Permalänk
Entusiast

Ja ett lyckat PR-jippo. De fick uppmärksamhet och massa nördar testade att köpa saker därifrån med sina bitcoins bara för att det gick. Återkom om ett halvår med statistik så ska vi se hur det ser ut. De omsätter ungefär 2,2 miljoner USD om dagen om du vill ha lite perspektiv.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Men vänta, va? Om jag inte tjänar på att minea egna BitC's, utan behöver köpa befintliga, vad är då poängen?
Enda anledningen till att jag växlar till polska Zloty är att polackerna inte tar svenska kronor i kvartersbutikerna. Det är en förlustaffär för mig att växla, oavsett vilka valutor jag gör det från/till/mellan.

"Hej, jag har en kool grej på gång. Man kan samla kottar i skogen och byta dem mot pengar, kanske. Men eftersom det bara finns ett begränsat antal kottar kommer det bli svårare och svårare att hitta kottar. Då blir det bättre att köpa kottar av andra som redan har hittat kottar, och sen växla dem mot pengar!" Var i helvete är poängen med det systemet?

EDIT:
Jag kan så klart ha missat något, men i annat fall: är det verkligen så dumt som det låter?

Hela anonymitetsaspekten ser jag som en nackdel. Jag vill veta hur mina pengar cirkulerar, och vart de tar vägen om nån snor dem.

BTC är redan en världsvaluta. Om du skulle få lön i BTC skulle du kunna spendera dem var du vill.

Hur skickar du kottar till en person på andra sidan jorden för näst intill ingen avgift på några sekunder? Hur vet du att kotten du har inte är en kopia? Dessutom är kottar inflationsartade.

Om du är rädd att någon stjäl dina BTC betalar du en tredjepart för att hålla de säkra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Ja ett lyckat PR-jippo. De fick uppmärksamhet och massa nördar testade att köpa saker därifrån med sina bitcoins bara för att det gick. Återkom om ett halvår med statistik så ska vi se hur det ser ut. De omsätter ungefär 2,2 miljoner USD om dagen om du vill ha lite perspektiv.

PR-jippo eller inte; de accepterar BTC, och tjänar mycket pengar på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Mitt visa fungerar i fler än 5 butiker!

Då kan man skaffa ett Bitcoin debit card för att handla i precis samma butiker men helt anonymt och via Bitcoin:

https://bitplastic.com/bitcoin-debit-card

Permalänk
Medlem

Första problemet med bitcoins är att det är internationellt, den saknar "ägare". Varför är just detta ett problem?
Bitcoin saknar garanti. Det finns inget som backar upp bitcoins mer än egna tillgångar.
Länders valuta återspeglar landets handlingskraft, exempelvis har vår riksbank här i sverige guldreserver som garanti för att vi kan låna pengar från andra länder och det är våra tillgångar som återspeglar den svenska valutans värde.

Bitcoin är en roligt och häftig idé men inget som gynnar sverige som land. Det sänker värdet på den svenska valutan som i sikt stör import och export.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Marcusk:

Då kan man skaffa ett Bitcoin debit card för att handla i precis samma butiker men helt anonymt och via Bitcoin:

https://bitplastic.com/bitcoin-debit-card

How Much Does It Cost?
Debit cards cost .25 btc for card issuance.
What Are The Usage Fees?
5% conversion fee from Bitcoin to send cash to your card. ATM usage fee is minimal, about $1.50 per transaction. No other fees.
https://bitplastic.com/bitcoin-questions

Så $200 för att få kortet och sedan 5 % växlingsavgift plus $1,5 för att ta ut. Det är ju ett fruktansvärt dyrt kontokort. Googlade lite och hittade den här tråden: https://bitcointalk.org/index.php?topic=390230.0
Inlägg 8 ska tydligen vara från en representant från företaget och han förklarar varför man ska betala de där hutlösa priserna. Skattesmitning.

Skrivet av try1t:

PR-jippo eller inte; de accepterar BTC, och tjänar mycket pengar på det.

Har de sagt att de tjänar mycket på det eller är det en gissning? Har du fler siffror att visa upp för det enda du har visat än så länge är en ökning i omsättningen med 10 % för en dag. På årsbasis kommer det knappt märkas. Det var därför jag efterlyste försäljningssiffror efter ett halvår. Först då går det att utvärdera om det är något vettigt i längden. För nu har vi bara siffror som visar att det var en lyckad PR-kupp och de drog in lite pengar en dag. Som av en händelse säljer de ju Butterflylabs ASICs de länkade praktiskt nog till både dem och kort från AMD från reklamsidan. Så nog luktar det PR-kupp lång väg. Ska bli intressant att se om de släpper siffror efter ett år eller efter ett halvår också.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Razki:

Första problemet med bitcoins är att det är internationellt, den saknar "ägare". Varför är just detta ett problem?
Bitcoin saknar garanti. Det finns inget som backar upp bitcoins mer än egna tillgångar.
Länders valuta återspeglar landets handlingskraft, exempelvis har vår riksbank här i sverige guldreserver som garanti för att vi kan låna pengar från andra länder och det är våra tillgångar som återspeglar den svenska valutans värde.

Bitcoin är en roligt och häftig idé men inget som gynnar sverige som land. Det sänker värdet på den svenska valutan som i sikt stör import och export.

Bitcoin är det som backar upp BTC. Precis som Sveriges riksbank backar upp SEK. Utan det första finns inte det andra. Det är betalningssystemet som ger BTC dess värde och det är tydligt att folk anser att betalningssystemet är väldigt värdefullt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Har de sagt att de tjänar mycket på det eller är det en gissning? Har du fler siffror att visa upp för det enda du har visat än så länge är en ökning i omsättningen med 10 % för en dag. På årsbasis kommer det knappt märkas. Det var därför jag efterlyste försäljningssiffror efter ett halvår. Först då går det att utvärdera om det är något vettigt i längden. För nu har vi bara siffror som visar att det var en lyckad PR-kupp och de drog in lite pengar en dag. Som av en händelse säljer de ju Butterflylabs ASICs de länkade praktiskt nog till både dem och kort från AMD från reklamsidan. Så nog luktar det PR-kupp lång väg. Ska bli intressant att se om de släpper siffror efter ett år eller efter ett halvår också.

Tydligen frågade de en talesperson för Tigerdirect. Självklart kan jag inte förutspå hur deras försäljningssiffror kommer se ut över ett halvår eller ett år, och det kan inte du heller. Absolut; 2014 kommer vara ett väldigt intressant år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av try1t:

Bitcoin är det som backar upp BTC. Precis som Sveriges riksbank backar upp SEK. Utan det första finns inte det andra. Det är betalningssystemet som ger BTC dess värde och det är tydligt att folk anser att betalningssystemet är väldigt värdefullt.

Är detta dina argument? Sek tappar värde har vi amdra resurser att betala tillbaka våra skulder och hålla valutan i käpp. Vad backar upp bitcoins om det är en förlust marknad? Inget, det saknar någon som har tillgångar som backar upp det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Razki:

Är detta dina argument? Sek tappar värde har vi amdra resurser att betala tillbaka våra skulder och hålla valutan i käpp. Vad backar upp bitcoins om det är en förlust marknad? Inget, det saknar någon som har tillgångar som backar upp det.

P.g.a. fractional reserve banking finns det inte "andra resurser" att betala tillbaka våra skulder. Det finns mer skulder än resurser. Endast 11% av Sveriges valutareserver backas upp av guld.

Det finns MYCKET som backar upp BTC. Idag skulle det uppskattningsvis kosta $1,745,533,666 att genomföra en 51% attack mot Bitcoin. Personer världen över backar upp Bitcoin med hårdvara och spekulationer.

Permalänk

Shrug* Ok..

Permalänk
Medlem

Är faktiskt väldigt sugen att prova på detta nu när jag får in 3st 290x i mitt bygge. Mest för skojskull och för att man kan. Men är HELT nollad på detta när man har varit Nvidia fanboy i flera år.

Visa signatur

Phanteks Enthoo Primo Intel i7 3930K@4.7Ghz Asus Rampage IV Extreme
Corsair DDR3 16GB 1600MHz Corsair AX 1500 3x R9 290x
Projekt tråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av try1t:

P.g.a. fractional reserve banking finns det inte "andra resurser" att betala tillbaka våra skulder. Det finns mer skulder än resurser. Endast 11% av Sveriges valutareserver backas upp av guld.

Det finns MYCKET som backar upp BTC. Idag skulle det uppskattningsvis kosta $1,745,533,666 att genomföra en 51% attack mot Bitcoin. Personer världen över backar upp Bitcoin med hårdvara och spekulationer.

Våra guldreserver täcker 35% av vår statsskuld, Guld--och-valutareserven/ & statsskuld och detta är bara våra reserver.

För det första, vadå Bitcoin attack?
För det andra, så du menar att om bitcoin värdet sjunker med 50% komemr privatpersoner lägga ut ur egen fick för att täcka denna förlust?

Eftersom du är så för bitcoins, bör du ha argument och även fakta som stärker din känsla för att bitcoins borde bli en global internationell valuta.

Dagsläget är vår current situation, din framtida vision är ideal situation, berätta vad som saknas mellan current situation och ideal situation för att detta ska fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Razki:

Våra guldreserver täcker 35% av vår statsskuld, Guld--och-valutareserven/ & statsskuld och detta är bara våra reserver.

För det första, vadå Bitcoin attack?
För det andra, så du menar att om bitcoin värdet sjunker med 50% komemr privatpersoner lägga ut ur egen fick för att täcka denna förlust?

Eftersom du är så för bitcoins, bör du ha argument och även fakta som stärker din känsla för att bitcoins borde bli en global internationell valuta.

Dagsläget är vår current situation, din framtida vision är ideal situation, berätta vad som saknas mellan current situation och ideal situation för att detta ska fungera.

Nej, guldreserven är bara värd 33.05 miljarder SEK, 2.579% av Sveriges statsskuld. Och av det är endast 12% förvarat i Sverige. Resterande är valutareserver.

Angående 51% attack: Om någon skaffar mer datorkraft än resterande nätverket kombinerat tar denne över nätverket och det skulle kosta ungefär så mycket om du kunde aktivera all datorkraft samtidigt utan att någon annan vet om det. Dock finns det flera andra spärrar för att det inte ska hända.

Om BTC värde går ner med 50% finns det många som vill köpa billiga coins.

BTC är redan en internationell valuta.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av try1t:

Tydligen frågade de en talesperson för Tigerdirect. Självklart kan jag inte förutspå hur deras försäljningssiffror kommer se ut över ett halvår eller ett år, och det kan inte du heller. Absolut; 2014 kommer vara ett väldigt intressant år.

Det är precis det som är min poäng. Det enda vi vet än så länge är att de tjänade lite pengar den första dagen. Som sagt storleksordningen 10 %. Adobe har släppt siffror från Black Friday och deras försäljning ökade mellan 200 och 400 % den dagen. Vore intressant att se siffror på hur mycket extra till exempel Komplett drar in på deras weekend rush. För att få någon sorts värde att jämföra med.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd
Skrivet av try1t:

Idag började Scan.co.uk acceptera bitcoins. Overstock.com, Tigerdirect.com, Cheapair.com och Virgin Galactic, för att nämna några få, accepterar redan bitcoins. Bitcoins community är mycket större än vad ni tror att det är. På reddit finns det nu över 102000 subscribers och bitcointalk.org har över 237000 medlemmar.

Snälla, innan ni kommer med dumma kommentarer, läs på vad Bitcoin verkligen är:

https://bitcoin.org/en/resources
http://en.wikipedia.org/wiki/Bitcoin

Tror folk på tomten?Ja tyvärr:(

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonas1972:

Tror folk på tomten?Ja tyvärr:(

Vad är din poäng? Att Bitcoin inte finns? Att alla som tror på en ljusare framtid är idioter?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av try1t:

Vad är din poäng? Att Bitcoin inte finns? Att alla som tror på en ljusare framtid är idioter?

Det skrev jag inte,jag menade att om man inte ser ett pyramidspel som enbart är till för att göra några få gnidna jävlar uppe i toppen rika på kollektivets bekostnad så får man skylla sig själv när bubblan spricker:))

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk

Det intressanta med kryptovalutor är att man kanske får försöka tänka lite annorlunda än vad man är van vid.

Bitcoin är inte uppbackad av något och behöver inte vara det.
Så länge intresse finns lever det.

En statsvaluta är uppbackad och kontrollerad av en stat. Denna typ av valutan måste alltid vara uppbackad av något. Så länge samhällsekonomin fungerar i landet fungerar valutan.

En utmaning som kryptovalutor möter kan vara makthavarnas försök till total nedsläckning genom förbud.

Andra utmaningar är tex hur användningen går till. För att nå de flesta människor skall det vara enkelt att använda men säkerheten ändå inte offras alltför mycket. Säkerheten bör inte vara lägre än den nuvarande Internetbanken vi använder idag.

Bitcoin är inte vad det är. Bitcoin är vad man gör det till.

Visa signatur

i7 8700k - 32 GB - Z370 - RTX 2080 Ti - 4 GB Nvme SSD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av phuonganh:

Det intressanta med kryptovalutor är att man kanske får försöka tänka lite annorlunda än vad man är van vid.

Bitcoin är inte uppbackad av något och behöver inte vara det.
Så länge intresse finns lever det.

En statsvaluta är uppbackad och kontrollerad av en stat. Denna typ av valutan måste alltid vara uppbackad av något. Så länge samhällsekonomin fungerar i landet fungerar valutan.

En utmaning som kryptovalutor möter kan vara makthavarnas försök till total nedsläckning genom förbud.

Andra utmaningar är tex hur användningen går till. För att nå de flesta människor skall det vara enkelt att använda men säkerheten ändå inte offras alltför mycket. Säkerheten bör inte vara lägre än den nuvarande Internetbanken vi använder idag.

Bitcoin är inte vad det är. Bitcoin är vad man gör det till.

Håller helt med dig där men det är fortfarande så många som blivit blåsta genom tiderna på sånt här skit så ja jag är väldigt skeptisk till det hela.Tiden får utvisa om detta blir det första spelet genom tiderna som faktiskt lönar sig för några fler än dom som startade det hela.

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonas1972:

Det skrev jag inte,jag menade att om man inte ser ett pyramidspel som enbart är till för att göra några få gnidna jävlar uppe i toppen rika på kollektivets bekostnad så får man skylla sig själv när bubblan spricker:))

Bitcoin kan omöjligen vara ett pyramidspel då den är decentraliserad och källkoden är öppen och finns tillgänglig för alla att redigera och syna.

Skrivet av phuonganh:

Det intressanta med kryptovalutor är att man kanske får försöka tänka lite annorlunda än vad man är van vid.

Bitcoin är inte uppbackad av något och behöver inte vara det.
Så länge intresse finns lever det.

En statsvaluta är uppbackad och kontrollerad av en stat. Denna typ av valutan måste alltid vara uppbackad av något. Så länge samhällsekonomin fungerar i landet fungerar valutan.

En utmaning som kryptovalutor möter kan vara makthavarnas försök till total nedsläckning genom förbud.

Andra utmaningar är tex hur användningen går till. För att nå de flesta människor skall det vara enkelt att använda men säkerheten ändå inte offras alltför mycket. Säkerheten bör inte vara lägre än den nuvarande Internetbanken vi använder idag.

Bitcoin är inte vad det är. Bitcoin är vad man gör det till.

Väldigt förnuftigt skrivet. Något man måste komma ihåg är att Bitcoin inte är redo för vanliga Svensson ännu. Det är för komplicerat och eftersom att de inte har den kunskap som krävs för att syna koden måste de vänta tills någon de litar på övertygar dem.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av try1t:

Bitcoin kan omöjligen vara ett pyramidspel då den är decentraliserad och källkoden är öppen och finns tillgänglig för alla att redigera och syna.

Väldigt förnuftigt skrivet. Något man måste komma ihåg är att Bitcoin inte är redo för vanliga Svensson ännu. Det är för komplicerat och eftersom att de inte har den kunskap som krävs för att syna koden måste de vänta tills någon de litar på övertygar dem.

Det har ju ingen betydelse.Ingen gör något gratis.Tror ni det så är ni ruskigt naiva:)

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk

Visst skall man vara försiktig med sånt här så man inte förlorar en massa pengar i investeringssyfte. Det svåra är att vara skeptisk men ändå ha öppenheten för att kunna fånga en eventuell möjlighet.

Visa signatur

i7 8700k - 32 GB - Z370 - RTX 2080 Ti - 4 GB Nvme SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonas1972:

Det har ju ingen betydelse.Ingen gör något gratis.Tror ni det så är ni ruskigt naiva:)

Folk gör visst saker "gratis", enligt definitionen. Sedan kan man argumentera om huruvida gratis verkligen är gratis eller inte.

Permalänk
Skrivet av jonas1972:

Håller helt med dig där men det är fortfarande så många som blivit blåsta genom tiderna på sånt här skit så ja jag är väldigt skeptisk till det hela.Tiden får utvisa om detta blir det första spelet genom tiderna som faktiskt lönar sig för några fler än dom som startade det hela.

Varför har inte dom som startade det tagit ut sina 100-tals miljoner dollar om allt dom ville var att blåsa folk?

På vilket sätt är Bitcoin mer ett pyramidspel än SEK? Jag anser SEK vara ett pyramidspel som alla svenskar blir blåsta på. Dom som startade skiten trycker ju upp så mycket pengar dom vill, låter helt efterblivet för mig i alla fall

Permalänk
Medlem
Skrivet av try1t:

Det är såklart upp till varje företag att bestämma hur de vill göra med returer. Vet inte hur lagarna ser ut i USA, men antar att du skulle få tillbaka pengar i Sverige.

Pengar ja, men inte bitcoin. Företaget har ingen prissättning i bitcoin, de tar inte betalt i bitcoin, det de har är att de har knutit till sig en växlingstjänst där du kan betala dem genom att sälja bitcoin till växlingstjänsten.

Edit:
För att förtydliga: Än så länge har inget förändrats, btc existerar bara inom sitt eget system så att säga. Man kan lika gärna säga att vad som helst går att köpa för btc, för det enda man behöver göra är att växla sina btc till USD eller någon annan nationell valuta, vilket är precis vad betaltjänsten som används av de aktuella butikerna gör. De automatiserar ett steg som innebär att de skickar pengar från växlingskontoret till butiken, istället för att köparen behöver göra det själv.

Skillnaden kommer den dagen någon börjar prissätta sina produkter i btc. Om jag kan gå in på en butik och se en prislapp där det står 1 btc och veta att om jag kommer tillbaka nästa dag kommer det fortfarande stå 1 btc, precis som jag idag kan vara ganska säker på att om liter mjölk kostar 9,70 kr idag så kommer den kosta 9,70 kr nästa vecka också, inte 5,60 eller 15,30.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woundead:

Om man använder pengarna man säljer bitcoins för, för att förbättra miljön då?

touché!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av anon142735:

Jag bryr mig inte om vad man kan köpa för Bitcoin det som är coolt är att man kan dra in pengar på det och det är inte svårt heller.

Kolla bara hur mycket en Bitcoin är värd har varit över 800 dollar ett bra tag nu. http://markets.blockchain.info/ Dock så har den sjunkit lite nu

Don't jinx it... nu ligger den på $650

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 1TB|

Permalänk
Medlem
Skrivet av kex:

jag tycker tekniken är intressant, men känns väldigt ruttet att låta massa datorer stå på och snurra dygnet runt och förstöra miljön ännu mer.

nä då har jag mer respekt för folk som lyckas tjäna pengar utan att påverka miljön i onödan.

För att veta om det är dåligt för miljön måste du ju veta vad pengarna skulle använts till annars.

Vi kan exempelvis räkna med att du bor i Sverige och har en elräkning som stiger med 100 kronor pga mining. Hade du inte sysslat med bitcoin hade du använt de 100 kronorna till något annat.

För att veta om det är dåligt för miljön får du jämföra vad 100 kronor av mestadels vattenkraft och kärnkraft gör för miljön (din förhöjda elräkning) och jämföra vad 1½ pizza, tre påsar lösgodis eller en femtiodels ny bildskärm eller en trehundradels begagnad bil eller vad du nu annars väljer att lägga pengarna på har för miljöpåverkan.

Den uträkningen är inte helt lätt (främst eftersom det är väldigt oklart vad som är dåligt för miljön), men jag är helt säker på att elen inte är vare sig bäst eller sämst på den listan.