Häva köp p.g.a. enskild defekt komponent (netonnet)

Permalänk

Häva köp p.g.a. enskild defekt komponent (netonnet)

Så här ligger det till:

För flera månader sedan handlade jag på netonnet. Jag köpte totalt 3 st artiklar, en pc i delar (allt utom grafikkort), grafikkort samt ett extra minne.

Grafikkortet går sönder efter ett litet tag och jag får det utbytt. När det andra också pajar efter en liten stund bestämmer jag mig för att byta från geforce 760 till ett radeon 280 istället. Jag går igenom 3 st av dem.

Jag har nu suttit i 15 veckor och bollat kort fram och tillbaka på posten. Under denna tid har jag inte heller kunnat använda resten av datorn. Korten har det inte varit några som helst problem med då netonnet gått med på att de varit trasiga, men har jag någon möjlighet att häva köpet på resten av datorn?

Jag har givetvis skickat in den med men de anser den vara fullt fungerande. Efter att 5 kort tvärdött tvivlar jag starkt på detta.

Hur blir jag av med min skrothög?

Permalänk

Hur är det med nätagget?

Visa signatur

Dator: CPU: I5 3570k - GPU: MSI GTX 660ti - RAM: 2x4 Kingston hyperX blue - moderkort: MSI Z77A-GD65 gaming -SSD: Samsung 840 120GB - HDD Seagate barracuda 1TB - PSU: XFX XXX Edition 850W - Kylare: CM Hyper 212 evo -Chassie: Fractal Design define R4. Kringutrusning: Montitor 1: Asus 24" VG248QE - Monitor 2: Asus 24" VE248H -Headset: Logitech G35 - Mus Logitech G400 - Tangentbord: billigt Acer tangentbord(ska uppgraderas snart).

Permalänk

Skriv gärna ner vilka komponenter du har.

Visa signatur

Dator: CPU: I5 3570k - GPU: MSI GTX 660ti - RAM: 2x4 Kingston hyperX blue - moderkort: MSI Z77A-GD65 gaming -SSD: Samsung 840 120GB - HDD Seagate barracuda 1TB - PSU: XFX XXX Edition 850W - Kylare: CM Hyper 212 evo -Chassie: Fractal Design define R4. Kringutrusning: Montitor 1: Asus 24" VG248QE - Monitor 2: Asus 24" VE248H -Headset: Logitech G35 - Mus Logitech G400 - Tangentbord: billigt Acer tangentbord(ska uppgraderas snart).

Permalänk
Hedersmedlem

Personligen skulle jag mer börja undra varför 5 stycken grafikkort är trasiga/går sönder .... antingen har du en fruktansvärd otur eller så är det något som dödar dina kort ...

På vilket sätt är de trasiga ... är det alltid samma sak, t ex att de tvärdör? Om de andra komponenterna i datorn fungerar vid test så ser jag det svårt att du kan lämna tillbaka dem eftersom du inte köpte en ihopsatt dator utan enstaka komponenter som du sen själv satt ihop ...

Men som sagt, jag skulle eventuellt börja fundera om det är något annat i datorn som dödar dina kort - för 5 grafikkort borde inte vara trasiga ..

/B

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem

Tror inte du kan häva köpet på datorn då du "modifier" den med ett grafikkort som inte var med när du köpte den, bara för att en del du köper till går sönder menas det inte att du får rätten att lämna tillbaka produkten som du har köpt delen till då det inte visar sig vara något fel på just den produkten

Visa signatur

PC [ I7 3770K 3.5 GHz OC 4.6 GHz | 2 x Gigabyte Geforce GTX 680 2048 MB GDDR5 OC 1137MHz |16 GB DDR3, Corsair VENGANCE LP 1600 MHz | Switch 810 | SSD 80 GB | SSD 2 X 120 GB | Western 2 T | MSI Z77A-S01 | Power 750 Watt | Logitech G510 | Logitech G35 | R.A.T. 7 | Razer goliathus | Speakers Andersson HomeCinema surround system | LG 42 " Full HD tv ]
Laptop [ MSI GE70 2OE | Samsung 27'' S27B550V LED | Logitech Performance Mouse MX ]

Permalänk
Medlem

Billigt nätagg?

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Satsar min slant på att det är nätagget som strular, men det är såklart svårt att få reda på.

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

Nästa gång grafikkortet tvärdör så kanske du kan skicka in datorn i tron om att det är där felet ligger? Så kanske de gör ett mer komplett genomsökning (och förhoppningsvist testar med ett annat nätagg).
Men som många har frågat, hur "dör" dina grafikkort? Är det så att det en dag helt plötsligt kan sluta visa bild osv. ?

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk

http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/datoridelar/dato...
http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/grafikkort/amd-p...
samt en extra uppsättning av de minnen som inkluderades i paketet.

Gällande nätagget så ligger åtminstone spänningen på 12v'arn riktigt enligt bios. Jag uttryckte mig kanske lite slarvigt i första posten, korten är inte riktigt döda, däremot så fungerar de inte. Jag får ett bsod och därefter sitter jag med flimmer så fort gpun varvar igång samt att bsods återkommer med jämna mellanrum, hänvisande till olika grafik- och hårdvarufel. Jag skickade in både nätagg och moderkort med det andra kortet, de kom tillbaka utan anmärkningar. Nu med femte kortet skickade jag med hela paketet, även denna gång fick det tummen upp.