Varför har jag helt plötsligt högre idle temp?

Permalänk
Medlem

Varför har jag helt plötsligt högre idle temp?

Hej SweC!

Jag startade upp datorn imorse och Asus GPU Tweak startade upp med den som vanligt. Det som var mindre vanligt var att jag hade precis fått 10 grader högre GPU temp. Jag brukar ha ca 30 grader, men nu är det uppe på 40. Varför? Har kollat med både GPU Tweak och HWMonitor, de vissar samma resultat! Har dock inte testat att spela än, men ska snart göra det. Alla svar uppskattas.

Ha en bra dag!

Permalänk

Husets temperatur?
Damm?
Nära ett element helt plötsligt?
Ny drivrutin av något slag som har ändrat fläktkurvan?

Förövrigt så är inte idle temp relevant. Så länge tempen är bra när den är belastad.

Visa signatur

AMD Phenom II X4 965 @ 3,9GHz | MSI 870A-G54 AM3 | Corsair 1600MHz XMS3 8GB | Gigabyte Radeon HD6950 2GB | Crucial M500 240GB | FSP Aurum 700w

Permalänk
Medlem

Märkte nu att Memory Clock alltid är på 6600mhz och att GPU Clock alltid är på 500mhz. Varför klockar den inte ner som den ska? Det är antagligen darför tempen är högre, eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hudo:

Hej SweC!

Jag startade upp datorn imorse och Asus GPU Tweak startade upp med den som vanligt. Det som var mindre vanligt var att jag hade precis fått 10 grader högre GPU temp. Jag brukar ha ca 30 grader, men nu är det uppe på 40. Varför? Har kollat med både GPU Tweak och HWMonitor, de vissar samma resultat! Har dock inte testat att spela än, men ska snart göra det. Alla svar uppskattas.

Ha en bra dag!

40 idle ?
ligger själv på 48c just nu och hari nte börjat spela än XD
dock når jag inte över 90c med mitt kort så det är ju lungt ännu för mig heh.

idle spelar inte någon stor roll direkt den kan gott och väl vara 75c idle så kan du fortfarande spela på så länge det håller sig under 85c i spelande eller 90c i full load i furmark eller så.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Vad gjorde Du sist med datorn när den hade den temperatur Du önskar, samt fram tills nu? Aktiverat Eyefinity?

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

Jag kan tipsa om att gå in och titta på vilka clock ditt kort har när det är varmare (40c). Ifallatt det är högre klocks så brukar det vara något program som du har upp som göra att kortet inte går in i sitt nerklockade viloläge. Brukar hända mig om jag har LoL uppe tex.

Visa signatur

4770k @ 4,3 GHZ - Asus z87 Pro - 770 4gb SLI - VG248QE Med 3D V2 - 1339 Qpad - Ducky Shine 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Vad gjorde Du sist med datorn när den hade den temperatur Du önskar, samt fram tills nu? Aktiverat Eyefinity?

Det kan vara svaret, har kopplat in två skärmar :D. Att jag inte tänkte på det! Tack!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av traebit:

Tack! Då vet jag.