Asus RT-AC68U sänker internet hastigheten.

Permalänk
Medlem

Asus RT-AC68U sänker internet hastigheten.

Tjo,

Sitter och försöker få rätt med min router. Varje morron när jag kollar speedtest eller bredbandskollen så ligger hastigheten på 19-24/9 Mb/s och normalt 61.75/11.50 Mb/s ca från telias vdsl. Kör med eget zyxel modem.

Så jag får reboota routern varje morron så får den rätt hastighet igen. Lumpemög. Men iaf är det någon mer som har haft något liknande problem eller vet någon inställning. Har standard inställningar plus några portar öppna. QoS aktiverat men samma om det är off.
Har senaste frimwire och inget annat direkt. Daton är kopplad via kabel ej wifi.

Annars får jag väl lämna tillbaks det och koppla in mitt gamla dir-655, trotjänaren som funkar i alla väder och kan stå igång årsvis utan och behöva reboota.

Permalänk
Medlem

Kompisen hade ungefär samma fel, hans stod så dumt att routern blev varm och då betedde den sig så.
Det kan även vara krock med kanaler? Det står på auto och kanske varje omstart innebär att den skiftar?
Sätt en kanal och se om det slutar, har du applegrejer i nätet, använd en kanal under 13.
Är du väldigt osams med den så är jag spekulant

Permalänk
Medlem

Det verkar lite som om dessa routrar är individer, dvs en del funkar bra med senaste FW andra med lite äldre. det är bara att prova sig fram. Tänk på att göra en total reset efter uppgradering av FW annars funkar det inte som det ska. Har nått att göra med NVRAM minnen som inte töms annars. Jag har testat upp till Merlins och även Asusu näst senaste FW och ASUS tycker jag funkar hyggligt.
Gå in på www.smallnetbuilder.com och deras forum så finns det mycket mer att läsa.

Edit: Notera att sökfunktionen i routern efter senaste fw inte är att lita på utan du bör gå in på ASUS sida för att kolla. Senaste ASUS fw är 3.0.0.4.374.573 och senaste Merlin (Beta) 3.0.0.4.374.38. www.lostrealm.ca

Visa signatur

Burk 1: ASUS Z87-A/i5-4670K/Crucial BallistixSport 16GB/MSI GTX980/Sandisk Ultra Plus 256GB/WD Green 2TB/
Be Quiet L8 630W 80+ Bronze Modulär.
Burk 2: MSI Z97 Krait Edition/i5 4690K/ HyperX Fury 8GB 1866Mhz/Gigabyte GTX760 OC/Sandisk Ultra Plus 256GB/EVGA 500W

Permalänk
Medlem

Bytta fw och reseta routern verkar funka bra nu. Fast jag tog en lite äldre fw. Ska testa Beta saken när jag är saker på att allt funkar me den gamla fw.

Tack för hjälpen AndersF.

Permalänk
Medlem

Kul att du fick ordning på det.
ASUS fw .454 och .501 är dom som funkat bäst för mig. Håller mig till dom prövade versionerna och uppgraderar först när dom går ur Beta stadiet.

Visa signatur

Burk 1: ASUS Z87-A/i5-4670K/Crucial BallistixSport 16GB/MSI GTX980/Sandisk Ultra Plus 256GB/WD Green 2TB/
Be Quiet L8 630W 80+ Bronze Modulär.
Burk 2: MSI Z97 Krait Edition/i5 4690K/ HyperX Fury 8GB 1866Mhz/Gigabyte GTX760 OC/Sandisk Ultra Plus 256GB/EVGA 500W