Permalänk
Medlem

Köptankar angående första bil

Go'morrn!

Går i köptankar kring min första bil - är ganska sent ute med detta. Har fyllt 28 men på grund av att jag tidigare bott i områden med väldigt bra kollektivtrafik, studier eller har haft arbetsplatser som inte involverar resor har jag aldrig haft behov av bil. Nu känner jag att det kan vara dags att köpa en bil då jag bor lite mer på landet :).

Först och främst, mina behov är små. Jag reser och handlar kanske 1-2 gånger i veckan. Jag är ingen person som känner "körglädje", faktum är att tills jag tog körkort var jag ganska skraj för att själv köra bil ;). Bottom line - bilkörning är inget nöje för mig, utan ett måste. Med detta i åtanke tittar jag på begagnade bilar på bytbil.se. Det kanske finns forum där mer motorkunniga människor håller hus, men jag frågar hellre någonstans där likasinnade individer finns ^^.

Min första fråga är följande. Jag har sökt runt lite och många rekommenderar att man INTE köper en begagnad bil som är alltför gammal exempelvis på bytbil.se. Många rekommenderar också att man spenderar minst 50-70 000 på sitt första bilköp. Medan detta inte är ett ekonomiskt problem så undrar jag - varför? Vad är fel med att exempelvis köpa:

http://bytbil.com/bilar/volvo/s40/mv89aksg/QAQBUDIAAZ04gfOIAY...!
http://bytbil.com/bilar/renault/laguna/nv97dhrg/QAQBUDIAAZ04g...!

Med tanke på mina behov dvs. Jag letar inte nödvändigtvis efter kritik angående just dessa annonser/modeller, utan mer angående prisnivån och åldern på bilen. Tacksam för alla råd och förklaringar!

Visa signatur

Citera mig om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem

Du låter som en perfekt Toyotaförare, bilen är till för att ta dig A-till-B och den ska bara fungera.

Biltips: Toyota Corolla 06/07 t.ex: http://www.blocket.se/goteborg/Toyota_Corolla_1_6l_vvti__obs_...

Visa signatur

| avgå alla | iPad air |

Permalänk
Medlem

Köp inte franskt, om du inte får det mycket billigt eller om de kastar bilen efter dig

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av bha*:

Du låter som en perfekt Toyotaförare, bilen är till för att ta dig A-till-B och den ska bara fungera.

Biltips: Toyota Corolla 06/07 t.ex: http://www.blocket.se/goteborg/Toyota_Corolla_1_6l_vvti__obs_...

Tack för tipset! Ironiskt nog tycker jag faktiskt om Toyota, och min pappa har kört Toyota i över 20 år :P. Får ta en titt på vad som finns.

Skrivet av Fenix:

Köp inte franskt, om du inte får det mycket billigt eller om de kastar bilen efter dig

Tack för tipset. Har hört lite skräckhistorier angående franska bilar från mina tyska polare, men de flesta säger att problemen som de hade för 20 år sedan (Rostade sönder) var lösta nu! Däremot har jag en infödd preferens för tyska och japanska bilar ;).

Visa signatur

Citera mig om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem

anledning till varför man ska köpa sin första bil i 50 - 70k prisklassen är för att man ska få en bil som fungerar okej, att man inte ska behöva lagen den varje gång man ska till affären (självklart kan man få en sån bil för de pengarna också). en ny bilförare brukar inte ha för mycket kunskaper om hur man lagar en bil (om man nu inte jobbar som en bilmek^^)

det är vad jag tror iallefall. kan inte säga att jag har rätt eller fel, men det låter logiskt för mig.

annars kan jag väll bara säga som de innan, japanskt eller tyskt är ett säkert val, har bra rykte, och finns massor av dem om du skulle behöva reserv delar.

franskt / italienskt har ett mindre bra rykte (går sönder oftare, kanske inte de nyare modellerna men de äldre har de ryktet om sig).

MVH
Andreas.Andreas

Permalänk
Medlem

En kollega påstod att begagnade Mercedes var prisvärda. Själv har jag ingen aning, jag kör en fransk bil (Renault Laguna kombi) men har inte haft några större problem med den trots det. Saab 95 har jag också hört rekommenderats, de lär ska vara sköna att köra och hyfsat prisvärda.

Att jag valde en fransk bil var att det var betydligt billigare i inköp. Bilen var ungefär lika stor som en volvo V70 men kostade minst 30000 kr mindre i inköp. Men jag kör inte mycket, brukar tanka bilen sisådär en gång i månaden så det blir väl kanske 40 mil per månad. Vi har också en Peugeot 307 som min sambo kör och den har heller inte varit mycket krångel med. Så för egen del verkar ryktet om franska bilars dålighet vara överdrivet.

Minns jag kollade på toyota men de var jämförelsevis dyra i inköp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

En kollega påstod att begagnade Mercedes var prisvärda. Själv har jag ingen aning, jag kör en fransk bil (Renault Laguna kombi) men har inte haft några större problem med den trots det. Saab 95 har jag också hört rekommenderats, de lär ska vara sköna att köra och hyfsat prisvärda.

Att jag valde en fransk bil var att det var betydligt billigare i inköp. Bilen var ungefär lika stor som en volvo V70 men kostade minst 30000 kr mindre i inköp. Men jag kör inte mycket, brukar tanka bilen sisådär en gång i månaden så det blir väl kanske 40 mil per månad. Vi har också en Peugeot 307 som min sambo kör och den har heller inte varit mycket krångel med. Så för egen del verkar ryktet om franska bilars dålighet vara överdrivet.

Minns jag kollade på toyota men de var jämförelsevis dyra i inköp.

Kör en Saab 9-3 sedan just nu från -04 och är fruktansvärt nöjd. Jävulskt bra pris och har aldrig har problem med bilen och även fast det är en -04 så har den ett väldigt modernt utseende.

Visa signatur

Xbox live: Fisk nacke
System: MSI GeForce GTX 970 4gb - Intel Core i7 2600 @ 3.40 GHz - 8gb RAM - 1.8 TB HDD - 75gb SSD - Razer arctosa - Qpad mus - Asus 24" LED VG248QE - Samsung Syncmaster S22B370

Permalänk
Medlem

Som bha skriver så var även min första tanke efter att ha läst din text, köp Toyota.
Kolla gärna på 05 och nyare om du har ekonomin till det. Eftersom du inte verkar behöva en desto större bil så Corolla, Yaris och ja, även t.om. Aygo.
Yago är en väldigt liten men väldigt väldigt billig bil och äga, här är en från 2010 och kostar 73 900kr, gått snart 3000 mil:
http://www.blocket.se/stockholm/Toyota_Aygo_5_dorrar_Pluspake...
(första bästa jag hitta, finns billigare t.ex. 09 för 59.000kr (även en 10:a för samma pris))

Årskatt: 360kr
På mitt namn kostar denna bil helförsäkrad med 3000kr i självrisk 2894kr per år! (30 år, körkort i 11 år).
Bränsleförbrukning blandad körning 0.45L/mil

Denna bil är inte precis någon större kostnad per år.
Nackdelen är väl att värdeminskningen ligger på ca 10-13.000 kr per år, en 07:a går och få för kring 30-40.000kr.

Yaris verkar vara lägre värdeminskning på men är lite större och liiite dyrare och äga, men har så gott som samma bränsleförbrukning.

Annars så är även fördel med att köpa en Toyota är just att de har ett bättre andrahandsvärde än många andra märken.
Så hade jag varit i din sits hade jag köpt mig en Yaris eller Aygo, troligen en Yaris.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk

Tog kortet när jag var 28 med, men bilarna kostar aldrig mer än 5000kr.
Går dom sönder så köper jag en annan, håller i 2-3år.
Har bara trafikförsäkring och inget dyrt i bilen, håller mig till ett märke så vinter/sommar hjul följer till nästa skothög..
Men just nu har jag 3 bilar, gav bort fullt fungerande 740GLE då parkeringen blev lite full

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem

Jag tycker du borde köpa passat , opel omega v6 , bmw 320/325/330 m paket är trevliga bilar de!

Visa signatur

CPU: AMD FX-8320 8C 3.5GHz Black Edition GPU: ASUS GTX 660 OC
RAM: Corsair 16GB (2x8GB) CL10 1600MHz VENGEANCE SSD: 120GB Intel 530 OEM
MOBO: ASUS SABERTOOTH 990FX R2.0 PSU: Corsair RM 650 80+ Gold Modulär KYLARE : Noctua NH-U9B SE2

Permalänk

Köp en Saab 9000 perfekt bil inget man behöver va rädd om o pajjar det är beg delar billiga. Lyxa till det med en Aero så kommer du garanterat bli nöjd skönare stolar finns inte!!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Själv har jag börjat med en Ford Focus för snart 3 år sedan. Det jag inte visste då och vilket var ett riktigt misstag, var att välja en av årsmodell 2005. Dessa är fulla av diverse "misstag" och elektroniska missöden. Jag har även haft lite otur med bl.a. kvalitet av batteri och annat, men det är mer personligt och beroende på verkstäder som utfört diverse arbeten. Överlag dock, tycker jag att den är en riktigt trevlig första bil. Den är inte överdrivet snabb, så man har mycket tid på sig att anpassa känslan för styrning o.s.v., vilket hjälper som ny bilförare.

Jag är faktiskt mera märkesblind än de allra flesta. Mina tips är att titta på bränslesnåla alternativ. Visst, det är ingen Ferrari eller Maserati som du kommer upp i 300 km / h med, men det låter inte som något du prioriterar. Något i stil med en Toyota Yaris, en Ford Focus eller någon av dessa mindre bilar vore ju ett bra alternativ. Om du redan har familj, eller kommer ha det inom en snar framtid, kanske en kombi vore en bra idé? Det finns många av dessa med.

Det ska nog knappast vara ett "krav" att köpa en någorlunda ny och dyr bil första gången, men faktum är att nyare bilar ofta är mera bränslesnåla än äldre bilar, vilket är något positivt för en ny förare.

Visa signatur

Acer Predator G3-605 - I7 4790 - 16GB DDR3 - 256+1TB - GTX 970 4GB - Logitech G402 Hyperion Fury - BenQ GL2320HDB - BenQ GL2460 - Viewsonic VX2370SMH - Das Keyboard Model S Brown - Audio-Technica AT-2020
Youtube

Permalänk

Några andra bilar du kan kolla på är:
Honda Civic/Jazz
Mitsubishi Colt
Nissan micra
Kia Picanto/Rio

Var i ungefär samma sits som TS och kollade på ovan nämnda innan jag skaffade en Civic -07 i oktober och har hittills kört 2-300mil. En trevlig bil, går bra och ganska snålt. Om man vill vara ful i mun kan man köpa en Jazz och kalla den vid det namn den skulle haft från början

Eller om ekonomin tillåter kanske du kan gå åt andra hållet och skaffa en riktigt billig nybil, t.ex Dacia Sandero, för att få dom garantier som kommer med en ny bil.En sån kostar väl kring 80-90k.

Visa signatur

Strålskadade grävlingar och lite annat hittar du här: http://elektrofredrik.deviantart.com/

Permalänk
Medlem

Mest klockrena valet torde vara en gammal hyffsat välskött Volvo , gärna en supersnik 940 utan turbo å grejjer , evighetsmaskiner , delar finns på biltema och vill/kan man inte laga själv så kan varenda skuttmek fixxa dom

Visa signatur

Skärm : AOC Agon AG352UCG 35"Ultrawide //CPU : AMD Ryzen 7 3700X Processor (Stock ) //Moderkaka : MSI X570-A PRO // GPU : ASUS GeForce RTX 2080 Ti 11GB kyls med Kraken X53 // RAM : Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz DDR4 CL18 // SystemDisk : Corsair Force MP600 SSD M.2 - 1TB
Chassi : Fractal Design Meshify C //PSU : Corsair RM850x V2 / 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av elektrofredrik:

Eller om ekonomin tillåter kanske du kan gå åt andra hållet och skaffa en riktigt billig nybil, t.ex Dacia Sandero, för att få dom garantier som kommer med en ny bil.En sån kostar väl kring 80-90k.

http://v=ylxcU7E8if0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cruiser:

Mest klockrena valet torde vara en gammal hyffsat välskött Volvo , gärna en supersnik 940 utan turbo å grejjer , evighetsmaskiner , delar finns på biltema och vill/kan man inte laga själv så kan varenda skuttmek fixxa dom

Och drar sällan under litern milen... Den måste du laga själv för att det ska gå att räkna hem...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem

Som jag fattade av trådstartaren så var han varken fartfantom eller körde speciellt mycket, så en billig gammal survolvo som bara tuffar och går är nog klart mest vettigt, en liter per mil är ju ingenting om man kör väldigt lite.... Eller för att vidga vyerna lite så funkar nästan vilken äldre bil som helst,men så "olyxig" som det bara går.... Fördelen med en 940 är väll enkelheten och robustheten å du kan tjacka en generatorrem på Ica nästan

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Skärm : AOC Agon AG352UCG 35"Ultrawide //CPU : AMD Ryzen 7 3700X Processor (Stock ) //Moderkaka : MSI X570-A PRO // GPU : ASUS GeForce RTX 2080 Ti 11GB kyls med Kraken X53 // RAM : Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz DDR4 CL18 // SystemDisk : Corsair Force MP600 SSD M.2 - 1TB
Chassi : Fractal Design Meshify C //PSU : Corsair RM850x V2 / 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cruiser:

Som jag fattade av trådstartaren så var han varken fartfantom eller körde speciellt mycket, så en billig gammal survolvo som bara tuffar och går är nog klart mest vettigt, en liter per mil är ju ingenting om man kör väldigt lite.... Eller för att vidga vyerna lite så funkar nästan vilken äldre bil som helst,men så "olyxig" som det bara går.... Fördelen med en 940 är väll enkelheten och robustheten å du kan tjacka en generatorrem på Ica nästan

Tyvärr så är den där "enkelheten" mest en skröna... Det har hänt en hel sedan 940 utvecklades, vilket är mitten på 80-talet... En modern bil är betydligt driftsäkrare ... Betydligt säkrare att åka i också... Drar hälften så mycket bränsle (vilket är den i särklass största rörliga kostnaden), och går lika bra att serva varsomhelst. Att du hittar en fläktrem på ICA är osannolikt, inte ens mackarna har ju något vidare lager av reservdelar längre... Och det finns ju en anledning till det såklart, bilar går inte sönder i samma utsträckning längre...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar som de flesta ovan; japanskt nyare än tio år... Skulle placera Toyota och Honda i topp på listan.. Suzuki och Subaru i botten... De andra däremellan...

Ska du köpa fransk bil köper du en som nybilsgarantin inte gått ut på...

Mercedes är billigt att köpa 5-10 år gammal (även Audi och BMW) men går de sönder blir det svindyrt.. Service med originaldelar är betydligt dyrare med...

Finns även en del Koreaner som är hyfsade (Kia och Hyundai) men då är det inte äldre än 3 - 4 år... De är föv hopplöst tråkiga att köra.....

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Skrivet av fizzdan:

Jag rekommenderar som de flesta ovan; japanskt nyare än tio år... Skulle placera Toyota och Honda i topp på listan.. Suzuki och Subaru i botten... De andra däremellan...

Ska du köpa fransk bil köper du en som nybilsgarantin inte gått ut på...

Mercedes är billigt att köpa 5-10 år gammal (även Audi och BMW) men går de sönder blir det svindyrt.. Service med originaldelar är betydligt dyrare med...

Finns även en del Koreaner som är hyfsade (Kia och Hyundai) men då är det inte äldre än 3 - 4 år... De är föv hopplöst tråkiga att köra.....

Skickades från m.sweclockers.com

Håller med att japanska bilar nog är vettigast här om TS är ute efter något billigt och driftsäkert. Dock att subaru är i botten stämmer väl ändå inte? Det är väl dem och mazda som brukar ligga i topp enligt undersökningar?

Permalänk

Krocksäkerheten är väl viktig, tänk på att ju billigare desto längre har den gått, det innebär mer service och kanske skrotning till slut. Har den gått 20-30 mil ska den hålla ett bra tag till, framförallt om det är en volvo
Tänk även på att de äldre drar mer och då kanske volvon inte är den bästa. Japanarna drar minst.
Svensksåld och rostfri (rökfri/djurfri) är ju ett plus. Tänk på att du ska köpa en bil som går igenom besiktningen utan anmärkning, det brukar bli billigast så
Det viktigaste med att köpa en bil är att pruta! Alla bilägare sätter för högt pris på sina bilar...
Lycka till
Själv skulle jag köpt en BMW 320/325

Permalänk
Medlem
Skrivet av Universalia:

Håller med att japanska bilar nog är vettigast här om TS är ute efter något billigt och driftsäkert. Dock att subaru är i botten stämmer väl ändå inte? Det är väl dem och mazda som brukar ligga i topp enligt undersökningar?

Nja, min erfarenhet är sådär... Deras fyrhjulsdrift = top notch, men vem fan bygger boxermotorer 2014? Riktigt dålig konstruktion... Rätt törstiga i övrigt...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem

Jag kör Toyota Aygo 2010 som punkt A-B bil med sen har vi en Toyota Auris Sport Touring -13 som bruksbil åka handla köra barn till dagis etc.
Värt att tillägga är att de flesta om inte samtliga Toyota bilar sen 2007 kanske tidigare har kamkedja vilket betyder billigare service. Stora servicen på Aygo går på runt 4000 och lilla runt 1800 vartannat år är det stor och liten. Sen som någon ovanför sa så drar den väldigt lite bensin är billig att försäkra och skatten är jämförbar löjligt billig. Det är ingen rolig bil men den fungerar alldeles ypperligt för att ta sig fram och dom kostar inte mycket pengar i inköp.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzdan:

Nja, min erfarenhet är sådär... Deras fyrhjulsdrift = top notch, men vem fan bygger boxermotorer 2014? Riktigt dålig konstruktion... Rätt törstiga i övrigt...

Skickades från m.sweclockers.com

Lite nyfiken på varför du anser att boxermotorn är en riktig dålig konstruktion? Finns det några stora uppenbara nackdelar när det kommer till tillförlitlighet/prestanda jämfört med t.ex. en rak fyra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pelleplu:

Lite nyfiken på varför du anser att boxermotorn är en riktig dålig konstruktion? Finns det några stora uppenbara nackdelar när det kommer till tillförlitlighet/prestanda jämfört med t.ex. en rak fyra?

Finns ganska många nackdelar;
1: Dubbelt så många rörliga delar, för att kunna ha fyrventilstoppar måste man ha överliggande kammar = krånglig konstruktion med kamrem/kedja
2: Avgasutblås måste ligga neråt, vilket gör att motorn hamnar högre upp = du får ett viktcentrum på motorn (vilket är en tung del i bilen) högre upp vilket innebär att du har ett betydligt sämre utgångsläge om du ska få till någon vettig väghållning
3: motoraxeln hamnar i bilens längdriktning, vilket gör det svårt att få en vettig placering (utrymmessnål) av växellåda
4: svårt att använda överladdning (turbo) när avgasutblås sitter såpass långt ifrån varandra = dubbla turbo = tar plats och är dyrt ...

Men, på fördelssidan finns ju bla. en mjukgång, kolvarnas rörelse tar ut vibrationer ...

Titta lite på vilka som byggt boxermotorer historiskt sett .. Volkswagen och BMW (MC) ... Att VW-s konstruktion är obsolet tror jag alla är överens om .. På motorcyklar är faktiskt bygghöjden och den mjuka gången fördelar som gör det möjligt för BMW att sälja den framgångsrikt än idag ...

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzdan:

Finns ganska många nackdelar;
1: Dubbelt så många rörliga delar, för att kunna ha fyrventilstoppar måste man ha överliggande kammar = krånglig konstruktion med kamrem/kedja
2: Avgasutblås måste ligga neråt, vilket gör att motorn hamnar högre upp = du får ett viktcentrum på motorn (vilket är en tung del i bilen) högre upp vilket innebär att du har ett betydligt sämre utgångsläge om du ska få till någon vettig väghållning
3: motoraxeln hamnar i bilens längdriktning, vilket gör det svårt att få en vettig placering (utrymmessnål) av växellåda
4: svårt att använda överladdning (turbo) när avgasutblås sitter såpass långt ifrån varandra = dubbla turbo = tar plats och är dyrt ...

Men, på fördelssidan finns ju bla. en mjukgång, kolvarnas rörelse tar ut vibrationer ...

Titta lite på vilka som byggt boxermotorer historiskt sett .. Volkswagen och BMW (MC) ... Att VW-s konstruktion är obsolet tror jag alla är överens om .. På motorcyklar är faktiskt bygghöjden och den mjuka gången fördelar som gör det möjligt för BMW att sälja den framgångsrikt än idag ...

Tack för en bra översikt. Funderar över om detta är något som är av vikt när man ska köpa bil, då det mesta känns som konstruktionsproblem. Varför måste avgasutblåsen ligga nedåt? Avgasventilerna sitter ju på sidan av motorn.

Även Porsche och Subaru (som du nämnt tidigare) använder ju sig framgångsrikt av boxermotorer fortfarande. Båda dessa två märken brukar ju liggaväldigt bra till när ägare själva får ranka sina bilar (inte för att det nödvändigtvis är någon form av kvalitetsgaranti).

Permalänk
Medlem
Skrivet av pelleplu:

Tack för en bra översikt. Funderar över om detta är något som är av vikt när man ska köpa bil, då det mesta känns som konstruktionsproblem. Varför måste avgasutblåsen ligga nedåt? Avgasventilerna sitter ju på sidan av motorn.

Även Porsche och Subaru (som du nämnt tidigare) använder ju sig framgångsrikt av boxermotorer fortfarande. Båda dessa två märken brukar ju liggaväldigt bra till när ägare själva får ranka sina bilar (inte för att det nödvändigtvis är någon form av kvalitetsgaranti).

Du har en relativt stor mängd gas som ska ut, och det enda hållet som det är tekniskt möjligt är neråt.. Kolla på lite genomskärningsbilder så kommer du förstå varför..

Och jag glömde Porsche (eller räknade jag in dem i VW? ) men de har motorn längst bak, och en helt annan viktfördelning ...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzdan:

Finns ganska många nackdelar;
1: Dubbelt så många rörliga delar, för att kunna ha fyrventilstoppar måste man ha överliggande kammar = krånglig konstruktion med kamrem/kedja

Precis som V motorer och andra, inget unikt för boxer.

Skrivet av fizzdan:

2: Avgasutblås måste ligga neråt, vilket gör att motorn hamnar högre upp = du får ett viktcentrum på motorn (vilket är en tung del i bilen) högre upp vilket innebär att du har ett betydligt sämre utgångsläge om du ska få till någon vettig väghållning

Fel, boxer motorer kan konstrueras med en lägre tyngdpunkt än andra motorer. Det var den största fördelen med konstruktionen...

Skrivet av fizzdan:

3: motoraxeln hamnar i bilens längdriktning, vilket gör det svårt att få en vettig placering (utrymmessnål) av växellåda

På fyrhjuls och bakhjulsdrivna bilar finns det fördelar med motoraxel i längdriktningen, eller skulle du underkänna bmw, audi, mercedes som bilkonstruktörer?

Skrivet av fizzdan:

4: svårt att använda överladdning (turbo) när avgasutblås sitter såpass långt ifrån varandra = dubbla turbo = tar plats och är dyrt ...

Numera används dubbla turbo aggregat iallafall för att få mindre "turbokänsla" och mer direkt effekt, krävs mindre aggregat så inte säkert att det blir speciellt mycket dyrare.

Skrivet av fizzdan:

Men, på fördelssidan finns ju bla. en mjukgång, kolvarnas rörelse tar ut vibrationer ...

Titta lite på vilka som byggt boxermotorer historiskt sett .. Volkswagen och BMW (MC) ... Att VW-s konstruktion är obsolet tror jag alla är överens om .. På motorcyklar är faktiskt bygghöjden och den mjuka gången fördelar som gör det möjligt för BMW att sälja den framgångsrikt än idag ...

Ja du, det var inte så mycket rätt i den texten...
Det är inget fel på boxer, finns fördelar och nackdelar precis som andra konstruktioner.
Att flytta ner Subaru på en köplista som får generellt MYCKET höga betyg av sina kunder bara pga. boxer motorn är löjligt.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blubben:

Precis som V motorer och andra, inget unikt för boxer.

Fel, boxer motorer kan konstrueras med en lägre tyngdpunkt än andra motorer. Det var den största fördelen med konstruktionen...

På fyrhjuls och bakhjulsdrivna bilar finns det fördelar med motoraxel i längdriktningen, eller skulle du underkänna bmw, audi, mercedes som bilkonstruktörer?

Numera används dubbla turbo aggregat iallafall för att få mindre "turbokänsla" och mer direkt effekt, krävs mindre aggregat så inte säkert att det blir speciellt mycket dyrare.

Ja du, det var inte så mycket rätt i den texten...
Det är inget fel på boxer, finns fördelar och nackdelar precis som andra konstruktioner.
Att flytta ner Subaru på en köplista som får generellt MYCKET höga betyg av sina kunder bara pga. boxer motorn är löjligt.

1: Här jämförde vi boxer med standard på mindre bilar idag, radfyror ...
2: Det är Subarus reklam du sett, där de gör reklam för sin låga tyngdpunkt. Funderar man lite på det hela, och gärna tittar in i motorutrymmet på en Subaru, så blir det rätt uppenbart att det är svårt att göra en bil med drivning på framhjulen och boxermotor som inte får högre vridcentrum än motsvarande radfyra...
3: Japp, det finns fördelar med längsgående motorer, helt klart, men i TS fall finns det ingen anledning att fundera på en sådan bil.
4: Visst, och VW kör med kompressor+turbo etc. etc. Det finns massor av tekniska lösningar på detta, men de är inte relevanta för TS som ska åka punkt A-B och är rätt ointresserad av bilar.
5: Nä, det är inget fel på boxermotorer. De passar utmärkt som höfläktar, i vattenpumpar, i motorcyklar, men inte i bilar år 2014. Att Subaru har nöjda kunder har inget med deras motorer att göra, det är fyrhjulsdriften de vinner på. Och ang. min lista så är den baserad på TS behov. Om behovet var att dra hästkärra 5000 mil om året hade Subaru hamnat på topp .... (trots deras tråkiga motorer).

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Janav:

Go'morrn!

Går i köptankar kring min första bil - är ganska sent ute med detta. Har fyllt 28 men på grund av att jag tidigare bott i områden med väldigt bra kollektivtrafik, studier eller har haft arbetsplatser som inte involverar resor har jag aldrig haft behov av bil. Nu känner jag att det kan vara dags att köpa en bil då jag bor lite mer på landet :).

Först och främst, mina behov är små. Jag reser och handlar kanske 1-2 gånger i veckan. Jag är ingen person som känner "körglädje", faktum är att tills jag tog körkort var jag ganska skraj för att själv köra bil ;). Bottom line - bilkörning är inget nöje för mig, utan ett måste. Med detta i åtanke tittar jag på begagnade bilar på bytbil.se. Det kanske finns forum där mer motorkunniga människor håller hus, men jag frågar hellre någonstans där likasinnade individer finns ^^.

Min första fråga är följande. Jag har sökt runt lite och många rekommenderar att man INTE köper en begagnad bil som är alltför gammal exempelvis på bytbil.se. Många rekommenderar också att man spenderar minst 50-70 000 på sitt första bilköp. Medan detta inte är ett ekonomiskt problem så undrar jag - varför? Vad är fel med att exempelvis köpa:

http://bytbil.com/bilar/volvo/s40/mv89aksg/QAQBUDIAAZ04gfOIAY...!
http://bytbil.com/bilar/renault/laguna/nv97dhrg/QAQBUDIAAZ04g...!

Med tanke på mina behov dvs. Jag letar inte nödvändigtvis efter kritik angående just dessa annonser/modeller, utan mer angående prisnivån och åldern på bilen. Tacksam för alla råd och förklaringar!

Gräver upp denna tråden eftersom jag också ska köpa min första bil snart!

Vilken bil valde du tillslut?

Visa signatur

5800X3D|Aorus Elite|32GB 3600MHz|6750 XT|Air 540|RM750X
PG279Q|VG259QM