Google Glass får nya bågar för slipade glas och solglasögon

Permalänk
Melding Plague

Google Glass får nya bågar för slipade glas och solglasögon

Synfel ska inte hindra teknikfantaster från att använda Googles verklighetsförstärkande glasögon. Nu introduceras nya bågar för både slipade glas och solglasögon.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Är inte mycket för portabel övervakningsapparatur.

Permalänk
Medlem

Någon som testat google-brillor, är det något att ha?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av RzrTrek:

Är inte mycket för portabel övervakningsapparatur.

Det där är bara ett försök till att tjäna ihop enkla "likes".

Förövrigt så hoppas jag då att du inte äger en mobiltelefon, surfplatta, bärbar dator eller liknande heller. Heck, om du nu är så rädd för att bli övervakad så borde du nog inte sitta på internet överhuvudtaget.

Själv är jag inte jätteexalterad över google glass och liknande produkter, men absolut. Visar det sig att dessa produkter verkligen är vettiga och i framtiden skapar ett behov så kanske jag hakar på det tåget.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Avstängd

Jag tycker att Google Glass är rätt creepy.

Permalänk
Medlem

Jag är sjukt sugen på dessa. Problemet är att frugan ska tillåta dom och att jag inte använder glasögon annars.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RzrTrek:

Är inte mycket för portabel övervakningsapparatur.

Du har å andra sidan skaffat ett ganska bra alibi.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag tror marknaden skulle vara större för verklighetsförsvagande glasögon, som filtrerar bort jobbiga personer och saker.

Permalänk
Medlem

Jag ser hellre en vettig utveckling av de så kallade smart watches. Känns inte lika dorky med en klocka som ett par stora glasögon. Dessutom är ju prislappen ganska saftig på ett par Google Glasses, men jag antar att det är lite av grejen också. Dom är inte ämnade för vanliga Svenssons

Visa signatur

Nintendofanboy
Corgiägare instagram.com/gizmocorgi
Legonörd
Amatörfotograf 35mm.se

Permalänk

Jag kommer själv inskaffa mig ett par när de kommer om det kommer ligga runt 1000kr. Frågan är bara, när?! Någon gång under året. Själv hoppas jag och tror att vi eventuellt kan se dom till våren i butikerna. Just solglasmodellen bör dom sattsa på att få ut innan sommaren.

Visa signatur

GAMING: Intel i7 7700K | Gigabyte | Vengeance 16GB DDR4 | MSI GeForce GTX 970 OC 4GB | 128GB Samsung 840 PRO
LAPTOP: Dell Latitude E7470 | Intel i5 | 16GB DDR4 | 256GB SSD
SERVER: Dell PowerEdge R620 | 2x Xeon E5-2630 | 128GB | ESXi 6.7

Permalänk
Medlem

Fett sugen på att gå runt och säga "google glass..." hela dagarna.. Nej tack, väntar hellre på att smartklockorna blir bättre.

Visa signatur

Fractal Design R6 | ASUS ROG STRIX z390-F | Intel i7 9700K | 32GB 3000Mhz Corsair CL15 | GeForce RTX 2080 TI OC | Asus PG278QR | Logitech G Pro X Superlight | Q-Pad MK-85

Permalänk
Medlem

Men asså, varför inte göra hela glaset som en/två skärmar som man kan stänga av och på, på beställning?

Permalänk

Det coola med glasögon vs klocka är ju att man filmar det man tittar på, eller åtminstone åt det hållet till att börja med. Senare kommer säkert funktionen att den avläser exakt vart man tittar och anpassar fokus till samma avstånd. Det är huvudanledningen till att jag skaffar om jag gör det. En klocka känns helt ointressant. Man kommer ändå ha med sig mobilen och en pytteliten skärm är begränsad nytta med. Enda fördelen med klockan är att den kan mäta pulsen typ..

Permalänk
Skrivet av DDemis:

Men herregud människa..
Ska vi använda samma argument för knivar i köket eller.. Bara för att man har tillgång till en kamera betyder inte det att man slår slint och börjar följa efter folk.

Poänge är kanske inte att du övervakar utan att det potentiellt är källa till att du blir ytterligare övervakad genom möjlgheten att spionera på vad du tittar på

Permalänk
Medlem

Varför inte satsat på att göra en modul som man kan sätta på sina egna glasögon? (Naturligtvis med vissa krav på bågarna och glaset)

Jag som glasögonbärare skulle lätt kunna tänka mig en liten adapter för 2000 kr men köpa både nya bågar samt glas, då börjar det springa iväg när man redan har ett par glasögon för 4000kr (och nej det är inte speciellt dyrt, dra på progressiva och fotokromatiska linser som en del har..)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Fortfarande fult som stryk, men det tar sig! Kan inte vänta på en IRL-HUD, så man slipper gå vilse i lägenheten när man ska gå och skita.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 6700k @4ghz, NH-D15 | ASUS TUF RTX3080 | Gigabyte XTREME GTX1080 | 4x 16GB DDR4 2133MHz CL13 | ASRock Z170 Fatal1ty Gaming K6 | 1TB Intel 660p | 120GB OCZ Agility II | 2x 1TB, 700GB HDD | Cooler Master v1000 | Windows 10 Home 64bit | Fractal Design Define R5 | Dell U3219Q 4k 32" | BenQ G2420HD 24" | Fujitsu p23t-6 Thor 23" | Epson 1080p projektor | Keychron K1 | Logitech MX Anywhere 2 | Logitech z906 5.1 | Audio-Technica ATH-M50x | T-Flight Hotas X | | Logitech G27 | Valve Index

Permalänk
Medlem

Ser fram emot att kunna köra bil och använda Google Glass som navigatör istället för att behöva slänga upp mobilen på fästet i bilen. Eller kunna styra Spotify med rösten, coolt.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Jag gillar idén, men att de lanserar det ihop med fula jävla hipster-brillor är inte helt ok ...

Skrivet av Mocka:

Ser fram emot att kunna köra bil och använda Google Glass som navigatör istället för att behöva slänga upp mobilen på fästet i bilen. Eller kunna styra Spotify med rösten, coolt.

Finns inte redan den typen av röst-styrning i moderna apparater?

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Det där lärt dyrt. Jag tror att de måste komma på ett sätt att kunna montera huvudenheten på "vilka glasögon som helst" innan det slår igenom. Men jag ser inte att det skulle vara en omöjlighet.

Till er som nojar över "Portabla övervakningsenheter".. Ni vet väl om att NSA redan idag kan lyssna på och tanka information från avstängda enheter? släng era mobiltelefoner genast.

http://www.tomsguide.com/us/nsa-track-off-mobiles,news-17851....

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Det där lärt dyrt. Jag tror att de måste komma på ett sätt att kunna montera huvudenheten på "vilka glasögon som helst" innan det slår igenom. Men jag ser inte att det skulle vara en omöjlighet.

Till er som nojar över "Portabla övervakningsenheter".. Ni vet väl om att NSA redan idag kan lyssna på och tanka information från avstängda enheter? släng era mobiltelefoner genast.

http://www.tomsguide.com/us/nsa-track-off-mobiles,news-17851....

Knappast hur lätt som helst men kan möjligen vara läge att ta i beaktan om man planerar att mörda en president.
Som vanlig svensson lär det knappast vara något att bry sig om eftersom man frivilligt har på mobilen i stort sett jämt ändå.

Permalänk
Medlem

När något dylikt finns med fri och öppen mjukvara och inte ser så fåniga ut så får man väl titta på om det är något man har nytta av. I framtiden borde det egentligen inte behöva vara just såna här Oogle Goggles eller vad de heter, men de kanske har tagit patent på hela konceptet.

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whippoorwill:

Knappast hur lätt som helst men kan möjligen vara läge att ta i beaktan om man planerar att mörda en president.
Som vanlig svensson lär det knappast vara något att bry sig om eftersom man frivilligt har på mobilen i stort sett jämt ändå.

Ja, det är ju dit jag vill komma. Folk freakar över "portabla övervakningsapparater" men har inga som helst problem att ha mobilen, som har GPS, Mikrofon, Kamera, osv med sig dygnet runt.

Sedan säger jag inte att massövervakning är bra, men det blir knappast "värre" av google glass.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Ja, det är ju dit jag vill komma. Folk freakar över "portabla övervakningsapparater" men har inga som helst problem att ha mobilen, som har GPS, Mikrofon, Kamera, osv med sig dygnet runt.

Sedan säger jag inte att massövervakning är bra, men det blir knappast "värre" av google glass.

Lite värre blir det kanske av att mobilerna ännu är 'blinda' större delen av tiden nere i fickan eller potentiellt filmande en handflata, gatan eller möjligen användarens ansikte medan glasögonen gör det potentiellt möjligt att se det alla sett inom ett visst område.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whippoorwill:

Lite värre blir det kanske av att mobilerna ännu är 'blinda' större delen av tiden nere i fickan eller potentiellt filmande en handflata, gatan eller möjligen användarens ansikte medan glasögonen gör det potentiellt möjligt att se det alla sett inom ett visst område.

Det är ett sånt dåligt argument enligt mig. Visst, det finns idioter därute som kommer att missbruka glasögonen och det finns dom som missbrukar annat också, men hur stor % av användarna tror du gör det? Sen så ska väl glasögonen lysa upp i rött om man filmer? (visst, det går att kringgå)
(Det här är bara ett exempel) Jag/vi har knivar i köket, men det betyder inte att jag eller andra normala människor går och hugger ner folk bara för att man har möjligheten till det.

Just nu är det ju värre för folk med Google Glasses när man får höra hur dom blir behandlade av paranoida människor. Det är som att vara mörkhyad på 30-talet i princip.
Om t.ex Google, NSA, Facebook, osv skulle vilja ha fram din information så tar det typ en kvart.

Jag ser väldigt mycket fram till dessa och hur det kommer att förändra den mobila marknaden. Kommer att finnas många bra användningsområden för glasögonen tror jag. Stilren design enligt mig, och deras OS verkar vara bra och så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whippoorwill:

Lite värre blir det kanske av att mobilerna ännu är 'blinda' större delen av tiden nere i fickan eller potentiellt filmande en handflata, gatan eller möjligen användarens ansikte medan glasögonen gör det potentiellt möjligt att se det alla sett inom ett visst område.

Ja, visst. är det specifikt den visuella aspekten man är nervös för så förstår jag att man inte är jätteglad åt det hela. Å andra sidan känns det som om de som vill kan få fram den info de vill ha, oavsett.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av DDemis:

Det är ett sånt dåligt argument enligt mig. Visst, det finns idioter därute som kommer att missbruka glasögonen och det finns dom som missbrukar annat också, men hur stor % av användarna tror du gör det?

Som jag sa tidigare i tråden så är väl oron inte att enskilda personer kan missbruka utan potentialen i att NSA och RSA etc plötsligt har möjlighet att spionera genom en massa glasögon om det blir vanligt, precis som de nu har möjlgheten att snoka i folks smartphones. Dels kan de då se vad du ser om du har glasögonen men du kan också bli sedd genom andras glasögon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whippoorwill:

Som jag sa tidigare i tråden så är väl oron inte att enskilda personer kan missbruka utan potentialen i att NSA och RSA etc plötsligt har möjlighet att spionera genom en massa glasögon om det blir vanligt, precis som de nu har möjlgheten att snoka i folks smartphones. Dels kan de då se vad du ser om du har glasögonen men du kan också bli sedd genom andras glasögon

Det kommer att hända ändå oavsett vilken produkt det är! Det finns inte mycket en privatperson (speciellt i Sverige) kan göra mot en säkerhetsbransch som spenderar miljarder på övervakning. Om man inte vill bli övervakad så ska man i princip slänga alls sin teknologi och ge bege sig ut i skogen. Men då kan man ju använda argumentet att det finns satelliter, flygplan och helikoptrar som kan övervaka en. Så vi ska bo i grottor där ingen kan hitta oss...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Überklass:

Det där är bara ett försök till att tjäna ihop enkla "likes".

Förövrigt så hoppas jag då att du inte äger en mobiltelefon, surfplatta, bärbar dator eller liknande heller. Heck, om du nu är så rädd för att bli övervakad så borde du nog inte sitta på internet överhuvudtaget.

Själv är jag inte jätteexalterad över google glass och liknande produkter, men absolut. Visar det sig att dessa produkter verkligen är vettiga och i framtiden skapar ett behov så kanske jag hakar på det tåget.

Tycker det är skillnad där, man ser ganska tydligt om någon filmar/fotar med en telefon surfplatta eller laptop. Med google glass blir det mycket diskretare speciellt om de i framtida versioner lyckas få till designen så man inte ser att det är just ett par google glass. Detta är ju fantastiskt för äckel att gå runt med i duschrum och riknande.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

hmm inte så smidigt att man måste skruva loss enheten från glasögonen. För ingen lär vilja gå runt med enheten hela tiden.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Ser fram emot att kunna köra bil och använda Google Glass som navigatör istället för att behöva slänga upp mobilen på fästet i bilen. Eller kunna styra Spotify med rösten, coolt.

Undra hur lagligt det är med en skärm rakt framför ögat när man kör bil dock

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535