Asus billiga 4K-skärm får TN-panel och 60 Hz uppdateringsfrekvens

Permalänk
Skrivet av Tobbbe__:

Dagens mest överanvända ord från IPS riddarna. Betraktningsvinkel!

Vem sitter bredvid skärmen och inte framför? Man har väl ändå skärmen riktat mot sig själv? Eller har jag missuppfattat hur man ska ha en skärm på bordet?
Oavsett om man har 1 2 eller 3 skärmar så är väl allihopa riktade mot sig själv? Har man tangentbordet och mus på ena sidan bordet och skärmen på andra hörnet eller vad? Betraktningsvinkel.....man sitter väl för fan framför skärmen!

Kombinationen stor skärm & taskig betraktningsvinkel kan göra att du inte kan se hela skärmen samtidigt utan att nån del börjar fejda ut i taskig kontrast/färgbalans.

Har själv en 24" 1920x1200 TN-skärm där man nästan måste välja vilken halva man vill sitta framför.
På den andra halvan blir färgerna och ljusstyrkan annorlunda.
Många skärmar på billiga laptops är såna också.

Tänk dig själv vad som händer om man ska sitta nära en 50" 4K skärm med kass vinkel.

Vad jag kan se verkar de flesta av dagens 4K-tv, även de dyrare, ha 160/160, vilket är samma som min kassa 24".

Så, japp...

Det är ju heller inte så att vinkelvärdet är en absolut gräns, utan den anger när det blir riktigt hopplöst.
Kass bild blir det långt innan den vinkeln, och ju lägre värde desto tidigare börjar det synas.

Permalänk
Skrivet av SebboD:

4K är mer specifikt då man syftar till någon av alla 4K-upplösningar som alla innehåller ungefär lika många pixlar. Att skriva UHD så kan det vara både 4K och 8K, man har med andra ord ingen aning. 4K UHD eller att skriva 2160p är det enda rätta.

Att alla ska haka upp sig på att 4K inte är mer än 4000 pixlar horisontellt är fascinerande, 4K digital cinema standarden är 4096 x 2160px så som att förra standarden för digital cinema var 2K.
Bra då är det klart, nu till varför 3840 x 2160 är vad vi kommer se i vanliga paneler. 16:9, det är formatet på bilden vi kör med helt enkelt när vi inte snackar film då det är lite vad filmskaparen känner för som bestämmer det. 4096 x 2160px landar på ungefär 17:9. Så varför ska alla envisa sig om att mer är bättre?

Ha så kul att diskutera vad ni vill men 4K för konsumenter ÄR 3840 x 2160px.

Visa signatur

Är en jobbig jävel. Lev med det.

| GA-X79-UP4 | i7-3930K @4.7GHz | ASUS GXT 680 4Gb | 2x ADATA 128Gb SSD RAID0 | 28TB mekaniska diskar (en fin häxblandning) | Corsair H100i | Fractal Design Define R4 | Corsair VENGEANCE 32Gb | Corsair HX850 80+ Gold |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tobbbe__:

Dagens mest överanvända ord från IPS riddarna. Betraktningsvinkel!

Vem sitter bredvid skärmen och inte framför? Man har väl ändå skärmen riktat mot sig själv? Eller har jag missuppfattat hur man ska ha en skärm på bordet?
Oavsett om man har 1 2 eller 3 skärmar så är väl allihopa riktade mot sig själv? Har man tangentbordet och mus på ena sidan bordet och skärmen på andra hörnet eller vad? Betraktningsvinkel.....man sitter väl för fan framför skärmen!

Färgåtergivning?

Visa signatur

Asus Maximus IV Gene-Z - Intel Core i7 2600K - Corsair Vengeance 1866 MHz 4x4 GB - Asus GTX 670 DirectCU II
BenQ XL2410T - Zowie AM - Zowie Swift - Qpad MK-85

iPhone 5S - iPad Air

Permalänk
Avstängd
Skrivet av 4everapple1:

Att alla ska haka upp sig på att 4K inte är mer än 4000 pixlar horisontellt är fascinerande, 4K digital cinema standarden är 4096 x 2160px så som att förra standarden för digital cinema var 2K.
Bra då är det klart, nu till varför 3840 x 2160 är vad vi kommer se i vanliga paneler. 16:9, det är formatet på bilden vi kör med helt enkelt när vi inte snackar film då det är lite vad filmskaparen känner för som bestämmer det. 4096 x 2160px landar på ungefär 17:9. Så varför ska alla envisa sig om att mer är bättre?

Ha så kul att diskutera vad ni vill men 4K för konsumenter ÄR 3840 x 2160px.

Håller med.

Visa signatur

Asus Maximus IV Gene-Z - Intel Core i7 2600K - Corsair Vengeance 1866 MHz 4x4 GB - Asus GTX 670 DirectCU II
BenQ XL2410T - Zowie AM - Zowie Swift - Qpad MK-85

iPhone 5S - iPad Air

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Dagens mest överanvända ord från IPS riddarna. Betraktningsvinkel!

Vem sitter bredvid skärmen och inte framför? Man har väl ändå skärmen riktat mot sig själv? Eller har jag missuppfattat hur man ska ha en skärm på bordet?
Oavsett om man har 1 2 eller 3 skärmar så är väl allihopa riktade mot sig själv? Har man tangentbordet och mus på ena sidan bordet och skärmen på andra hörnet eller vad? Betraktningsvinkel.....man sitter väl för fan framför skärmen!

Sen när sitter du framför hela din skärm? Tänk efter lite nu. Dina ögon är en fixerad punkt ungefär i mitten av skärmen, alla andra delar av skärmen förutom den punkten betraktas nu från en vinkel. Detta ställer till bekymmer, varför ska det vara så svårt att förstå ett enkelt faktum när du själv sitter på en skärm som visar poängen? Ska du ha högra hörnet framför dig får du flytta huvet ner till högra hörnet etc.

Jag är för övrigt ingen IPS-riddare, jag är bara mån om att få en stabil återgivning för mitt arbete och väljer det som är kapabelt till att göra det. Jag har kört allt från Highend Trinitron CRT till *VA-paneler till IPS och även ett par TN-paneler. Och ärligt talat längtar jag inte tillbaka till något av det förutom möjligen svärtan hos *VA. Nu har jag inte personligen testat din 2720.

Men varför kilar du inte över till t ex http://www.lagom.nl/lcd-test/viewing_angle.php och kollar om den håller måttet och ger en homogen bild utan förändringar över skärmytan, du får gärna bifoga en bild från normal betraktningsavstånd också. Finns information instruktioner i början och exempel längst ner.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.