Säpo pressar Bahnhofs vd i inspelad förhandling om avlyssningsavtal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Varje gång jag har ringt så har jag stått 40+ i kö, och det är mitt på dagen jag har ringt, när andra borde jobba kan man tycka.
De glömde dessutom bort att gå vidare med mitt "ärende" att säga upp bredbandet (?) så fick ringa en extra gång och då fixade killen det på sin egen dator på 5 sekunder. Oklart varför de inte kunde göra så första gången.

Förmodligen så är de du kommer till olika intresserade av att hjälpa dig med det du vill

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sputte:

Så terrorhotet i Stockholm var bara påhittat av Säpo alltså?

Det var ett exempel, givetvis!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Heja heja heja!
Tänk om vi haft lite kulor mellan benen på alla andra operatörer här i landet likt Bahnhof!

Visa signatur

Mobil > SE Z5 DualSim Surfplatta > Nexus 9 Laptop > ASUS G750JZ
Media-PC > Bitfenix Prodigy M mITX | Corsair CX 500M 80+ Bronze Modulärt | Asus H87I-Plus mITX | 8 GB ddr3 | i3 4340 @ 3.6Ghz | Corsair Hydro H60 | Kingston V300 SSD 120GB | 9TB Lagring | Kopplad till 60" FullHD LED Sharp Aquos

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Detta är för fan sånt man kunde ha sett i amerikanska filmer om sovjet på 80, 90-talet Ett elakt ledarskikt som övervakar folket så gott det bara går med förevändning om "statens säkerhet" och liknande.

De var iaf ärliga. Idag är det terroristhotet som det endast har funnits en misslyckad i Sverige.

Men SÄPO som arbetar så förebyggande kan ju övertyga politikerna om att ta hem våra trupper från överallt i världen så hotbilden mot oss försvinner istället kunde man tycka.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Säpo kan äta skit.
Att dom skulle bry sig om terror är bara skitsnack.
Hur kommer det sig att dom inte fängslat dom 75+ personerna som åkt till syrien för att få krigsträning, delta i kriget, kriga sida vid sida med al-qaeda, al nusra, isis och andra terrorgrupper och avrättar civila och som även utför etnisk rensing på kristna i landet?
Flertalet av dessa har kommit tillbaka utan att säpo gjort ett skit. Lögnare
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artike...

Permalänk
Medlem

Allting eskalerar

Säpo samt delar av Sveriges regering = Marionetter (gissa vem som håller i trådarna)

Hur ser det ut om låt säga 10 år?

Permalänk
Medlem

Jag har länge funderat över vilka jag ska välja när jag skaffar fiber, men nu har jag funderat klart. Bahnhof.

Permalänk
Medlem

Glad att jag har Bahnhof..de får gärna fakturera mig dubbelt om pengar behövs för att bekämpa detta

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk

Tycker denna sorts övervakning är mycket skrämmande, man undrar ju vad Sverige är på väg? Övervakningsstat Nej tack. Gillar definitivt inte sådant här skit! Även om jag har rent mjöl i påsen!

Visa signatur

[Fractal Design Define R4] [FD Newton R2, 1000W] [P8P67 EVO]
[ i7 3770K@4.5GHz] [Noctua NH-D14] [Gigabyte GTX 780 TI]
[16GB Corsair XMS3] [Kingston 480GB]
[WD Black 2TB] | [WD Green 4TB]

Permalänk
Medlem

Låg och kollade på V for Vendetta härom kvällen klassisk rulle, som dom flesta här har sett. Men efter de slog det mig det kanske inte är så många år kvar tills vårat samhälle ser ut så. avlyssningar överallt, allt man sysslar med på datorn eller mobilen registreras någonstans på någon server.. sorgligt så det ser ut och vart det är på väg..

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600
Moderkort: Gigabyte B550
Minnen: G.Skill Trident Z 2x8gb 3600mhz
GPU: MSI RX6800XT GAMING X TRIO
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Men SÄPO som arbetar så förebyggande kan ju övertyga politikerna om att ta hem våra trupper från överallt i världen så hotbilden mot oss försvinner istället kunde man tycka.

Hotbilden går nog inte ner ett dugg sålänge vi spionerar åt USA och låter dom få styra och ställa som dom vill i/med Sverige.

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Medlem

Bra reklam för Bahnhof.

Om SÄPO kunde sköta detta med 100% säkerhet och inte missbruka det så skulle jag hålla med, att stoppa terrorattacker i Sverige är bara bra.
Men vi lever i en mänsklig värld så det kan omöjligtvis hållas fritt från korruption och missbruk.
Samt att han använder ett löjligt argument till för att skrämma Bahnhofs VD. SÄPO, skärpning.

Permalänk
Medlem

Tragiskt att det går till såhär, men det känns lite tryggare att det är just Bahnhof jag har som ISP. Gillar verkligen att de sätter hårt mot hårt när sådanna här dumheter uppkommer.

Sedan tror jag de anställda på SÄPO borde dra in på hyrfilmerna lite.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Jonathanknet:

Säpo kan äta skit.
Att dom skulle bry sig om terror är bara skitsnack.
Hur kommer det sig att dom inte fängslat dom 75+ personerna som åkt till syrien för att få krigsträning, delta i kriget, kriga sida vid sida med al-qaeda, al nusra, isis och andra terrorgrupper och avrättar civila och som även utför etnisk rensing på kristna i landet?
Flertalet av dessa har kommit tillbaka utan att säpo gjort ett skit. Lögnare
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artike...

Som rättvisans förkämpe så tycker jag det är ganska så orättvist att man låter dessa människors blodiga händer gå fria.
Men det kanske är ministerstyre att beordra SÄPO att ta fast dessa individer och låta de dömas av en specialtillsatt tribunal..

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk

Frågan är bara hur många som inte förstår det här med datatrafik och avlyssning som tycker banhof gör fel och borde hjälpa SÄPO fånga terrorister?

Allmänheten är ju inte direkt de som är på sweclockers eller liknande forum och förstår det här med datorer, avlyssning och trafik. De tycker nog bara att SÄPO självklart ska fånga terrorister genom avlyssning.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Mycket bra att det kommer ut.

Pinsam retorik, SÄPO.

All heder åt Bahnhof.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Terrorhotet kom alltså Kl. 20 utanför kontorstid. Ja, om det är så allvarligt så kanske de ska ha beredskap 24/7. Då skapar de fler jobb också. Men nej, de ska göra ett automatiskt system för några mille som troligen kommer leda till att folk får sluta. Smart tänkt! Som att arbetslösheten inte redan är ett problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk

Om denna information kommer ut, varför skulle inte annan information kunna läcka ut?

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Hjälpsam

Sicken tur att det /bara/ är SÄPO som vill ha den direkta tillgången?

Metadatan skall vara tillgänglig för
Tullverket,
Åklagarmyndigheten,
Ekobrottsmyndigheten,
Kustbevakningen
och Skatteverket

http://www.sweclockers.com/nyhet/17933-automatisk-utlamning-a...

Håll debatten levande, tack Swec, tack SR och alla andra som håller denna ytterst viktiga fråga levande!

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Från och med idag ska jag med ännu stoltare hållning betala mina fakturor till Bahnhof. Tack för att ni finns!

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem

Känns som att sverige verkligen får skiten intryckt av 'Murica.
Dags att våra politiker tar och värnar om folket som bor i vårt land tycker jag.

Visa signatur

5800X3D - RTX 3080 - LANCOOL 2 MESH

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blupparen:

Terrorhotet kom alltså Kl. 20 utanför kontorstid. Ja, om det är så allvarligt så kanske de ska ha beredskap 24/7. Då skapar de fler jobb också. Men nej, de ska göra ett automatiskt system för några mille som troligen kommer leda till att folk får sluta. Smart tänkt! Som att arbetslösheten inte redan är ett problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Hur tänkte du nu?

Det automatiska systemet innebär att SÄPO har tillgång till alla operatörers system, inget annat.

Alltså om ett samtal kommer in efter klockan 20 så kan SÄPO gå in i deras system utan att behöva kräva deras godkänannde, som bara kan ske under kontorstid.

Jag förstår deras tanke, men det är nog med övervakning nu. Finns redan för mycket!

Permalänk
Medlem

Kan det automatiska systemet tolka kodmeddelanden också. Terroristerna lär ju inte skriva i klartext vad dom tänker göra.

Permalänk
Medlem

Med tanke på att ingenting har hänt i USA så lär ju knappast detta sträcka sig längre än till fikarummet här i Sverige tyvärr.

Visa signatur

Sandy-bridge + gtx770 /dator
http://dreamhack.se/dhw15/

Permalänk
Medlem

Jag trodde att regeringen skulle arbeta för folket, inte att folket skulle rätta sig efter vad regeringen bestämmer.
Dom törs ju inte ens ha en folkomrösning om grejjer längre då dom vet att folket inte håller med, så varför tillåts de dock att fatta beslut som bara som själva och andra länders regeringar står bakom?

Tur de är valår i år, men alla partier tycker ju i princip samma om allt nu, sticker man ut på ena eller andra hållet så hängs man ut i media som det värsta sedan Hitler. Inte konstigt att missnöjjespartier vinner röster när resten av partierna skiter fullständigt i vad folket tycker...

Permalänk
Medlem
Skrivet av konabu:

Bra reklam för Bahnhof.

Om SÄPO kunde sköta detta med 100% säkerhet och inte missbruka det så skulle jag hålla med, att stoppa terrorattacker i Sverige är bara bra.
Men vi lever i en mänsklig värld så det kan omöjligtvis hållas fritt från korruption och missbruk.
Samt att han använder ett löjligt argument till för att skrämma Bahnhofs VD. SÄPO, skärpning.

Instämmer.
Ponera att man harförtroende för SÄPO: då skulle det vara helt ok.
Men eftersom ett antal myndigheter kommer få access bådar det inte gott ändå.

Ökad sekretess och bevakning leder till ökad skepsis bland folket.
Jag tror det är mycket negativt för vår framtida samhällsutveckling.
Skulle man hålla en öppen dialog och transparens skulle två saker ske:
1. Förslaget skulle slopas.
2. Konspiration och misstanke mot myndighet minska

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Nu är det så att kriminella element har anpassat sig till den digitala värden och använder den mycket flitigt.. Och då finns det INGEN annan utväg för myndigheter än att göra såhär..... Tycker dock att man hade kunnat sköta det lite finare, som att ha en öppen diskussion... Samtidigt tror jag att det pågår mycket värre saker än vi kan tänka oss... JAG vet att svenska liv har räddats utomlands just tack vare övervakning.

Och sist.. Glöm inte att vi nu har en hel drös "Svenska" jihadister som åker ner till mellan-östern och Afrika för att träna.... Dessa måste stoppas annars får vi stora problem i Sverige. Om det inte redan har hänt saker som har stoppats av just avlyssning.. Det vet vi ju inte

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk

FRA, NSA och otaliga nyheter om hur vår yttrandefrihet kränks gång på gång, senast om hur folk aktivt kartlägger anonyma forums använder (även om man inte stödjer de åsikter som har sagts, är detta ytterst skrämmande) och hur USA styr svenska domslut ...

En sådan viktig fråga måste tas upp på allvar, idag är det bara Piratpartiet som gör detta. Så jag hoppas alla kan se över Socialdemokraternas och Alliansens bollande av ynka % av skatten och rösta på något som är en grund för samhället!

Permalänk

Scenariot som uppmålas är löjeväckande, om något liknande skulle utspela sig skulle hela ledningen ledningen hos Banhof få personligt besök (oavsett när på dygnet och var de än befinner sig) av antingen uniformerad polis eller SÄPO.
Om man inte redan har ett färdigt beslut från åklagare om tillgång till data fixas ett sådant på plats av jouråklagare, det finns ingen chans att man snällt sitter och väntar till efter helgen.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 l Nätdel: EVGA Supernova G2 750W l Moderkort: ASUS Z97-A
Processor:
Intel Core i5 4690K l RAM: A-Data 16GB l Grafikkort: MSI GeForce GTX 970 Gaming 4G
SSD: Samsung EVO 250GB l Hårddisk: Toshiba 2TB l OS: Win 10

Permalänk

Är så jävla glad att jag snart ska flytta från detta jävla land. Man kan ju undra hur långt upp Reinfeldt sitter i Obamas röv.