Permalänk
Medlem

AGP Pro/8x

Hej!

Hur är det med bakåtkompabiliteten för AGP Pro/8X? När jag kollar på ASUS hemsida om det nya P4G8X så står där "AGP Pro/8X (1.5V only)". Går det att använda äldre AGP kort eller är det bara splitternya med stöd för 8X som funkar?

Är det någon som känner till AGP specarna eller kan hänvisa till något ställe där de finns beskrivet?

Anledningen till frågan är att jag har fått uppdraget att uppgradera min morbrors CAD dator. Jag tittar på ASUS 'P4G8X' moderkort. Han har idag ett 'ElsaGloria II' grafikkort med nVidia Quadro processor som han vill behålla tillsvidare om det går. Det är ett AGP 2x/4x kort. Det vore synd om man köper nya komponenter och först vid monteringen upptäcker att dem inte var kompatibla med varandra.

Tack på förhand!

Visa signatur

// Fredrik

Permalänk

AGP 2x/4x kort fungerar på moderkort som stöder 8x, om nu inte just detta moderkortet har någon specifik agp implementation , men det finner jag som mycket osannolikt.

Visa signatur

Kamera | Nikon F80 | Sony DSC-F828 | Fler Fotografier |
Hembio | Plasma PDP-435XDE | VSX-AX5i-S | DV-868AVi-S | Chippad Xbox med HD-AV |
Dator|SS51|512Mb 2T|2.53GHz|TFT 191T|9700pro|2*120 1*300GB|

Permalänk
Medlem

Om jag inte minns helt fel så klarar inte nya moderkort utav t ex vodoo3 serien o uppåt pga att de behöver mera än 1,5V via agp porten. Tror inte Quadro kortet behöver mera än just 1,5V.

Visa signatur

[size="1"]Koolance PC2-C i moddad Chieftec fulltower, Abit KR7A-RAID133 KT266A, XP1700+@2,2Ghz, IBM 60GB 7200rpm, WD 120GB 8MB cache, 2x256Mb TwinMOS Winbond PC3200, Leadtek GF3 Ti200, Soundblaster Live 5.1, Lite-On 16X DVD/48X CD[/size]