Google kan skrota Nexus 7 i nästa generation – fokuserar på 8-tummare

Permalänk
Skrivet av Rebben:

Tar de bort kanterna gör de bort sig, kanterna är vad som gör Nexus 7 bra och till ett ergonomiskt under. Man har bra med plats att hålla utan att riskera feltryckningar, plattor med smala kanter är i mitt tycke helt oanvändbara.

Nu har jag inte prövat det själv så kanske inte fungerar så som det låter men har inte apple löst det på IPAD mini med hjälp av mjukvara?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rebben:

Tar de bort kanterna gör de bort sig, kanterna är vad som gör Nexus 7 bra och till ett ergonomiskt under. Man har bra med plats att hålla utan att riskera feltryckningar, plattor med smala kanter är i mitt tycke helt oanvändbara.

Går att lösa med mjukvara, testat iPad Mini?

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Så länge det inte påverkar yttermåtten något så kan det vara okej med något större skärm. En stor fördel just med Nexus 7 är att den går ner i innerfickan på de flesta jackor vilket ökar smidigheten avsevärt.

Har en första generationens Nexus 7 nu och har svårt att hitta en enda anledning till att byta ut den mot något annat eller en nyare modell annat än om den skulle gå sönder eller krångla.

Skickades från m.sweclockers.com

Visst är det en trevlig lite leksak, den ger mig så mycket glädje

Lite kinky text nu när jag läser i efterhand, men jag är rent säker att du fattar vad jag menar.
Det är en sexig liten platta som vi har i innerfickan. Vill man vara utan den? Tror inte det

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Helt rätt! Mindre dödyta vore också fint. Som det är nu köper man ju en skärmkant innehållandes en liten skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallesprattt:

Rimligt, iPad Mini verkar ju vara en succé och LGs senaste Google Play Edition-platta verkar ju suverän.

Edit: LG G Pad 8.3 heter den.
http://www.theverge.com/2013/12/17/5217498/lg-g-pad-8-3-revie...

Skrivet av kallesprattt:

Går att lösa med mjukvara, testat iPad Mini?

iPad Mini?
Men sluta!
Det är en helt annan liga, fattar inte jämförelsen ens.

Skrivet av SiRai:

Helt rätt! Mindre dödyta vore också fint. Som det är nu köper man ju en skärmkant innehållandes en liten skärm.

Och det vet du rent säkert?

Och ja, som vanligt. Vi vill ha en säker källa på det.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiRai:

Helt rätt! Mindre dödyta vore också fint. Som det är nu köper man ju en skärmkant innehållandes en liten skärm.

Jag håller med om detta till en viss mängd. Om dödytan/"ramen" eller vad man ska kalla det förminskas för mycket får jag lite uppfattningar av att det kan påverkar ens grepp om tableten då man helst inte vill komma emot något hörn eller en kant av skärmen med handen när man håller i den. Jag håller dock med om att en liten förminskning iallafall kunde sitta fint.

Permalänk
Medlem

Åh nog kan dom gå större. Tycker min 9.4" Sony platta är perfect storlek på skärmen - och då har den rätt så feta kanter. Med 0.5-1cm kant skulle den vara mycket smidigare och den är redan "liten" jämfört med 10.1".

7" är på tok för litet och jag tycker inte riktigt 8" räcker heller. 9" skulle varit acceptabelt.

Permalänk
Medlem

nooo Jag gillar storleken på nexus 7!, fin platta och det går lätt att få ned den i sido fickorna på ett par byxor gör den lätt att ta med.

Visa signatur

CPU: 3570K |Minne: 8GB Corsair Vengence|GPU: GTX 650|Chassi: Nano 304|PSU: Corsair 600W M|Kylning: Batterisyra|Mus: MX150|Tangentbord: JP|Platta: Nexus 7(2013)

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Åh nog kan dom gå större. Tycker min 9.4" Sony platta är perfect storlek på skärmen - och då har den rätt så feta kanter. Med 0.5-1cm kant skulle den vara mycket smidigare och den är redan "liten" jämfört med 10.1".

7" är på tok för litet och jag tycker inte riktigt 8" räcker heller. 9" skulle varit acceptabelt.

9.4" Sony platta är säkert en perfekt platta, om man är hemma, eller har en resväska att ha den i, eller kanske liggandes i bilen.
Men det är inte perfekt på resande fot. Tro mig jag har provat.

7" är så klockren på resande fot. Allt annat är bara för stort, eller för litet.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Min nexus 7 är ju underbar!
Till det jag använder den är det en bra storlek.

Vet inte om jag vill ha en större. Iof 8" är ju inte en enorm skillnad i yttermått kan jag tänka mig.

Visa signatur

NZXT H2 Vit| i7 2600 + Hyper 212 | Fractal Design Newton R2 650W | Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3 | G.Skill Ripjaws X 2x4GB | SSD A-Data 511 120 GB | 1TB WD Caviar Blue | Gigabyte GTX670 Windforce 3X OC | 2 x DVD | Corsair Vengeance K60 & Razer Imperator & Steelseries Siberia V2 USB

Permalänk
Avstängd

Jag gillar min Nexus 7 men förstår inte varför den har så onödigt stora skärmkanter.
Jag tycker det är onödigt, det är liksom 1 cm död yta runt skärmen.
Jag tycker att dom borde göra skärmen större eller göra plattan mindre.

Annars är den bra.
Fast bättre batteritid vore också fint, då det kan gå ner snabbt när man spelar.

Permalänk
Konsolgrävare

Kan dom inte bara släppa Nexus 10 2014 edition!

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem

Har N7 2013 LTE som jag har med mig nästan helatiden. Har jag ingen väska med mig så går den ner i jackfickan. Större fysiskt tycker jag absolut inte dom ska göra den...då är risken stor att den blir klumpig.

Ipad mini är 8'' och mycket klumpigare..delvis pga annat format förvisso.

Permalänk
Inaktiv

Va. De har ju redan en Nexus 10. De borde börja sälja den här också, jag älskar min och det är en perfekt storlek för mig. En stor och en liten platta, det är väl en bra plan? Ska de avveckla tian också eller kommer det en N8 och N10 2014?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon84089:

Va. De har ju redan en Nexus 10. De borde börja sälja den här också, jag älskar min och det är en perfekt storlek för mig. En stor och en liten platta, det är väl en bra plan? Ska de avveckla tian också eller kommer det en N8 och N10 2014?

När du skriver så som du gör, så kommer jag att tänka på själva drömscenariot och den drömmen är att dom gör N5, N6, N7, N8, N9, N10, N11 och N12.

En platta/tum för varje individ helt personligt anpassad

Att dom inte tänkt på det innan

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Så 7" är i minsta laget ?

Har du hört talas om "rätt verktyg till rätt plats" ?

Du har väl med varit grön en gång i tiden och kommit in i en datoraffär och sagt "jag skall köpa en dator" och fått svaret "vad skall du ha den till?"

Hur ska du få ner en 12" platta i innerfickan? Eller för den delen en 8" platta.

Som sagt, rätt verktyg till sin sak.

Ok, om du ska ha 12" som arbetsverktyg utanför kontor och hem, men att ta bort 7" är rent av sinnessjukt då det är det optimala tummen för att läsa och ha med sig.

Sen att du vill ha större tum för ett helt annat syfte, är en helt annan sak.

Så det är inte klokt, det är så dumt så det är bara förnamnet.

För vissa passar 7" tum bra när man är ute, själv har jag som hobby att vara ute och vandra i naturen på vandringsleder med tält ryggsäck och allt som behövs och ca en vecka i taget, då kommer en Windowsplatta eller hybrid på ca 11-13" passa bra i ryggsäcken, tillsammans med nått batteripack och kanske solceller, 7-8" är inget jag ens skulle fundera på i det sammanhanget, för smått.

I andra sammanhang ser jag inga större problem heller med 11-13" med en liten ryggsäck, inte precis tänkt att den ska vara till för att användas på bussen och liknade.

Men visst har du rätt i att för dom flesta blir så stora osmidiga om det ska få plats i en ficka, men jag tex har aldrig med mig en surfplatta när jag bara är ute en kortare stund, utan telefonen funkar utmärkt för dom behoven, så att en 7" skrotas till förmån för en 8" är bra för min del, mer användbart.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Alltså, storleken på plattan lär inte bli större (hoppas jag), då skulle det bara varit bra. I och med att kanten är gigantisk jämfört med LGs senaste och ipad mini.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyperträd:

8 tum. Undrar om dom har tänkt trycka in 2560x1440 där...

Enligt mig är PPIn bara pyttelite aningen för hög på nuvarande Nexus. Så att köra 1080 på 8 tum vore fint. Men å andra sidan vill man ju helst få plats med ännu mer på skärmen. Precis som en tidigare post sa så vore runt 9 tum perfekt, fast med 1440 då.

Den får gärna vara 100g lättare också. Och ha längre battertid. Och svenskt tangentbord. Då är jag nöjd, ett tag.

svenskt tangentbord? Har du provat ändra till svenskt tangentbord?

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

För vissa passar 7" tum bra när man är ute, själv har jag som hobby att vara ute och vandra i naturen på vandringsleder med tält ryggsäck och allt som behövs och ca en vecka i taget, då kommer en Windowsplatta eller hybrid på ca 11-13" passa bra i ryggsäcken, tillsammans med nått batteripack och kanske solceller, 7-8" är inget jag ens skulle fundera på i det sammanhanget, för smått.

I andra sammanhang ser jag inga större problem heller med 11-13" med en liten ryggsäck, inte precis tänkt att den ska vara till för att användas på bussen och liknade.

Men visst har du rätt i att för dom flesta blir så stora osmidiga om det ska få plats i en ficka, men jag tex har aldrig med mig en surfplatta när jag bara är ute en kortare stund, utan telefonen funkar utmärkt för dom behoven, så att en 7" skrotas till förmån för en 8" är bra för min del, mer användbart.

Det du skriver är en helt annan sak.
Jag kan mycket väl förstå att man vill ha en större skärm när man är ute en hel vecka. Fast jag ändå kan tycka att 7" hade räckt för min del i en veckas camping, det både räcker och blir till för min del.
Men alla är vi olika.
Har man ingen liten ryggsäck (eller någon väska för den delen) så är 7" i innerfickan oslagbart.

Jag ljuger ju inte direkt när jag skriver att alla mina vänner tjatar om att få låna min N7:a när vi är ute, och då sitter dom ändå på dom senaste mobilerna, och mitt svar är alltid detsamma: köp en egen

Inte går man ut med en platta på 8 - 12"
det finns ju inte.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Det du skriver är en helt annan sak.
Jag kan mycket väl förstå att man vill ha en större skärm när man är ute en hel vecka. Fast jag ändå kan tycka att 7" hade räckt för min del i en veckas camping, det både räcker och blir till för min del.
Men alla är vi olika.
Har man ingen liten ryggsäck (eller någon väska för den delen) så är 7" i innerfickan oslagbart.

Jag ljuger ju inte direkt när jag skriver att alla mina vänner tjatar om att få låna min N7:a när vi är ute, och då sitter dom ändå på dom senaste mobilerna, och mitt svar är alltid detsamma: köp en egen

Inte går man ut med en platta på 8 - 12"
det finns ju inte.

Jag skulle aldrig ta med en telefon av nyare modell på camping. Hellre en med pytteliten skärm och stort batteri så den räcker länge som nödtelefon. Personligen kan jag tycka att 3tum är för stor skärm på en mobil, men eftersom jag har opted out från mobiltelefoner så är det inget problem längre då jag vägrar i sten att ens äga en mobiltelefon eller använda en om det finns andra alternativ.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Har en N7 2013 och är toknöjd med den, tycker 10"-formatet är för stort och klumpigt, men tyckte samtidigt att äldre 7"-plattor var för lågupplösta, ville kunna köra 1080p-material utan nedskalning. N7 2013 var precis det jag ville ha, så slog till då.

Visst låter det rimligt att den hårdnade konkurrensen kan ha påverkat, när den första N7 kom var den ju i princip utan konkurrens, fanns typ inga alternativ som gav samma prestanda till den prislappen. Man skulle ju dock också kunna tänka sig att väldigt många presumtiva N7 2013-köpare sitter med den första N7:an, och inte kan se några skäl att uppgradera. Nog för att 2013 är bättre, men skillnaden är ju ändå inte så vansinnigt stor att det kan motivera uppgradering för så många andra än prylbögar som måste ha det senaste.

Men en 8"-platta med Bay Trail?! Vågar man i sådana fall hoppas på att Google fortsätter med samma prissättningsmodell, att man kör vidare med samma pixeltäthet som i N7 2013 på skärmen, och att det går att köra annat än Android på den? Fy fan vad awesome det vore med en W8-platta med vettig upplösning som inte kostar > 5000:-, som dessutom förmodligen kommer säljas i tillräckliga volymer för att tredjepartstillverkare ska tillverka passande BT-tangentbord till den

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Jag skulle aldrig ta med en telefon av nyare modell på camping. Hellre en med pytteliten skärm och stort batteri så den räcker länge som nödtelefon. Personligen kan jag tycka att 3tum är för stor skärm på en mobil, men eftersom jag har opted out från mobiltelefoner så är det inget problem längre då jag vägrar i sten att ens äga en mobiltelefon eller använda en om det finns andra alternativ.

Ja alla är vi olika

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Det du skriver är en helt annan sak.
Jag kan mycket väl förstå att man vill ha en större skärm när man är ute en hel vecka. Fast jag ändå kan tycka att 7" hade räckt för min del i en veckas camping, det både räcker och blir till för min del.
Men alla är vi olika.
Har man ingen liten ryggsäck (eller någon väska för den delen) så är 7" i innerfickan oslagbart.

Jag ljuger ju inte direkt när jag skriver att alla mina vänner tjatar om att få låna min N7:a när vi är ute, och då sitter dom ändå på dom senaste mobilerna, och mitt svar är alltid detsamma: köp en egen

Inte går man ut med en platta på 8 - 12"
det finns ju inte.

Tror nog att en 8" skärm får plats i en platta i N7 storlek, ganska breda kanter på den

Var de bara för nöjes bruk med surfning mail och läsning skulle en sådan vara bra för mig också, men man måste ju kunna jobba lite också och då i en del vanliga Windowsprogram osv.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Inaktiv

Skälet att N7 2013 säljer dåligt är för att den är för dyr. 4G-versionen kostar över 3200 kr och det är helt enkelt 500 kr för högt pris. Kommer inte köpa någon förrän den har sjunkit under 2500 för min del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Skälet att N7 2013 säljer dåligt är för att den är för dyr. 4G-versionen kostar över 3200 kr och det är helt enkelt 500 kr för högt pris. Kommer inte köpa någon förrän den har sjunkit under 2500 för min del.

Dock tror jag inte de baserar sina försäljningsprognoser efter de svenska priserna, som är rysligt höga på grund av moms, tull och annan skit. Sett till dollarpriset är surfplattan i sig faktiskt ganska billig!

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Avstängd
Skrivet av skog1s:

iPad Mini?
Men sluta!
Det är en helt annan liga, fattar inte jämförelsen ens.

Och det vet du rent säkert?

Och ja, som vanligt. Vi vill ha en säker källa på det.

Vad snackar du om? Funktionen ligger i mjukvaran och borde inte kosta något att implementera så vad är det du dribblar om?

Permalänk
Medlem

Sitter på en LG G Pad och tycker storleken (8,3") är perfekt. 7" är helt enkelt för liten, speciellt när man använder den för film/serier.

Permalänk
Medlem

Nog för att det är en helt värdelöst storlek både för telefon och surfplatta - men jag längtar efter en Nexus 6

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Medlem

Jag tycker 8tum är den perfekta storleken på en surfplatta iallafall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klappa:

Alldeles för liten! Nexus 7 är en bra platta om det inte vore för den lilla yttepyttelilla skärmen. Optimalt vore 8,9 tum eller något där omkring.

Men det är ju väldigt mycket smak och tycke, för att inte tala om användningsområde.
Själv lägger jag ofta min 7-tummare i en jackficka eller dyl. och tar med mig den.
8-tum skulle kanske funka också, men 9-tum skulle vara alldeles för otympligt.
Olika formfaktorer är bra för olika användningsområden. Stora plattor är ju inte nödvändigtvis bättre om man ska transportera dem mycket.