Hur fixa strömbrytare till 'vanlig' elkabel?

Permalänk
Medlem

Hur fixa strömbrytare till 'vanlig' elkabel?

Jag har skaffat ett höj och sänkbart skrivbord som har en liten styrenhet under själva bordskivan.
Denna låter en hel del när man har den inkopplad - brummande ljud liksom. Den är ojordad, inkopplad är en vanlig elsladd typ modell man stoppar in i ett nätaggregat i datorn fast bara två piggar i inkopplingsänden (och själva sladdkontakten som går in i väggen är 'platt' iom. ojord).

Tänkte lösa brumproblemet genom att ha en strömbrytare av något slag som jag slår på när jag väl vill höja/sänka. Är det nån som har ett förslag på hur man kan lösa detta? Att kalla min elkunskap begränsad är generöst.. men jag känner samtidigt att detta måste vara superenkelt att lösa.

Förslag?

Permalänk
Rekordmedlem
Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Följ länken som mrgaffe postade och kolla på fotströmbrytaren, med en sådan kan du sätta på med foten när du ska ändra skrivbordet

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Ok - och det är bara o klippa elkabeln och koppla ihop liksom?
Spelar ingen roll vilken kabel som går på vilken pol när det är växelström?

Permalänk
Medlem

Det viktiga är att du inte kopplar ihop nolla och fas, polariteten beror på hur du sätter stickproppen i uttaget så det kvittar.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Rekordmedlem

Är det ojordat är det bara att bryta vilken pol som helst om man inte bryter båda vilket de flesta (men inte alla) brytare gör.

Den gröngula skyddsjorden får man däremot inte bryta om det är jordat kablage.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av tackle:

Ok - och det är bara o klippa elkabeln och koppla ihop liksom?
Spelar ingen roll vilken kabel som går på vilken pol när det är växelström?

Jupp. Om du inte vill klippa (och klistra) kan du ju köpa en fjärrbrytare med fjärrkontroll. Kostar inte många kronor och svårt att misslyckas.
http://www.kjell.com/sortiment/el/el-produkter/starkstrom/fja...

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL