Permalänk
Medlem
Skrivet av phuonganh:

Jag kommer ihåg flera tillfällen där bankomaten var avstängda. Kommer ihåg att jag svor lite tyst då.

Skrivet av AnteBellum:

Absolut, när jag kom ner till banken var det stängt och farbror polisen skyfflade iväg folk som ville komma åt sina besparingar, iof hade den banken blivit rånad, men poängen är att jag kom inte åt mina pengar precis exakt just då när jag ville, det var väl det du ville åt? Sen att bankomaten är "slut" eller avstängda händer ju i tid o otid och då har ändå våran svenska valuta hängt med x antal år, bitcoin är fortfarande väldigt nytt om man ska sätta det i ett perspektiv.

Man kan altid uppsöka en annan bankomat och ta ut pengar.
Eller menar ni att man kan ta ut sina BTC från Bitstamps om MTGox vägrar lämna ut dessa?

Permalänk
Vive la liberté!
Skrivet av phuonganh:

Vi kan hålla med om att vi inte vet vart det bär åt.

Den delen du beskrev kan tillägnas flera som är emot kryptovalutor. I denna och några andra trådar. Bland annat: Bitcoin är bara dumt. Det kommer aldrig att fungera. Bara de som handlar droger som uppskattar sånt. Pyramidspel. Tulpanmani. Påhittad valuta. Bara kriminella som gillar sånt.

Det är väl bara att acceptera att alla vi människor kan ha lika och olika åsikter om allt möjligt.

Argumentet Det kommer aldrig att fungera (som ersättning av dagens valutor som grund för världsekonomi) har vi visserligen använt, men då är det också kopplat till en beskrivning av varför vi inte tror det kommer att fungera och vilka grunder vi har för att tycka så. Det vi vill se är väl en beskrivning av hur det skulle fungera och varför det skulle vara så.

Citat:

Beskattning inom en decc. kryptovaluta. Hur skall det gå till? Beskattning i min mening får en ny innebörd i form av att användarbasen skall ha intresse att finansiera de viktiga samhällsfunktionerna. Användarbasen är beroende av det. Dvs beroende av dagis, skola, vård etc. Möjligen kommer staten att ha mindre möjligheter till att bruka våld jämfört med idag.

Det svåra här är som sagt tvånget. Om vi tar sjukvård, finansieringen här bygger på att friska subventionerar sjuka. Gör man finansieringen frivillig så kommer man få en del folk som tycker att de inte får ut tillräckligt för att vara med. Vilket ökar kostnaderna för de sjuka. Det går så klart att trixa med upplägget här men det svåra här är att man inte kommer åt personer som först inte vill vara med och sen inser att de börjar bli gamla och går med då.
Sedan så är frågan hur man finansierar ett polisväsende eller rättssytem på detta sätt utan att få problem med korruption.
Till exempel skulle rika kunna hota dra sig ur finansieringen om de blir föremål för brottsutredning.

Citat:

Parallella system kan vara lösningen. Uppkomsten av Altcoins pekar på det. Samexistens är viktigt och det kan mycket väl vara den bästa styrkan/säkerhet mot kollaps. På detta vis kan det förmodligen inte bli ett "börja på ruta ett"-scenario när det sätts i rullning.

Större delen av de altcoins som finns drivs av att folk ser en möjlighet att vara först och mina massa mynt för att sälja av när kursen stiger, alt spekulera i myntets värde visavi Bitcoins.
Det främsta problemet här är man i princip aldrig kommer har samma resursfördelning i det nya systemet som det gamla och Fri marknad kommer att se till att du inte kan hålla fasta växelkurser.
Har jag 100 BTC och 1 LTC idag har jag mer värde än om jag har 1 BTC och 100 LTC. Uppstår det problem med BTC som gör att jag måste byta till LTC så kommer ingen vilja köpa BTC, med tanke på att dessa då blir värdelösa. Folk skulle i princip behöva sälja sina tillgångar (hus, bil, aktier och liknande) till folk med LTC för att kunna leva.
Isåfall är det bättre för mig att man ändrar i BTC så att de fungerar igen och förhållanden bibehålls, på samma sätt kommer de flesta av användarna i det gamla systemet att resonera och därmed blir eventuella skiften i princip omöjliga med tanke på att du inte kan tvinga folk sluta använda systemet.
(Liknande argumentation kan tillämpas på USD, EUR, SEK visavi Bitcoins)

Citat:

Hypotes i sin enkelhet: I det nya systemet kodas det så att det liknar (Bitcoin) deflation den första tiden, exempelvis tre år.
Efter den tiden tillämpas en inflationsmodell. Det bör trigga igång intresset för att sätta fart under de första åren.

Problemet är att det man gör är att skjuta problemen framåt. Folk minar i tre år och sen drar dem för att det inte är lönsamt längre, alternativt startar Bitcoin 2.0 som är deflatoriskt.

Hur tänker du att inflationsmodellen ska se ut? En inflationsmodell, såvida den inte är byggd på att alla miners får fler och fler mynt/beräkningskraft ju längre fram i tid du kommer, kommer att leda till att lönsamheten i mining är minskande även om den totala kapaciteten är den samma. Är den byggd på att alla miners ska få fler mynt/beräkningskraft så kommer det leda till hyperinflation och då har du dödat incitamenten att vara med i början.

Det som möjligen skulle fungera praktiskt är väl något liknande FreiCoin, men hur får man acceptans för detta när man i princip kan tillämpa samma argumentation mot miners i detta system som Bitcoin-förespråkare gör mot banker i dagens. Sedan så är också en del av argumentation för Bitcoins i stil med, Jag vill att mina pengar ökar i värde, inte att de minskar i värde, vem är dum nog att vilja det?
I slutändan kommer man inte heller ifrån problemet att det inte går att reglera penningpolitiken efter hur den ekonomiska situationen ser ut.

För att sammanfatta mina resonemang kring decentraliserade kryptovalutor överlag så är det något i stil med följande:

  • Man kan inte reglera penningpolitiken efter hur den ekonomiska situationen ser ut.

  • Man måste ha en deflatorisk valuta, för annars kommer inga miners intressera sig.

  • Om en kryptovaluta utgör basen för världsekonomin, eller ens ett lands ekonomi, så kommer man inte kunna byta till en annan kryptovaluta utan extrema följdeffekter.

  • Ovan är tillämpart även för byten från fiat till kryptovalutor.

Permalänk
Medlem

Ta bort ordet kryptovaluta och ersätt med virtuellt guld. Det är bara olika tillgångsslag. Skulle Sverige byta valuta så innebär det inte automatiskt att alla blir fattiga för ingen sätter värdet av den svenska kronan till noll samtidigt som man byter till t.ex. bitcoins och vice versa.

Att folk skulle sluta investera för att bitcoins ökar i värde är löjligt resonemang. För de nya uppfinningarna går ju att sälja för mer bitcoins än det kostar att investera, för bitcoinsen du tjänar är ju mer värda i framtiden när produkten väl säljs. Argumentet att ingen vill investera för att bitcoins ger mer avkastning stående på konto motbevisar sig själv.

Jag börjar använda mina bitcoins för handel nu, går hur bra som helst, ser inga problem. Vill gärna hitta någon uppfinnare så fort som möjligt som jag kan investera hos eftersom 1000 investerade BTC idag ger betydligt mer värde tillbaka i framtiden, om det återbetalas i BTC.

Visa signatur

"Obi-Wan: Luke, you will find that many of the truths we cling to depend greatly on our own point of view."
— Return of the Jedi
So help spread Dogecoin Many world. Such address: D6wTiKAD9hbVcgRgML687jvj2KiqAbiaUR
So good Much deed! ( Currently: Very few DOGEcoins donated ) even few deeds can be good!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hullsc:

Att folk skulle sluta investera för att bitcoins ökar i värde är löjligt resonemang. För de nya uppfinningarna går ju att sälja för mer bitcoins än det kostar att investera, för bitcoinsen du tjänar är ju mer värda i framtiden när produkten väl säljs. Argumentet att ingen vill investera för att bitcoins ger mer avkastning stående på konto motbevisar sig själv.

Vad som inte make:ar sense här är vad du skrev. "För de nya uppfinningarna går ju att sälja för mer bitcoins än det kostar att investera, för bitcoinsen du tjänar är ju mer värda i framtiden när produkten väl säljs" vad betyder detta ens? skriv gärna om denna meningen med andra ord.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Vive la liberté!
Skrivet av Hullsc:

Ta bort ordet kryptovaluta och ersätt med virtuellt guld. Det är bara olika tillgångsslag. Skulle Sverige byta valuta så innebär det inte automatiskt att alla blir fattiga för ingen sätter värdet av den svenska kronan till noll samtidigt som man byter till t.ex. bitcoins och vice versa.

Vem skulle köpa dina SEK om man byter valuta till BTC? Staten? Var skulle statens BTC komma ifrån?
Grejen med byten av fiat till fiat är att du då kan garantera att X av gammal valuta alltid kommer vara Y av ny valuta.
Gör du ett valutabyte genom att byta gammal valuta till ny på en fri marknad kommer ingen vilja köpa gammal valuta som alla vet kommer bli värdelös.

Skrivet av Hullsc:

Att folk skulle sluta investera för att bitcoins ökar i värde är löjligt resonemang. För de nya uppfinningarna går ju att sälja för mer bitcoins än det kostar att investera, för bitcoinsen du tjänar är ju mer värda i framtiden när produkten väl säljs. Argumentet att ingen vill investera för att bitcoins ger mer avkastning stående på konto motbevisar sig själv.

Här är förutsättningen att saker och ting faktiskt går att sälja för mer BTC än vad råvarorna kostade i BTC. Kan du inte göra det, vad är poängen? 10 000 BTC pizza någon?

Skrivet av Triffid:

Vad som inte make:ar sense här är vad du skrev. "För de nya uppfinningarna går ju att sälja för mer bitcoins än det kostar att investera, för bitcoinsen du tjänar är ju mer värda i framtiden när produkten väl säljs" vad betyder detta ens? skriv gärna om denna meningen med andra ord.

Om jag tolkar om Hullsc skrev.
Värde(Ny produkt) > Värde(Råvaror)
Värde(Bitcoins framtid) > Värde(Bitcoins nu)
Detta medför väl följande:
Säljbelopp i framtida Bitcoins(Ny produkt) < Säljbelopp i nutida Bitcoins(Ny produkt)
Trots detta så får man att:
Total investerat belopp i dåtida Bitcoins(Ny produkt) < Totalt säljbelopp i framtida Bitcoins(Ny produkt)
Och därför är det inget problem.

Skrivet av Hullsc:

Jag börjar använda mina bitcoins för handel nu, går hur bra som helst, ser inga problem. Vill gärna hitta någon uppfinnare så fort som möjligt som jag kan investera hos eftersom 1000 investerade BTC idag ger betydligt mer värde tillbaka i framtiden, om det återbetalas i BTC.

Skulle du tagit emot en investering på 1000 BTC 2012 om du var tvungen att betala tillbaka 1001 BTC 2013?
Tänk på att du inte får bara lägga pengarna på hög.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hullsc:

Ta bort ordet kryptovaluta och ersätt med virtuellt guld. Det är bara olika tillgångsslag. Skulle Sverige byta valuta så innebär det inte automatiskt att alla blir fattiga för ingen sätter värdet av den svenska kronan till noll samtidigt som man byter till t.ex. bitcoins och vice versa.

Att folk skulle sluta investera för att bitcoins ökar i värde är löjligt resonemang. För de nya uppfinningarna går ju att sälja för mer bitcoins än det kostar att investera, för bitcoinsen du tjänar är ju mer värda i framtiden när produkten väl säljs. Argumentet att ingen vill investera för att bitcoins ger mer avkastning stående på konto motbevisar sig själv.

Jag börjar använda mina bitcoins för handel nu, går hur bra som helst, ser inga problem. Vill gärna hitta någon uppfinnare så fort som möjligt som jag kan investera hos eftersom 1000 investerade BTC idag ger betydligt mer värde tillbaka i framtiden, om det återbetalas i BTC.

Det är inte alls löjligt. Vi ser ju redan nu att folk inte använder sina bitcoins, och majoriteten av alla bitcoins har ju aldrig använts till något alls.

Säg att du är en investerare (t.ex. en bank) och att en företagare kommer till dig och vill låna pengar för nån jättehäftig idé. Han vill låna 1000 BTC. Om du bara låter dina bitcoins ligga kvar på ett konto kommer du att få x % vinst i deflation. Om du väljer att investera pengarna lider du en risk för att förlora dom, eftersom de flesta nystartade företag går omkull. Om du då vill ha tillbaka samma mängd bitcoins, kommer du alltså att förlora på detta, och bär en risk för att förlora ännu mer. Därför vill du ha ränta på detta. Du vill alltså ha ränta oberoende om värdet för bitcoinsen stiger, för att täcka din risk.

Problemet kommer då denna nivå ska ställas. Den som tar lånet hamnar då alltså att bära kostnaden för att värdet stiger (de 1000 BTC du betalar tillbaka nästa år är mer värda), plus att företagaren hamnar att betala ränta. Desto högre deflation desto lägre måste risken vara och desto högre måste räntan vara. Desto högre deflation vi får, desto längre bort rör sig jämviktsläget, tills att det inte lönar sig att låna pengar för de räntor som t.ex. banker och investerare är villiga att låna ut för.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Vad som inte make:ar sense här är vad du skrev. "För de nya uppfinningarna går ju att sälja för mer bitcoins än det kostar att investera, för bitcoinsen du tjänar är ju mer värda i framtiden när produkten väl säljs" vad betyder detta ens? skriv gärna om denna meningen med andra ord.

Du har rätt, det jag menade är felskrivet. Jag menade givetvis att räkna om BTC till värde istället för att använda BTC som måttstock.
"För de nya uppfinningarna går ju kanske att sälja för mer värde än värdet det kostade att investera. ... "
Problemet som tas upp här är att BTC kan ha högre värdeutveckling än många uppfinningar->slutprodukt.

Skrivet av Apanx:

Vem skulle köpa dina SEK om man byter valuta till BTC? Staten? Var skulle statens BTC komma ifrån?
Grejen med byten av fiat till fiat är att du då kan garantera att X av gammal valuta alltid kommer vara Y av ny valuta.
Gör du ett valutabyte genom att byta gammal valuta till ny på en fri marknad kommer ingen vilja köpa gammal valuta som alla vet kommer bli värdelös.

- Det är ingen direkt skillnad som jag ser det på att växla in SEK mot vilket annat tillgångslag som helst om Sverige valde att göra detta. De gamla sedlarna går att växla mot "nya" och därmed är staten tvungen att köpa BTC externt för att täcka behovet, vilket inte är ett sannolikt förfarande. Mer troligt ersätter Sverige sin valuta mot en egen pre-mined krypto valuta eller en globalt accepterad pre-mined transaktions kryptovaluta. Dvs själva miningen sker reglerat av ett statligt/globalt organ. ( Hypotetiskt ). Detta blir då nästan gratis, istället för att köpa in och byta till en befintlig valuta så byter samma valuta bara form från fiat till krypto.

Skrivet av Apanx:

Här är förutsättningen att saker och ting faktiskt går att sälja för mer BTC än vad råvarorna kostade i BTC. Kan du inte göra det, vad är poängen? 10 000 BTC pizza någon?

Värdet av råvaran i BTC måste givetvis minska när BTC's värde ökar. Det säger sig ju självt av själva definitionen av "värde". Om du köper 1 troy oz för 2 BTC kommer du med prisökning av BTC kunna köpa fler troy oz än 1 för 2 BTC i framtiden, dvs värdet av guld minskar i valutan BTC. Du kan alltså inte sälja guld för mer BTC utan istället får du mängdmässigt mindre antal BTC tillbaka för samma mängd guld. Detta skulle hypotetiskt göra så att folk dumpar sitt guld nu för att köpa BTC, vilket inte skett än ( men snart? ) och därmed är valutan troligtvis semi-stabil mot guld trots allt. ( Hittills, dock deflation ).

Därmed har du en poäng, men till en viss gräns. BTC kan inte öka i värde obegränsat, utan bara till en gräns som dock aldrig riktigt kan nås, dessutom är det viktiga här värde över mängd, där mängden BTC är definitivt begränsad vilket gör varje förlorad BTC till en prisökning av kvarvarande BTC. Det finns en gräns där folk inte tycker värdet av BTC är befogat helt enkelt. Värdeökningen bör minska över tid tills den ökningen inte längre gör det värt att spara långsiktigt i BTC, även om det kanske inte ser ut att göra det med denna volatilitet.

Skrivet av Apanx:

....
Skulle du tagit emot en investering på 1000 BTC 2012 om du var tvungen att betala tillbaka 1001 BTC 2013?
Tänk på att du inte får bara lägga pengarna på hög.

Detta gäller för samtliga tillgångslag inte bara BTC. Det som gör valutor värdelösa att spara i är just inflationen, vilket råvaror och aktier inte har och därför sparar folk i aktier och råvaror istället. När nu BTC inte har inflation medför det större risk att folk endast lägger dem på hög, förutsatt att aktier och råvaror värderade i BTC minskar i värde med tiden, vilket de borde göra om BTC ökar i värde. Därmed har du påvisat att detta är en realistisk framtidsvision för bitcoins. Men om alla börjar spara i bitcoins kommer ingen producera varor eftersom det kostar mer att driva en produktion än det går att få tillbaka i avkastning jämfört med värdeökningen i BTC. Därför kommer utbudet av produkter på marknaden minska vilket gör att efterfrågan blir oproportionerligt mot utbudet och priserna ökar som kompensation. Det finns inga gratisluncher, allt har exakt samma värde oavsett valuta som används som måttstock. Minskar utbudet blir lunchen dyrare eftersom fler köar för att få sin dagliga lunch. Detta förutsätter att alla andra valutor och tillgångslag blivit totalt utkonkurrerade av BTC och BTC står som ensam segrare bland kryptovalutorna. Jag drar därför följande slutsats: Det finns en gräns för hur mycket BTC kan öka i värde över tid och hela det globala systemet hamnar automatiskt i balans.

Skrivet av Sando:

Det är inte alls löjligt. Vi ser ju redan nu att folk inte använder sina bitcoins, och majoriteten av alla bitcoins har ju aldrig använts till något alls.

Säg att du är en investerare (t.ex. en bank) och att en företagare kommer till dig och vill låna pengar för nån jättehäftig idé. Han vill låna 1000 BTC. Om du bara låter dina bitcoins ligga kvar på ett konto kommer du att få x % vinst i deflation. Om du väljer att investera pengarna lider du en risk för att förlora dom, eftersom de flesta nystartade företag går omkull. Om du då vill ha tillbaka samma mängd bitcoins, kommer du alltså att förlora på detta, och bär en risk för att förlora ännu mer. Därför vill du ha ränta på detta. Du vill alltså ha ränta oberoende om värdet för bitcoinsen stiger, för att täcka din risk.

Problemet kommer då denna nivå ska ställas. Den som tar lånet hamnar då alltså att bära kostnaden för att värdet stiger (de 1000 BTC du betalar tillbaka nästa år är mer värda), plus att företagaren hamnar att betala ränta. Desto högre deflation desto lägre måste risken vara och desto högre måste räntan vara. Desto högre deflation vi får, desto längre bort rör sig jämviktsläget, tills att det inte lönar sig att låna pengar för de räntor som t.ex. banker och investerare är villiga att låna ut för.

Även värdet av de lånande medlen ökar i värde med tiden. En slags självbalansering utifrån risk och avkastning. Att ta lån i ett tillgångslag som ökar i värde automatiskt över tid är galet och det kommer ingen göra. Istället kommer det istället bli frågan om omedelbar byteshandel med BTC som tillfällig transaktionsmetod. Dessutom om ingen vill producera något för att ren BTC på konto ger mer vinst så kommer utbudet av produkter bli så lågt att värdet på de produkter som finns skjuter i höjden.
Värdemässigt borde följande formel gälla oavsett tillgångslag:
värde = V, förlupen tid = t
Vinst = V(investering) + t*(avkastning över tid)
Där investeringen troligtvis blir direkt mätt i råvarorna som behövs för att få igång produktion och börja leverera de första produkterna istället för i BTC.
Om vinsten är mindre än värdeökningen av BTC i sig självt så kommer produktionen avvecklas, vilket minskar utbudet av produkterna vilket i sin tur ökar värdet av de produkter som finns kvar. Självbalanserande alltså.

Jag ser framför mig hur man istället för att låna i BTC säger följande: Jag behöver 100 ton koppar för att tillverka 120 ton av denna nya produkt. Produkten kommer säljas för X antal BTC oavsett vad 100 ton koppar kostade vid investeringstillfället. Koppar minskar i värde när BTC ökar i värde så att investera 100 ton koppar är en bra affär för den som äger 100 ton koppar. Att sälja 100 ton koppar för BTC kommer bli en svårt då ingen vill äga koppar för den är dyr att förvara och transportera och alla vill istället äga BTC som inte väger eller kostar något och som ökar i värde automatiskt över tiden. När ingen vill bryta koppar eftersom BTC-sparande är bättre att livnära sig på så ökar priset på koppar explosionsartat och blir därmed återigen värt att handla med och så vidare i oändligheten. Långsiktiga investerare inser detta och spara även i koppar, inte bara i BTC. Självbalanserande, även om det kan svänga till rejält innan denna balans inträffar.

Slutsats:
Jag kan tänka mig följande reglering av en delmängd av kryptovalutorna:
§1 Statliga kryptovalutor är transaktionsförmedlande värdemått där 1 enhet alltid är lika mycket värt som 1 enhet av det bakomliggande instrumentet t.ex. 100 US-dollar.

§2 För att bibehålla hanterbara värdemängder kan dessa kryptovalutor ges ut i olika versioner. t.ex. 1 enhet = 100 US-dollar eller 1 enhet = 1000 US-dollar. Dessa versioner bör gå att växla kostnadsfritt mellan varandra.

§3 Som något säkrare alternativ till de anonyma kryptovalutorna kan även versioner med ägarbevis utfärdas där varje transaktion även beskriver vem som blir ägaren av enheterna. Detta system blir givetvis helt icke-anonymt och går att spåra.

Fördelar:
Direkta anonyma transaktioner utan avgifter mellan privatpersoner.
Nästan obefintlig lagring och hanteringskostnad för värdehantering.
Naysayers får inte helt nödvändigtvis fel i frågan angående bitcoins, eftersom den då kommer att dö.

Nackdelar:
Elektromagnetisk strålning och fält kan göra så att värden försvinner.
Icke-anonyma kryptovalutor kan bli dominerande och därmed blir vi alla totalt kontrollerade som vanligt.
Miners kan/får troligtvis inte bryta nya mynt hursomhelst.
Bitcoins och övriga fria kryptovalutor kommer endast bli samlar objekt.

Visa signatur

"Obi-Wan: Luke, you will find that many of the truths we cling to depend greatly on our own point of view."
— Return of the Jedi
So help spread Dogecoin Many world. Such address: D6wTiKAD9hbVcgRgML687jvj2KiqAbiaUR
So good Much deed! ( Currently: Very few DOGEcoins donated ) even few deeds can be good!

Permalänk
Medlem

Har försökt sätta mig in i kryptovalutorna några dagar nu och även om jag har en del (rätt stora) luckor i ämnet så ställer jag mig en del generella frågor av mer allmän karaktär:

  • Mining. Själva miningen påminner om gamla tiders guldrusher. Enskilda vaskare som åker mellan fyndigheter och prövar lyckan, idag hoppas vi istället mellan pooler och valutor för att vinna storkovan. Då togs gruvindustrin över företag när resurserna för att borra och förädla malm blev för stora, vad säger att det inte upprepas idag? Vi ser redan satsningar på serverhallar för mining och då har vi kvar kontrollen över valutan hos de med stora resurser (företag o banker).

  • Människans godhet. Läser en del argument som bygger på att vi enskilda människor är mer benägna att dela med oss till behövande, investera i "goda" projekt, bidra till "the greater good" i någon form. Min bild av människan stödjer inte något sådant resonemang alls. Vi gör det som är bäst för oss själva, just nu.

  • Kan förändring ske utan BTC? Är vi beroende av kryptovalutor för att åstadkomma snabba och avgiftsfria utbyten av valutor och köp? Borde inte den förändringen vara möjlig idag? Är också rätt säker på att företag kommer att hitta sätt att kunna ta ut avgifter även inom kryptovalutor.

  • Tekniken. En valuta av tekniker, för tekniker. Inte den bästa förutsättningen kan jag tycka. Om något säkerställer det maktbalansen för det resursstarka i-länderna och dess befolkning. Gör det också väldigt svårt för gemene man att förstå och i förlängningen acceptera valuta.

  • Slacker-generationens valuta. Ok, här rantar jag ganska mycket kring stereotyper men iaf En valuta för de vill få en massa pengar enkelt, helst utan att göra något alls, lägg därtill till lite prat om att skapa en bättre värld för att se bra ut inför andra.

  • The more things change. Visst, ny valuta, ny teknik men samma handel mellan samma parter. Vad talar för att vi kommer handla på ett annat sätt än tidigare bara för att vi har en ny valuta och använder ett nytt system?

Visa signatur

Asus X550J, Core i5-4200H, 8GB ram, GTX 850M 2GB gddr3, Windows 8.1 64-bit
LG Nexus 5 (Android 5 Lollipop)

Permalänk
Medlem

*knack* *knack*
http://www.reuters.com/article/2014/02/25/us-mtgox-website-id...
Ytterligare en spik i kistan.

Det må så vara att kryptovalutor har en framtid, men knappast som en storvaluta och inte i de format vi ser idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lungre:
  • Slacker-generationens valuta. Ok, här rantar jag ganska mycket kring stereotyper men iaf En valuta för de vill få en massa pengar enkelt, helst utan att göra något alls, lägg därtill till lite prat om att skapa en bättre värld för att se bra ut inför andra.

Alla dras till att få så mycket som möjligt för så lite som möjligt. Det är därför folk köper guldsmycken av okända på parkeringsplatser, Armanikostymer på rastplatser och så vidare. Guldruscher, pyramidspel, stalltips och aktiemanipulation. Klassiskt. Alla vill göra klippet(tm).

Visa signatur

[Atari 400|600XL|800XL|XEGS|ST|STe|Mega ST|Mega STe|Portfolio][Commodore VIC20|64|116|128|+/4|8032|Amiga 500|Amiga 1200][BBC Micro][Sinclair QL|ZX81][TI 99/4A][Sord M5][Spectravideo 328|728][Cambridge Z88][ABC80][MFP-II][IBM RS/6000 59H][Apple LCII][Zaurus SL5000D][PDP 11/34][...massor av bråte...]