Ny låda. Lian Li PC90 eller Antec P280?

Permalänk
Medlem

Ny låda. Lian Li PC90 eller Antec P280?

Ja tanken var att köpa en ny låda. Lite av en "Be all, end all" då jag inte är intresserad av att byta i framtiden bara för att jag inte har plats eller behöver bättre kylning.
Jag vill inte begränsa mig och har därför kollat på lite högre midi-lådor så att det går att få in tre grafikkort om behov skulle uppstå. Risken att det kommer bli tre grafikkort är nog liten, men jag vill som sagt inte begränsa mig.
Sen gör det inget om det är snyggt (på ett diskret sätt) och relativt billigt.

Lådan ska vara tyst och ha bra kylning. Utöver moderkortet och tillhörande delar har jag inte så mycket behov av hdd-platser och inte mer än en dvd/bluray behövs.

Vad som är uppenbart är att det inte finns så många lådor som har så många pci-platser jag tänker mig. De två jag hittat är som sagt Lian Li PC90 "The Hammer"(vad är det för fjantigt namn?) http://www.anandtech.com/show/5556/lian-lis-pc90-the-hammer-s...
Och Antec P280.

Det förra klassas som en bigtower i kapacitet men är inte större än P280. Det har pci-platser så det räcker och blir över. Är Lian Li så allt är perfekt kvalite. Det har lite udda lösning när det kommer till HDD-hantering och har i princip inget kabelhantering. Men det sitter två tysta 140mm och en 120mm redan monterade och kylningsförmågan är superb.
Det andra behöver kanske ingen presentering. Men några saker är kanske värda att nämna. Jag tycker det är snyggare. Det är tystare och har en mer "modern" uppbyggnad med bra kabelhantering, nätagg i botten osv. Har tillräckligt med pci-platser men alldeles för mycket hdd plats och en icke modulär uppbyggnad av hdd-hyllan. För många 5,25 platser och endast 2x120mm i fronten. Fläktarna hindras dessutom av hdd-stället. Fläktarna i toppen är kanske bra att ha men för min del är de nog överflödiga i första taget (blir således bara ett utlopp för ljud, och till viss del värme).

Så ingen av de två är perfekta. De måste alltså modifieras på lämpligt sätt. Frågan är vilket av dom som är en bättre utgångspunkt?
PC90 behöver bättre kabelhantering och kanske en annan lösning för montering av hdd. Designen är inte lika snygg och nätagget monterat längst upp kanske kunde må bra av att slippa cpuns varma luft.
P280 behöver en modulär hdd-bur, färre 5,25 platser och dubbla 140mm (eller kanske större om man ändå ska skära upp plats). Men är samtidigt mer estetiskt tilltalande (tänker mig den vita modellen).

Prismässigt är de i samma klass.
Tips och åsikter mottages gärna.

edit:
Mitt första val var förstås Cooler Master Silencio 652 http://www.coolermaster.com/case/mid-tower/silencio652/ vilket är byggt på det sätt som antec p280 borde varit.. Plats för dubbla 180mm i fronten, extra intag i botten och modulärt hddställ.
Men den har bara 7 pci-platser på höjden så tre grafikkort är ju inte möjligt.

Permalänk
Medlem

Finns annars http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1871101 , 9 exp. platser ljuddämpat och snyggt tycker jag personligen.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem

Jag skaffade PC-90 för att det tar HPTX trots att det är så litet. När jag köpte kostade det 1700:-, nu går det för strax under 600 hos Inet. Ett kap.