17866909.ab här kan du få läsa sista stycket " Tele2 Vägrar"

Dennis
Okej, då har jag fått svar på mina frågor!

Tack för hjälpen, du får ha en trevlig helg!

Daniel
Tack detsamma till dig Dennis!"

Utdrag från länken han skickade:

"Tele2 vägrar
Tele2 vägrar blankt att automatiskt lämna ut uppgifter till Säpo.
– Vi på Tele2 har, från dag ett, varit väldigt tydliga med att det här fullständigt uteslutet för oss. Det har vi redogjort för i remissvar och möten med Säpo, säger Tele2:s chefsjurist Stefan Backman till TT.
– Vi vet att integriteten är otroligt viktig för våra kunder och det här är väldigt integritetskänsliga uppgifter, fortsätter han.
Enligt Ekot sitter Säpo just nu i förhandling med operatörer.
– Med oss sitter de definitivt inte i någon förhandling. Vi har sagt blankt nej."

Visa signatur

"De som fattar, fattar."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Det är märkligt att det finns förbud om att samköra register för att hitta tex de som fuskar med sjukersättningar men att sådant här kan föreslås.
Man får inte, för att förhindra mobbning, sätta upp kameror i en skola, för att det anses vara ett brott mot den personliga intigriteten, men sånt här skall vara tillåtet.
Det saknas konsekvens och helhetssyn.

Konsekvensen finns där men den är tyvärr patologisk: Övervakning av myndigheter är inte ok. Övervakning av medborgare är ok.

"Helhetssyn" flnns även, fast i en annan betydelse: Totalövervakning.

Visa signatur

Varför önska sig fred jorden när man kan få krig på månen?

Permalänk
Avstängd

Börjar kännas ruskigt nu. Med så många människor är det ett under om inte systemet missbrukas.
Blä!

Permalänk
Skrivet av Birkus:

Så du menar att journalister, företagare och politikerna styr landet själva och låtsas att de tjänar folket? Och hur skulle de veta, eller orka bry sig om att veta om det var en ingenjör eller journalists datatrafik de bevakade?

Undantagen kommer, du ska få se vad som händer när Aftonbladet inser att detta förslag betyder att meddelarskyddet upphör existera. Det finns redan såna undantag från PUL.

Citat:

Du får det att låta som att vi lever i en skendemokrati, typ som skolan.

Nja, och jag tror inte de vill illa heller, det är bara det att politikerna inte ser skogen för alla träd. De ser och hör sina kompisar, de ser och hör påtryckare, de ser och hör journalister -- de ser och hör inte rörmokare Muhamed i Storuman eller assistent Svensson i Skara. Den stora skaran de inte ser eller hör blir en ansiktslös hop, och de få gånger de ser eller hör den ansiktslösa hopen så blir de skrämda eller irriterade. Lagarna stiftas för att hålla den ansiktslösa massan (som bara hittar på ofog och tycker fel hela tiden) i schack, och eftersom lagarna blir orimliga så klagar kompisar, påtryckare och journalister och får undantag.

Grundproblemet är att det inte finns något sätt för enskilda att göra sig hörda om de inte tillhör grupperna journalister, påtryckare, eller politiker. Tanken är nog att enskilda ska bilda föreningar och påtrycka genom föreningen, och att journalisterna ska rapportera utbredda åsikter -- men det är mycket svårt att bilda effektiva föreningar när det inte finns något sätt att nå ut, och journalister ser som sin roll att FORMA opinionen, inte att RAPPORTERA den.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Medlem
Skrivet av mungo_skata:

Börjar kännas ruskigt nu. Med så många människor är det ett under om inte systemet missbrukas.
Blä!

Och när systemet väl missbrukas så blir det en tvådagars atrikelserie i dagstidningarna som slutar med att inblandade är överens om att "Vi får ta och titta till våra rutiner", när den riktiga slutsatsen i ett sådant läge borde vara "Då det med all önskvärd tydlighet konstaterats att vi inte är mogna att hantera det här kommer verksamheten läggas ned med omedelbar verkan".

Om du get någon en pistol, och han säger att han inte ska skjuta någon, men så gör han det i alla fall, så inte fan nöjer sig folk med "Förlåt, jag ska se över mina rutiner, bara jag får behålla min pistol".

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag upprepar en fråga som någon annan ställde tidigare i denna tråd men som ingen svarade på.

Kan någon väldigt kompetent person svara på följande fråga: Hur mycket skyddar egentligen en VPN tunnel mot detta?
OM jag fixar vpn, kan jag då sitta helt tryggt och VETA att ingen kan komma åt någon information som jag skickar över internet?

Visa signatur

* ATI Radeon HD 5850 1GB * ATX Intel P55 (P7P55D PRO) * Corsair XMS3 4096MB DDR3 PC3-10666 1333MHz * Corsair (PSU) 650W TX ATX * Antec Three Hundred * Intel Core i5 750 2,66GHz * Samsung Spinpoint F3 1TB 7200RPM / 32MB Cache * OCZ Vertex 2, 64 GB *

Permalänk
Medlem

Nej VPN är inte ett fullständigt skydd, om någon spelar in trafiken så kan man återskapa den om man bara känner till nyckeln.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zache_:

Tycker ni alla verkligen att det är så illa?...

Kortade ned citeringen men kan bara hålla med, jag störs inte av det men tycker det är obehagligt och tråkigt att det ska behövas. Vore intressant att veta om behovet alltid har funnits, med all övervakning kan man lätt få för sig att landet är fullt av grovt kriminella element, kanske är det så?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Egentligen skiter jag i om det är i huvudsak ett PR-stunt eller om de verkligen bryr sig, det viktiga är att de på pappret särtter sina kunder först, och det borde gälla alla ISP'er... Utan kunder är de NADA och jag vet ett tiotal personer som redan igår bytte till Bahnhof från t. ex Telia och Alltele, och när de ringde och sade upp sina abonnemang med motiveringen att de inte hört något från dem på samma sätt som Bahnhof fick de till svar att "Vi måste följa de lagar och regler som gäller".

Och det där stör mig. De försöker inte ens. De bugar och bockar för staten med mössan i handen, så det är inte konstigt att folk byter.

Håller med, jag skulle ha Bahnhof igen om jag kunde, men adressen jag bor på idag har avtal med Telia, "dont like it". jag vill ha Bahnhof igen, de är stabila, bra kundservice vad det än gäller, kundtjänst, teknisk support eller faktura-avdelningen.

det ända dem är lite dåliga på är att svara snabbt på e-mail gällande all typ av kundservice, men ringer man så agerar dem direkt, så de har verkligen valt att hålla sig till Telefon när det är kommunikation / kontakt med sina kunder.

många bolag går istället ifrån Telefon kommunikation till kommunikation via Webbformulär.

Sen öppettiderna per telefon kunde vara lite bättre. men jag har inte behövt ringa många gånger på 4år jag haft Bahnhof fiber i min förra lägenhet.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|Fedora Srv VM Host: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av feesk:

Jag upprepar en fråga som någon annan ställde tidigare i denna tråd men som ingen svarade på.

Kan någon väldigt kompetent person svara på följande fråga: Hur mycket skyddar egentligen en VPN tunnel mot detta?
OM jag fixar vpn, kan jag då sitta helt tryggt och VETA att ingen kan komma åt någon information som jag skickar över internet?

Du kan tex skapa en "kompisgrupp" som ingår i ditt VPN, sedan där emellan krypterar er överföring av data.
det hjälper ju inte så mycket för surf, mer för filöverföring, chat osv. men sätter ni upp en VPN server med proxy på en host:ad server eller något kan ni surfa ut via den i VPN nätet.

eller så köper man en Proxy tjänst online som många redan gör. men min uppfattning av dessa Proxy tjänster är att man sumpar rätt mycket hastighet då Proxy servern som man kopplar upp sig mot maxar sin bandbredd för alla sina kunder.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Varför inte dela informationen till alla som vill ha den bara, Skolverket vill säkert spåra skolkare å kennel klubben vill nog ha koll på vilka som köper oregade hundar... Heja Sverige

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av running_wild:

Har ej läst hela tråden så kanske är det något som redan postat detta.

Var i kontakta med Tele2 nu precis och frågade samma sak som Bahnhof svarade på tidigare i tråden. Här kommer chatten:

"Daniel
Hej, hur kan jag hjälpa dig?

Dennis
Hej!

Är Tele2 en av de operatörer som ger myndigheter (Säpo, Polisen, Tullverket) tillgång till automatisk avlyssning?

Daniel
Nej vi har gett hårda direktiv till Säpo att vi absolute INTE ger ut information om våra kunder till dom. Dock notera att om polisen efter frågar information angående en utredning så måste vi ge utt detta enligt lag. Men när det kommer till avlyssning så har vi sagt nej till detta.

Dennis
Så det är inget snack om automatiskt utlämning av information från Tele2´s sida?

Daniel
Absolut inte, http://www.aftonblad….se/nyheter/article17866909.ab här kan du få läsa sista stycket " Tele2 Vägrar"

Dennis
Okej, då har jag fått svar på mina frågor!

Tack för hjälpen, du får ha en trevlig helg!

Daniel
Tack detsamma till dig Dennis!"

Utdrag från länken han skickade:

"Tele2 vägrar
Tele2 vägrar blankt att automatiskt lämna ut uppgifter till Säpo.
– Vi på Tele2 har, från dag ett, varit väldigt tydliga med att det här fullständigt uteslutet för oss. Det har vi redogjort för i remissvar och möten med Säpo, säger Tele2:s chefsjurist Stefan Backman till TT.
– Vi vet att integriteten är otroligt viktig för våra kunder och det här är väldigt integritetskänsliga uppgifter, fortsätter han.
Enligt Ekot sitter Säpo just nu i förhandling med operatörer.
– Med oss sitter de definitivt inte i någon förhandling. Vi har sagt blankt nej."

Mycket roligt att höra! Då känns det bra att vara kund hos Tele2 på telefon, samt blivande vad gällande internet.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Dessa myndigheter fungerar ju idag så varför är detta nödvändigt? Det är känt att register missbrukas. Tyvärr så har jag svårt att se hur detta är proportionellt mot uppgiften. Gör registerfel nummer ett och samla fel- och privata uppgifter helt hämningslöst och få en myndighet som är 1% mer effektiv?

Visa signatur

Topkek

Permalänk
Medlem
Skrivet av gBunker:

Varför inte dela informationen till alla som vill ha den bara, Skolverket vill säkert spåra skolkare å kennel klubben vill nog ha koll på vilka som köper oregade hundar... Heja Sverige

Skickades från m.sweclockers.com

Låt oss då gå ett steg längre och ge alla tillgång till allas information. Då kan man ju se om grannen har något fuffens för sig, och man kanske tänker sig lite extra för innan man går in på akrobatshemaledvärgporr.com nästa gång eftersom man inte vill att grannarna skall snacka om det, men om de ändå gör det, så kanske de tänker sig för vad de säger till varandra eftersom man kan avlyssna deras skvaller om en, och vad ska de då säga på nästa kräftskiva?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakeemzo:

Vi borde DDOS'a regeringen, och som vanligt är vanliga svensson på ett forum och gnäller. När ska vi verkligen börja säga ifrån, vi verkar acceptera allting i detta land.

Massprotest mot detta skit, vi betalar skatt till Sveriges välfärd, och vi bör få vara med och bestämma hur Sverige ska hanteras. Varför har vi demokrati när regeringen går bakom ryggen på varje väljare.

Jag tror den där regeringen behöver en update när det gäller den tekniska världen.

Jag tror att alla vet vad det handlar om, ($$$$$$$$$$$$$$) Pengar!!!

Regeringen behöver inte en update, den behöver BYTAS UT! Borgligt har aldrig varit bra för oss, Borgligg regering leder bara till att rika blir rikare och att Sverige och Svenskarna blir fattigare och får sämre skyddsnät rent allmänt. De rika tömmer Sverige på pengar helt enkelt. de skiter i oss.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant hur enkelt det kommer bli att komma åt den informationen, På tanke av att det kommer att vara flera 1000 som kommer ha tillgång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av feesk:

Du får en annan IP (Som kanske kan bindas till dig om VPN tjänster har loggar.) Då ser det ut som en annan person som skickar information.
Om du skaffar en utlänks VPN så kan så kan dom inte se informationen (säpo).