Microsoft Skydrive blir Onedrive

Permalänk
Melding Plague

Microsoft Skydrive blir Onedrive

Efter en uppgörelse med British Sky Broadcasting Group tvingas Microsoft byta namn på lagringstjänsten Skydrive, som framöver kommer att heta Onedrive.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Gillar namnet onedrive bättre

Permalänk
Medlem

Ugh, så jävla löjligt. Som om någon skulle förknippa Skydrive med Sky Broadcasting eller Metro AG med gränssnittet Metro.

Fjanterier och dumheter.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Medlem

Skydrive var ju så enkelt att få mindre datorintresserad folk att lära sig.
Onedrive kändes lite som en nödlösning.

Permalänk
Medlem

Skydrive var bättre.

Sky broadcasting är nog inte rädda att någon ska förväxla MS skydrive med deras kanaler men de kanske vill skapa en digitalbox eller nåt i den stilen med ett liknande namn...

Permalänk
Medlem

Bryr mig inte så mycket om namnet men detta kanske gör att dom lägger till lite mer intressanta saker

Visa signatur

ᕦ(ツ)ᕤ

Permalänk
Medlem

Värdelöst namn blev ännu sämmre.

Permalänk
Medlem

Barnsligt av bSkyb att hålla på såhär, tror knappast att de har förlorat många pennies på grund av Skydrive. Men men, Onedrive låter väl okay det också. Man förknippar det lite omedvetet med Xbox One kanske.

Visa signatur

CPU AMD Ryzen 7 7800X3D + Dark Rock Pro 4 GPU Sapphire RX 7900 XT Pulse
RAM Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 MB ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
SSD Kingston KC3000 2TB SPU Creative AE-5 Plus PSU Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Det nya namnet påminner mig om Ubuntu One om något.

Tycker det är patetiskt löjligt att man kan varumärkesskydda (eller vad det nu heter) enstaka ord som till exempel Sky, Metro, Candy, Saga, Scrolls etc, så jävla patetiskt att det är hit mänskligheten har kommit, men det är ju bara min åsikt.

Edit: Och hur påverkar detta befintliga användare, kommer man förlora all sin data och måste göra om allting eller blir det bara namnbyte och man har alla sina filer kvar och loggar in med samma användarnamn och lösenord etc? Sedan måste Microsoft göra en uppdatering för Windows 8.1 då SkyDrive typ är integrerat i explorer.

Permalänk
Medlem

De ville egentligen döpa det till NSAdrive men det var tydligen också problematiskt...

Tacka vet jag min egen NASdrive

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Är det nån ide att börja använda Skydrive (Ondrive) om man redan har dropbox och box?

Visa signatur

PC1: O11 Vision |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: O11 Air Mini |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: HYTE Y40 |i5 10400f |GTX3090
VR: Valve Index |Oculus Quest 3
Konsol Setup: LG OLED77CX |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
Medlem

Men ska inte Webbhotellet One också försvara sig? Nu använder ju Microsoft sig av namnet "OneDrive".

Bara för att göra saken värre.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Taft:

Är det nån ide att börja använda Skydrive (Ondrive) om man redan har dropbox och box?

Nej! Dropbox är mest hästlängder mycket bättre än vad OneDrive är. Dock är Google Drive mycket bättre än vad Dropbox är. Delvis för att Google använder en starkare kryptering än vad Dropbox använder. De två enda minusen med Google Drive, är att sidan laddas om ibland helt när man navigerar runt på deras webbsidan på datorn, och får då vänta i några sekunder för sidan att ladda klart (den kommer dock ihåg vart man var senast), och att applikationen för Google Drive inte har något lås, som vad Dropbox har.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Taft:

I skydrive så finns weboffice så du akn skapa redigera dokument online. Finns likande funktion för google drive men vet ej vilket format filerna blir då. Sky drive är väl inte så bra integrerad i andra appar, typ evernote..

Visa signatur

NZXT H5 Flow Starfield Limited Edition Chassi // AMD Ryzen 7950X // Gigabyte RX 9070 XT Elite // Corsair 6000Mhz 64GB// Gigabyte X870-I // Corsair HX1500I 1500W // Crutical T705 1TB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD //Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk
Hjälpsam

Hur fan kan man få rätten att använda Sky som varumärke?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ratatosk:

Hur fan kan man få rätten att använda Sky som varumärke?

Jag skrev ett (par) längre inlägg om detta när det bestämdes att de skulle behöva byta namn. Kortare sagt så är "Sky" till skillnad från exempelvis "Windows" inte ett generiskt namn i branschen då det inte beskriver en faktisk aspekt av densamma. "Apple" är ett extremt vanligt ord, och ingen skulle få varumärkesskydd för det namnet på egen hand för exempelvis en saftsmak, men vad gäller mobiltelefoner är det ju ett ovanligt uttryck, och i den kontexten går det därför att skydda.

Man kan eventuellt argumentera för att "Sky" har blivit ett mer generiskt namn i teknologibranschen efter att "molnet" blivit ett buzzword som slängs hit och dit, men den linjen hängde i alla fall inte domstolen med på i detta fall.

En annan nödvändig aspekt är att BSkyB faktiskt har en bredbandstjänst vilket betyder att de är aktiva inom branschen i någon diffus mån, och de har faktiskt erbjudit just en molntjänst tidigare, och kanske skulle vilja starta med det igen någon gång.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Förstår inte hur man kan trademarka vanliga ord som metro och sky. Det blir ju fånigt!!! Och bara MS som råkar ut fer det dessutom...

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av phz:

Jag skrev ett (par) längre inlägg om detta när det bestämdes att de skulle behöva byta namn. Kortare sagt så är "Sky" till skillnad från exempelvis "Windows" inte ett generiskt namn i branschen då det inte beskriver en faktisk aspekt av densamma. "Apple" är ett extremt vanligt ord, och ingen skulle få varumärkesskydd för det namnet på egen hand för exempelvis en saftsmak, men vad gäller mobiltelefoner är det ju ett ovanligt uttryck, och i den kontexten går det därför att skydda.

Man kan eventuellt argumentera för att "Sky" har blivit ett mer generiskt namn i teknologibranschen efter att "molnet" blivit ett buzzword som slängs hit och dit, men den linjen hängde i alla fall inte domstolen med på i detta fall.

En annan nödvändig aspekt är att BSkyB faktiskt har en bredbandstjänst vilket betyder att de är aktiva inom branschen i någon diffus mån, och de har faktiskt erbjudit just en molntjänst tidigare, och kanske skulle vilja starta med det igen någon gång.

Hm ja jag förstår resonemanget.
Tycker däremot inte att man borde få varumärkesnamn på vanliga existerande ord.

http://www.tabberone.com/Trademarks/HallOfShame/MonsterCable/...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Nej! Dropbox är mest hästlängder mycket bättre än vad OneDrive är. Dock är Google Drive mycket bättre än vad Dropbox är. Delvis för att Google använder en starkare kryptering än vad Dropbox använder. De två enda minusen med Google Drive, är att sidan laddas om ibland helt när man navigerar runt på deras webbsidan på datorn, och får då vänta i några sekunder för sidan att ladda klart (den kommer dock ihåg vart man var senast), och att applikationen för Google Drive inte har något lås, som vad Dropbox har.

Nej, Skydrive är som Google Drive men man har riktigta Office program.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sifear:

I skydrive så finns weboffice så du akn skapa redigera dokument online. Finns likande funktion för google drive men vet ej vilket format filerna blir då. Sky drive är väl inte så bra integrerad i andra appar, typ evernote..

Skydrive fungerar utmärkt i t.ex Word 2013

Visa signatur

Permalänk
Sötast

Från sky till One, precis som Ubuntu One.

Good Job.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Nej, Skydrive är som Google Drive men man har riktigta Office program.

Jag förstår inte hur du tänker, men det är väldigt tur att vi är alla olika varann.

Skrivet av Allexz:

Från sky till One, precis som Ubuntu One.

Good Job.

Eller som Xbox One.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Det var ett himla liv kring ett litet namn!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Jag förstår inte hur du tänker, men det är väldigt tur att vi är alla olika varann.

Eller som Xbox One.

På vilket sätt är Sky/One-Drive sämre? Alla dessa lösning fungerar på samma sätt vad jag ser.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vore humor om nu EA tyckte att det var för likt deras All-drive som finns till Need for Speed

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Helt jävla otroligt att man inte ens kan använda ett ord som symboliserar himmel på ett utav världens största språk för att ett företag råkar använda ordet i sitt företagsnamn... Snart ringer väl HTC:s advokater upp och tvingar de byta från onedrive till mumbojumbodrive också...

Permalänk
Medlem

The Onedrive to rule them all... Huehuehue... Okej, jag har sagt mitt nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| MSI B650 Tomahawk | Ryzen 7 9800X3D | ASUS RTX 3070 | 64GB DDR5 6000MHz | MSI MPG A1000G | Samsung 970 Evo M.2 1TB + 2x WD Black SN850X 2TB|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

På vilket sätt är Sky/One-Drive sämre? Alla dessa lösning fungerar på samma sätt vad jag ser.

Google Drive har fler funktioner som jag anser är bättre än de som finns på OneDrive. Plus, Google äger ju YouTube, så varje videoklipp som jag har på min Google Drive, öppnas i samma läsare som finns på YouTube. Otroligt praktiskt! Typ allt är bara förenklat i Google Drive, jämfört med OneDrive, även gällande designen. Man får även mer lagringsutrymme helt gratis på Google Drive (15 GB mot OneDrives 7 GB) och de erbjuder även upp till 16 TB, medan OneDrive erbjuder 200 GB som max.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Google Drive har fler funktioner som jag anser är bättre än de som finns på OneDrive. Plus, Google äger ju YouTube, så varje videoklipp som jag har på min Google Drive, öppnas i samma läsare som finns på YouTube. Otroligt praktiskt! Typ allt är bara förenklat i Google Drive, jämfört med OneDrive, även gällande designen. Man får även mer lagringsutrymme helt gratis på Google Drive (15 GB mot OneDrives 7 GB) och de erbjuder även upp till 16 TB, medan OneDrive erbjuder 200 GB som max.

Har du nån länk som förklarar de där med videoklipp som sparas i googledrive öppnas i Youtube? Blev lite nyfiken nämligen.

Visa signatur

NZXT H5 Flow Starfield Limited Edition Chassi // AMD Ryzen 7950X // Gigabyte RX 9070 XT Elite // Corsair 6000Mhz 64GB// Gigabyte X870-I // Corsair HX1500I 1500W // Crutical T705 1TB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD //Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk
Avstängd

Löjligt.
Microsoft borde få använda namnet "Skydrive", så det är "Skydrive" - inte "Sky".
Dessutom är Microsoft och Sky Broadcasting i helt olika branscher.