Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

HP erbjuder Windows 7 på "allmän begäran"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Oliviro:

Själv ser jag detta som ett försök av HP att differentiera sig emot andra genom att försöka rida på den nuvarande hat-vågen mot MS. Folk som fortfarande sitter och klagar på Win8 är ju inget mer än bakåtsträvande människor som vägrar ändra uppfattning om något, hatet kan spåras tillbaka till första testversionerna och sedan dess har det suttit kvar hos dessa personer trots att Windowsversionerna blivit bättre och bättre.

Själva Windows har nog blivit bättre det är två olika gränssnitt som verkligen inte passar stationära dator förutom tablets, hybrider osv. Jag har stör mig fortfarande på att jag av misstag råka komma åt Metro gränssnittet utan att jag ens har valt att förflytta mig dit.

Windows 9 hoppas jag man kan välja mellan två olika gränssnitt, antingen det gamla eller det nya med ett touchvänligt gränssnitt.

Permalänk
Avstängd

Jag kör Linux hemma, men på jobbet kör jag Windows 8.1.

Jag tycker till en början så är Windows 8 lite bökigt (för Modern UI är bara jobbigt när det kommer till desktop datorer). Men efter man konfiguerar det lite, och installerar en tredjeparts startmeny så blir det typ samma sak som Windows 7 mer eller mindre.
Då kan man lika gärna köra Windows 8 för det finns förbättringar under.

Permalänk
Medlem

Vill folk inte ha ett nyare och bättre operativsystem så ska de inte behöva få det heller. Bra HP.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Oliviro:

Själv ser jag detta som ett försök av HP att differentiera sig emot andra genom att försöka rida på den nuvarande hat-vågen mot MS. Folk som fortfarande sitter och klagar på Win8 är ju inget mer än bakåtsträvande människor som vägrar ändra uppfattning om något, hatet kan spåras tillbaka till första testversionerna och sedan dess har det suttit kvar hos dessa personer trots att Windowsversionerna blivit bättre och bättre.

Håller med. Känns som dom flesta inte ens testat 8.1.
Jag var jäkligt skeptisk till win8 till en början och ville inte ens prova det. Sen kom dagen då det var dags att byta ut en trasig ssd med win7 på och då kunde jag ju lika gärna prova 8an. Sagt och gjort. Gillade det mer och mer för var dag som gick och är skitnöjd i dag.

Skrivbord på stora skärmen och "metro" på 24"-skärmen. Kommer åt allt jag vill på datorn betydligt snabbare och smidigare än med win7. Så ser det snyggare ut också.

Bra jobbat MS!

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Jag är faktiskt väldigt förvånad över hur många så kallade "entusiaster" det är som inte använder 8/8.1.

Än mer förbryllande är det väl dock hur många som är helt... eller iallafall verkar okunniga och ovilliga att lära sig.

Metro-gränssnittet är ju som sagt inget man behöver använda... och det är ju just detta som de flesta verkar skrika mest om.

Hålled med.

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3600Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Medlem

Vad jag inte förstår är varför alla bråkar om den där jävla startmenyn, den skulle jag kunna leva utan även fast jag använder den ibland men det jag skulle ha svårt att vara utan är skrivbordet, ska erkänna att jag aldrig testat windows8 speciellt mycket mer än nån sekund i på nån siba elgiganten butik.

Eller har windows 8 ett skrivbord? det lilla jag har hunnit med att testa i affärerna känns som nån värdelöst mobil telefon OP...

Visa signatur

Datamaskin: ///// P166 MMX//// s3virge//// tvkort/// Moderkort noname

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimuman:

Vad jag inte förstår är varför alla bråkar om den där jävla startmenyn, den skulle jag kunna leva utan även fast jag använder den ibland men det jag skulle ha svårt att vara utan är skrivbordet, ska erkänna att jag aldrig testat windows8 speciellt mycket mer än nån sekund i på nån siba elgiganten butik.

Eller har windows 8 ett skrivbord? det lilla jag har hunnit med att testa i affärerna känns som nån värdelöst mobil telefon OP...

Ja naturligtvis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Jag är faktiskt väldigt förvånad över hur många så kallade "entusiaster" det är som inte använder 8/8.1.

Än mer förbryllande är det väl dock hur många som är helt... eller iallafall verkar okunniga och ovilliga att lära sig.

Metro-gränssnittet är ju som sagt inget man behöver använda... och det är ju just detta som de flesta verkar skrika mest om.

Hårdvaruidioti.

Vad jag menar med detta kan jag exemplifiera med min Sambos laptop som kör en 500 GB 7200 RPM som system drive. Datorn kom förinstallerad med Windows 8, vilket medförde att när min sambo försökte spela spel såsom WoW hemsöktes hon av "freezes" som varade mellan 0,5-1 sekunder någon gång i minuten. Efter mycket sökande kom vi fram till att Windows 8 tycker minsann inte om när datorn inte har SSD. Vi slängde in W7 på den och vips! - allt fungerade som det skulle och WoW drog iväg på 60 stabila fps utan någorlunda freeze.

Argumentet att de flesta datorer idag byggs med SSD är dödfött. Det stämmer inte (nedre- och budgetklassen av datorer kommer fortfarande med SATA utan SSD eller SSD/Hybrid) och dessutom så har endast en bråkdel av världens datorer idag SSD.

Detta är endast ett exempel. Varför använder jag som entusiast (Bygger mina egna datorer, arbetar i Photoshop, Eclipse och 3d-program) inte windows 8? Det finns absolut ingen anledning att göra det. Operativsystemet är fult, ohanterbart (från en manövreringssynpunkt) och i överlag klarar Windows 8 ingenting som jag vill att ett OS klarar som Windows 7 inte klarar. Varför i helvete skulle jag uppgradera? Jag kom från Windows XP till WIndows 7 när 7:an kom - jag skippade Windows Vista av samma anledning som jag nu skippar W8.

Visa signatur

Citera mig om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem

En av anledningarna till att jag ogillar Windows 8/8.1 är inte för metro det kommer man runt utan problem ganska simpelt för alla datorvana, Nackdelen är att det finns några få irriterande buggar vet inte om dem är fixade en men finns några som krånglar där ljudsystem sätts ur spel, Random omstartningar utan anledning och min favorit då är ju när tangentbordet slutar fungera så fort man loggar in på datorn det är den roligaste. Annars är det säkert ett bra operativ system. Bara att det skiljer sig så mycket från dator till dator å de är inte ett stabilt OS enligt mina normer.

Permalänk
Inaktiv

Jag gick till- och med över till Mac för att slippa Microsoft (bland en av få anledningar) och deras utsökta sätt att tvinga användaren till något nytt, te.x som DirectX. Att en knappt uppdaterad API inte stöds av ett "gammalt" OS är ren och skär bullshit - och det är det skitsnacket som får mig att äcklas över Microsoft.

OS X har sina flaws, minst sagt...men det känns bättre nu.

Permalänk
Medlem

Bra jobbat HP! Nu fattas bara att ni inte skall fylla datorerna med massa bloatware, men det lar val aldrig handa.

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Medlem

Körde windows 8 i drygt ett år och 8.1 i någon månad, sedan bytade jag tillbakatill sjuan igen. Tycker bara det var omständigt och det faktum att de tog bort shadowcopy är helt begripligt. 8.1 orsakade dessutom massvis med BS för min rigg, kör hellre ett stabilt OS.

Men en positiv sak med åttan var att det var kriminellt snabbt med ssd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimuman:

Vad jag inte förstår är varför alla bråkar om den där jävla startmenyn, den skulle jag kunna leva utan även fast jag använder den ibland men det jag skulle ha svårt att vara utan är skrivbordet, ska erkänna att jag aldrig testat windows8 speciellt mycket mer än nån sekund i på nån siba elgiganten butik.

Eller har windows 8 ett skrivbord? det lilla jag har hunnit med att testa i affärerna känns som nån värdelöst mobil telefon OP...

Och alla är ju som du som köper en ny dator?
min 60+ mor som i hela sitt liv endast använt XP och inte är det minsta intressera av/eller ens vill försöka lära sig något nytt bling bling system nu då hon måste köpa ny dator tycker definitivt inte som du.

Bra jobbat HP!

Permalänk
Medlem

Jag bråkar inte om startmenyn, lägger alltid genvägar i taskbaren så det är mitt minsta problem med Win8, Metro kan jag också leva med sålänge man kan välja > go to desktop at boot.

Men det jag inte tål, och kommer sakna från Win7 är Aero Glass. Win8 ser platt ut! - och säkert modernt eftersom både ISO7 och Google kör det men jag spyr. Nu när Microsoft ÄNTLIGEN gjort ett både bra, effektivt, snyggt, säkert och stabilt OS så släpper dom Microsoft Windows 2D

Men jag vill ha mitt Aero Glass-tema, så jävla läckert fortfarande efter alla dessa år.

Visst, det finns tredje-parts aero-theme's, 3:e parts startmenyer, 3parts-youname-it men NÄ, NÄÄÄ säger jag bara när jag har allt i Win7 som JAG behöver -- och det är relativt snyggt. Åtminstone ser det inte ut som en kartong LEGO som något Toys'R'Us säljer.

Bakåtsrävare? Jag tror knappast ni med Win8 driver på någon särskild stor revolution med alla android-plattor, chromebooks, Macbooks som köps... Måste ju bara betyda en sak; Microsoft har HELT tappat sin dominans, dom är desperata men vägrar lyssna så mina pengar får dom inte.

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem

Windows 8/8.1 är det ju inget fel på, jag som satt på en Windows 7 och hörde om Windows 8 från lanseringen tills december förra året då jag skaffade mig en 8.1 märker bara positiva förbättringar och funktioner.

Modern-UI är väl inget som passar Windows men det är inget "Slutet för mänskligheten" funktion som förstör, bara en extra funktion som Windows aldrig haft tidigare.

Alla W8 haters får väl stå ut tills Windows 9 kommer.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk

Kör både och, win7 på stationära och win8.1 på lappisen. Sjuan har allt jag behöver, och lite till, medans 8-8.1, som i grund och botten är ett tämligen bra och stabilt os, bara kladdar till det för mig, för att det är så utspritt som det är. Använder inte kortkommandon så mycket i själva win, och då är det så himla jobbigt att böka sig fram med musen till diverse inställningar och program som man inte gjort genvägar till. Sedan att Modern-UI ytterligare saktar ned min redan saktfärdiga lappishårddisk (5400) gör att man har lust att ta livet av sig när man väntar på att vissa "appar" skall uppdateras. Först måste appen öppnas, vilket inte är så jobbigt, men sedan måste den uppdateras, vilket verkar ta längre tid i mitt fall, än om en internetsida skulle göra samma sak. Detta kan vara både laptopens fel lika gärna som Win 8(.1), men lappisen är tämligen hyfsad, förutom den saktfärdiga hårddisken.

Finns massor av saker jag retar mig på i Win8-8.1, dock så måste man ge Ms en eloge för lite nytänkande, så att de inte kör samma visa hela tiden, även om jag älskade den gamla melodin. Kanske blir nästa OS bättre, men jag skulle hellre vilja att det finns en option till att inte installera saker som Modern-UI eller liknande överhuvudtaget om man inte vill använda sådant.. Nu kastar man bort 10gb på "skit" jag inte använder, men som jag ändå måste besöka för vissa grejer. Skulle vara så himla bra om man kunde ta bort vissa aspekter under själva windows installationen, oavsett om det är OEM eller Retail. Lite som att slipstreama eget installationsmedium.

Visa signatur

PC: GeForce GTX 1080 Ti / GeForce GTX 560 TI / i7 4770K / 32GB / 1TB SSD+1.4TB / Bluray / 27".
Laptop A: ASUS N56VJ / GeForce GT 635M 2GB / i7 3630QM / 8GB / 960GB SSD / Bluray. // Laptop B: Dell XPS 13 (9380) / i7 8565U / 16 GB / 256GB M.2.
Server: GeForce GT 710 / Ryzen 5 1600 / 16GB / 250GB M.2 SSD+9,5TB / RDC-Controlled.
Additional Storage: 28,5TB.

Permalänk
Medlem

Herrejävlar vilken sorglig historia Windows 8 blivit. Inte från Microsofts sida, egentligen, utan för allmänhetens respons.

Den enda ordentligt stora skillnaden från föregångaren är att startmenyn är fullskärm istället för en liten ruta. Vad hemskt.

Ignorera det faktum att Microsoft har tagit fram en plattform för att få samma arbetsmiljö på såväl surfplattor som stationära datorer, hela konceptet måste skrotas pga ett utdaterat GUI-element plötsligt tar upp hela skärmytan.

Visa signatur
Permalänk

Hoppas Toshiba gör samma sak, men tyvärr stödjer datorn inte 7an, eller snarare grafikkortet hittas inte av 7an

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mest:

Herrejävlar vilken sorglig historia Windows 8 blivit. Inte från Microsofts sida, egentligen, utan för allmänhetens respons.

Den enda ordentligt stora skillnaden från föregångaren är att startmenyn är fullskärm istället för en liten ruta. Vad hemskt.

Ignorera det faktum att Microsoft har tagit fram en plattform för att få samma arbetsmiljö på såväl surfplattor som stationära datorer, hela konceptet måste skrotas pga ett utdaterat GUI-element plötsligt tar upp hela skärmytan.

Sorligare är väl att MS skiter i att folk bevisligen inte vill ha samma arbetsmiljö på såväl surfplattor som stationära datorer, mestadels skulle jag anta p.g.a. att de används till olika saker och fungerar på olika sätt. Använder man sin stationära på samma sätt som en surfplatta, speciellt om man råkar ha en pekskärm, så är säkert W8 helt okej. För mig och de jag har pratat med i min närhet är det dock bara klumpigt och irriterande. Det vettigaste MS kunde ha gjort är väl att ta med det äldre gränssnittet också och låta användaren välja, istället för att tvinga på alla ett gränssnitt som de, men tydligen inte ganska många användare, tycker är bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas H:

Sorligare är väl att MS skiter i att folk bevisligen inte vill ha samma arbetsmiljö på såväl surfplattor som stationära datorer, mestadels skulle jag anta p.g.a. att de används till olika saker och fungerar på olika sätt. Använder man sin stationära på samma sätt som en surfplatta, speciellt om man råkar ha en pekskärm, så är säkert W8 helt okej. För mig och de jag har pratat med i min närhet är det dock bara klumpigt och irriterande. Det vettigaste MS kunde ha gjort är väl att ta med det äldre gränssnittet också och låta användaren välja, istället för att tvinga på alla ett gränssnitt som de, men tydligen inte ganska många användare, tycker är bättre.

Exakt hur skiljer sig Windows 8 sig på ett sätt som gör det "klumpigt och irriterande"?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Mest:

Herrejävlar vilken sorglig historia Windows 8 blivit. Inte från Microsofts sida, egentligen, utan för allmänhetens respons.

Den enda ordentligt stora skillnaden från föregångaren är att startmenyn är fullskärm istället för en liten ruta. Vad hemskt.

Ignorera det faktum att Microsoft har tagit fram en plattform för att få samma arbetsmiljö på såväl surfplattor som stationära datorer, hela konceptet måste skrotas pga ett utdaterat GUI-element plötsligt tar upp hela skärmytan.

Inse det faktum att alla inte gillar 8´ans GUI. Var du lika negativ mot 7´an då den kom som du vurmar för 8´an nu?
Bara att acceptera att folk inte har samma tycke och smak om allt här i livet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mest:

Exakt hur skiljer sig Windows 8 sig på ett sätt som gör det "klumpigt och irriterande"?

Tja, jag har inte använt det enormt mycket och det var länge sedan nu, så det är möjligt att saker har ändrats och att det är en vanesak, men jag föredrar helt klart startmenyn framför helskärmsmenyn som jag tyckte var betydligt jobbigare att hantera jämfört med hur jag organiserar min startmeny och skrivbord i tidigare versioner. Dessutom kommer jag ihåg att det blev många fula ord över att menyn dök upp lite då och då utan att jag ville det. Jag kommer inte ihåg exakt det var som gjorde det, men jag antar att det var något simpelt i stil med att röra musen till kanten av skärmen eller något sådant då det hände frekvent nog för att vara ett irritationsmoment. Sen vill jag också minnas att det var en del krångel med att hantera flera fönster/program samtidigt, möjligen i kombination med att använda flera skärmar.
Jag får väl fråga syrran som blev påtvingad W8 när hon köpte en ny laptop nästa gång jag ser henne. Senast W8 kom på tal för några månader sedan så var hon inte imponerad i alla fall.

Förutom det var det också några program som jag inte fick att fungera i W8, men sånt får man väl räkna med när man byter operativsystem. Dock inget plus direkt om jag inte tycker att jag vinner så mycket på bytet i övrigt.

Permalänk

Jag hoppas att Microsoft istället säljer uppgraderingar för Windows 7..
7 är en magisk siffra!

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Jag är faktiskt väldigt förvånad över hur många så kallade "entusiaster" det är som inte använder 8/8.1.

Än mer förbryllande är det väl dock hur många som är helt... eller iallafall verkar okunniga och ovilliga att lära sig.

Metro-gränssnittet är ju som sagt inget man behöver använda... och det är ju just detta som de flesta verkar skrika mest om.

Windows 8 är inte heller man behöver använda så um varför uppgradera/nergradera till ett OS som man inte trivs med eller vill köra?

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Mycket bra av hp, men detta fick mig att tänka på en sak. Varför kan man inte köpa en laptop utan förinstallerat operativsystem? Sålänge som det står klart och tydligt att det inte medföljer ett os så borde de ju endast tjäna på att göra så eftersom de kan sälja datorn billigare.

Ja det är värdelöst. Men microsoft subventionerar priserna till tillverkarna så det handlar väl om ett par hundralappar. Vet att det har gått att få igen den summan från vissa tillverkare tidigare iaf.

Köpte en laptop med win8 till jul. Deletade alla partitioner o installerade linux direkt. Datorn var aldrig ansluten till nätet med win8 (har inte bemödat mig med att prata med lenovo). Undra hur den ser ut i windows-statistiken?

Enda anledningen jag kan se till microsofts design av windows 8 är att de så desperat vill in på smartphone o surfplattemarknaden att de försöker tvinga alla sina kunder, att genom pcmarknaden som de dominerar att vänja sig vid de färglada klossarna..

Ni som gillar det, bra använd det då. Men ni är knappast "de upplysta" som har till uppgift att konvertera alla att blint bli styrda av microsoft.

Permalänk
Medlem

Ibland använder jag 8:an. Röstalternativet både 7:an och 8:an fanns inte med. Just nu har jag Windows 7 installerat

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Har flera datorer med Win7 och en laptop och en platta med Win8.1..

På plattan fungerar Win8 bra tycker jag, men på en laptop/stationär utan pekskärm är det ett fruktansvärt OS. Använder hellre MacBook:en än laptopen med Win8. Blir det ingen bättring från Microsoft framöver, blir det nog att gå över helt till Mac..

För hur det än är så kommer Win7 fasas ut och nya program kommer inte få stöd osv.. så med tiden kommer man inte kunna använda sig av det.

Personligen tycker jag Modern UI ser ut som ett hjälpmedels-OS för personer med typ ADHD eller liknande, personer med ett kognitivt behov av struktur och enkelhet. Men då det är så mycket krångligare än Win7 i mångt och mycket, faller det nog inte under hjälpmedel heller..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Det här var ett ekonomiskt beslut. De vill tjäna pengar, vilket de anser att de kommer att göra med Windows 7 och inte senare versioner.

Nu får vi se vilka som följer efter.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Avstängd

jag kör med 8.1 både på stationära och laptopen och tycker helt ärligt 8an är bättre än 7an jag skiter helt i apparna tycker dom är värdelösa och är inget fan av metro och skiter i att det inte är nån startmeny med för den delen men allt i 8an är lite bättre än 7an så välja 7 över 8 är för mig ganska korkat val men däremot uppgradera från 7 till 8 vet jag inte om det är värt pengarna för då kan man fortsätta köra på 7an om inte ms har nån extraordinärt bra deal på gång

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Gå tillbaka till Windows 7s explorer och aero, fräscht! Det är bara startmenyargumentet som är legitimt men ändå inte då det tar 1 minut att installera en. Lite som att klaga på en stock launcher för Android när man enkelt kan byta den. Jag tyckte inte ens om 7ans startmeny utan föredrog XPs. Windows 8s filsystem och explorer är överlägset på alla sätt. Skeptikerna utvärderar Windows 8 genom att använda det som tablet-OS på stationär dator men faktum är att man aldrig ens behöver se modern UI. Ni som tycker inställningarna är omständliga att ändra, ni är medvetna om att kontrollpanelen är identisk i 7 och 8? Och allt övrigt som regedit, msconfig osv så gott som.

Jag använder båda operativsystemen dagligen och Windows 7 är såklart fortfarande riktigt bra, men skulle inte ha problem med att endast köra 8.1.

Skickades från m.sweclockers.com