Transportskadad TV på väg till InfoCare för reparation, åsikter och information önskas!
Min knappt 14 månader gamla LG 50PA550T TV gick nyligen sönder och då jag enligt inWarehouse där jag köpt TV:n hade 2 års garanti så ville jag få den reparerad. Efter kontakt med InWarehouse så sa de att det enklaste är om jag kontaktar InfoCare och skickar den direkt till dem istället för att skicka det till InWarehouse där då enda skillnaden blir att det tar längre tid.
Ett Garantiärende upprättades och jag fick en förbetald fraktsedel samt en uppmaning att ringa DHL kundservice för att boka frakt. Då vi inte har hade kvar originalemballaget så ringde jag InfoCare för att undersöka möjligheten att få ett emballage skickat till mig från dem, något som inte alls var möjligt utan det är mitt egna ansvar att paketera TV:n på bästa möjliga sätt. Med hjälp av en tom TV-kartong från soprummet, dubbla lager av ett lite styvare liggunderlagsliknande material samt ett stort antal knutna plastkassar lyckades jag få till ett enligt mig stabilt och tåligt paket och skickade då detta till InfoCare.
Tyvärr så har nu TV:n gått sönder under frakten och nedan följer dagens mailkorrespondens (något förkortad):
Vid ankomst till oss visade det sig att sändningen var undermåligt emballerad
och tyvärr har det uppstått en transportskada på produkten.
Vill ni att vi lämnar ett kostnadsförslag på transportskadan?
Var vänlig återkom med besked till transportskador.lin@infocare.com inom 2 arbetsdagar.
Det var tråkigt att höra då vi verkligen packat produkten så gott vi kunnat utan tillgång till originalemballaget. Vad för typ av skada är det? Och kostar det något att få ett kostnadsförslag?
Tyvärr har displayen gått sönder, men vi skickar ett kostnadsförslag till dig så får du ta ställning till detta
Bilder bifogade med mailet:
Om jag skulle få den reparerad, hur skickas den då tillbaka? I samma undermåliga emballage?
Vi packar den naturligtvis i ett annat emballage så att det håller.
Sen kom kostnadsförslaget, där dom vill ha totalt 8131,21 kronor för att reparera min TV som kostade 4990 kronor i inköp. Dessutom så verkar jag enligt kostnadsförslaget (som jag inte har bett om) nu vara tvungen att betala åtminstone en undersökningsavgift.
Kostnadsförslaget:
Kostnadsförslag:
exkl. moms (SEK) inkl. moms (SEK)
Reservdelskostnad: 4083.57 5104.46
Arbete: (fast pris) 1626.40 2033.00
Frakt: 795.00 993.75
Summa: 6504.97 8131.21
Om skriftligt svar inte erhållits inom 14 kalenderdagar returneras enheten och kostnad för undersökning, frakt och ev. emballage + moms debiteras. Vid ej godkänt kostnadsförslag debiteras undersökningsavgift, frakt och ev. emballage + moms. (Enilgt gällande prislista).
Vi reserverar oss för att fler delar kan tillkomma, varvid vi skickar ett kompletterande kostnadsförslag. Följdfel uppkomna pga fuktskada eller åska täcks ej av reparationsgarantin.
Svar:
Kostnadsförslag godkännes.
Nej tack, returnera enheten mot undersökningsavgift och frakt och ev. emballage + moms.
Nej tack, enheten kan skrotas på verkstaden. Debitera endast undersökningsavgift + moms. (eventuell infrakt debiteras).
Efter detta så har jag skickat ett mail men ännu inte fått något svar:
Hej igen!
Jag har nu mottagit ett kostnadsförslag och det verkar som att jag därför måste betala minst en felsökningsavgift? Då jag aldrig bad om ett kostnadsförslag så antar jag att det inte gäller i mitt fall alternativt att felsökningsavgiften är 0 kronor?
TV:ns affektionsvärde är för mig näst intill obefintligt och jag kan därför inte förstå varför jag under några som helst omständigheter skulle vilja reparera TV:n för nästan dubbla inköpspriset.
Att ni skulle packa TV:n i ett annat hållbarare emballage låter bra. Men om ni nu har tillgång till bra emballage, varför kunde jag då enligt er kundtjänst inte under några som helst omständigheter köpa ett emballage från er och skicka min TV i från första början? Jag tycker att det låter som en bra lösning för alla inblandade, var kan jag vända mig för att tipsa ansvariga på InfoCare om detta förslag? Om det finns uppenbara orimligheter i mitt förslag är jag mycket intresserad av att bli upplyst.
Så är detta enbart mitt fel? Vad är det bästa jag kan göra av situationen? Även om jag inte lyckas göra något som direkt gagnar mig så vill jag gärna försöka påverka och informera företag och privatperson om hur det funkar och på så sätt kanske kunna bidra till att liknande incidenter uppkommer i framtiden, för jag lär ju knappast vara den första?
Att det har gått som det har är ganska frustrerande och det jag retar mig mest på att de vägrat att skicka mig ett emballage, trots att de uppenbarligen har tillgång till sådant. Utöver detta så är jag föga imponerad av InfoCares kundvänlighet och hantering av ärendet. Men det är väl så när man är ett företag som inte direkt tjänar någonting på nöjda kunder.
Tack för att du orkade läsa, kom gärna med tips eller synpunkter!
| AMD Phenom II x6 1100T @ 4 GHz || Thermalright ultra 120 eXtreme || Asus Crosshair IV Formula 890FX |
| 8GB Corsair Vengeance LP @ 7-8-8-19 1500 MHz || Asus GTX 560 ti directCUII @ 1000/2300 MHz |
| Adata XPG SX900 512 GB SSD || Corsair HX Series 520W || Antec p182 |