Permalänk

BEC hylsa?

Hejsan!

Undrar om det finns någonstans där man kan köpa BEC hylsor, http://www.kjell.com/sortiment/el/elektronik/rc-tillbehor/kontakter/bec-hyls-kontakt-p67372 till ett lite större "utbud"??

Alltså inte hylsor för 22kr styck

Eller finns det några andra alternativ till Bec Hylsor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragon_Ball:

Hejsan!

Undrar om det finns någonstans där man kan köpa BEC hylsor, http://www.kjell.com/sortiment/el/elektronik/rc-tillbehor/kontakter/bec-hyls-kontakt-p67372 till ett lite större "utbud"??

Alltså inte hylsor för 22kr styck

Eller finns det några andra alternativ till Bec Hylsor?

ebay

Permalänk

Hmm måste man använda BEC hylsa så som vid start knapp, reset knapp led + led - osv? finns det några andra alternativ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragon_Ball:

Hmm måste man använda BEC hylsa så som vid start knapp, reset knapp led + led - osv? finns det några andra alternativ?

bara fantasin sätter gränser egentligen, men det finns 2 sätt att göra på

1, rätt sätt

2, andra sätt, va liten finurlig & titta runt vad som finns, du kan löda direkt på kortet, linda med nån folie, en spik, en skruvmejsel osv osv osv.

Vill du inte göra på rätt sätt så finns det fler sätt, kolla i "bra-att-ha" lådan vad som finns helt enkelt?

Visa signatur

AMD Phenom2 940BE | Gigabyte MA790X-UD3P | 4850 CrossfireX | Corsair 4 gig pc6400 | 550 gig HDD's | Antec Threehundred | 450 Watt Ace | Win7 <-> Thinkpad R60 + Win7 & 4 gig RAM <-> Asus G53JW-SZ154V + SSD Intel 320 120gb + Win7 <-> Rasberry pi revB

Permalänk
Skrivet av Dragon_Ball:

Hmm måste man använda BEC hylsa så som vid start knapp, reset knapp led + led - osv? finns det några andra alternativ?

BEC är väl något grövre?
kontakten heter IDC
StarTech.com Internal 2 pin IDC Motherboard Header Cable - HDD LED-kabel - 45.7 cm
Finns olika storlekar på front panel header, men med lite tur hittar man en kontakt som täcker hela front panel headern.
Är man lite händig kan man fila ner en IDE eller FDD kontakt men då måste man limma den i kanten

Finns block som man sätter kontakterna i från buken, men det går ju att löda kablarna direkt på dom.

Skrivet av Ramsam:

bara fantasin sätter gränser egentligen, men det finns 2 sätt att göra på

1, rätt sätt

2, andra sätt, va liten finurlig & titta runt vad som finns, du kan löda direkt på kortet, linda med nån folie, en spik, en skruvmejsel osv osv osv.

Vill du inte göra på rätt sätt så finns det fler sätt, kolla i "bra-att-ha" lådan vad som finns helt enkelt?

1: Rätt kan göras på flera sätt.
2: Om någon är dum nog att prova kan något gå sönder.

Visa signatur

Jag stör mej aldrig på saker, bara på människor.

Permalänk
Medlem

Hur många pinnar behöver du? Det finns som du vet connectors med alla möjliga konfigurationer, och även om det fungerar att som föregående skribent föreslår, att fila ner en IDE- eller floppyconnector, så kan det mycket väl hända att det du söker redan finns färdigt till något

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Skrivet av FatAssCartmaN:

BEC är väl något grövre?
kontakten heter IDC
StarTech.com Internal 2 pin IDC Motherboard Header Cable - HDD LED-kabel - 45.7 cm
Finns olika storlekar på front panel header, men med lite tur hittar man en kontakt som täcker hela front panel headern.
Är man lite händig kan man fila ner en IDE eller FDD kontakt men då måste man limma den i kanten

Skrivet av kaput:

Hur många pinnar behöver du? Det finns som du vet connectors med alla möjliga konfigurationer, och även om det fungerar att som föregående skribent föreslår, att fila ner en IDE- eller floppyconnector, så kan det mycket väl hända att det du söker redan finns färdigt till något

Tacksam för svar!

Det jag tänkte var endast 1 pinne eller 2 pinnar, jag har testar med BEC hylsan jag länkade i första inlägget, det funkade men jag undrar om det finns andra alternativ till denna, men man kan alltså använda "2 pinnig" IDC kontakt om jag förstått det hela rätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragon_Ball:

Tacksam för svar!

Det jag tänkte var endast 1 pinne eller 2 pinnar, jag har testar med BEC hylsan jag länkade i första inlägget, det funkade men jag undrar om det finns andra alternativ till denna, men man kan alltså använda "2 pinnig" IDC kontakt om jag förstått det hela rätt?

Kan du inte sno connectorn för nån LED eller powerknapp eller så från nåt gammalt datorchassi? Eller behöver du en hel massa?

Vad ska du göra förresten? Lite lättare att komma på alternativ om man vet det.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Skrivet av kaput:

Kan du inte sno connectorn för nån LED eller powerknapp eller så från nåt gammalt datorchassi? Eller behöver du en hel massa?

Vad ska du göra förresten? Lite lättare att komma på alternativ om man vet det.

Det skulle jag kunna göra men det jag mest är ute efter är väl kunskapen och kunna göra det helt från scratch om man säger så

Permalänk

BEC är egentligen "Battery Eliminator Circuit connector", även om måtten kanske stämmer gör inte plasthylsan det, du får inte ner 3st bredvid varandra. Den är mer rejäl och klarar högre ström och blir lite dyrare.

Ska du ha EN tvåpinnars eller ska du ha fler på samma MB?
Är lättare att ge förslag om du preciserar lite mer.

Ska du ha ett större utbud kan du kolla elfa eller andra sidor som säljer elektronik.
Hur mycket är större utbud?

Alternativet är ju IDC kontakten som raka kanter och gjord för klenare strömmar (bör bli billigare).
Eftersom front panel header skiljer sej mellan olika MB är 2 pin IDC det enda rätta eftersom den passar alla men moddar man om för eget bruk får man göra som man vill

Skrivet av Dragon_Ball:

Det skulle jag kunna göra men det jag mest är ute efter är väl kunskapen och kunna göra det helt från scratch om man säger så

Fördelen med att ta en färdig för rätt ändamål är ju märkningen men man kan märka kontakten själv.
Är du ute efter kunskapen ska du också göra rätt och använda IDC eftersom det är standard.
Ska du göra det från cratch ska du också köpa rätt verktyg så du kan pressa på kontakterna.

Kunskaperna kan man läsa sej till, det är annat att göra det själv.

Visa signatur

Jag stör mej aldrig på saker, bara på människor.