Permalänk

"Glidmedel" för nätverkskabel

Hej, jag undrar om någon vet var man kan köpa "glidmedel" för nätverkskabel för att enklare få den att glida igenom ett rör?

Visa signatur

i7-4770k OC @ 4,501 Ghz
Asus Geforce GTX 1070 Strix Gaming OC @ 1900 Mhz
16 gb Corsair Vengeance Pro OC @ CL9 2133 Mhz
Samsung SSD 840 OC @ Secret Mhz ;)
Blev på något konstigt vis en mac ägare efter 15 år med windows🤔

Permalänk
Medlem
Skrivet av unknown12:

Hej, jag undrar om någon vet var man kan köpa "glidmedel" för nätverkskabel för att enklare få den att glida igenom ett rör?

Diskmedel går fint.

Permalänk
Medlem

Om jag skulle ta någon produkt som finns i hemmet så hade jag hellre kört på grönsåpa. Annars finns det speciellt framtaget kabeldragnings"fett" i utvalda butiker som är klart bättre, då dessa inte lämnar en hinna på kabeln efter att dom torkat.

Permalänk
Medlem

Förunnat diskmedel, en droppe i en sprayflaska räcker.
Eller silikon kanske på sprayburk kanske.

Permalänk
Medlem

Jag skulle kört med diskmedel då de flesta andra vanliga "glid" oljor/silikon brukar förstöra höljet på kabeln.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har aldrig provat men nu kom jag att tänka på det glidmedel man använder till plaströr/muffar i PVC för att de ska glida ihop lätt. Skadar varken gummi eller plast, borde passa bra.

Snabbgooglat exempel: http://www.rinkabyror.se/artikel/glidex-plastflaska-250-g/

Kabelhöljen är väl i princip alltid av PVC? Elkablar är det iaf. Thunderbolt får gärna visa underlaget på att silikonglidmedel "brukar" förstöra kabelhöljen. Då skulle väldigt många avlopp läckt sedan många år. Gummi som är känsligare än PVC mår ju bra av silikonfett/olja och håller längre. Silikon används som smörjmedel på olika typer av plaster, inte bara PVC och jag har aldrig märkt några problem och personligen har jag använt det i minst 20 år.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Inte diskmedel. Torkar och blir då omöjligt att dra. Kör siliconspray. Använder Glidex siliconspray/fett i jobbet. Torkar inte och det glider bra.
https://www.google.se/#q=glidex%20silikonspray

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Annars fungerar talk bra.

Visa signatur

Someone said that money can't buy everything... That person didn't know where to shop

Permalänk
Medlem

Talk eller potatismjöl om du vill ha torra alternativ.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jobbat som elektriker i 10 år.

Kör med vanligt jävla diskmedel eller schampo eller tvål.
Det fungerar precis lila bra under tiden man drar som "riktigt kabelglid"

( med reservation för att du inte ska dra flera kilometer kabel, då blir nog riktigt kabelglid billigare )

Permalänk
Medlem

Använd INTE diskmedel eller grönsåpa. När de torkar förvandlas de till klister så du kommer aldrig att få ut kabeln igen. Och om det är en nätverkskabel som du ska dra så är det ju en hyfsat hög sannolikhet för att du vill byta ut den om 10-15 år när det har kommit en ny standard som är bättre än dagens. Då vore det ju trist om du får riva hela huset för att dra nya rör.
Dessutom så är inte heller Glidex eller andra silicon-baserade glidmedel särskilt lyckat. Vad jag förstår så är silicon förbjudet i elektriska sammanhang då silicon är en mycket god isolator och kommer det en tunn hinna av silicon på kontakten så kommer du inte få fram några signaler i nätverket. Dessutonm har silicon den jobbiga egenskapen att det kan fungera klockrent när du installerar nätverkskabeln men om ett par år har silicon-ångor från röret vandrat ner till uttaget och sabbar kontakten mellan kabeln och uttaget.

Det enda rätta är att använda riktigt kabelsmörjmedel som t.ex. detta: http://www.elbutik.se/product.html/kabelsmorjmedel-2?category...

Permalänk
Medlem

Hur grovt rör och hur lång kabel är det? Du borde ju utan problem kunna dra med en fjäder.

Permalänk
Medlem

Det du söker är ju såklart "Uggleronk"!
Men funkar precis lika bra med diskmedel eller såpa.

Permalänk
Skrivet av kallabaz:

Det du söker är ju såklart "Uggleronk"!
Men funkar precis lika bra med diskmedel eller såpa.

Uggleronk används ju tillsammans med lin för att täta gängor i VVS-sammanhang. Har svårt att tänka mig att det skulle va Brå(va fan min 920 vägrar att skriva BRA) till kabeldragning...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enity:

Annars fungerar talk bra.

Varför köra med massa kladdiga grejer som riskerar att klibba i röret när talk fungerar kalasbra och de flesta har det hemma?

/z

Visa signatur

C2D E6300 @ 3.2HGz 1.2V | Thermalright 120 Extr. | Gainward 8800 GT Golden Sample |Samsung 2x500Gb | Corsair VX 550V | Antec P182 [img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/421648.png[/img]

Permalänk
Medlem

Kör på silikonspray. Billigt och bra. https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=80-220-50 (och som någon sa att de förstör ytor, tror inte att en elkedja skulle sälja detta isf)

Visa signatur

Hugger man yxan i båten får man ro som fan!

Permalänk
Medlem

Hur skulle olja funka? Tänkte mest på mineralolja, även om exempelvis Lurifaxflux använde olivolja till sin nätverkskabel. Det var i och för sig för ett annat användningsområde, men ändå.

Permalänk

Körde på en flaska silikonspray från Biltema och det funkade utmärkt!
Tack för alla tips och idéer

Visa signatur

i7-4770k OC @ 4,501 Ghz
Asus Geforce GTX 1070 Strix Gaming OC @ 1900 Mhz
16 gb Corsair Vengeance Pro OC @ CL9 2133 Mhz
Samsung SSD 840 OC @ Secret Mhz ;)
Blev på något konstigt vis en mac ägare efter 15 år med windows🤔

Permalänk
Medlem

Silikon spray alla dagar i veckan

Använt hemma i mina trånga små rör och i andra utrymmen

Visa signatur

LMAOSHMSFOAIDMT = Laughing my ass off so hard my sombrero fell of and I dropped my taco

Permalänk
Medlem

Man behöver alltid ha fler kablar än vad man förutspår. När jag drog kablar till nya huset så drog jag inte dubbla cat 6 till alla rum. Snålade och använde upp kabel jag hade på trumman. Big mistake...

Skulle jag göra om det i dag så skulle jag sätta två dubbla cat 6 uttag i alla sovrum, vardagsrum, allrum, arbetsrum etc. Inte främst för nätverk men för alla andra saker man kan använda cat 6 till nu för tiden. Nu senast t.ex. så köpte jag en HDMI till cat 6 extender och USB till cat 6 extender för att koppla in speldatorn till biorummet. Där rök de två cat 6 jag hade dragit dit så jag får försöka dra fram en eller två till. Har dock jävligt tight i kabelschaktet mellan källaren och övervåningen så vi får se hur det går.

Diskmedel är en fungerande högst tillfällig lösning. Det är dock lögn att få bort kabeln efter några år när de har stelnat ihop.

Permalänk
Medlem

ACO glidslem

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

”Wherever God erects a house of prayer, The Devil always builds a chapel there; And ’twill be found, upon examination, The later has the largest congregation.”