Kameran vill inte ta bilder, ny spegellös EOS M.

Permalänk
Medlem

Kameran vill inte ta bilder, ny spegellös EOS M.

Halloj!

Fick min nya Canon EOS M systemkamera från Elgiganten idag. Allting frid och fröjd, laddade batteriet och startade kameran. Men varken auto fokus, manuell fokus eller slutaren verkar vilja vara med överhuvudtaget. Jag har provat alla möjliga inställningar, formaterat minneskortet i kameran och på datorn och så vidare. Det är ett standard Sandisk 2gb SD kort med några år på nacken, det har fungerat i andra kameror tidigare. Den har senaste firmwaren.

Aldrig ägt en systemkamera tidigare, har jag missat något?

Skål!

Permalänk
Medlem

Får du något felmeddelande? Hur reagerar den när du trycker på avtryckaren?

Visa signatur

MAIN:   | 4770k | r9 290 tri-x OC | 16GB | Be Quiet Shadow Rock 2 | Corsair 350D | EVGA Supernova G2 850w |
HTPC:   | 4360 | 8GB | Scythe Shuriken Rev. B | Cooler Master Elite 120 |
Laptop: HP spectre x360

Permalänk
Medlem

Inga felmeddelanden. Trycker man in halvvägs försvinner menyerna på skärmen, men ingenting annat. Händer ingenting när jag trycker hela vägen.

Permalänk
Medlem

Testa med någon annan SD kort eller testa att försöka ta kort utan att SD kortet är insatt om det fungerar, att menyn stängs när du trycker in knappen är vanligt, ialf på min Nikon.

Visa signatur

Case: Lian Li O11 Dynamic XL ROG CPU: Intel Core i7 12700KF Mobo: Asus Rog Strix Z690-E GPU Asus Rog Strix RTX 3080 OC Ram: Corsair Dominator Platinum DDR5 6200Mhz 32GB PSU: Corsair RM 1000W HDD: 2x Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 1TB Monitor: LG 34'' UltraGear 34GP950G Tangentbord: Razer Huntsman Mini Mus: Razer Naga Epic Pro Kylning: Corsair iCUE H150i Elite LCD Fläkt: 12x Lian Li UNI FAN AL120 RBG PWM Annat: Waveshare 7inch QLED i chassit, Lian Li Strimmer Plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frasse92:

Inga felmeddelanden. Trycker man in halvvägs försvinner menyerna på skärmen, men ingenting annat. Händer ingenting när jag trycker hela vägen.

Vrid lite på objektivet och försäkra dig om att det verkligen sitter ordentligt. Hur är minneskortet formaterat? vissa kameror kan vara lite kinkiga med det, bäst blir det om du kan formatera direkt i kameran. När du trycker ner halvvägs så ser du fortfarande "vad kameran ser" och alla "grids" försvinner är det rätt uppfattat? Isåfall kommer det upp något annat? En grön ruta eller liknande som kan indikera fokus tex. Kolla även så att den står i rätt läge, släng in den i AUTO.

Visa signatur

MAIN:   | 4770k | r9 290 tri-x OC | 16GB | Be Quiet Shadow Rock 2 | Corsair 350D | EVGA Supernova G2 850w |
HTPC:   | 4360 | 8GB | Scythe Shuriken Rev. B | Cooler Master Elite 120 |
Laptop: HP spectre x360

Permalänk
Medlem

Men detta var ju jäkligt märkligt. Hittade en inställning i avancerade inställningar, menyn "Egen programmering (C.Fn), där jag aktiverade "Utlös slutaren utan optik". Nu utlöser slutaren i manuellt läge och en bild sparas, i autoläge händer ingenting, likaså händer det ingenting med fokus.

Objektivet sitter fast ordentligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frasse92:

Men detta var ju jäkligt märkligt. Hittade en inställning i avancerade inställningar, menyn "Egen programmering (C.Fn), där jag aktiverade "Utlös slutaren utan optik". Nu utlöser slutaren i manuellt läge och en bild sparas, i autoläge händer ingenting, likaså händer det ingenting med fokus.

Då verkar det som min teori om att den inte får kontakt med objektivet. Antigen är det felmonterat, eller så är det något fel på kameran eller objektivet

Visa signatur

MAIN:   | 4770k | r9 290 tri-x OC | 16GB | Be Quiet Shadow Rock 2 | Corsair 350D | EVGA Supernova G2 850w |
HTPC:   | 4360 | 8GB | Scythe Shuriken Rev. B | Cooler Master Elite 120 |
Laptop: HP spectre x360

Permalänk
Rekordmedlem

Hur många gånger har du läst igenom manualen ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Raffe:

Då verkar det som min teori om att den inte får kontakt med objektivet. Antigen är det felmonterat, eller så är det något fel på kameran eller objektivet

Har ägt denna kamera själv, och säger samma sak. Kameran får ingen kontakt med objektivet eller så är det något fel på kameran eller objektiv.
Att den kan ta en bild när man kör "utan" objektiv så hittar man ju problemet där. Reklamera säger jag.
Kan du hitta infon om objektivet i menyn? Om den inte kan hitta den så säger ju det ännu mera att det är ju det felet.

Permalänk
Medlem

Får ta med den till elg imorgon och se vad de ljushuvudena har att säga. Tycker också det verkar som att det inte är någon kontakt mellan kamerahuset och objektivet. Montera ett objektiv är ju knappast någon raketforskning. Använder markeringarna, spärren klickar i och låser, behöver knappast redogöra för vartenda detalj..

Tack för hjälpen i alla fall!

Mrqaffe: Dumförklarar du mig nu?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Frasse92:

Får ta med den till elg imorgon och se vad de ljushuvudena har att säga. Tycker också det verkar som att det inte är någon kontakt mellan kamerahuset och objektivet. Montera ett objektiv är ju knappast någon raketforskning. Använder markeringarna, spärren klickar i och låser, behöver knappast redogöra för vartenda detalj..

Tack för hjälpen i alla fall!

Mrqaffe: Dumförklarar du mig nu?

Nej men det kanske finns nått där som förklarar varför det inte fungerar, många frågar ju först innan de öppnar manualen.
Jag har själv ingen erfarenhet av den kameran, men vet andra där det går att ställa in så att man måste ha ett motiv i fokus för att det ska gå att trycka av kameran och har man kombinerat det med att stänga av autofokus så måste man se till att fokusera manuellt och få fokuslåsindikering innan slutaren kan utlösas.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Man behöver ju knappast läsa igenom hela manualen för att lära sig att ta en bild. Jag har kikat men inte lyckats hitta någonting!

Permalänk
Rekordmedlem

Men reagerar kameran om du fokuserar manuellt på optiken ? eller är allt helt dött ? vad har du för optik?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ingenting händer när jag justerar på fokusringen. Hittar inte inställningen för t.ex. bildstabilisering, vilket också tyder på att det är något knas med kontakten mellan objektiv och hus.

Permalänk
Rekordmedlem

Du har alltså nån ef-m optik som saknar fysiska reglage på optiken? Har du provat att göra en reset av kameran ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Objektivet har analogt reglage för zoom och digital fokusring för manuell fokus. http://www.cyberphoto.se/info.php?article=efm1855
Jag har provat att nollställa alla inställningar. Fabriksåterställning kan jag inte hitta någonstans.

Permalänk
Medlem

Ta av objektivet och kontrollera kontakterna på både kamera och objektiv så det inte sitter nåt skit på dem (borde det inte gör iofs men man vet aldrig).

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem

Var på Elgiganten igår och blev först nekad en ny kamera, skulle endast få pengarna tillbaka, de hade tydligen inga nya kameror. Som tur var kände min polare en snubbe där som jag snackade med istället. Han kunde beställa hem en ny kamera till mig lyckligtvis.

Permalänk
Medlem

Jag läste tidigare om någon som hade samma problem och hänvisade till en mjukvaruuppdatering. Låter märkligt
att canon ens skulle släppa en kamera med detta grava problem.

Oavsett, en produkt ska fungera direkt ur kartong och bör inte kräva en manual. Om det krävs är produkten för komplicerad.
I alla fall för att kunna skjuta lite i autoläget.

Skönt att de ordnar en ny. Hoppas den kommer snart och du blir nöjd med den. Det är fina saker!

Mvh
Anders

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM