Permalänk
Skrivet av KIT A:

Hej!

Har en stationär dator PC som körs trådat via Cisco modemet/routern i dagsläget. Ska man köra denna trådat från netgearen framöver eller ska man köra trådar från apples time capsule?

Frågan är bara hur enkelt svårt detta är att göra?

Bara som de tidigare sa att slå av NAT och koppla till antingen time capsule (som jag har 0 koll på) eller netgear. skillnad= intern ip från time capsule (om det är en router, noll koll på apple som sagt eller publik ip från netgear, beror på vad du vill ha datorn till skulle jag säga)

Skrivet av holmberg:

Det är lika bra att inaktivera det trådlösa innan du sätter den i icke-router-mode. Annars ligger det trådlösa kvar och irriterar.

finns en fysisk knapp på modemet att slå av/på wifi med och det går att bara logga in i netgear via 192.168.100.1 när NAT är avslaget för att slå av/på så ingen fara egentligen

Permalänk
Medlem

Jag har fått ett nytt Compal-modem då testmodemet skall tillbaka nu när test-perioden är över.

Nya modemet har jag bekymmer med. Vad jag än ansluter till LAN2-porten så blir det bara 100Mbit.

testat med ett antal kablar både som följer med modem och de egna jag har. Kopplat 2 datorer direkt till porten och även med en HP procurve switch emellan.

Blir inte mer än 100Mbit som sagt.

LAN1-porten fungerar som den skall.

Någon annan som har likadana problem?

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av KIT A:

Jag har för avsikt att använda det nya Netgear CG 3700 endast som ett modem då jag har en separat router Apple Timecapsule som jag kopplar alla trådlösa enheter över idag.

Vi har en Time Capsule på jobbet, kan säga att CG3700 fungerar bättre, äppelboxen har avsevärda problem med väggar etc på det trådlösa och känns trots full mottagning märkbart slöare. Men testa, det kan fungera bättre för dig i din miljö.

Permalänk
Skrivet av iller:

Jag har fått ett nytt Compal-modem då testmodemet skall tillbaka nu när test-perioden är över.

Nya modemet har jag bekymmer med. Vad jag än ansluter till LAN2-porten så blir det bara 100Mbit.

testat med ett antal kablar både som följer med modem och de egna jag har. Kopplat 2 datorer direkt till porten och även med en HP procurve switch emellan.

Blir inte mer än 100Mbit som sagt.

LAN1-porten fungerar som den skall.

Någon annan som har likadana problem?

känt fel verkar det som, hört att det behövs ny mjukvara för att åtgärda det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RapeOnBackyard:

känt fel verkar det som, hört att det behövs ny mjukvara för att åtgärda det.

Hört om det också, dock har jag också hört att man ibland kan komma runt felet genom att slå av nått som heter liknande EEE (Energy efficiency ethernet) på sitt nätverkskort. netgear 3700 har nått liknande problem på ethernet 2ingången tydligen. Eller jag vet egentligen inte vem felet sitter hos eftersom inte alla verkar ha fel men det kan vara en workaround att slå av EEE. Inställningen finns i enhetshanteraren på nätverkskortet antingen under avancerat eller egen flik beroende på nätverkskort och drivrutin. På min privatburk ligger det under avancerat, på jobbdatorn med annat nic ligger det under separat flik som heter power management om jag inte minns fel.

Fast om det inte gör skillnad kanske det är nått fel på porten? Speciellt om det fastnar precis kring 100mbit. Man kan kolla i modemgränssnittet om enheterna man ansluter ens får giglänk. Minns ej exakt vart i gränssnittet då jag inte har ett compal tillgängligt. Utan giglänk brukar man fastna kring 80-100mbit. Får en och samma enhet giglänk på port1 men inte på port2 känns det som hårdvarufel faktiskt. I alla fall om inte EEE som nämnt ovan gör nån skillnad.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Skrivet av Phunky:

Speciellt om det fastnar precis kring 100mbit. Man kan kolla i modemgränssnittet om enheterna man ansluter ens får giglänk. Minns ej exakt vart i gränssnittet då jag inte har ett compal tillgängligt. Utan giglänk brukar man fastna kring 80-100mbit. Får en och samma enhet giglänk på port1 men inte på port2 känns det som hårdvarufel faktiskt. I alla fall om inte EEE som nämnt ovan gör nån skillnad.

Det är det som är problematiken, Giglänk från LAN 2 verkar fucka mot vissa nätverkskort då de är inställda på gigabit. Brukar däremot bli bättre om man ställer ner det i duplex men inte en så bra lösning direkt.

mjukvarufel 100%.

EDIT: Vet F.Ö inte hur det är med EEE, vore nice att få det verifierat.

Permalänk
Medlem

Det är det som är problematiken, Giglänk från LAN 2 verkar fucka mot vissa nätverkskort då de är inställda på gigabit. Brukar däremot bli bättre om man ställer ner det i duplex men inte en så bra lösning direkt.

mjukvarufel 100%.

EDIT: Vet F.Ö inte hur det är med EEE, vore nice att få det verifierat.

Ja EEE gör skillnad, har jag sett själv på just LAnport2 alltså. Men det är ingen universal fix. Vissa upplever inte ens nått fel med porten konstigt nog. Det kan vara så att de som upplever felet med EEE har varierande hastighet bara. Ang duplex/giglänk och om man hamnar nästan prick på 100mbit så kan det ju skilja i så fall mellan om man ställer i 1 gig full duplex eller auto negotiation. Iofs bara med vissa drivrutiner man kan ställa manuellt i 1 gig full duplex.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk

Hastighet-strul

Jag sitter på 250/10 med CG3700.
Inkopplat på tråd: en stationär och en Boxee Box
Trådlöst: Bärbardator, SMART-tv, PS3 och Androidlur
Alltid inkopplat/aktivit: Stationära och telefonen.

Det händer ungefär 3-4 gånger per dag att min hastighet dyker, dyker ordentligt. Drar jag ett TPtest vid tillfället brukar jag hamna runt 4-6 Mbit/sek neråt och ungefär 11 Mbit/sek uppåt. Jag har varit i kontakt med ComHem om detta kanske 4-5 gånger. Självklart ser allt bra ut från deras sida när jag väl kommer fram.

Jag har själv jobbat på ComHems bredbandssupport och jobbade när 100Mbit kom, så modemet är inte okänt för mig.
Från början när dessa problem uppstod så startade jag om och allt det där tjafset. Ingen skillnad utan problemet uppstod.

Kom iaf kontakt med en väldigt trevlig kille som hjälpte mig så mycket han kunde (givetvis efter 2-3 andra stolpskott som bara har gjort en felanmälan som går till 2an Line som i sin tur bara kastar det), han skickade ett nytt modem i hopp om att det skulle lösa sig.

Efter modem bytet vart avbrotten/dykningarna mindre frekventa men dom finns men nu är det problem med trådlösa, det går så jävla segt.
Hastigheten ligger väl "bra", runt 30. Men ladda sidor eller appar på luren tar sån sjuk tid att det blir timeout ibland, precis som om jag skulle ha ms på 7miljoner.

Är det någon som har liknande problem?
Är det värt att köpa en ASUS-router och brygga Netgearen
Sedan, kan man byta till sig Compal CH7284E istället?

Ursäkta för wall of text och slarvigt skrivet

Dold text
Visa signatur

Jag är ett GENI!

Permalänk
Inaktiv

River snart håret av mig!

Betalar för 250/50 så uppstream ser ju väldigt fint och bra ut, men jag undrar vad som hände på min downstream. Jag har bara min dator kopplad till netgear router/modemet tankar inga konstigheter heller...

Permalänk
Medlem
Skrivet av pULSELESS:

Hastighet-strul

Massa text

När jag skaffade 100/10 hos dom och fick cg3100 så funkade inte det trådlösa överhuvudtaget. Då fick jag gå in på routern och stänga av Broadcast SSID och satte på auto channel.
Sen dess har det funkat prima! får dock bara ut 50 som mest på det trådlösa ibland 70 med bra ping och inga timeouts.

Kanske värt att testa?

Permalänk
Skrivet av Phunky:

Ja EEE gör skillnad, har jag sett själv på just LAnport2 alltså. Men det är ingen universal fix. Vissa upplever inte ens nått fel med porten konstigt nog. Det kan vara så att de som upplever felet med EEE har varierande hastighet bara. Ang duplex/giglänk och om man hamnar nästan prick på 100mbit så kan det ju skilja i så fall mellan om man ställer i 1 gig full duplex eller auto negotiation. Iofs bara med vissa drivrutiner man kan ställa manuellt i 1 gig full duplex.

aha förstod inte att du hade testat det faktiskt. Det kanske skiljer sig från nätkort till nätkort också, vem vet. Det är ju bara vissa problemet uppstår mot, därav att inte alla får denna problematik. Men tillräckligt många för att ny mjukvara skall behövas.

Mja, vet inte om du förstod mig rätt. Menar att ibland när det manuellt är inställt på 1Gig full duplex i vissa nätverkskort kan problematiken i LAN 2 uppstå, alltså okompatibelt då, ställer man den på auto nego så kan det fungera prima.

Permalänk
Medlem

Netgear CG 3700 som modem och time capsule som router

Hej o tack för de tips jag har fått hittills.

Ytterligare lite funderingar dock innan jag ger mig på ett byte av modem till Netgear cg 3700 från mitt gamla Cisco från Comhem.

Vet någon om hur begränsningarna ser ut för wifi när man har Netgear 3700 som modem. I vissa trådar läser jag mig till att man kan ha max 4 trådlösa enheter installerade på 5 ghz bandet vilket jag inte kommer långt med. Behöver ha tillgång till minst 10 trådlösa enheter för att det ska funka för mig. Går övriga enheter automatiskt över till 2,4 ghz bandet när/om 5 ghz bandet är fullt och hur väljer enheterna vilket band de ska ansluta till? Är väl ett autoläge på Netgear 3700 eller ska man ställa in det manuellt i sådant fall? Har ett äldre Cisco modem/router idag från Comhem där jag inte har något problem med att köra det parallellt med time capsule som router båda två samt att jag inte har stött på något dilemma med max antal anslutningar via wifi.

Och gäller dessa begränsningar i sådant fall även om man kopplar en separat router som i mitt fall är en Apple time capsule?

Sedan slutligen är Com Hems modell av Netgear CG 3700 samma som Netgear WNDR 3700? Finns ju lite manualer till det på Netgears hemsida.

Mvh. Thomas

Permalänk
Skrivet av KIT A:

Ytterligare lite funderingar dock innan jag ger mig på ett byte av modem till Netgear cg 3700 från mitt gamla Cisco från Comhem.

Om du abonnerar på en hastighet över 10 Mbit/s hos Com Hem så får du tillgång till fyra publika IP-adresser (Börjar antingen på 83.xx / 213.xx / 80.xx / 93.xx vad jag har sett). Dessa publika IP-adresser är alltså unikt utdelade dig men som standard så har Com Hems routermodem NAT påslaget vilket gör att modemet använder sig utav enbart en publik IP och delar sedan ut interna IP-adresser enligt 192.168.0.10->192.168.0.99 till alla dina enheter.

Men om man väljer att stänga av NAT (dvs routerfunktionen) i modemet så delas inte dessa 192-adresser ut utan de fyra publika IP-adresserna (83/193/80/213.xx) delas direkt ut till dina datorer/smartphones osv. Begränsningen blir då att enbart fyra enheter kan ha internet åt gången (t ex en enhet via trådlöst och tre med kabel och viceversa). Många abonnenter väljer alltså att stänga av routerfunktionen och bara ha tillgång till dessa fyra publika IP-adresser för att de antingen upplever att routerfunktionen är undermålig eller att de helt enkelt är mer nöjd med sin externa router som de haft sedan tidigare.

Det är alltså felaktigt att enbart fyra enheter kan surfa på 5GHz-bandet eller 2,4GHz-bandet eller något sånt. När du väl stängt av routerfunktionen så har du totalt fyra IP-adresser att tillgå oavsett om det är via kabel, 5GHz eller 2,4GHz. Har du routerfunktionen på så kan 50+ enheter koppla upp sig på 5GHz-bandet eftersom dessa enheter då får interna IP-adresser på 192.168.0.xx.

När du fått hem CG3700 så kommer du se två trådlösa nätverk. Ett som heter ComHemABC123 och ett som heter ComHemABC123-5G, så då vet du ju vilket du skall ansluta till.

Min rekommendation till dig är att till att börja med testa att ha routerfunktionen igång på CG3700 och ansluta dina enheter till den. Om du upplever problem så skall du stänga av routerfunktionen i 3700:an och koppla in din externa Apple-enhet bakom. Du skall alltså inte ha båda routerfunktionerna igång samtidigt då det kan strula en del. Då får alltså din Apple-enhet en 83.xx-adress och den i sin tur delar ut massa 192.168-adresser vidare till dina datorer/smartphones.

Permalänk
Medlem

Netgear CG 3700 som modem och time capsule som router

Tack "finurlig figur" för en bra förklaring.

Fick precis som du säger bekräftat av Comhem under kvällen att det är 4 IP adresser som man tillhandahåller om man stänger av NAT och kör med en egen router.

Detta blir väl ett problem för ganska många om man max kan ansluta 4 enheter samtidigt i en familj. Sitter man med ett par smart tv, apple tv, tv-spel, laptops, ett par surfplattor som används så är man ganska körd känns det som. Det konstiga idag är att jag kör ett äldre Cisco modem/router från Comhem parallellt med min egen router Time Capsule utan att de stör ut varandra trots att routerfunktionen är aktiverad på Ciscoenheten. Tyvärr stödjer inte detta gamla modem/router högre hastigheter än cirka 25 mbit.

Blir till att prova på routern i netgearen och se vad den ger till att börja med.

Tack för all input från alla tills vidare.

Mvh. Thomas

Permalänk
Skrivet av KIT A:

Detta blir väl ett problem för ganska många om man max kan ansluta 4 enheter samtidigt i en familj. Sitter man med ett par smart tv, apple tv, tv-spel, laptops, ett par surfplattor som används så är man ganska körd känns det som.

Problem och problem..
Folk som stänger av NAT kör ju med en extern router istället så därav kan de koppla upp en hel del enheter via den istället. Tror det inte är så jättemånga som kör med NAT av och ingenting externt bakom, för då finns ju ingen brandvägg eller någonting som skyddar en, förutom de som är installerade på datorerna då.

Hoppas 3700:an fungerar bra för dig iaf. Min erfarenhet är att CG3100 fungerade hur bra som helst (Hade dock bara 3-5 enheter kopplade mot den) men man ser ju titt som tätt på forumet att en del upplever problem, men då är troligen en hel del fler enheter med i matchen. Skulle rekommendera en extern lösning för folk som kör uppemot tvåsiffrigt med enheter.

Permalänk

Hoj!

Jag bor i ett Com Hem-hus lever atm på en WiFi-hotspot från mobilen, och vill alltså ha lite sweet sweet bredband. MEN jag vill ju hålla ner kostnaden och kan fixa modem på egen hand. Går det att köra in vilket nytt modem som helst i väggen eller MÅSTE jag ha Com Hems egna som dom påpekar att man måste ha?

Ursäkta mig om detta redan fanns med på en av sidorna på denna trehundrasidorlånga tråden.

Permalänk
Skrivet av RaverDave:

Hoj!

Jag bor i ett Com Hem-hus lever atm på en WiFi-hotspot från mobilen, och vill alltså ha lite sweet sweet bredband. MEN jag vill ju hålla ner kostnaden och kan fixa modem på egen hand. Går det att köra in vilket nytt modem som helst i väggen eller MÅSTE jag ha Com Hems egna som dom påpekar att man måste ha?

Ursäkta mig om detta redan fanns med på en av sidorna på denna trehundrasidorlånga tråden.

Du måste ha ett Docsis-modem. från Com Hem eller återförsäljare.

Permalänk
Medlem

Du måste ha ett Docsis-modem. från Com Hem eller återförsäljare.

Se till att det är nått av modemen på följande länk: https://www.comhem.se/kundservice/hjalp/utrustning

Går att få tag på begagnade. Tror dom lämnar support på fler modeller men finns inga garantier och dom klarar troligen inte över 25/10mbit.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk

Jag tackar för de snabba svaren!

Permalänk
Medlem

netgear CG 3700 som modem och time capsule som router

Jag är nog lite trög om hur många trådade/trådlösa enheter jag har möjlighet att koppla in under följande förutsättningar.

Jag försöker förtydliga hur inkoppling är tänkt att ske.

1. Comhem modem/router Netgear CG 3700 kopplas in i väggen och sätts i bryggat läge dvs. NAT avstängt samt stänger av Wifi på den.
2. Jag drar en nätverkskabel direkt från Netgear CG 3700 till en Apple Time Capsule som därmed används som enda router.

3. Alla trådade/trådlösa enheter kopplas sedan direkt till Apple time Capsule routern som kommer fungera som router med brandvägg för alla enheter.

Får jag nu ut totalt 4 anslutningar trådade/trådlösa från min router i denna situation eller har jag fortfarande kvar samma antal anslutningar som om jag hade använt Netgear som både modem och router?

Mvh. Thomas

Permalänk
Skrivet av KIT A:

Jag är nog lite trög om hur många trådade/trådlösa enheter jag har möjlighet att koppla in under följande förutsättningar.

Jag försöker förtydliga hur inkoppling är tänkt att ske.

1. Comhem modem/router Netgear CG 3700 kopplas in i väggen och sätts i bryggat läge dvs. NAT avstängt samt stänger av Wifi på den.
2. Jag drar en nätverkskabel direkt från Netgear CG 3700 till en Apple Time Capsule som därmed används som enda router.

3. Alla trådade/trådlösa enheter kopplas sedan direkt till Apple time Capsule routern som kommer fungera som router med brandvägg för alla enheter.

Får jag nu ut totalt 4 anslutningar trådade/trådlösa från min router i denna situation eller har jag fortfarande kvar samma antal anslutningar som om jag hade använt Netgear som både modem och router?

Mvh. Thomas

Med beskrivningen enligt ovan så kan du koppla upp väldigt många enheter via din Apple-enhet, dvs betydligt fler än fyra.

När du stänger av NAT i CG3700 så kommer den att dela ut en av sina fyra publika IP-adresser till din Apple-enhet. Apple-enheten, som fungerar som en router i ditt nätverk, kommer att dela ut interna IP-adresser där den första datorn får 192.168.0.10, nästa får 0.11, nästa 0.12 osvosv.

Dessa interna IP-adresser är inte unika på något sätt utan din granne som troligen också har en router har även han sin första enhet med intern IP 192.168.0.10 osv. Men även om datorerna har olika interna IP-adresser så "arbetar" de under samma publika IP (som din Apple-enhet fått från CG3700 och Com Hem). Och din grannes dator som troligen också har 192.168.0.10 som sin interna IP "arbetar" bakom en annan publik IP som sin router har.

Permalänk
Skrivet av Phunky:

Se till att det är nått av modemen på följande länk: https://www.comhem.se/kundservice/hjalp/utrustning

Går att få tag på begagnade. Tror dom lämnar support på fler modeller men finns inga garantier och dom klarar troligen inte över 25/10mbit.

ja, men det är ju lite grisen i säcken.

Alla via länken finns support på. Dock som Phunky säger klarar BARA netgear och compal 25+ (och ett gamalt cisco epc2434 som klarar upp till 50)

Däremot typ de äldre motorola modemen och äldre supporteras EJ längre.

Permalänk
Medlem

någon som vet om man fortfarande kan få flera IP adresser hos comhem?
sitter på 50/10 abbonemang

Visa signatur

Mess with the best and die like the rest.
MSI Mortar Max B450, AMD 3700x, PowerColor 5700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silver:

någon som vet om man fortfarande kan få flera IP adresser hos comhem?
sitter på 50/10 abbonemang

Du menar efter 2014-01-05? Det är ett par inlägg höger upp.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk

Hallå.

Har problem med latensen. Är nyinflyttad i ett comhemhus och har införskaffat mig 100/10 mbit. Kör med en Netgear CG3700 som modem. Problemet är att svarstiden studsar upp hela tiden oavsett tid på dygnet. Har vart i kontakt med supporten men de kunde inte se nåt från deras sida. Har tidigare haft BBB 10/1 och aldrig upplevt detta problem, har de senaste drivrutinerna och jag kör direkt trådat från modemet till min stationära. Har pingat google och sunet och det ser likadant ut oavsett servrar jag pingar mot. http://i.imgur.com/XsWRf6I.png?1
Som ni kan se på bilden så är spikarna upp mot 1000 ms och trillar långsamt ner för att sedan studsa upp igen. Någon som haft likadana problem och hittat någon lösning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FinurligFilur:

Om du abonnerar på en hastighet över 10 Mbit/s hos Com Hem så får du tillgång till fyra publika IP-adresser (Börjar antingen på 83.xx / 213.xx / 80.xx / 93.xx vad jag har sett). Dessa publika IP-adresser är alltså unikt utdelade dig men som standard så har Com Hems routermodem NAT påslaget vilket gör att modemet använder sig utav enbart en publik IP och delar sedan ut interna IP-adresser enligt 192.168.0.10->192.168.0.99 till alla dina enheter.

Men om man väljer att stänga av NAT (dvs routerfunktionen) i modemet så delas inte dessa 192-adresser ut utan de fyra publika IP-adresserna (83/193/80/213.xx) delas direkt ut till dina datorer/smartphones osv. Begränsningen blir då att enbart fyra enheter kan ha internet åt gången (t ex en enhet via trådlöst och tre med kabel och viceversa). Många abonnenter väljer alltså att stänga av routerfunktionen och bara ha tillgång till dessa fyra publika IP-adresser för att de antingen upplever att routerfunktionen är undermålig eller att de helt enkelt är mer nöjd med sin externa router som de haft sedan tidigare.

Det är alltså felaktigt att enbart fyra enheter kan surfa på 5GHz-bandet eller 2,4GHz-bandet eller något sånt. När du väl stängt av routerfunktionen så har du totalt fyra IP-adresser att tillgå oavsett om det är via kabel, 5GHz eller 2,4GHz. Har du routerfunktionen på så kan 50+ enheter koppla upp sig på 5GHz-bandet eftersom dessa enheter då får interna IP-adresser på 192.168.0.xx.

När du fått hem CG3700 så kommer du se två trådlösa nätverk. Ett som heter ComHemABC123 och ett som heter ComHemABC123-5G, så då vet du ju vilket du skall ansluta till.

Min rekommendation till dig är att till att börja med testa att ha routerfunktionen igång på CG3700 och ansluta dina enheter till den. Om du upplever problem så skall du stänga av routerfunktionen i 3700:an och koppla in din externa Apple-enhet bakom. Du skall alltså inte ha båda routerfunktionerna igång samtidigt då det kan strula en del. Då får alltså din Apple-enhet en 83.xx-adress och den i sin tur delar ut massa 192.168-adresser vidare till dina datorer/smartphones.

Tjo,

Jag kör med en asus-router och NAT avstängd i netgear.

Kan jag alltså koppla ps3an direkt till netgearen och få en egen publik IP till den? Om det fungerar, hur blir det med portar då? Kan man öppna portar trots att NAT inte är aktiverat?

Lat fråga kanske då det bara är att prova - men är ju på jobbet nu 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Skrivet av HornedReaper:

Hallå.

Har problem med latensen. Är nyinflyttad i ett comhemhus och har införskaffat mig 100/10 mbit. Kör med en Netgear CG3700 som modem. Problemet är att svarstiden studsar upp hela tiden oavsett tid på dygnet. Har vart i kontakt med supporten men de kunde inte se nåt från deras sida. Har tidigare haft BBB 10/1 och aldrig upplevt detta problem, har de senaste drivrutinerna och jag kör direkt trådat från modemet till min stationära. Har pingat google och sunet och det ser likadant ut oavsett servrar jag pingar mot. http://i.imgur.com/XsWRf6I.png?1
Som ni kan se på bilden så är spikarna upp mot 1000 ms och trillar långsamt ner för att sedan studsa upp igen. Någon som haft likadana problem och hittat någon lösning?

Testat utan NAT?

Skrivet av holmberg:

Tjo,

Jag kör med en asus-router och NAT avstängd i netgear.

Kan jag alltså koppla ps3an direkt till netgearen och få en egen publik IP till den? Om det fungerar, hur blir det med portar då? Kan man öppna portar trots att NAT inte är aktiverat?

Lat fråga kanske då det bara är att prova - men är ju på jobbet nu 😊

Skickades från m.sweclockers.com

med NAT avaktiverat så är alla portar öppna. Så koppla ps3an du, lär bli kalasbra, så jag kör

Permalänk

Testat utan NAT?

med NAT avaktiverat så är alla portar öppna. Så koppla ps3an du, lär bli kalasbra, så jag kör

Funkade ! Tack för hjälpen. En fråga till bara. Kommer inte åt routerns inställningar med 192.168.0.1, byter den IP med NAT avstängd?

Permalänk
Medlem

Någon som har Bredband 50/50 via antennuttaget?

Funderar på att byta till Comhem från Bredbandsbolaget då mina hastigheter där ligger runt 7-12mbit på ett 24mbit abonnemang. Har haft Comhem för många år sedan men då var det riktigt uruselt. Hur ser det ut idag? Håller de utlovade hastigheter? Bra support? Jag tänkte mig nog ett Bredband 50/50 via antennuttaget om det verkar bra. Tacksam för era synpunkter!

Permalänk
Skrivet av HornedReaper:

Funkade ! Tack för hjälpen. En fråga till bara. Kommer inte åt routerns inställningar med 192.168.0.1, byter den IP med NAT avstängd?

Yep, 192.168.100.1