Stämmer det att nya kort har hög strömförbrukning vid idle?

Permalänk
Medlem

Stämmer det att nya kort har hög strömförbrukning vid idle?

Har kollat lite benchmarks och de flesta korten ligger på minst 70w vid IDLE vilket jag tycker verkar galet högt, kan det stämma eller har jag missuppfattat något?

Permalänk
Medlem

Tänk på att ofta så mäts HELA systemet i idle och inte bara grafikkortet.

Permalänk
Medlem

Det handlar ju om högpresterande kort, så förstår inte riktigt din tankegång.
Köper man ett sådant kort så har man det väl inte till att sitta i Idle för det första eller missar jag något?
Dessutom så handlar det ju om ett helt system som sades ovan om du nu har kollat på SweC test vilket jag förmodar att du har gjort.

Visa signatur

Fractal Design North||Gigabyte X870E Aorus Elite 7||9800X3D + Noctua NHD15||Kingston Fury Beast 64GB 6000Mhz||RX 9070 XT Hellhound||MX100 512gb||3.5TB HDD||NZXT C850 ||Steelseries Arctis Pro Wireless||Samsung 49" NEO||Windows 11 Pro||
Bärbar: Samsung Galaxy Book Pro 13.3" i7 & LTE || Mob: Samsung S22 Ultra +iPhone 13||

Permalänk

Det stämmer inte alls. Moderna grafikkort klockar ner sig vid idle. De effekter du nämner gäller säkert för hela datorn.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe1990:

Det handlar ju om högpresterande kort, så förstår inte riktigt din tankegång.
Köper man ett sådant kort så har man det väl inte till att sitta i Idle för det första eller missar jag något?
Dessutom så handlar det ju om ett helt system som sades ovan om du nu har kollat på SweC test vilket jag förmodar att du har gjort.

Om man inte spelar spel mer än en gång i veckan så vill jag inte betala elräkningen för slösaktigt höga idlevärden om jag oftast bara surfar eller kollar på film.

Det stämde dock att dom mätningar jag kollade på var totalt på systemet, det var inte swecs test.
Idle värdena på nya R7-9 serien t.ex verkar ligga på runt 10w, fyi.