Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Säkerhetsforskare aktiverar webbkamera i Apple-datorer utan användarens vetskap

Permalänk
Melding Plague

Säkerhetsforskare aktiverar webbkamera i Apple-datorer utan användarens vetskap

Tvärtemot vad Apple hävdar påvisas att den inbyggda webbkamera Isight kan aktiveras utan att tända varningslampan, något som kan utnyttjas för att spionera på användaren.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Entusiast

Därför har jag en bit svart eltejp över webbkameran på min laptop. [/paranoia]

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Shitstorm incoming. Men detta har väl varit ett problem med andra operativ och märken.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Skäggig legend

Haha jag säger då det. Det där med att sätta en tejpbit är inte så illa. Jag minns i mina yngre dagar öppnade jag upp min bärbara, drog ur integrerade sladden och kände mig bara dum efteråt. Kanske var jag smart ändå? oO

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

Apple är nötter som hävdar att systemet inte går att knäcka. Vilja, tid, pengar och kompetens brukar räcka.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 2600 Mobo: Asus Prime X470 PRO Ram: Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz PSU: Cooler Master 700 W GPU: XFX Radeon RX 5700 XT 8 GB SSD: Samsung EVO 850 500 GB SATA 2.5" HDD: Massa diskar Chassi: Fractal Design Define R3

Permalänk

Skönt att Apple får lite "skit" mot sig nu.... eller vänta? Är ju Apple då blir det väl "äsch dom gör ju det för att skydda deras användare" eller något...
Kinect får skit som fan, hoppas detta får skit oxå nu!

Visa signatur

PC: AMD FX-8320 @ 4.6GHz, Asus Sabertooth 990FX, 2x 8GB Corsair Dominator Platinum
Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition, Samsung SSD 840 PROSeries 256GB, 5TB Storage
Ex-PC: AMD Phenom II X3 720 @ 2.8GHz, Gigabyte 790X, 2x 2GB Corsiar XMS2
Sapphire HD4870 512MB, OCZ Vertex 3 128GB, 320GB Storage
TV: LG 42", Raspberry Pi, Xbox360 Slim 250GB, Nintendo Wii /w softmod

Permalänk
Medlem

Tejp? Känns lite budget..
Kör en skruvmejsel igenom webkameran istället eller borrmaskin och borra bort skiten.

Visa signatur

Mobil > SE Z5 DualSim Surfplatta > Nexus 9 Laptop > ASUS G750JZ
Media-PC > Bitfenix Prodigy M mITX | Corsair CX 500M 80+ Bronze Modulärt | Asus H87I-Plus mITX | 8 GB ddr3 | i3 4340 @ 3.6Ghz | Corsair Hydro H60 | Kingston V300 SSD 120GB | 9TB Lagring | Kopplad till 60" FullHD LED Sharp Aquos

Permalänk
Medlem

Varför har man inte testat på något nyare än 08 modellen? Är ju väldigt intressant om detta funkar på även 13 modellerna eftersom man sitter och skriver detta på en rMBP

Visa signatur

I'm Garry-fucking-Oak, You can't ignore my girth!
__________________
Projekt CM 334 ->1337 @ H2O :: Bread-Box HTPC :: Bread-Brain NAS

Permalänk
99:e percentilen

Frågan är hur det är med iOS-enheter. Min iPads webbkamera är riktad mot mig flera timmar per dag och den har inte ens någon lysdiod. Det får nog bli att ta fram eltejpen, tror jag.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Operatören:

Tejp? Känns lite budget..
Kör en skruvmejsel igenom webkameran istället eller borrmaskin och borra bort skiten.

Fördelen med tejpbiten är när du vill använda kameran så behöver du inte installera en ny kamera, bara dra loss tejpbiten så. Själv har jag kört med postit framför kameran.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Eltejp har varit standard på datorn sen några år tillbaka

Permalänk
Medlem
Citat:

While the research focused on MacBook and iMac models released before 2008, the authors say similar techniques could work on more recent computers from a wide variety of vendors. In other words, if a laptop has a built-in camera, it’s possible someone — whether the federal government or a malicious 19 year old — could access it to spy on the user at any time.

Skulle inte tro att detta är begränsat till apples datorer. Så fram med el-tejpen!

Permalänk
Medlem

Och vad kan dom se med webbkameran? Mitt ansikte? Lyssna på alla hemliga samtal jag har med mig själv när jag sitter vid datorn?

Är man lite foliehatt så är ju tejp kanon, plåster funkar och ser lite hipster ut också, vilket ju är inne nu.

Permalänk
Medlem

Äntligen är det bekräftat att någon kollar in mig när jag sitter vid datorn och har trevligt.. Hoppas den känner sig fulländad.

Visa signatur

AOC G2460PQU 144Hz - Fractal Design Define C - EVGA SuperNOVA G3 650W - ASUS STRIX Z270H K1 - Intel i7-7700K - Samsung 960 EVO 500GB - Corsair Vengeance 16GB 2G6Hz - ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080
Fraktfritt: Inet - Alina (registrera/aktivera)

Permalänk
Medlem
Skrivet av bagfalls:

Och vad kan dom se med webbkameran? Mitt ansikte? Lyssna på alla hemliga samtal jag har med mig själv när jag sitter vid datorn?

Är man lite foliehatt så är ju tejp kanon, plåster funkar och ser lite hipster ut också, vilket ju är inne nu.

Finns fler än privatpersoner som använder apples datorer.
Tex folk som har nda över sig etc.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk

Kört med tejp i flera år.

Permalänk
Medlem

Säkerhetsforskare? Är det det hackers kallas nuförtiden?

Permalänk
Medlem

Tuggummi är ett alternativ.

Permalänk
Medlem

Ja, nu får väl de som gjort sig löjliga över tejpfolket ge dem åtminstone lite rätt. Jag antar att många ändå håller fast vid "har man bara rent mjöl i påsen så"...
Min gamla maskin har inte ens kamera.

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Medlem

Tbh tror jag att ingen vill sitta och kolla på er.... Såvida ni inte jobbar med något hemligt men då borde ni har tänkt på detta för länge sedan.

Permalänk
Medlem

Varför blir jag inte ens förvånad?

Nåja, kört med tejp på min kamera med faktiskt. Kanske skulle skaffa sig något med lite mera stil? https://supporters.eff.org/shop/laptop-camera-cover-set

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av bagfalls:

Och vad kan dom se med webbkameran? Mitt ansikte? Lyssna på alla hemliga samtal jag har med mig själv när jag sitter vid datorn?

Är man lite foliehatt så är ju tejp kanon, plåster funkar och ser lite hipster ut också, vilket ju är inne nu.

Kladdigt klister på datorn så känner man sig som hemma.

Visa signatur

AOC G2460PQU 144Hz - Fractal Design Define C - EVGA SuperNOVA G3 650W - ASUS STRIX Z270H K1 - Intel i7-7700K - Samsung 960 EVO 500GB - Corsair Vengeance 16GB 2G6Hz - ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080
Fraktfritt: Inet - Alina (registrera/aktivera)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kvillen:

Säkerhetsforskare? Är det det hackers kallas nuförtiden?

Om man ska vara precis så är det precis vad en hacker är, alternativt programmering för att utöka användningsmöjligheterna av mjuk-/hårdvara. Ordet hacker används tyvärr ofta felaktigt.

Permalänk
Medlem

Apple hat på g...

Skrivet av Don_W:

Shitstorm incoming. Men detta har väl varit ett problem med andra operativ och märken.

Eller hur!^ men tydligen har det inte varit ett problem, då många av de andra tillverkarna skiter i att sätta dit en LED...^^

Sedan kanske man ska lägga märke till vad han sa i videon "older macbooks" typ som att säga att säkerhetsbältet på en volvo från 1980 inte riktigt är säkert, so what? ingen (inte många) existerar fortfarande...

Permalänk
Medlem

Märkte det här för nästan 2 år sedan....

Permalänk
Medlem

Hur svårt ska det vara att seriekoppla strömmen som driver kameran via LED:en!?

Permalänk
Medlem

Det borde vara standard med en lucka över webcamen som det är på EEE1215N och B

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

Är man nojjig kan man ju sätta i extern skärm och fälla ner locket så kan dom ju roa sig bäst dom vill sen ....

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesam2k:

Apple är nötter som hävdar att systemet inte går att knäcka. Vilja, tid, pengar och kompetens brukar räcka.

Jo, fast inte hela vägen. Man kan aldrig svära på att ett program inte har några buggar.. Bara att de inte dykt upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bagfalls:

Och vad kan dom se med webbkameran? Mitt ansikte? Lyssna på alla hemliga samtal jag har med mig själv när jag sitter vid datorn?

Tänk om dom gör det när du spelar? Och lägger ut på YouTube? Då tar man hellre semester på guantanamo resten av livet...