Permalänk

Hittade inte den här videon länkad tidigare i tråden, så tar och länkar den:
http://www.youtube.com/watch?v=kNRWvabBRDc

Ganska intressant, även om den är ganska gammal.
Tar upp en del som sagts i tråden redan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexander7938:

Ok, dock är det en första skiss och den får inte bli längre än 600 ord, går i gymnasiet. Vad tycker du jag kan förbättra? Jag vill gärna ligga kvar på spåret till varför just datorspel ges som ett beroende av media och föräldrar. Hur ser mina argument ut? Kan ju dock ändra till varför man inte borde röka i allmänhet.

Du behöver kunna luta dig emot något, en debattartikel utan stöd blir väldigt vinglig och enbent. Visa på de positiva sidorna som faktiskt finns när det gäller att bryta utanförskap (googla, tror det är ett holländskt forskningsteam), reaktionsförmåga etc.

Men var också realistisk, att argumentera att det är hälsosamt eller inte konstigt att spela 12h om dagen blir aldrig bra i slutändan, sätt en rimlig nivå med ett par timmar om dagen max eller så. Visa på att du är medveten om att det kan gå överstyr och argumentera för att föräldrar etc bör ha insyn gällande hur mycket man spelar för att förhindra att problem skapas.

Helt enkelt, argumentera för att en hälsosam mängd spelande är något positivt och att allt spelande inte är av ondo (vilket verkar vara myten/draken du försöker döda).

Så hade jag gjort det åtminstone.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Du behöver kunna luta dig emot något, en debattartikel utan stöd blir väldigt vinglig och enbent. Visa på de positiva sidorna som faktiskt finns när det gäller att bryta utanförskap (googla, tror det är ett holländskt forskningsteam), reaktionsförmåga etc.

Men var också realistisk, att argumentera att det är hälsosamt eller inte konstigt att spela 12h om dagen blir aldrig bra i slutändan, sätt en rimlig nivå med ett par timmar om dagen max eller så. Visa på att du är medveten om att det kan gå överstyr och argumentera för att föräldrar etc bör ha insyn gällande hur mycket man spelar för att förhindra att problem skapas.

Helt enkelt, argumentera för att en hälsosam mängd spelande är något positivt och att allt spelande inte är av ondo (vilket verkar vara myten/draken du försöker döda).

Så hade jag gjort det åtminstone.

Ok! Räcker det med argument? Tar först upp varför datorspel är bra, men påminner läsarna om medel i all måtta. Kan jag fortfarande ta upp varför många tror datorspel är dåligt eller effekten av media? Kan då referera till gamla medier/underhållning som sas vara dåligt men idag anses vara väldigt bra. Dessutom hittat många länkar/studier som stödjer min tes.

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem

För det första så vet jag inte vem som spelar fotboll 6H/dag. Ingen skulle klara av det rent fysiskt. Vissa elitidrottare skulle kunna göra det vissa dagar, men knappast på dags-till-dags basis.

För det andra så tittar gemene Svensson på ca 5H TV varje dag. Så det är en bättre jämförelse.
Och svaret på din fråga görs bäst med en liknelse:

Varför är det, åtminstone bland äldre, mycket mer accepterat att dricka alkohol än att röka marijuana i Sverige? Trots att alkohol är en mycket farligare drog(9/10 av alla våldsbrott på stan har alkohol inblandat). Svaret är helt enkelt: normer.

TV har varit med oss sedan 50-talet och slog igenom direkt. Spel kom först i arkadhallar och flyttade inte in i hemmet förrän på 80-talet i och med NES och då var det fortfarande i relativt begränsad skala.I och med playstation/xbox så slog det igenom på riktigt så det är typ 10-15 år bara. Jag tror inte att när 80-talisterna blir föräldrar så kommer lika många hetsa lika mycket när det gäller spel som vår generation's föräldrar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexander7938:

Ok! Räcker det med argument? Tar först upp varför datorspel är bra, men påminner läsarna om medel i all måtta. Kan jag fortfarande ta upp varför många tror datorspel är dåligt eller effekten av media? Kan då referera till gamla medier/underhållning som sas vara dåligt men idag anses vara väldigt bra. Dessutom hittat många länkar/studier som stödjer min tes.

Jag hade fokuserat på att försöka hitta de positiva kornen som finns, understödja dessa med forskning, visa på att du är medveten om att det inte får gå till överdrift (men det gäller ju allt) och sen kan du argumentera lite friare runt varför du tror att folk reagerar så starkt. Men var här försiktig och inte aggressiv, det tas sällan emot bra.

Använd ett så enkelt språk som möjligt "medel i all måtta" har jag t.ex aldrig hört användas och i en argumenterande text vill du ge läsaren så lite fog som möjligt för att misstro dig.

Jämförelsen med TV är rimlig, men det är ett väldigt svagt argument att försöka stärka något genom att visa på att något annat är sämre, vilket är varför man inte kommer legalisera cannabis.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Jag hade fokuserat på att försöka hitta de positiva kornen som finns, understödja dessa med forskning, visa på att du är medveten om att det inte får gå till överdrift (men det gäller ju allt) och sen kan du argumentera lite friare runt varför du tror att folk reagerar så starkt. Men var här försiktig och inte aggressiv, det tas sällan emot bra.

Använd ett så enkelt språk som möjligt "medel i all måtta" har jag t.ex aldrig hört användas och i en argumenterande text vill du ge läsaren så lite fog som möjligt för att misstro dig.

Jämförelsen med TV är rimlig, men det är ett väldigt svagt argument att försöka stärka något genom att visa på att något annat är sämre, vilket är varför man inte kommer legalisera cannabis.

Okej så ett så simpelt, ledigt och varierat språk som möjligt? Har hittat en massa olika forskningsresultat, har tänkt att skriva om den positiva sidan hos datorspel, men att du vill ha en balans i allting och ansvaret att barn inte spelat för mycket är föräldrarnas ansvar, men vad kan göras åt de datorspelsberoende vuxna? Sen skriva om varför det är medias fel till att datorspel tas som ett beroende och att det alltid har funnits ny underhållning som inte tas emot väl.

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Umbrellas:

Jag tror inte att när 80-talisterna blir föräldrar så kommer lika många hetsa lika mycket när det gäller spel som vår generation's föräldrar.

Newsflash: 80-talisterna är redan föräldrar. Och 90-talisterna är redan på gång med barnafödandet...nån som är född 1990 fyller 24 i år, vettu.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Newsflash: 80-talisterna är redan föräldrar. Och 90-talisterna är redan på gång med barnafödandet...nån som är född 1990 fyller 24 i år, vettu.

Men har de barn som är 12 år? Inte så många kanske.

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexander7938:

Okej så ett så simpelt, ledigt och varierat språk som möjligt? Har hittat en massa olika forskningsresultat, har tänkt att skriva om den positiva sidan hos datorspel, men att du vill ha en balans i allting och ansvaret att barn inte spelat för mycket är föräldrarnas ansvar, men vad kan göras åt de datorspelsberoende vuxna? Sen skriva om varför det är medias fel till att datorspel tas som ett beroende och att det alltid har funnits ny underhållning som inte tas emot väl.

Jag hade nog skippat att peka finger, att försöka anklaga någon för att ha skapat de här åsikterna. Jag hade bara argumenterat för de positiva bitarna, visat att jag var medveten om potentiella problem och försökt backa upp mina positiva tankar med så mycket stöd som möjligt.

Kanske avsluta med något klämkäckt om att "prova själv, du blir varken våldsbrottsling eller svampätande rörmokare och du får garanterat inte fyrkantiga ögon, jag lovar!". Sånt brukar lärare gilla.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem

Som med allt annat kan man peka på beroende om det tar över din tillvaro helt. Dvs det påverkar din familj eller jobb/skola så pass mycket att det börjar gå utför. I annat fall så bör man nog inte stämpla spelande av konsol/datorspel som ett beroende. Spelar man sex timmar om dagen är man inte nödvändigtvis beroende men kanske bör man se över i fall det är värt att dröna framför en skärm den tiden. Det är enbart min personliga åsikt att det finns vettigare saker än spela spel sex timmar om dagen. Under en tid spelade jag mellan 8-10 timmar per dag och det är slöseri med värdefull tid.

Permalänk
Skrivet av Umbrellas:

För det andra så tittar gemene Svensson på ca 5H TV varje dag. Så det är en bättre jämförelse.

Vem fan kollar på fem timmar tv om dagen?
Du kommer alltså hem från jobbet vid fem. Sätter dig vid TV:n och tittar oavbrutet till 10 utan att äta eller gå på toa.

Visa signatur

i5 4670k @ 4ghz - MSI Z87 G45 - 8GB Corsair Vengance CL9 1600Mhz - XFX 80+ Bronze 750W - MSI GTX 780 @1218Mhz

Permalänk
Medlem

Att det finns grupphem för avvänjning från datorspel är bara trams, ett sätt att lura folk på pengar helt enkelt.
Gör man något med måtta så går det sällan illa. Att peka ut datorspel som något beroendeframkallande är bara larvigt.
Detta "argumentet" går att applicera på nästan allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Konabu:

Att det finns grupphem för avvänjning från datorspel är bara trams, ett sätt att lura folk på pengar helt enkelt.
Gör man något med måtta så går det sällan illa. Att peka ut datorspel som något beroendeframkallande är bara larvigt.
Detta "argumentet" går att applicera på nästan allt.

Tar man heroin med måtta går det oftast heller inte illa. Hela ditt argument är fel då det handlar om människor som INTE gör det med måtta. Bara för att de flesta inte får de här bekymren så betyder inte det automatiskt att problemet inte existerar.

Applicera gärna 12-16h isolering från din närmaste omvärld varje dag och ge mig några exempel på vad som inte skulle anses vara problematiskt?

När det kommer till behandlingshem så har jag inte tillräcklig kunskap om hur de faktiskt jobbar, men jag antar att de jobbar mycket med acceptans, kontroll och exponering, vilket alla är goda behandlingsformer. Så att "lura folk på pengar" är också taget ur luften.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dispersion:

Hittade inte den här videon länkad tidigare i tråden, så tar och länkar den:
http://www.youtube.com/watch?v=kNRWvabBRDc

Ganska intressant, även om den är ganska gammal.
Tar upp en del som sagts i tråden redan.

Här finns det mer om positiva egenskaper med just wow av DN
http://www.dn.se/nyheter/sverige/datorspel-kan-skapa-battre-c...

Som det har tagits upp på den här tråden så kan folk bli beroende av nyttiga saker som träning också. När det blir ett för stort beroende så försvinner de nyttiga delarna och kan bli mer maniskt.

Här är en man som är beroende på att cyckla http://www.tlc.com/tv-shows/my-strange-addiction/videos/milli...

Håll allt till en bra nivå i guess :>

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Tar man heroin med måtta går det oftast heller inte illa. Hela ditt argument är fel då det handlar om människor som INTE gör det med måtta. Bara för att de flesta inte får de här bekymren så betyder inte det automatiskt att problemet inte existerar.

Applicera gärna 12-16h isolering från din närmaste omvärld varje dag och ge mig några exempel på vad som inte skulle anses vara problematiskt?

När det kommer till behandlingshem så har jag inte tillräcklig kunskap om hur de faktiskt jobbar, men jag antar att de jobbar mycket med acceptans, kontroll och exponering, vilket alla är goda behandlingsformer. Så att "lura folk på pengar" är också taget ur luften.

Pratade inte om droger.

TS pratade om 6h timmar datorspelade per dag, det låter inte som 12-16h som du skriver.
Långvarig isolering är självklart problematiskt, det är någorlunda lätt att utveckla social fobi och lågt självförtroende om man sitter ensam i ett rum 16 timmar om dagen med endast sig själv som sällskap.

Står fortfarande vid att behandlingshem för "beroendeframkallande" datorspel är trams.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Konabu:

Pratade inte om droger.

TS pratade om 6h timmar datorspelade per dag, det låter inte som 12-16h som du skriver.
Långvarig isolering är självklart problematiskt, det är någorlunda lätt att utveckla social fobi och lågt självförtroende om man sitter ensam i ett rum 16 timmar om dagen med endast sig själv som sällskap.

Står fortfarande vid att behandlingshem för "beroendeframkallande" datorspel är trams.

http://www.sciencedaily.com/releases/2011/01/110119120550.htm
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23549839

Citat:

In DSM-5, nine criteria are proposed for diagnosing Internet gaming disorder. The focus is currently on video games as most studies have been done in this field. Prevalence estimations are difficult to interpret due to the lack of standard diagnostic measures and result in a range of the frequency of Internet addiction between 1 % and 4.2 % in the general German population. Rates are higher in younger individuals. For computer game addiction prevalence rates between 0.9 % and 1.7  % can be found in adolescents. Despite substantial comorbidity among those affected current research points to addictive media use as a stand-alone disorder.

Problemet är alltså konstaterat, att man då har behandlingshem är väl kanske inte så konstigt?

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

http://www.sciencedaily.com/releases/2011/01/110119120550.htm
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23549839

Problemet är alltså konstaterat, att man då har behandlingshem är väl kanske inte så konstigt?

Såhär har jag skrivit än så länge, inte tänkt på grammatiken etc. utan bara fått ur mig argumenten. Dock känns det bara som jag hävdar mig och referera till forskning, känns inte som en debatterande artikel riktigt. Måste dock ta med ett motargument och göra ett bra avslut, samt fixa dispositionen och grammatiken

Spela dator är bra!
Datorspel är en vanlig hobby som många personer har, dock säger många att det bara är ett slöseri med tid. Det har diskuterats i flera år om vilka effekter användaren får, men nu ska jag bevisa att datorspel är nyttigt!
Datorspelande kan förbättra en massa saker. Nya studier visar att genom spel får du ökad mental process – din hjärna utvecklas. En studie lät personer spela Super Mario 64-bit 30min/dag i 2 månader. Personerna fick ökad grå materia vilket är associerat med minne, strategiskt planerande och finmotorik jämfört med de som inte hade spelat, det blev samma resultat för personer som spelade real-tid strategi spel.
Nu vill jag att ni ska säga färgen på dessa ord så snabbt ni bara kan:
Grön, Blå, Lila, Svart. (<-------ska vara i olika färger).
Personer som spelade action spel några timmar i veckan kan mycket snabbare bestämma färgen, denna förmåga är starkt anknuten till uppmärksamhet. Personer som spelar action spel har också bättre syn, de kan inte bara se mer detaljer men också bättre skilja olika nyanser av grått. Actionspelande personer var 58 % bättre att frånskilja olika kontraster, något som är det första att bli sämre med åldern, detta gör att action spelare kan köra bättre i mörkret. Action spelare är också bättre på att spåra flera objekt. En vanlig person kunde hålla reda på 3-4 bollar medan en datorspelare kan hålla reda på så många som 7-8 stycken!
Datorspel kan också användas för skolan, personer med dyslexi kunde både läsa snabbare och noggrannare när de fick terapi som involverade spelande. Det har också visats att anställda får ökad produktivitet och arbetsglädje av en liten mängd datorspel per dag, detta skulle också kunna användas för att öka produktiviteten och arbetsglädjen hos skolans elever. Dessutom när vår medicin blir allt avancerande börjar till och med kirurgi göras med robotar. Personer som hade spelat visade sig ha färre fel och gjorde uppgiften snabbare. I framtiden kan vi alltså se en felfriare och snabbare sjukvård!
Det är dock värt att nämna att för mycket av något aldrig är bra. Du kan till och med få vattenförgiftning för att du dricker för mycket. Men bara för att du lär dig dessa saker hjälper det inget ifall du spelar hela dagarna, så gå ut på din fritid och använd dig av dina färdigheter!

Källor, finns som fotnoter i texten men vill inte visas:
http://level7.nu/pages/Ar_Spel_Sloseri_Med_Tid
http://www.nature.com/mp/journal/vaop/ncurrent/abs/mp2013120a.html
http://www.plosone.org/article/info%3Adoi%2F10.1371%2Fjournal.pone.0070350
http://www.huffingtonpost.com/2013/11/07/video-games-good-for-us_n_4164723.html
http://www.cell.com/current-biology/retrieve/pii/S0960982213000791
http://www.huffingtonpost.com/2012/11/16/video-game-effects-teen-g_n_2147062.html

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexander7938:

Såhär har jag skrivit än så länge, inte tänkt på grammatiken etc. utan bara fått ur mig argumenten. Dock känns det bara som jag hävdar mig och referera till forskning, känns inte som en debatterande artikel riktigt. Måste dock ta med ett motargument och göra ett bra avslut, samt fixa dispositionen och grammatiken

Spela dator är bra!
Datorspel är en vanlig hobby som många personer har, dock säger många att det bara är ett slöseri med tid. Det har diskuterats i flera år om vilka effekter användaren får, men nu ska jag bevisa att datorspel är nyttigt!
Datorspelande kan förbättra en massa saker. Nya studier visar att genom spel får du ökad mental process – din hjärna utvecklas. En studie lät personer spela Super Mario 64-bit 30min/dag i 2 månader. Personerna fick ökad grå materia vilket är associerat med minne, strategiskt planerande och finmotorik jämfört med de som inte hade spelat, det blev samma resultat för personer som spelade real-tid strategi spel.
Nu vill jag att ni ska säga färgen på dessa ord så snabbt ni bara kan:
Grön, Blå, Lila, Svart. (<-------ska vara i olika färger).
Personer som spelade action spel några timmar i veckan kan mycket snabbare bestämma färgen, denna förmåga är starkt anknuten till uppmärksamhet. Personer som spelar action spel har också bättre syn, de kan inte bara se mer detaljer men också bättre skilja olika nyanser av grått. Actionspelande personer var 58 % bättre att frånskilja olika kontraster, något som är det första att bli sämre med åldern, detta gör att action spelare kan köra bättre i mörkret. Action spelare är också bättre på att spåra flera objekt. En vanlig person kunde hålla reda på 3-4 bollar medan en datorspelare kan hålla reda på så många som 7-8 stycken!
Datorspel kan också användas för skolan, personer med dyslexi kunde både läsa snabbare och noggrannare när de fick terapi som involverade spelande. Det har också visats att anställda får ökad produktivitet och arbetsglädje av en liten mängd datorspel per dag, detta skulle också kunna användas för att öka produktiviteten och arbetsglädjen hos skolans elever. Dessutom när vår medicin blir allt avancerande börjar till och med kirurgi göras med robotar. Personer som hade spelat visade sig ha färre fel och gjorde uppgiften snabbare. I framtiden kan vi alltså se en felfriare och snabbare sjukvård!
Det är dock värt att nämna att för mycket av något aldrig är bra. Du kan till och med få vattenförgiftning för att du dricker för mycket. Men bara för att du lär dig dessa saker hjälper det inget ifall du spelar hela dagarna, så gå ut på din fritid och använd dig av dina färdigheter!

Källor, finns som fotnoter i texten men vill inte visas:
http://level7.nu/pages/Ar_Spel_Sloseri_Med_Tid
http://www.nature.com/mp/journal/vaop/ncurrent/abs/mp2013120a.html
http://www.plosone.org/article/info%3Adoi%2F10.1371%2Fjournal.pone.0070350
http://www.huffingtonpost.com/2013/11/07/video-games-good-for-us_n_4164723.html
http://www.cell.com/current-biology/retrieve/pii/S0960982213000791
http://www.huffingtonpost.com/2012/11/16/video-game-effects-teen-g_n_2147062.html

Bra! Nu tycker jag att du är inne på rätt spår.

Ett par saker bara. "ökad mental process", vilken process? Allt som händer i hjärnan är ju faktiskt processer av något slag. Kanske direkt översatt från engelska? Blir lite konstigt på svenska och får det att se rippat ut. Hittar du inget bra alternativ hade jag nog hellre skippat den meningen.

Smällde upp ett par av dina länkar också för att bara ögna igenom dem. Utan att ha läst hela rapporterna är det svårt att uttala sig om deras slutsatser, men det förutsätter jag att din lärare inte skulle kräva av dig att du gör (det kommer på universitetsnivå sen), men generellt ska man ju alltid hitta källan och inte ta med länkar till artiklar etc som själv reffar till någon annan. Men återigen, det krävs nog inte på gymnasienivå. Något som du inte nämnde men som kanske kan vara intressant är att den studie som visade på ökad grå substans också faktiskt föreslår att det skulle kunna användas som behandling vid PTSD, schizofreni och andra neurodegenerativa sjukdomar (som har minskad grå substans som en möjlig följd) vilket är riktigt intressant.

Citat:

Video game training augments GM in brain areas crucial for spatial navigation, strategic planning, working memory and motor performance going along with evidence for behavioral changes of navigation strategy. The presented video game training could therefore be used to counteract known risk factors for mental disease such as smaller hippocampus and prefrontal cortex volume in, for example, post-traumatic stress disorder, schizophrenia and neurodegenerative disease.

Skulle jag ändra något kanske det skulle vara titeln. "Datorspel, en folksjukdom eller morgondagens medicin?" eller liknande låter lagom klämkäckt.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem

datorspel finns i många olika former, vissa trimmar motorik, minne och strategiskt tänkande, men det finns ju andra spel, som behandlar andra viktiga frågor.

du skulle kunna referera till ett norskt exempel där man använder datorspel som undervisning (etik i detta fallet).

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Bra! Nu tycker jag att du är inne på rätt spår.

Ett par saker bara. "ökad mental process", vilken process? Allt som händer i hjärnan är ju faktiskt processer av något slag. Kanske direkt översatt från engelska? Blir lite konstigt på svenska och får det att se rippat ut. Hittar du inget bra alternativ hade jag nog hellre skippat den meningen.

Smällde upp ett par av dina länkar också för att bara ögna igenom dem. Utan att ha läst hela rapporterna är det svårt att uttala sig om deras slutsatser, men det förutsätter jag att din lärare inte skulle kräva av dig att du gör (det kommer på universitetsnivå sen), men generellt ska man ju alltid hitta källan och inte ta med länkar till artiklar etc som själv reffar till någon annan. Men återigen, det krävs nog inte på gymnasienivå. Något som du inte nämnde men som kanske kan vara intressant är att den studie som visade på ökad grå substans också faktiskt föreslår att det skulle kunna användas som behandling vid PTSD, schizofreni och andra neurodegenerativa sjukdomar (som har minskad grå substans som en möjlig följd) vilket är riktigt intressant.

Skulle jag ändra något kanske det skulle vara titeln. "Datorspel, en folksjukdom eller morgondagens medicin?" eller liknande låter lagom klämkäckt.

Ok tackar! Ändrar texten imorgon!

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk

Det finns absolut fördelar med datorspel. Men jag ser inte riktigt vad det har att göra med frågan om det är ett beroende eller inte. Visst finns det dom som spenderar 6h om dagen på träning för exempelvis fotboll, men dom är i regel professionella spelare.

Förutom extrema undantag så är det väldigt få som över huvud taget har tid att spendera 6h+ om dagen på träning eller någon annan hobby för den delen. Och om du gör det kräver det i princip att du åsidosätter annat. Det är rätt enkel matematik du arbetar 8h med restid räkna det till 9 sedan 8 timmar sömn på det. Då har du 7 timmar kvar som ska gå till dagens alla måltider samt annat som måste göras, vilket för övrigt inkluderar någon form av fysisk aktivitet vilket faktiskt är livsnödvändigt.

Med det sagt så anser jag inte att datorspelande i sig är något fel. Men spenderar du 6h+ om dagen på någon hobby så skulle jag nog säga att ditt beteende är sjukligt på något sätt om inte ett beroende.

Permalänk
Medlem
Skrivet av whiskerer:

Det finns absolut fördelar med datorspel. Men jag ser inte riktigt vad det har att göra med frågan om det är ett beroende eller inte. Visst finns det dom som spenderar 6h om dagen på träning för exempelvis fotboll, men dom är i regel professionella spelare.

Förutom extrema undantag så är det väldigt få som över huvud taget har tid att spendera 6h+ om dagen på träning eller någon annan hobby för den delen. Och om du gör det kräver det i princip att du åsidosätter annat. Det är rätt enkel matematik du arbetar 8h med restid räkna det till 9 sedan 8 timmar sömn på det. Då har du 7 timmar kvar som ska gå till dagens alla måltider samt annat som måste göras, vilket för övrigt inkluderar någon form av fysisk aktivitet vilket faktiskt är livsnödvändigt.

Med det sagt så anser jag inte att datorspelande i sig är något fel. Men spenderar du 6h+ om dagen på någon hobby så skulle jag nog säga att ditt beteende är sjukligt på något sätt om inte ett beroende.

Okej, jag spelar kanske fyra timmar per dag (vid helgerna kan jag spela hela dagen, säkert 16h ifall jag inte har något att göra), gymmar tre gånger i veckan och mina betyg är bra, genomsnitt mellan A och B. Dock kan jag hålla med att jag måste åsidosätta något, för mig är det nog familjen. De skulle jag kunna spendera mer tid med men jag tycker det är naturligt att man slutar umgås så mycket med föräldrarna i sin ungdom.

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

datorspel finns i många olika former, vissa trimmar motorik, minne och strategiskt tänkande, men det finns ju andra spel, som behandlar andra viktiga frågor.

du skulle kunna referera till ett norskt exempel där man använder datorspel som undervisning (etik i detta fallet).

http://www.youtube.com/watch?v=qsL47MlHMHw

Ok tack! Pratar ju precis som skolundervisning så det passar perfekt

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Skrivet av Alexander7938:

Ok tack! Pratar ju precis som skolundervisning så det passar perfekt

Jo, fast detsamma gäller inte för vuxa människor med heltidsjobb och ett liv att ta hand om. Det är helt okej för ungdomar och barn att spendera merparten av sina liv till tidsfördriv, vilket i slutändan är vad datorspel är.

Permalänk
Medlem

Den här tråden får mig att utsökt tänka på den gamle räven Einstein.

Vi kommer få det kämpigt i många år tills idioterna är borta

Permalänk
Medlem

Älskar när ena föräldrar tyckte att man spenderade mycket tid vid datorn när tv:n är på minst lika länge och varje gång man själv försöker titta på tv, så blir man bortkörd pga att de ska titta på annat

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP