Permalänk
Medlem

Aspire 5742g nätverksproblem

Hej!

Har ett litet bekymmer med min flickväns dator, när hon har sin dator ifrån och har nätverkskabeln kopplad till switchen så dör min anslutning på min dator, så fort hon startar sin dator igen så funkar det, eller rycker av kabeln, jag ser också att när hennes dator är igång så visar switchen gigabit anslutning (grön lampa) sen när hon stänger av den visar den 100/10mbit (orange lampa) har kikat i bios och det ända jag hittar där är wake on lan denna har jag satt på Disable, några andra förslag?

mvh

Visa signatur

Mvh.

Permalänk

Hej

Har jag förstått dig rätt så "dödar datorn" nätverket för din andra maskin när den är avstängd.

Det kan vara ett IP-konfigurationsproblem, om det är en router du har och inte en switch, en router som tilldelar IP-adresser med DHCP.
För att eliminera det bör du på din Acer Aspire sätta ett fast IP i samma range, t.ex 192.168.0.50, med rätt gateway (routerns ip-adress), om det gör att saker och ting fungerar normalt är det förmodligen så att det uppstår en ipkonflikt när routern släpper Aspirens IP vid nedstängning.

Andra tips är att uppdatera drivrutinen till nätverkskortet, ifall att det är något fel med den, samt se till att din router har senaste firmware.
Drivrutin till ditt näverkskort:
http://global-download.acer.com/GDFiles/Driver/Lan/Lan_Broadc...

Återkom om ovan inte löser ditt problem!

Visa signatur

Acer Sverige | Support & Service: 060 - 10 25 00 | support.sweden [at] acer.com | Facebook | Acer Web | Acer Community

Permalänk
Medlem
Skrivet av AcerSverige:

Hej

Har jag förstått dig rätt så "dödar datorn" nätverket för din andra maskin när den är avstängd.

Det kan vara ett IP-konfigurationsproblem, om det är en router du har och inte en switch, en router som tilldelar IP-adresser med DHCP.
För att eliminera det bör du på din Acer Aspire sätta ett fast IP i samma range, t.ex 192.168.0.50, med rätt gateway (routerns ip-adress), om det gör att saker och ting fungerar normalt är det förmodligen så att det uppstår en ipkonflikt när routern släpper Aspirens IP vid nedstängning.

Andra tips är att uppdatera drivrutinen till nätverkskortet, ifall att det är något fel med den, samt se till att din router har senaste firmware.
Drivrutin till ditt näverkskort:
http://global-download.acer.com/GDFiles/Driver/Lan/Lan_Broadc...

Återkom om ovan inte löser ditt problem!

Denna datorn är kopplad fiber - > switch -> router - > switch - > sladd till datorn.

Skall testa ge datorn en specifik IP och se om detta löser problemet, samt också kolla drivrutinerna ikväll efter jobb.

Tack för ditt svar

Visa signatur

Mvh.

Permalänk
Medlem

Hej igen, ovan löste dessvärre inte mina problem, jag förstår inte varför Aspiren skall ge ifrån sig signal via ethernet när datorn är ifrån slagen?
Det har aldrig någon av mina andra datorer någonsin gjort så detta är ett stort frågetecken från min sida.
Hade redan de senaste drivrutinerna till nätverkskortet, och satte en fast IP, testade även att installera om drivrutinen till nätverkskortet.

Visa signatur

Mvh.

Permalänk

Hej
Ok, då får vi fundera vidare. Lite frågor nedan så vi kommer närmare en lösning;
1) Varför är det en switch mellan fibern och routern?
2) Har du provat att köra Fiber > Router > Datorer för att se om det blir någon skillnad?
3) Hur många datorer totalt är i nätverket?

Det är inte nödvändigtvis nätverkskortet i datorn som kopplar ner nätverket, det skulle kunna vara ett switchfel också.

Återkom!

Visa signatur

Acer Sverige | Support & Service: 060 - 10 25 00 | support.sweden [at] acer.com | Facebook | Acer Web | Acer Community

Permalänk
Medlem

Hej igen, jag har en D-Link 1008 switch mellan fibern och routern, jag märkte även igår att samtliga anslutningar som går till routern stängs ner när aspiren datorn stängs av, rycker jag av kabeln från aspiren eller startar datorn så funkar allt igen.
De anslutningar som går till D-Link switchen klarar sig, allt som går via routern "dör"
Jag har totalt 8 enheter som är kopplade till routern, övriga anslutningar som är kopplade till switchen direkt efter fibern är IPTv.

EDIT. Glömde skriva att när anslutningarna "dör" på enheterna så kommer jag inte ens åt routern via webb interfacet, om detta kan vara till någon hjälp.

Visa signatur

Mvh.

Permalänk

Hej

Ok
Och du har provat att skippa switchen som du har efter routern helt, och köra 4:a enheter direkt i routern (varav en är aspiren) ?
Varför jag vill veta det är för att utesluta att switch nr 2 ( den efter routern ) inte ställer till problemet.

Visa signatur

Acer Sverige | Support & Service: 060 - 10 25 00 | support.sweden [at] acer.com | Facebook | Acer Web | Acer Community

Permalänk
Medlem

Hej

Jag har inte testat att skippa den helt, men har testat att bytt switch till en annan äldre jag hade hemma och denna visade på samma fel.

Visa signatur

Mvh.

Permalänk

Hej

Har du prova att installerar om driverna till nätverkskortet i enhethanteraren. det brukar hjälpa mot många nätverksfel.

om det är så att det inte funkar att köra via kabel/trådlöst eller att köra direkt mot raoutern

MVH

Permalänk
Medlem
Skrivet av Generalstrong:

Hej

Har du prova att installerar om driverna till nätverkskortet i enhethanteraren. det brukar hjälpa mot många nätverksfel.

om det är så att det inte funkar att köra via kabel/trådlöst eller att köra direkt mot raoutern

MVH

Installerade om drivrutinerna via enhetshanteraren igår kväll, men detta hjälpte inte, annars får min flickvän nöja sig med att surfa trådlöst för detta funkar, men lite synd då hennes dator står sidan om switchen (liksom min) så hade varit bra om hon kunde köra med sladd.

Visa signatur

Mvh.

Permalänk
Skrivet av oRiN^:

Installerade om drivrutinerna via enhetshanteraren igår kväll, men detta hjälpte inte, annars får min flickvän nöja sig med att surfa trådlöst för detta funkar, men lite synd då hennes dator står sidan om switchen (liksom min) så hade varit bra om hon kunde köra med sladd.

okej. installerade om driverna på båda datornerna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Generalstrong:

okej. installerade om driverna på båda datornerna?

Nej det har jag inte gjort då det inte e fel i min dator, samtliga enheter som är kopplade till routern förlorar internet när vi stänger ner aspiren.

Visa signatur

Mvh.

Permalänk
Skrivet av oRiN^:

Nej det har jag inte gjort då det inte e fel i min dator, samtliga enheter som är kopplade till routern förlorar internet när vi stänger ner aspiren.

okej. det måste jag säga att detta låter väldigt lustigt.

Permalänk

Målet måste ändå vara att lösa detta och inte att hitta en work around (wifi), skulle vara intressant och höra vad som händer utan switch nr 2, jag avvaktar ditt test oRiN^

Visa signatur

Acer Sverige | Support & Service: 060 - 10 25 00 | support.sweden [at] acer.com | Facebook | Acer Web | Acer Community

Permalänk
Medlem
Skrivet av Generalstrong:

okej. det måste jag säga att detta låter väldigt lustigt.

Då är vi 2st som tycker det iallafall

Visa signatur

Mvh.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AcerSverige:

Målet måste ändå vara att lösa detta och inte att hitta en work around (wifi), skulle vara intressant och höra vad som händer utan switch nr 2, jag avvaktar ditt test oRiN^

Skall testa detta fortast möjligt

Visa signatur

Mvh.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oRiN^:

Skall testa detta fortast möjligt

Får ursäkta dröjsmålet, men har nu testat att koppla Aspiren till routern direkt och samma fel inträffar..

Visa signatur

Mvh.