Permalänk
Skrivet av furuliden:

Ju längre tid du kör Prime 95 utan "errors" destå mer stabil är din överklock. Jag brukar köra Prime 95 under 3 timmar när jag snabbt vill veta om överklocken är någorlunda stabil. Men för att vara extra säker så kan du köra Prime 95 under natten, 8-10 timmar.

Prime95 verkar inte funka längre, kört 5 timmar utan error ändå blåskärm när spel körs eller när jag renderar musik.
3dMarks cpu-test litar jag mer på, går den förbi är klocken stabil.

Permalänk
Medlem

Okej testar den under natten ! har lirat lite bf4 nu körde kanske i 2-3 h å då låg tempen mellan 35-42 grader (under spelandet) men min voltage om man kollar i gwmonitor ligger på 1.356 är det bra/dåligt ? å vad ska den ligga på för att det ska vara bra där under power package ? min låg som max på 116W å minst 27W ! å ngn som vet vrf datorn startar så konstigt ! hittat en tråd där killen hade samma problem å hade gigabyt mobo å dem sa att det inte var ngn fara att det var normalt nä du överklockat men finns det ngt sätt att fixa de ?

Permalänk
Medlem

Jag har en liknande bräda som du, en Gigabyte 970A-D3 och den startar, stänger av, startar igen innan den bootar. Utan överklockning så gör den inte så och jag har stängt av Turbo Core.

Visa signatur

be quiet! Silent Base 601 l Asus ROG strix B450F l Seasonic Focus GX 750W l AMD Ryzen7 5800X3D l Zalman CNPS17X l G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600Mhz 2x16GB CL16 l Gainward RTX 3080 PHOENIX V1 LHR l Kingston A400 240GB M.2 SSD l SSD OCZ ARC 100 240GB | Seagate Barracuda 2000GB l DIY simracing rigg l Oculus Rift l Asus 27" VE278H l

Permalänk
Medlem

hmm skummt ? läst att det är "normalt" att den gör så vid överklockning på ett gigabyte mobo men att den gör så utan e skummt! btw letat i bios efter att stänga av turbo core men kan icke hitta det :S vad heter det å vart hittar jag det där ?

Permalänk
Avstängd

jag vet inte exakt vad ditt moderkort har för inställningar men sätt LLC på high/ultra high om det finns och se om det gör nått för boot problemen sen turbocore skulle vart av för den kan krångla tror det ev kan heta turboboost på ditt mobbo

iaf jag tänker så här med boot att det är antagligen vdropp av något slag så antingen LCC eller CPU volt kan hjälpa lite där men kan vara turbo core som går crazy ..antingen det eller att den går ner i felsäker mode men då hade den klockat ner sig till orginal mhz och då den verkar vara skapligt prime stabil så verkar du ha vettig vcore så LCC eller Turbo är troligast att problemet ligger i

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

asså hittar ingenstans det står turbocore eller turboboost ... fin en som liknar som heter core preformance boost som man kan disable/enable ! det står om man håller på den såhär: enable/disble burbo mode. turbo mode oppotunistically and automatically allows the processor to run faster than its marked frequency if the processor its operating below power. temperature and current specifications.

Hittar inget om LLC heller ! går inte på advanced settings där inne men inget där heller :S

Permalänk
Medlem

sicket skit moderkort

Permalänk
Avstängd

men då måste det vara core preformance boost blir lite knas det där ibland när moderkort ska ha olika namn på saker men LCC brukar då heta LCC vad jag vet men är inte säkert ditt moderkort har den inställnigen

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

LLC är Vcore Loadline Calibration under Advanced Voltage Settings.
Om du sätter den på Extreme gäller det att hålla koll på Vcore då den ökar en del och måste sänkas för att kompensera vilket du kommer se om du kollar med T.ex HWmonitor när du stress testar.
Jag måste ha LLC på Extreme om jag vill gå högre än 4,0GHz på min FX-6100 för att få det stabilt men jag har läst att det kan anstränga VRM:erna på moderkortet men om det verkligen gör det vet jag inte.
Då 8120 är lite "törstigare" så kan jag tänka mig att du behöver köra Extreme.

Alternativet är nog annars att byta till en 990 bräda med 8+2 fas VRM istället för 4+1 som våra 970 har, sen ska man ju ha tur med hur oc vänlig processor man fått.

En annan sak som jag sett när jag klockat är att min bara går fullt på två kärnor om Vcore är lite låg, om jag t.ex klockar till 4,0GHz på med Vcore på +0,000 så verkar allt stabilt och fint men då visar både Open Hardware monitor och AMD OverDrive att den bara går i det på två kärnor medans dom andra ligger väldigt lågt. Höjer jag Vcore till +0,025 så går dock alla kärnor på 4,0GHz.

Visa signatur

be quiet! Silent Base 601 l Asus ROG strix B450F l Seasonic Focus GX 750W l AMD Ryzen7 5800X3D l Zalman CNPS17X l G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600Mhz 2x16GB CL16 l Gainward RTX 3080 PHOENIX V1 LHR l Kingston A400 240GB M.2 SSD l SSD OCZ ARC 100 240GB | Seagate Barracuda 2000GB l DIY simracing rigg l Oculus Rift l Asus 27" VE278H l

Permalänk
Medlem
Visa signatur

XFX Radeon RX 7600 Speedster QICK 308 Black | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 980 Pro 250GB | Samsung 960 Evo 250GB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

När jag hade core performance boost på disable det var då som datorn startades så konstigt ! men jag satte den på auto igen å nu går den igång normalt ! men har kört på datorn som jag brukar nu i ett par dagar ! asså spelat bf4/cod ghost på ultra å inga problem alls ! har kollat i olika program å kylningen verkar bra å sånt dock att alla på min andra tråd säger att den inte stämmer ! men tkr ni jag borde ändra ngt annat nu ? för nu kör den ju på bra !

När jag känner på min dator är den sval ! å har öppnat den å känt inne å där är det å svalt å en kille sa att jag skulle känna på koppar rören på cpu fläkten å känna å dem var såklart varma men inte jätte varma (å det var när jag hade kört cod ghosts i ca 30 min)

Permalänk
Avstängd

tempen brukar kunna vara lite knas på en del amd och med en del moderkort så den är nog inte helt 100% men med den kylaren och 4k brukar inte bli så varmt så är inget som skulle oroa mig för 4000mhz är trots allt en snäll oc som brukar gå att köra på riktigt låg volt

Visa signatur