Valve introducerar musikuppspelning med Steam Music

Permalänk
Melding Plague

Valve introducerar musikuppspelning med Steam Music

Steam-användare kommer inom en snar framtid kunna lyssna på sin lokalt lagrade musiksamling genom Steam Music, en integrerad musikspelare i distributionstjänsten.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Med tanke på hur mycket man lysnade på Music då man spelade WoW, samt gör då jag spelar SquadTD så känns det helt rätt.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Avstängd

Lite mot xbox one men inte med några misstag

Permalänk
Medlem

Lokalt liggande musikfiler känns ganska gammalt och bakåtsträvande. Integrera med tjänster som är onlinebaserade istället. Finns ju en uppsjö med alternativ dessutom!

Visa signatur

Jag gillar hårdvara.
Jag gillar spel.
Jag gillar teknik.

Permalänk
Medlem

Jag förstår varför dom implementerar detta, men ändå inte. Om jag spelar något spel som jag vill ha musik i bakgrunden med, så spelar jag musik via Spotify. Om man inte använder sig att av spotify, och har musik lokalt så använder man Winamp eller dylikt, så varför skulle man vilja byta till steam music? Jag ser inga fördelar med detta om jag ska vara ärlig.

Visa signatur

CPU: AMD R7 5800x | RAM: Corsair Vengeance lpx 3200 Mhz 32 GB DDR4 | Moderkort: Asus ROG strix B550 F Gaming | GPU: Gainward GeForce GTX 1080 Phoenix GLH edition | PSU: Corsair RM750X | Kylare: Noctua NH-u14s | Fläktar: Corsair ML120 PRO, 120mm | Chassi: Fractal design Define S | OS: Windows 10 | SSD: Samsung 860 EVO 500 GB |

Permalänk
Medlem

Ett steg åt rätt håll. Men det hade varit bra med Spotify istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem

ser inte syftet med detta förutom att man kan styra det fån overlay guiet men de flästa kör väll winamp / foobar2000 / spotify clienten brevid i alla fall och sedan gloabal hotkeys eller något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyze:

Jag förstår varför dom implementerar detta, men ändå inte. Om jag spelar något spel som jag vill ha musik i bakgrunden med, så spelar jag musik via Spotify. Om man inte använder sig att av spotify, och har musik lokalt så använder man Winamp eller dylikt, så varför skulle man vilja byta till steam music? Jag ser inga fördelar med detta om jag ska vara ärlig.

Poängen är Steam OS, en vanlig dator är detta så got som totalt meningslöst, vet inte varför T.ex. man vill byta musik spelare bara för att man vill spela ett Spel o.s.v. För Steam OS åt andra sidan där det är meningen att styra allt med gamepaden så finns det en stor poäng då annars tja har du problem med just detta.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Skrivet av eXim:

ser inte syftet med detta förutom att man kan styra det fån overlay guiet men de flästa kör väll winamp / foobar2000 / spotify clienten brevid i alla fall och sedan gloabal hotkeys eller något.

är iaf så jag gör.

smidigare att använda knapparna på tangentbordet som är till för ändamålet.

sen angående online streaming av musik så känns de lite småkorkat att låsa upp sig på just en klient t.ex spotify då långt från alla gillar spotify och använder andra källor antingen lokalt eller från annat företag som ger ut samma funktioner men med mer personligen omtyckt ui.

jag personligen föredrar att ha mitt bibliotek lokalt i litt mediaskåp.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Om de lägger in pluginstöd för alla möjliga streamingtjänster också, så kan det helt klart bli intressant.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Avstängd

Jaså Valve försöker mjölka så mycket de bara kan. Helt otroligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alibaba123:

Jaså Valve försöker mjölka så mycket de bara kan. Helt otroligt.

Mjölka på vad?

De kommer inte sälja egna låtar som jag förstod det. Du kommer endast kunna spela upp låtar som du själv äger.

Visa signatur

Windows 10 | AMD Ryzen 9 5900x | RTX 3070 8 gb | 32 GB RAM | 720 GB SSD | 1 TB HDD

Permalänk
Skrivet av Alibaba123:

Jaså Valve försöker mjölka så mycket de bara kan. Helt otroligt.

På vilket sätt mjölkar de om de utvecklar en tjänst som är fullt valfri att använda och inte har några nackdelar att avstå från? Dessutom är den med största sannolikhet gratis.

Permalänk
Hjälpsam

Hoppas bara att det finns stöd för massor av format viktigast av allt för FLAC.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alibaba123:

Jaså Valve försöker mjölka så mycket de bara kan. Helt otroligt.

Vad dillar du om? Det handlar om en spelare som spelar upp din musik du har på hårddisken. Antar att foobar också mjölkar enligt din logik.

Visa signatur

Desktop - Intel i7 6700K | Asus Z170-A | 32 GB Corsair DDR4 | RX 6700 XT w/ Arch Linux
Laptop - Thinkpad X1 Carbon Gen. 4 w/ Arch Linux
NAS - Ryzen Pro 3400G @ 35W | 64GB ECC | 32 TB HDD w/ TrueNAS Core

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolflakes:

Mjölka på vad?

De kommer inte sälja egna låtar som jag förstod det. Du kommer endast kunna spela upp låtar som du själv äger.

Han läste väl bara titeln och började skriva utan att veta vad innehållet är, som många andra gör

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Hade kanske varit intressant innan spotify revolutionen.

Innan steam-OS blir intressant för mig vill jag se att dom implementerar video uppspelning samt stöd för Spotify och Netflix.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonasies:

Hade kanske varit intressant innan spotify revolutionen.

Innan steam-OS blir intressant för mig vill jag se att dom implementerar video uppspelning samt stöd för Spotify och Netflix.

Jo det är nog det som krävs.
Hade vart sjukt fint, och både spotify och netflix borde ju vilja vara med också. De kan säkert skaffa sig fler användare på det sättet!

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ratatosk:

Hoppas bara att det finns stöd för massor av format viktigast av allt för FLAC.

Supported Audio File Formats [Steam Music FAQ]: "At the moment only MP3 files are supported. This will change over time."

Skrivet av jonasies:

Hade kanske varit intressant innan spotify revolutionen.

Innan steam-OS blir intressant för mig vill jag se att dom implementerar video uppspelning samt stöd för Spotify och Netflix.

Det går väl fortfarande att köra dessa tjänster separat. Vad nyheten handlar om är att de integrerar en lokal musikspelare i Steam-gränssnittet. Vill man hellre köra Spotify i bakgrunden så bör det inte vara några problem, varken tidigare eller nu.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Uppmaning till/antydan om innehav av piratkopierat material faller under §7 i reglerna. Tramsiga bilder faller under §1.6.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alibaba123:

Jaså Valve försöker mjölka så mycket de bara kan. Helt otroligt.

Läste du artikeln innan du attakerade tangentbordet?

Det är en tjänst som tillåter att du spelar upp lokala bibliotek. D.v.s musik som du redan äger.

Visst, man kommer säkert kunna köpa musik också, men det går ju redan nu i den vanliga spelbutiken.

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Avstängd

Hans Zimmer när man spelar!

Permalänk
Medlem

Det verkar finnas stöd för FLAC vilket är trevligt. Ska bara få ändan ur och FLAC:a alla min skivor haha

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alibaba123:

Jaså Valve försöker mjölka så mycket de bara kan. Helt otroligt.

Det här är till skillnad från många spelutvecklare inte någon surmjölk. Det här är mjölk av bästa kvalité från den absolut heligaste kon. Med andra ord så är det en gratis och väldigt uppskattad funktion.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av warh0g:

Det verkar finnas stöd för FLAC vilket är trevligt. Ska bara få ändan ur och FLAC:a alla min skivor haha

Inte än enligt:

Skrivet av phz:

Supported Audio File Formats [Steam Music FAQ]: "At the moment only MP3 files are supported. This will change over time."

Har du sett annan faktisk information? Det är en lågoddsare att just FLAC är prioritet bland övriga format, men "officiellt" verkar det inte finnas än.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Avstängd

Foobar för lokal musik, spotify för telefon och streaming. Men för all del, pumpa in onödiga funktioner i steam.

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Berling:

Lokalt liggande musikfiler känns ganska gammalt och bakåtsträvande. Integrera med tjänster som är onlinebaserade istället. Finns ju en uppsjö med alternativ dessutom!

Strömmande musik är onödigt och rent dumt. Varför strömma musik från en okänd server och äta värdefull bandbredd när man har musiken på datorn, i bättre kvalitet? Vem vet dessutom vad för sorts data som tjänsten samlar in om dig?

Skulle aldrig i livet få för mig att använda Spotify eller liknande. Lokal musik är vad som gäller.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Strömmande musik är onödigt och rent dumt. Varför strömma musik från en okänd server och äta värdefull bandbredd när man har musiken på datorn, i bättre kvalitet? Vem vet dessutom vad för sorts data som tjänsten samlar in om dig?

Skulle aldrig i livet få för mig att använda Spotify eller liknande. Lokal musik är vad som gäller.

Skickades från m.sweclockers.com

Men att strömma video går bra?...

Tycker inte det är ekonomiskt hållbart att köpa fysisk musik alls, för dyrt och för mycket jobb med att rippa, föra över, synka osv. Med spotify slipper man ju det och 320 kb MP3 låter tillräckligt bra. Använder offline listor på både mobilen och datorn så man slipper lägga bandbredd på det dessutom synkas allt när man vill osv bekvämare blir det inte.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Atlas Tasume:

Strömmande musik är onödigt och rent dumt. Varför strömma musik från en okänd server och äta värdefull bandbredd när man har musiken på datorn, i bättre kvalitet? Vem vet dessutom vad för sorts data som tjänsten samlar in om dig?

Skulle aldrig i livet få för mig att använda Spotify eller liknande. Lokal musik är vad som gäller.

Skickades från m.sweclockers.com

Antar att du laddar ned musik i lossless isåfall - vilket för mig gör hela ditt argument om att strömma... Använder du mobilt bredband ute i bushen för annars finns det inte ens chans att du märker den lilla bandbredden som strömmande musiktjänster använder.

Har nog 100 CD skivor hemma liggandes men arbetet att föra över till datorn är knappast värt det om man inte sitter på ett riktigt maffigt ljudsystem - så man hör skillnaden i kvalite.

Bäst du kopplar ned dig från internet helt om du inte vill finnas med i någon databas

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av lakej:

Foobar för lokal musik, spotify för telefon och streaming. Men för all del, pumpa in onödiga funktioner i steam.

Ingen som tvingar dig att använda den.

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |