hjälp med ritning på ett chassi/prototyp.

Permalänk
Medlem

hjälp med ritning på ett chassi/prototyp.

Hej jag går i andra året i industri och vi ska snart göra vårat personliga projekt då vi får göra vad vi vill så jag hade tänkt att göra ett mitx chassi.
men då jag suger totalt på google sketchup och skit så behöver jag hjälp!
här är några bilder hur jag vill ha den.
det här är bara en "prototyp" om man ens kan kalla det för det.
det är inga riktiga mått.

nätagget kommer då vara som i chassit från fractal design node 304

Grafik kortet är ett gtx 760 från asus som är
21.84 cm lång
12,7cm hög
3,81cm bred
så med hål på sidan med gpu'n skulle vara bra

moderkortet som ska användas är ett MSI Z87I GAMING AC mITX
som är 17x17 står det på inet.

så om det är någon som skulle kunna hjälpa mig skulle det vara kung!

Visa signatur

SÖKER: i5 3570k / 4670k och ASUS P8Z77-I DELUXE / ASUS Z87I-PRO
Command center: fx 8320 4,7ghz,SABERTOOTH 990FX R2.0, 16gb corsair vengance, GTX 760 asus DCU2, 2 WD caviar 300gb, WD Raptor 150gb, Samsung 840 evo 120gb

Permalänk
Medlem

Inviduella projektet ska väll ligga på 100 timmar?
Jag tror att du kommer hinna lära dig göra ritningar och modellera i inventor under den tiden.

Jag skulle kunna rita upp den åt dig, men det är väll ändå en del med ditt projekt?
dock behövs det mycket mer info i sånnafall...
vill du ha ritningar eller en 3d modell?
hur ska du tillverka den? sida för sida? ett stort plåtark som bockas?
ram? strolek, yttermått? är det bara chassiet du vill på uppritat eller ska du ha hdd hållare, I/Oplt osv också? och en massa skit mer...
tror faktiskt det skulle vara lättare för dig att rita den själv, om chassit ska bli som du vill ha det

Permalänk
Medlem

Gjorde samma sak i min gamla skola, kolla min profil så ser du hur jag gjorde, kanske du finner lite idéer därifrån

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Fextreme_fa:

Inviduella projektet ska väll ligga på 100 timmar?
Jag tror att du kommer hinna lära dig göra ritningar och modellera i inventor under den tiden.

Jag skulle kunna rita upp den åt dig, men det är väll ändå en del med ditt projekt?
dock behövs det mycket mer info i sånnafall...
vill du ha ritningar eller en 3d modell?
hur ska du tillverka den? sida för sida? ett stort plåtark som bockas?
ram? strolek, yttermått? är det bara chassiet du vill på uppritat eller ska du ha hdd hållare, I/Oplt osv också? och en massa skit mer...
tror faktiskt det skulle vara lättare för dig att rita den själv, om chassit ska bli som du vill ha det

Om vi antar att han ska bygga chassit också så att det i alla fall ser skapligt bra ut så är 100 timmar plötsligt inte mycket alls

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Om vi antar att han ska bygga chassit också så att det i alla fall ser skapligt bra ut så är 100 timmar plötsligt inte mycket alls

Jag tycker 100 timmar är riktigt mycket för ett datorchassie i tunn-plåt. Jag gick också industri och lärde mig cad under tiden jag jobbade med projektet, när man fastnar finns det tutorials med det mesta om man använder inventor, som är gratis för studenter. Tror aldrig jag ens kom upp i 100h...
Men som sagt jag kan hjälpa honom men behöver mycket bättre underlag än 4-5 mått på en paint-bild.

Permalänk
Medlem

Ett ypperligt tillfälle ATT lära sig något program. Finns ju inget bättre sätt. Och sen har du nytta av kunskaperna.
Jag hade själv använt solid works för ditt ändamål.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N