Permalänk
Skrivet av njb:

Finns det något sätt man kan se hur ofta ens uppkoppling droppar? Jag har Comhem 250 och jag tappar uppkopplingen upp till ett par gånger i timmen verkar det som (det märks bara när jag spelar spel och blir utkastad från servrar till höger och vänster). Märker nästan aldrig av det när jag surfar.
Det händer både på min iMac och på PS3, kör båda på wifi. Jag skulle eventuellt kunna rigga om lite och köra PS3 via kabel, men helst inte om det går att lösa på annat sätt.

Jag har läst igenom de 10 sista sidorna av tråden och tänkte jag skulle försöka ändra på NAT-inställningen om det kan hjälpa. Är det någon som vågar sig på en gissning om det kommer att hjälpa att köpa en router a la Asus RT-N56U som tidigare rekommenderats?

I övrigt kan jag säga att jag är nöjd med comhem på det stora hela. Efter lite inledande strul har allt funkat klanderfritt, förutom droppandet av uppkoppling då och då såklart. Jag har en konstant låg ping och jag är nöjd med hastigheten. När jag flyttade för ett par månader sedan ringde jag på morgonen och gav min flyttanmälan. Några timmar senare pluggade jag i modemet i nya lägenheten och det funkade direkt.
Med tanke på hur risiga erfarenheter jag har av deras kundtjänst sedan tidigare (2 långa och jäkligt frustrerande historier) blev jag åtminstone positivt överraskad den gången.

E: Alltså, bara för att förtydliga: en fråga är om det finns något program man kan ladda ner till OSX och ha igång som sedan mäter om uppkopplingen går ner och hur många gånger under en längre tid.

E2: En googling visade att det funktionen tydligen redan finns inbyggd, så bortse ifrån det.

Ligger problemet hos ComHem så hjälper inte en ny router. Börjar med att koppla in PS3:an i modemet (bryggat, dvs använd inte router-delen). Händer det fortfarande så ligger problemet hos ComBort.

Visa signatur

"The only thing you're born with, is the ability to learn."

Permalänk
Medlem
Skrivet av BeyondEvil:

Ligger problemet hos ComHem så hjälper inte en ny router. Börjar med att koppla in PS3:an i modemet (bryggat, dvs använd inte router-delen). Händer det fortfarande så ligger problemet hos ComBort.

Tack. Ska testa det idag när jag kommer hem från jobbet. När du säger "bryggat" (inte 100 på vad det betyder), innebär det att jag bara använder vanlig nätverkssladd från modemet till PS3:an eller är det någon inställning som måste göras också?

Visa signatur

Hjälp.

Permalänk
Skrivet av njb:

Tack. Ska testa det idag när jag kommer hem från jobbet. När du säger "bryggat" (inte 100 på vad det betyder), innebär det att jag bara använder vanlig nätverkssladd från modemet till PS3:an eller är det någon inställning som måste göras också?

Det innebär att du inte använder router-delen, utan bara modem-delen. Hur det går till exakt kan skilja sig mellan olika enheter. Och ja, då måste du koppla in PS:3an via snabel.

Är övertygad om att teh interwebz kan hjälpa dig med just din enhet.

Visa signatur

"The only thing you're born with, is the ability to learn."

Permalänk
Medlem

Sjuka problem - 250/50 - CG3700

Har som topic säger 250/50 abb och ett CG3700 jag fick i brevlådan igår.
Uppgraderade från 200/10 och CG3100

Första jag gjorde var att brygga skiten och köra min RT-N65U som router.

Sätter mig glatt och börjar testa... döm om min förvåning då min uppkoppling dansar mambo. dvs den är helt intermittent/random vad gäller connection.
Har ringt comhem vilka som vanligt glatt tycker man ska koppla ur routern. Jävla nötter. Om allt fungerar, jag får en uppgraderad uppkoppling och det fungerar med mitt 3100 modem men sen när jag kopplar in mitt 3700 så börjar allt leva rövare oavsett om jag kör egen router eller ej så är det fan inte routern som är problemet. Blir SÅ jävla trött. Har bott i comhemhus nu sista 10 åren och felanmält 30+ gånger, varenda jävla gång är det tjat om router hit och router dit. Ja jag fattar att de som köpt en 200 spänns router på clas ohlson har problem, ja jag fattar att de har många kunder och att de måste behandla alla lika men blir ändå så jävla trött på att behöva sitta och nöta igenom nåt standardfrågeformulär med ännu en entusiastisk manuslläsare utan nån som helst vettig faktiskt kunskap och sen ovanpå den förnedringen behöva ha routern urkopplad medans de gör långtidstest. Nämnde jag att skitrouter/modemet CG3700 endast har 2 LAN och behöver 4 portar?? FAIL om man måste koppla ur rubbet.

Fan så mycket helt onödig tid och pengar man lagt på felsöka och försöka köpa bort intermittenta fel som ändå aldrig hittils haft ett skit att göra med vad som händer i min ände eller vad utrustning som står där genom min försorg. Hade jag bara kunnat få vettiga hastigheter med en annan leverantör hade comhem åkt ut.

Sorry for the rant, behövde bara skriva av mig.

Permalänk
Medlem

Verkar inte kunna göra lock på mina upstream channels. Jag har det vita fula modemet, Compal.

Får detta i loggen

Time Not Established Critical (3) No Ranging Response received - T3 time-out

Och de blir aldrig låsta. Provat en varm omstart och en kall, men hjälper inte.

Channel Lock Status US Channel Type Channel ID Symbol Rate Frequency Power 1 ATDMA 5120 Ksym/sec 56800000 Hz 48.5 dBmV

Testade hastigheten och får dålig upload. Inga driftstörningar rapporterade. Får väl ringa in och kolla med supporten imorgon om det kvarstår då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Insight:

Har som topic säger 250/50 abb och ett CG3700 jag fick i brevlådan igår.
Uppgraderade från 200/10 och CG3100

Första jag gjorde var att brygga skiten och köra min RT-N65U som router.

Sätter mig glatt och börjar testa... döm om min förvåning då min uppkoppling dansar mambo. dvs den är helt intermittent/random vad gäller connection.
Har ringt comhem vilka som vanligt glatt tycker man ska koppla ur routern. Jävla nötter. Om allt fungerar, jag får en uppgraderad uppkoppling och det fungerar med mitt 3100 modem men sen när jag kopplar in mitt 3700 så börjar allt leva rövare oavsett om jag kör egen router eller ej så är det fan inte routern som är problemet. Blir SÅ jävla trött. Har bott i comhemhus nu sista 10 åren och felanmält 30+ gånger, varenda jävla gång är det tjat om router hit och router dit. Ja jag fattar att de som köpt en 200 spänns router på clas ohlson har problem, ja jag fattar att de har många kunder och att de måste behandla alla lika men blir ändå så jävla trött på att behöva sitta och nöta igenom nåt standardfrågeformulär med ännu en entusiastisk manuslläsare utan nån som helst vettig faktiskt kunskap och sen ovanpå den förnedringen behöva ha routern urkopplad medans de gör långtidstest. Nämnde jag att skitrouter/modemet CG3700 endast har 2 LAN och behöver 4 portar?? FAIL om man måste koppla ur rubbet.

Fan så mycket helt onödig tid och pengar man lagt på felsöka och försöka köpa bort intermittenta fel som ändå aldrig hittils haft ett skit att göra med vad som händer i min ände eller vad utrustning som står där genom min försorg. Hade jag bara kunnat få vettiga hastigheter med en annan leverantör hade comhem åkt ut.

Sorry for the rant, behövde bara skriva av mig.

Netgear 3100 klarar också 250/50, i alla fall med NAT av. Om inte ditt gamla modem är trasigt fattar jag inte varför dom ens bytte åt dig. Be dom logga in 3100modemet igen helt enkelt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Verkar inte kunna göra lock på mina upstream channels. Jag har det vita fula modemet, Compal.

Får detta i loggen

Time Not Established Critical (3) No Ranging Response received - T3 time-out

Och de blir aldrig låsta. Provat en varm omstart och en kall, men hjälper inte.

Channel Lock Status US Channel Type Channel ID Symbol Rate Frequency Power 1 ATDMA 5120 Ksym/sec 56800000 Hz 48.5 dBmV

Testade hastigheten och får dålig upload. Inga driftstörningar rapporterade. Får väl ringa in och kolla med supporten imorgon om det kvarstår då.

Beror lite på vart du bor, hela Sverige är inte klart för över 250/10 vad jag vet. Om det är klart på orten beror felet på att returen i ditt uttag är för låg. Modemet måste ha bättre signal för att klara 50 upp jämfört med 10 upp. En liten nackdel med bonding av upstreams. Beror det på signalen får comhem kolla om det är lågt hos dig eller i hela området och skicka tekniker.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

CG3700

Tjenare! ser att det är fler än jag som har haft lite strul med CG3700 med lagg osv, någon som har hittat en annan lösning än att stänga av routerfunktionen i den? Mina problem försvinner när jag stänger av router i cg3700 men känner gärna inte för att lägga ut pengar på en till router när man precis har köpt denna för en tusenlapp! tackar för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phunky:

Beror lite på vart du bor, hela Sverige är inte klart för över 250/10 vad jag vet. Om det är klart på orten beror felet på att returen i ditt uttag är för låg. Modemet måste ha bättre signal för att klara 50 upp jämfört med 10 upp. En liten nackdel med bonding av upstreams. Beror det på signalen får comhem kolla om det är lågt hos dig eller i hela området och skicka tekniker.

Det har funkat bra tidigare, så håller koll på det. Verkar inte vara någon katastrof, upphastigheten fungerar ändå hyfsat. Undrar också om det kan bero på att fler beställer det och upphastigheten blir mer belastad kanske.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Det har funkat bra tidigare, så håller koll på det. Verkar inte vara någon katastrof, upphastigheten fungerar ändå hyfsat. Undrar också om det kan bero på att fler beställer det och upphastigheten blir mer belastad kanske.

Njae, visst kan du få sämre upload om det blir belastat i området men det har inget med att ditt modem säger sådär att göra. Modemet själv vet/bryr sig inte om det rådade kapacitetsläget i området. Det skvallrar dock om att nått är tekniskt fel i nätet. Vet inte hur comhem gör i hela landet men tror modemet optimalt ska låsa 4 kanaler när man bokat just 50 upp, blir retursignalen lite låg går det ner på 2 eller 1. På 2 kanaler kan man med lite tur få ut sina 50mbit om kapaciteten i området tillåter, det är dock omöjligt att få bra värden om modemet bara hittar 1 kanal. Returproblem kan ligga på massor av ställen mellan deras huvudcentral och ditt uttag, är det ett generellt problem är möjligheten god att comhem redan vet om det och planerar åtgärd. Om inte måste tekniker ev kolla ditt uttag.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delbo:

Tjenare! ser att det är fler än jag som har haft lite strul med CG3700 med lagg osv, någon som har hittat en annan lösning än att stänga av routerfunktionen i den? Mina problem försvinner när jag stänger av router i cg3700 men känner gärna inte för att lägga ut pengar på en till router när man precis har köpt denna för en tusenlapp! tackar för svar!

Tjena fan! Har bara haft GC3700 i 2 dagar men har redan märkt att det laggar något så in i helvete när jag lirar cs, 1 stort lagg/minut eller nått i den stilen. Har inte testat att försöka lösa det än, men jag återkommer om jag hittar nått som funkar, hoppas du gör detsamma!

Permalänk
Skrivet av Phunky:

Netgear 3100 klarar också 250/50, i alla fall med NAT av. Om inte ditt gamla modem är trasigt fattar jag inte varför dom ens bytte åt dig. Be dom logga in 3100modemet igen helt enkelt.

När jag uppgraderade från Bredband 200 till Bredband 250 (dvs ringde och bad att få den högre hastigheten eftersom priset var detsamma) var det aldrig fråga om att jag skulle få nytt modem eftersom jag redan hade ett Netgear CG3100.
Men det är möjligt att ComHem menar att den som vill ha 250/50 och inte 250/10 behöver byta modem men så verkar det ju inte vara. Jag nöjde mig med 250/10 så det var kanske därför jag inte fick nytt modem.
Jag har en Asus RT-N66U och är alltså ointresserad av modemets routerfunktion. Om det nu visar sig att Netgear CG3700 fungerar sämre än föregångaren så är det väl bäst att behålla ett fungerande äldre modem. Det är inte alltid som nya grejor är bättre än de som är lite äldre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phunky:

Skrivet av Andylindy:

När jag uppgraderade från Bredband 200 till Bredband 250 (dvs ringde och bad att få den högre hastigheten eftersom priset var detsamma) var det aldrig fråga om att jag skulle få nytt modem eftersom jag redan hade ett Netgear CG3100.
Men det är möjligt att ComHem menar att den som vill ha 250/50 och inte 250/10 behöver byta modem men så verkar det ju inte vara. Jag nöjde mig med 250/10 så det var kanske därför jag inte fick nytt modem.
Jag har en Asus RT-N66U och är alltså ointresserad av modemets routerfunktion. Om det nu visar sig att Netgear CG3700 fungerar sämre än föregångaren så är det väl bäst att behålla ett fungerande äldre modem. Det är inte alltid som nya grejor är bättre än de som är lite äldre.

Jag band mitt abbonemang 12 månader och fick därför 3700 på köpet, kan de inte fixa så att det lirar jämförbart eller bättre så får de göra som Phunky säger, dvs logga in 3100 istället. Lite surt att behöva köra med 3100 dock för det modemet behöver jag fläktkyla för att kunna streama till twitch när jag gamear... *skitprakrejjor detheera...*

Permalänk
Medlem

Jag har Netgear 3100 och kopplar min zyxel nbg6716 till den. NAT aktivt på båda. Skall jag stänga av NAT på Netgear-routern? Tjänar jag något på det.
Idag har jag 10.0.0-adresser från min zyxel nbg6716. Kommer det vara samma IP-spann så att säga om jag stänger av NAT?

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Något jag tycker är märkligt är att Com Hem i manualer och guider lite här och var skriver att "För bästa prestanda använd kabel (RJ-45) om möjligt" att trådlöst kan vara lite vanskligt hastighetsmässigt.
Samtidigt skickar de en router/modem med bara två TP-portar. !

Ähum.

Vi har "bryggat" Netgear 3100 till vår Zyxel nbg6716 som har bra kräm. Funkar bra, den har ju åtminstone 4 TP-utgångar. Vi kör TV, TiVo, en stationär dator och en NAS på dessa portar. Får dock bara runt 150Mbit på vår 250-lina. Com Hem mäter runt 230 Mbit till modemet, så vet inte om det är för NAT är aktivt på både Netgear 3100 och Zyxel nbg6716. Går det rappare om jag stänger av NAT på Com Hem-routern/Netgear 3100?

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Något jag tycker är märkligt är att Com Hem i manualer och guider lite här och var skriver att "För bästa prestanda använd kabel (RJ-45) om möjligt" att trådlöst kan vara lite vanskligt hastighetsmässigt.
Samtidigt skickar de en router/modem med bara två TP-portar. !

Ähum.

Vi har "bryggat" Netgear 3100 till vår Zyxel nbg6716 som har bra kräm. Funkar bra, den har ju åtminstone 4 TP-utgångar. Vi kör TV, TiVo, en stationär dator och en NAS på dessa portar. Får dock bara runt 150Mbit på vår 250-lina. Com Hem mäter runt 230 Mbit till modemet, så vet inte om det är för NAT är aktivt på både Netgear 3100 och Zyxel nbg6716. Går det rappare om jag stänger av NAT på Com Hem-routern/Netgear 3100?

Troligen går det snabbare med NAT av JA. 150-190 kanske man får med netgear 3100 med NAT på men troligen inte högre, det orkar inte routerfunktionen. I alla fall inte för att visa det i bredbandskollen. Mycke möjligt att du får bättre i snabba ftp/torrents än just bredbandskollen dock. Bredbandskollen är ju inte lag direkt. Det mäter ganska så burstigt vilket troligen inte routerfunktionen gillar. Finns ingen anledning att ha NAT på om man kör en egen router bakom, ibland kan det orsaka problem och du undviker ju routerrellaterade problem i comhem's modem om du slår av NAT varesig det är buggar eller annat.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phunky:

Troligen går det snabbare med NAT av JA. 150-190 kanske man får med netgear 3100 med NAT på men troligen inte högre, det orkar inte routerfunktionen. I alla fall inte för att visa det i bredbandskollen. Mycke möjligt att du får bättre i snabba ftp/torrents än just bredbandskollen dock. Bredbandskollen är ju inte lag direkt. Det mäter ganska så burstigt vilket troligen inte routerfunktionen gillar. Finns ingen anledning att ha NAT på om man kör en egen router bakom, ibland kan det orsaka problem och du undviker ju routerrellaterade problem i comhem's modem om du slår av NAT varesig det är buggar eller annat.

Tack Phunky!
Första svaret jag fått på liknande frågor. Jag skall testa hemma i helgen. Jag förstår att min nya Zyxel-router kommer få ip-spann på 192.x.x.x istället för nuvarande 10.x.x.x men det är skitsamma för min del. Kan passa på att stänga av unpn eller vad den heter på Com Hem-routern samtidigt.

Sedan, som ett litet tillägg, ni som har eller tänkt skaffa Zyxelroutern stäng av det där streamboost eller vad det heter. En QOS-grej som drar ner bredbandet till en fjärdedel av hastigheten i mitt fall.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phunky:

Sådär. Igår konfade jag Com Hem-routern. Stängde av NAT.
Funkade bra efter omstart av router/datorer och alla andra enheter.
Hastigheten i bredbandskollen är oförändrad, men jag laddar ned torrents med mer än dubbla hastigheten nu, av någon anledning. 15 MB/s från tidigare 4-6 MB/s.

TPtest är däremot värdelös. Den körde en autocheck en gång varje halvtimma under tio timmar och kom aldrig upp i över 60 Mbit/s.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Sådär. Igår konfade jag Com Hem-routern. Stängde av NAT.
Funkade bra efter omstart av router/datorer och alla andra enheter.
Hastigheten i bredbandskollen är oförändrad, men jag laddar ned torrents med mer än dubbla hastigheten nu, av någon anledning. 15 MB/s från tidigare 4-6 MB/s.

TPtest är däremot värdelös. Den körde en autocheck en gång varje halvtimma under tio timmar och kom aldrig upp i över 60 Mbit/s.

Jao om du menar gamla Tptest och inte bredbandskollen så är det viktigt att välja rätt server. Inte många som visar över 100 där längre.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

4 timmars telefonkö och manusuppläsning av idioter. Älskar framför allt "Vadå? Det gör väll inte så mycket om det stängs av i några sekunder ibland? Sidan laddar ju precis efteråt ändå". Folk som spelar onlinespel finns inte i deras värld helt enkelt. Också roligt:
"Testa att starta om din CG3100"
"Har redan gjort"
"Testa att göra det igen för säkerhets skull och ring sen om problemet fortsätter"
"NEEEEEEEEEEEEE.."
"Ha en bra dag"
*Click*

Verkar som att de outsourcat sin kundservice till något dagis. De fattar verkligen att folk inte har något annat val än att stå ut eller byta till en tiondel av hastigheten för samma pris...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Traesket:

4 timmars telefonkö och manusuppläsning av idioter. Älskar framför allt "Vadå? Det gör väll inte så mycket om det stängs av i några sekunder ibland? Sidan laddar ju precis efteråt ändå". Folk som spelar onlinespel finns inte i deras värld helt enkelt. Också roligt:
"Testa att starta om din CG3100"
"Har redan gjort"
"Testa att göra det igen för säkerhets skull och ring sen om problemet fortsätter"
"NEEEEEEEEEEEEE.."
"Ha en bra dag"
*Click*

Verkar som att de outsourcat sin kundservice till något dagis. De fattar verkligen att folk inte har något annat val än att stå ut eller byta till en tiondel av hastigheten för samma pris...

Jag skulle vid liknande scenario sagt att jag startat om modemet varje dag i två veckor, men får ändå samma problem.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Jag skulle vid liknande scenario sagt att jag startat om modemet varje dag i två veckor, men får ändå samma problem.

Nja att överdriva eller helt hitta på skadar nog möjligheten att felsöka problemet för de som tar hand om ärendet senare. Detta gäller oavsett vem man hör av sig till och oavsett produkt. Enda tipset jag har är att man nog bör testa utan NAT innan man hör av sig till just comhem ang bryts/ping/hastighetsrellaterade fel. Då utesluter man ju åtminstonde mjukvarurellaterade problem i modemet helt själv. Har man sedan fel på flera utrustningar med NAT av är ju felet till 99% från modemet och utåt i deras nät. Uppstår inte felet med NAT av så är såklart modemet på något sätt inblandat i problemet och det är inte sällsynt när det gäller operatörers router/modem-combos. Genom att felsöka lite själv kommer man långt med många företag.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Alla som sitter med ett Netgear CG3100 , vad får ni för hastighet på WLAN ? och vad kör ni för inställningar? kommer inte upp över 33-40Mbit/S i Downstream med Iphone 5 samt en ny Laptop. Vad kan vara fel? testat att uppdatera drivers på laptopen utan att det hjälper.

Hemma hos tjejen som har en budget router ifrån Kjell för 200kr så kommer jag upp i 80-86 Mbit/s med Iphonen.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Skrivet av Oneone:

Alla som sitter med ett Netgear CG3100 , vad får ni för hastighet på WLAN ? och vad kör ni för inställningar? kommer inte upp över 33-40Mbit/S i Downstream med Iphone 5 samt en ny Laptop. Vad kan vara fel? testat att uppdatera drivers på laptopen utan att det hjälper.

Hemma hos tjejen som har en budget router ifrån Kjell för 200kr så kommer jag upp i 80-86 Mbit/s med Iphonen.

Hitta en lämplig WiFi-kanal med hjälp av http://www.metageek.net/products/inssider/
Annars är det inget problem att brygga CG3100:an och koppla in en extern router bakom

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

På netgear kom jag upp i liknande hastigheter via WiFi. Max 40-50 MBit/s.

Så här snabbt går det på min 900:- Zyxelrouter på min mobil (HTC One)

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

http://oi43.tinypic.com/33n7uih.jpg

du hittade ingen större bild? men okej då vet jag att det är netgear routern som spökar...Får köra kabel vid filkopiering helt enkelt.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

du hittade ingen större bild? men okej då vet jag att det är netgear routern som spökar...Får köra kabel vid filkopiering helt enkelt.

haha, skärmdump. Jag glömde förminska.

Ja, men det är lätt värt att lägga en tusing för att få lite kräm på WiFi

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Skrivet av Dockland:

http://oi43.tinypic.com/33n7uih.jpg

När jag kommer över 200 Mbit/s med min HTC One så låser sig bredbandskollen konstigt nog, ungefär som att den vägrar jobba mer efter 200 ? Har du märkt nåt liknande ? Ibland kan jag få så mycket som 270 Mbit men sen låser den sig helt plötsligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cokeman 1337:

När jag kommer över 200 Mbit/s med min HTC One så låser sig bredbandskollen konstigt nog, ungefär som att den vägrar jobba mer efter 200 ? Har du märkt nåt liknande ? Ibland kan jag få så mycket som 270 Mbit men sen låser den sig helt plötsligt.

Innan uppdateringen i november (av appen bredbandkollen) fick jag runt 200 ned och den mätte aldrig uplink alls. Hängde hela appen.
Den har rätt kasst stöd för lite snabbare hastigheter.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Precis bytt till Com Hem från Telia då vi i bostadsområdet blev tvingade till det. Märker att hastigheten med kabel fungerar bra men WLAN hastigheten är under all kritik. Får ut 57/11Mbit med sladd och 0.9/0.4Mbit över WLAN, hur fan ska man lösa det här? Avståndet mellan dator och router är vid mätandet ca 2 meter utan någon vägg eller annat mellan dem. Ska man brygga CG3700 eller har jag bara fått ett extremt dåligt exemplar?

Edit: Ligger på 14/10Mbit nu men det går upp och ner hela tiden. Förutom detta verkar det vara delay på datapaket ibland vilket gör att det blir helt omöjligt att titta på livestreams via Twitch.tv då streamen tappar connection var 3:e sekund. Hade en bryggning av CG3700 kunnat lösa detta problemet också?