Inte hämta ut paket på Posten?

Permalänk

Inte hämta ut paket på Posten?

Hej hej.

Beställde en trådlös laddningsplatta från Amazon.co.uk,
en vecka efter beställning hade varan inte skickats ännu och eftersom jag hade ganska stor tidspress (åker på lång-sesmester på Fredag) så valde jag att avbeställa ordern. Mailade företaget i fredags, fick svar i söndags där dom sa att dom skulle skicka vidare ärendet till support-teamet. Nu idag fick jag mail att ordern hade skickats.. Och kort därefter att min avbeställning hade missats. Dom sa att jag skulle och skriva "No such person, return to sender" så skulle frakten lösa sig. Problemet är som sagt att jag åker iväg på semester innan ordern kommer hinna fram.

Undrar därför, om jag väljer att inte hämta ut paketet, kommer det då skickas tillbaka?
Så är det väl med ordrar inom Sverige, men utomlands vet jag inte.
Och kommer det isåfall bli kostnadsfritt för min del?

Mvh Philip

Permalänk
Medlem

Man brukar ju ha 14 dagar på sig att hämta ut paket innan det skickas tillbaka, så frågan är hur lång din semester kommer att bli.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipdaman:

Hej hej.

Beställde en trådlös laddningsplatta från Amazon.co.uk,
en vecka efter beställning hade varan inte skickats ännu och eftersom jag hade ganska stor tidspress (åker på lång-sesmester på Fredag) så valde jag att avbeställa ordern. Mailade företaget i fredags, fick svar i söndags där dom sa att dom skulle skicka vidare ärendet till support-teamet. Nu idag fick jag mail att ordern hade skickats.. Och kort därefter att min avbeställning hade missats. Dom sa att jag skulle och skriva "No such person, return to sender" så skulle frakten lösa sig. Problemet är som sagt att jag åker iväg på semester innan ordern kommer hinna fram.

Undrar därför, om jag väljer att inte hämta ut paketet, kommer det då skickas tillbaka?
Så är det väl med ordrar inom Sverige, men utomlands vet jag inte.
Och kommer det isåfall bli kostnadsfritt för min del?

Mvh Philip

Hämtar du inte ut din försändelse under de dagar du har på dig (14dagar-1mån) så kommer försändelsen att returneras till avsändaren, oavsett om det är utomlands eller inrikes. Detta sker utan att du betalar frakten på postens sida. Är du sedan överens med företaget ifråga att slippa betala returfrakt så är det "fraktfritt" för din del. De flesta företag kräver dock att kunden står för frakten vid icke ut hämtad försändelse.

I ditt fall verkar det som om avsändaren gjort "fel" genom att ignorera eller missa din avbeställning innan de skickat varan.

Men så ser det ut från Postens sida iallafall

Några funderingar?

Visa signatur

Corsair Air 540 | Asus strix x470-f gaming | AMD Ryzen 7 3700x| 2x8gb 3200mhz RAM | Asus GTX 2070 |2xSSD 512GB(boot) | 2x1tb WD 7200rpm | Cooler Master V1000 1000W | Skärm: ACER XB280HK, Benq 27" 144hz | Win 11 pro N 64-bit

Permalänk
Skrivet av philipdaman:

Hej hej.

Beställde en trådlös laddningsplatta från Amazon.co.uk,
en vecka efter beställning hade varan inte skickats ännu och eftersom jag hade ganska stor tidspress (åker på lång-sesmester på Fredag) så valde jag att avbeställa ordern. Mailade företaget i fredags, fick svar i söndags där dom sa att dom skulle skicka vidare ärendet till support-teamet. Nu idag fick jag mail att ordern hade skickats.. Och kort därefter att min avbeställning hade missats. Dom sa att jag skulle och skriva "No such person, return to sender" så skulle frakten lösa sig. Problemet är som sagt att jag åker iväg på semester innan ordern kommer hinna fram.

Undrar därför, om jag väljer att inte hämta ut paketet, kommer det då skickas tillbaka?
Så är det väl med ordrar inom Sverige, men utomlands vet jag inte.
Och kommer det isåfall bli kostnadsfritt för min del?

Mvh Philip

läs igenom Amazon avtal. se vad det står ? beror väl på vad du har beställt. väger det 20kg och du betalat frakt hit så lär det kosta tillbaks också.

varför ger du bara inte fullmakt för nån släkting att hämta paketet, istället för att avbeställa?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Avstängd

Varför avbeställde inte bara på dina sidor på amazon ?

Permalänk

Man brukar också åka på en straffavgift om man inte hämtar ut paketet inom angiven tid, iaf från en del svenska företag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Estanjoni:

Man brukar också åka på en straffavgift om man inte hämtar ut paketet inom angiven tid, iaf från en del svenska företag.

Straffavgift ja, men den kommer ifrån företaget som skickar försändelsen. Då de i sin tur måste betala för returen. Har han dock kommit överens med företaget att han skall slippa frakt tillbaka så gör han ju det.

Visa signatur

Corsair Air 540 | Asus strix x470-f gaming | AMD Ryzen 7 3700x| 2x8gb 3200mhz RAM | Asus GTX 2070 |2xSSD 512GB(boot) | 2x1tb WD 7200rpm | Cooler Master V1000 1000W | Skärm: ACER XB280HK, Benq 27" 144hz | Win 11 pro N 64-bit