Valves spelmotor Source 2.0 dyker upp i läckt skärmdump

Permalänk
Medlem
Skrivet av €lysian:

Jag hade definitivt förväntat mig mer än det där från deras nya motor. Men det duger väl till L4D3 och Portal 3, antar jag.

Se på Source i CS:GO och i Half Life 2. Det är ganska stor skillnad. Det kommer troligtvis bli likadant med Source 2.

Visa signatur

Node 304 | CPU: i5 4670k | RAM: Corsair vengeance CL10 8gb(8x1) | GPU: ASUS GTX760 | MB: ASUS Z87I-PRO(mITX) | Skärm: 24"BenQ RL2455HM

Permalänk

Hehe, "väntar på ett passande spel".. och vilket spel vore mer passande...

Visa signatur

EVGA G2 Supernova 750W, ... , 2x8GB Vengance, MSI GTX760 4GB Gaming Ed + GTX580 3GB Phantom (ej SLI).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaid:

Se på Source i CS:GO och i Half Life 2. Det är ganska stor skillnad. Det kommer troligtvis bli likadant med Source 2.

Jämför CS:GO med CS:S istället. Visst är det skillnad, men ser det verkligen så mycket bättre ut? Av bilden att döma kommer inte Source 2 göra några underverk, men det är för tidigt att säga. Jag hade förväntat mig mer med tanke på vilken otrolig skillnad det är mellan Half-Life och Half-Life 2. Source är uppskattningsvis 15 år gammal nu, så tycker jag faktiskt att det borde vara större skillnad på utseendet än så här.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Mars SSX:

Att folk fortfarande tror Source motorn är lika ooptimiserat som Frsotbite, Cryengine, Unreal osv. förvånar mig.

Jag förstår inte vad du menar. Jag tror inte och har inte antytt att jag tror att Source är sämre optimerad än Frostbite. Jag tror att Source är bättre optimerad än Frostbite.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Är det möjligt att Titanfalls så kallade "modifierade" Source-motor i själva verket är Source 2?

Tycker att det känns så lustigt att man skulle ha valt Source, en 10år gammal motor, till ett "next-gen"-spel när det finns modernare motorer som CryEngine, Frostbite och Unreal Engine.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Kanske därför de gav bort L4D2 i så stora mängder nyligen? Bygga upp lite hype osv... Ingen ger nåt gratis utan en baktanke iaf, så är det bara i dagens samhälle

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Har hört rykten om att det egentligen är screenshots från nån fallout 3 mod. Vet inte om det är korrekt, men bilderna ser alldeles för dåliga ut för att jag ska köpa att det är source 2. Jag tror iaf att Valve inte vill att sina spel ska se ut som något från 2007..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 6700k @4ghz, NH-D15 | ASUS TUF RTX3080 | Gigabyte XTREME GTX1080 | 4x 16GB DDR4 2133MHz CL13 | ASRock Z170 Fatal1ty Gaming K6 | 1TB Intel 660p | 120GB OCZ Agility II | 2x 1TB, 700GB HDD | Cooler Master v1000 | Windows 10 Home 64bit | Fractal Design Define R5 | Dell U3219Q 4k 32" | BenQ G2420HD 24" | Fujitsu p23t-6 Thor 23" | Epson 1080p projektor | Keychron K1 | Logitech MX Anywhere 2 | Logitech z906 5.1 | Audio-Technica ATH-M50x | T-Flight Hotas X | | Logitech G27 | Valve Index

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Är det möjligt att Titanfalls så kallade "modifierade" Source-motor i själva verket är Source 2?

http://assets.sbnation.com/assets/2779875/Titanfall_E3_020.jp...
http://www.sweclockers.com/image/red/2014/01/29/Source2_2.jpg...

Tycker att det känns så lustigt att man skulle ha valt Source, en 10år gammal motor, till ett "next-gen"-spel när det finns modernare motorer som CryEngine, Frostbite och Unreal Engine.

som jag sade tidigare i tråden, valve har konstant itererat på source.

Det som finns i deras nyaste lir är inte samma som lanserades med HL2, det kan vem som helst se.
De har däremot inte gjort en stor sak av sina uppdateringar genom att namnge dem, förens nu tydligen.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Är det möjligt att Titanfalls så kallade "modifierade" Source-motor i själva verket är Source 2?

http://assets.sbnation.com/assets/2779875/Titanfall_E3_020.jp...

http://www.sweclockers.com/image/red/2014/01/29/Source2_2.jpg...

Tycker att det känns så lustigt att man skulle ha valt Source, en 10år gammal motor, till ett "next-gen"-spel när det finns modernare motorer som CryEngine, Frostbite och Unreal Engine.

Funderade på det också, dock så är ju grafiken inte särskilt bra från det vi sätt från Titanfall. Lite COD känsla i grafiken, dessutom i 720p.
Men Titanfall är ju inte heller färdigt än så allt kan hända..

Permalänk
Medlem
Skrivet av €lysian:

Jämför CS:GO med CS:S istället. Visst är det skillnad, men ser det verkligen så mycket bättre ut? Av bilden att döma kommer inte Source 2 göra några underverk, men det är för tidigt att säga. Jag hade förväntat mig mer med tanke på vilken otrolig skillnad det är mellan Half-Life och Half-Life 2. Source är uppskattningsvis 15 år gammal nu, så tycker jag faktiskt att det borde vara större skillnad på utseendet än så här.

15år?! Nu lugnar vi ner oss då. Men 10 år typ är det sen den släpptes nu. Hade väl varit ett år tidigare om det inte vore för källkodsläckan. Gamla GoldSrc däremot är 16år nu. Och visst har väl source säkert gamla linjer kod kvar sen goldsrc, men det är nog vädligt lite förhållandevis.

Hur som helst, 10 år, är allt lång tid det. Valve kan allt göra bra grejer, att den står sig så bra ännu. Jag tycker faktiskt den är en av de trevligaste att titta på än. Och så välkodad den måste vara, om man ser tillbaka på vilken hårdvara det funkade på. Hoppas nu den nya motorn är lika bra och inte som alla andra lortmotorer som kommit senaste åren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kruppin:

15år?! Nu lugnar vi ner oss då. Men 10 år typ är det sen den släpptes nu. Hade väl varit ett år tidigare om det inte vore för källkodsläckan. Gamla GoldSrc däremot är 16år nu. Och visst har väl source säkert gamla linjer kod kvar sen goldsrc, men det är nog vädligt lite förhållandevis.

Hur som helst, 10 år, är allt lång tid det. Valve kan allt göra bra grejer, att den står sig så bra ännu. Jag tycker faktiskt den är en av de trevligaste att titta på än. Och så välkodad den måste vara, om man ser tillbaka på vilken hårdvara det funkade på. Hoppas nu den nya motorn är lika bra och inte som alla andra lortmotorer som kommit senaste åren.

Half-Life 2 kom ut för drygt 9 år sen (november 2004), däremot är motorn som sagt 15 år gammal. Man måste ha en motor för att kunna göra spel, och Half-Life 2 började utvecklas strax efter första spelet kom ut. You do the math.

"Developed by Valve Corporation, it was initially released on November 16, 2004, following a protracted five-year, $40 million development cycle, during which a substantial part of the project was leaked and distributed on the Internet "

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Konabu:

Är förvånad att fler inte förstår att Half Life 3 inte är en fråga OM det kommer ut, utan NÄR det kommer ut.

Dags för hype.

Och vem är det som inte fattar det menar du? Klart som fan att det kommer, men när Valve tillkännager att de arbetar på det så vet man ju att det är på G.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Funderade på det också, dock så är ju grafiken inte särskilt bra från det vi sätt från Titanfall. Lite COD känsla i grafiken, dessutom i 720p.
Men Titanfall är ju inte heller färdigt än så allt kan hända..

Ja det når inte riktigt upp till de läckta bilderna, men man vet ju inte om det är begränsad grafik på Xbone. För det är väl bara Xbone-versionen vi har fått sett bilder och filmer i från? Kan ju även vara Source 1 där man bara lagt till vissa nya features från Source 2, och därmed en modifierad motor. Source 1.5 om man så vill kalla det

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonny Myran:

Och vem är det som inte fattar det menar du? Klart som fan att det kommer, men när Valve tillkännager att de arbetar på det så vet man ju att det är på G.

Oj vilken attityd.
Har märkt det runtom på nätet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av €lysian:

Half-Life 2 kom ut för drygt 9 år sen (november 2004), däremot är motorn som sagt 15 år gammal. Man måste ha en motor för att kunna göra spel, och Half-Life 2 började utvecklas strax efter första spelet kom ut. You do the math.

"Developed by Valve Corporation, it was initially released on November 16, 2004, following a protracted five-year, $40 million development cycle, during which a substantial part of the project was leaked and distributed on the Internet "

Valve har ett annat koncept för sin spelmotor än tex DICE.
Valve versionshanterar inte, de gör kontinuerliga ändringar/förbättringar i motorn.
Source-motorn från 2004 skiljer sig drastiskt från dagens Source-motor.
Läs mer här: http://en.wikipedia.org/wiki/Source_(game_engine)

Jag gillar konceptet, det tar fokus bort från spelmotorn och för fram spelet som kör på den.
Samt att Valve+Steam ser till att dina spel egentligen aldrig blir gamla

Permalänk
Medlem
Skrivet av €lysian:

Jag hade definitivt förväntat mig mer än det där från deras nya motor. Men det duger väl till L4D3 och Portal 3, antar jag.

Håller med. Ser ut att vara grafik från 2009.

Jag antar att de utvecklade motorn med PS3 och x360 i åtanke, att den ska spelas på de maskinerna också.

Förhoppningsvis så har de möjlighet att skala upp motorn i framtiden som de gjorde med Source 1.0 motorn, så att den klarar av att rita upp mer med högre kvalité. Man antar det eftersom det är så Valve jobbat hittills.

Men ändå, jag minns wow-känslan när S1 motorn kom. Det går inte att frångå att det inte finns nu. The Division-aktig grafik borde man ha sett och helst lite till.

Men att HL3 bör vara inom räckhåll väger upp allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonny Myran:

Och vem är det som inte fattar det menar du? Klart som fan att det kommer, men när Valve tillkännager att de arbetar på det så vet man ju att det är på G.

Det är tufft att bete sig som en snorvalp på internet.

Permalänk
Medlem

Source 1 och 2 jämfört.

O.B.S screenshotsen är tre år gamla.
Sås: https://mobile.twitter.com/SteamDB/status/428201677750272000?...

Alltså bör motorn redan nu, tre år senare, se mycket bättre ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Valve har ett annat koncept för sin spelmotor än tex DICE.
Valve versionshanterar inte, de gör kontinuerliga ändringar/förbättringar i motorn.
Source-motorn från 2004 skiljer sig drastiskt från dagens Source-motor.
Läs mer här: http://en.wikipedia.org/wiki/Source_(game_engine)

Jag gillar konceptet, det tar fokus bort från spelmotorn och för fram spelet som kör på den.
Samt att Valve+Steam ser till att dina spel egentligen aldrig blir gamla

Personen jag kommenterade hävdade att Source är 10 år gammal, vilket är felaktigt.
Motorn utvecklades först, sedan utvecklades Half-Life 2. Det spelet tog fem år att göra klart, och motorn var med all säkerhet färdig innan de började jobba på spelet. Sedan har spelet fått uppdateringar i takt med motorn och därigenom fått mindre ansiktslyft, men det tar ändå inte bort faktumet att motorn i sig är i runda slängar 15 år gammal. Source är ett derivat från Gold Src, som i sin tur är baserad på idTech (Quake), så om man är riktigt petig är motorn betydligt äldre än så. Men man kan inte riktigt göra på det sättet. Jag tycker att det är komiskt hur folk försvarar Source-motorn, men spyr galla på IW Engine (CoD), när båda är gamla motorer som har fått uppgraderingar med tiden. Båda är gamla och omoderna tycker jag och jag hade hoppats på att Valves nya motor skulle göra större skillnad än det som den här läckta bilden visar.

Grafik är absolut inte det viktigaste i ett spel, men tyvärr är det lätt att få negativa känslor om ett spel som har en dålig presentation. Jag är väldigt trött på utseendet som i princip alla spel med Source-motorn har. Det känns gammalt och slitet. De senaste spelen från Valve har dessutom inte ens varit särskilt bra (tycker jag), och då blir det ännu värre med en trött motor.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Avstängd

Snyyyyyggt

Visa signatur

Jag har aldrig fel

Permalänk
Proffsmoddare

Passande spel = HL3 <3

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Haha, ville mest ha ett svepskäl o köpa nya grejjer
Men som ni säger, Valve kan optimera och detta kommer antagligen flyta oförskämt bra.

Permalänk
Medlem

Gaben blir aldrig nöjd. Hl3 confirmed? Nope.

Visa signatur

Sandy-bridge + gtx770 /dator
http://dreamhack.se/dhw15/

Permalänk
Medlem
Skrivet av €lysian:

Jämför CS:GO med CS:S istället. Visst är det skillnad, men ser det verkligen så mycket bättre ut? Av bilden att döma kommer inte Source 2 göra några underverk, men det är för tidigt att säga. Jag hade förväntat mig mer med tanke på vilken otrolig skillnad det är mellan Half-Life och Half-Life 2. Source är uppskattningsvis 15 år gammal nu, så tycker jag faktiskt att det borde vara större skillnad på utseendet än så här.

15/5 = 3

Half life 3 confirmed

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bluestreakfus:

Hehe, "väntar på ett passande spel".. och vilket spel vore mer passande...

Gary's Mod 2 ?

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av jackan18:

15/5 = 3

Half life 3 confirmed

Skickades från m.sweclockers.com

Såna skämt börjar bli precis lika utslitna som Source-motorn är. Jag tror ärligt talat inte att det blir något Half-Life 3. Däremot kommer säkerligen Left 4 Dead 3 och Portal 3 ut om ca 1-2 år, Valve-time (alltså inom 5 år).

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mars SSX:

Att folk fortfarande tror Source motorn är lika ooptimiserat som Frsotbite, Cryengine, Unreal osv. förvånar mig.

Visst är Source optimerat men den är inte lika snygg som dom andra.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av €lysian:

Personen jag kommenterade hävdade att Source är 10 år gammal, vilket är felaktigt.
Motorn utvecklades först, sedan utvecklades Half-Life 2. Det spelet tog fem år att göra klart, och motorn var med all säkerhet färdig innan de började jobba på spelet. Sedan har spelet fått uppdateringar i takt med motorn och därigenom fått mindre ansiktslyft, men det tar ändå inte bort faktumet att motorn i sig är i runda slängar 15 år gammal.

Det låter som ett väldigt oeffektivt sätt att arbeta, jag tror knappast att dom gör en sak i taget på valve. Varför skulle man inte kunna jobba på spelet innan motorn är klar?

Permalänk
Medlem

Hoppas och längtar riktigt mycket på Source 2 och Half Life 3 ! Source 1 engine kanske inte är den snyggaste .. men för att vara gjord 2004 så tycker jag den är riktigt snygg och den mest stabila och bäst optimerade spel-motorn som jag någonsin spelat även om frostbite och cryengine är så mycket snyggare så kan jag inte känna samma levande känsla som i Source. Jag skulle kunna vänta länge till bara för att få en riktigt perfekt spelupplevelse såna här spel ska inte påskyndas

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av €lysian:

Personen jag kommenterade hävdade att Source är 10 år gammal, vilket är felaktigt.
Motorn utvecklades först, sedan utvecklades Half-Life 2. Det spelet tog fem år att göra klart, och motorn var med all säkerhet färdig innan de började jobba på spelet. Sedan har spelet fått uppdateringar i takt med motorn och därigenom fått mindre ansiktslyft, men det tar ändå inte bort faktumet att motorn i sig är i runda slängar 15 år gammal. Source är ett derivat från Gold Src, som i sin tur är baserad på idTech (Quake), så om man är riktigt petig är motorn betydligt äldre än så. Men man kan inte riktigt göra på det sättet. Jag tycker att det är komiskt hur folk försvarar Source-motorn, men spyr galla på IW Engine (CoD), när båda är gamla motorer som har fått uppgraderingar med tiden. Båda är gamla och omoderna tycker jag och jag hade hoppats på att Valves nya motor skulle göra större skillnad än det som den här läckta bilden visar.

Fast man brukar väl räkna ålder från det att saker och ting lanseras officiellt? Man brukar ju inte precis räkna sin egen ålder från då ens morsas ägg blev befruktat, även om allt grundarbete var i princip färdigt vid den tidpunkten.

Sen så är jag även skeptisk till att Source var klar innan de började med HL2. En stor del av tiden som krävs för att skapa ett spel läggs på förarbeten och planering, t.ex. skapandet av ett koncept och vad man vill uppnå och sedan skapandet av redskapen som behövs för att uppnå dessa mål. Min gissning är att Source utvecklades jämsides med HL2, men utan något officiellt så är det bara en kvalificerad gissning.

Hur som helst så är detta mest bara hårklyverier. Tagga Source 2 ocoh Half-Life 3!

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."