Permalänk
Medlem

Hjälp med dator för 8000kr

Hej!
Jag skulle behöva lite hjälp med att sätta ihop en dator (bara datorn med chassi osv)
Jag tänkte mig en budget på 8000kr.
Det ska vara en speldator, vill kunna spela nya spel med bra upplösning och höga inställningar.

Har kollat runt men hittade ingen tråd som passade mig

Tack på förhand

Permalänk
Avstängd

Fantastisk dator och spelprestanda för 8000 kr.

Bättre än såhär blir det inte.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/4205537/varsegod

Den optiska enheten från Samsung är branschstandard, för 199 kr blir det inte bättre.

SSHDn från Seagate är en typ av hårddisk som har en total lagringsyta på 1TB, men även har 8GB SSD inbyggd som en form av flashminne. Det innebär att disken kommer "lära sig" vilka filer du använder oftast, och lagra dem i 8GB SSD minnet för snabbare åtkomst. Otroligt bra disk som fungerar utmärkt som systemdisk då du kan ha både OS och spel på den. I tester så tog det följande tid för de olika diskarna.

SSD = 32 sekunder för att boota upp windows 7.
SSHD = 46 sekunder.
Mekanisk hårddisk = 1 minut och 30 sekunder.

Minnena är framtagna för Inet, bra kvalité för pengen, håller en hastighet av 1600 mhz som är fullt kompatibelt med ditt moderkort. Du kan behöva ändra detta i BIOS då de sannolikt bootar med 1333 mhz första ggn.

760K som CPU, fyra kärnor för ex BF4 på high/ultra vissa inställningar, eller om du ska spela enklare spel med 1-2 kärnor så kommer du utan problem kunna surfa, lyssna på musik, kolla film mm samtidigt. Nästan INGA spel idag använder fyra kärnor ens, därför är det sweet spot just nu.

Moderkortet från Asrock har bra komponenter och har en helt ny krets som även i framtiden kommer stödja AMDs nya arkitekturer Steamroller och Excavator ifall du vill byta CPU inom de närmsta 2-4 åren. Har även stöd för flera grafikkort.

Cooler Master Hyper 212 EVO är en känd CPU kylare från Cooler Master som är värd sin vikt i guld, håller processorn sval och möjliggör en mild överklockning för mer prestanda.

Chassit N400 har funktionalitet som återfinns hos dyrare chassin, men för en billigare peng, har vunnit priser för detta och kommer med en snygg LED fläkt.

Be Quiet! kraft 700W räcker gott och väl till datorn och eventuella extra saker du vill slänga in i framtiden för att uppgradera, klarar lätt av två grafikkort. Har en BRA plattform från FSP, hög kvalitét och långa kablar.

Sapphire R9 290 är det näst bästa kortet du kan få i Radeon serien efter 290X, om man bortser från 290X som inte är en möjlighet för dom flesta. Otroligt starkt kort som utan problem och med hästlängder presterar bättre än ett GTX760 och 770 samt radeon 280X, har även stor minnesmängd vilket blir allt viktigare. Mantle kommer snart för BF4, vilket innebär att du kommer få märkbart bättre prestanda. Detta kortet håller i många år.

Så, vad säger du, hoppas du är nöjd och inser vilket bra paket detta är, du kommer ha riktigt kul med denna, och nästa år när du har pengar över köper du en SSD på 120-250GB, gör den till systemdisk och gör om SSHDn till lagringsdisk, en lagringsdisk som kommer vara oförskämt snabb på att ladda upp de spel du spelar mest.

Lycka till!

MVH

Permalänk
Skrivet av m86s:

WALL OF TEXT

Lyssna INTE på den här galningen. 760k köper man INTE med en budget på 8k. Den kommer flaska R9 290 HÅRT.

Kan inte göra en lista nu, men 4670k+GTX760 eller 8320+GTX760/GTX770/R9 280X lär bli bäst för det pris. Ska du ha SSD? OS?

Visa signatur

R5 2600x / 32GB / R9 280X

Permalänk
Avstängd

Till skillnad från dig, som bara häver ur dig påståenden, så kan jag faktiskt även visa upp teknisk fakta som backar upp det jag säger. Håll till godo, källa är www.techspot.com

Detta är alltså med R9 290X och Titan, starkare kort än R9 290 och med andra ord så borde dessa kort flaskas ännu hårdare av CPU då de kräver mer bandbredd, men LO and BEHOLD.

I BF4 skiljer det 4 fps mellan en dyr Intel i7 4960x 12 simulerade kärnor (8000 kr) och en AMD FX4100 4 kärnor (599 kr).

Likadant i Arma 3, skiljer 4-7 fps mellan en riktigt dyr processor och en billig.

Spelar man på 1920-1080 finns det ingen anledning då det är grafikkortet som flaskar, inte CPU.

För att tydliggöra, vilket alternativ kommer prestera bäst i BF4:

A - Intel i7 4770K med ett 500 kr grafikkort.

B - AMD FX4100 med ett 5000 kr grafikkort.

Löjlig fråga, svaret är uppenbart, och därmed torde denna diskussion vara död.

Permalänk

Du vet vad du snackar om, jag har sett att allt för ofta så rekommenderar folk en 4670k som absolut minimum vilket är överdrivet när vi snackar om tajta budgets. Processorer har alltid vart många steg före när det gäller spel.

Permalänk
Medlem

Tack så mycket m86s!
Du verkar veta vad du snackar om, bra skrivit så även jag förstår.
Tack för hjälpen, uppskattas verkligen! MVH