Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Framtidens Bredband

Permalänk
Medlem

Framtidens Bredband

Så som förmodligen många av er i Göteborgsområdet vet så stängs kabel-tv-nätet ner nästa år och alla förväntas gå över till IPTV.

Jag har just nu kabel-tv som ingår i min hyra och i vår så kommer ju detta stängas ner och enligt alla uppgifter jag fått så tvingas jag köpa en IPTV box för att kunna få tv.
Visst jag kan få ett subventionerat erbjudande där bostadsbolaget betalar 700 kr av IPTV-boxen. Men den billigaste leverantören tar 1495 kr för sitt "Must Carry" paket (Universal, AllTele) vilket betyder att jag ändå måste betala 795 kr för att kunna få någon form av tv.
Dessutom så är antalet kanaler i detta erbjudande mycket mindre: SVT1, SVT2, SVT24, Barn/Kunskapskanalen (kanske också TV4, TV6) (källa) gentemot det jag har nu: svt1, svt24, svt2, tv3, tv4sport, tv4, kanal5, kunskapskanalen, tv6, tcm/kanal11, kanal9, kanal7, mtv, tv8, Discovery.

Detta är kanske inte hela världen om man ser på tv då man vet att man kommer utnyttja det och få värde för sina pengar.
Men saken är den att jag inte vill ha detta. Jag ser inte på tv och har inte gjort det på dem senaste åren och kommer med sannolikhet inte att göra det i framtiden heller.
Så att betala 795 kr för ~33% av dom kanaler jag har nu (som jag inte ens använder) utöver det jag redan "betalar" (med min nuvarande hyra) är något jag verkligen inte vill göra.

Så det, enligt mig, logiska som jag borde kunna göra är att tacka nej till deras erbjudande om IPTV och acceptera att kabel-tv-nätet stängs ner och efter som en förmån i mitt boende försvinner (~15 st tv-kanaler) bör jag få en sänkt hyra på en relativ summa.
Rättare sagt är att alla som har tv som ingår i hyran borde få sänkt hyra i och med att den försvinner.

Är det jag som är helt fel ute eller är det bostadsbolagen som vill ha mer pengar?
Jag har inte kontaktat mitt bostadsbolag än utan jag vill gärna höra era åsikter och tankar.

Visa signatur

Mina poster är en illusion. Det som står skrivet här över står i själva verket inte där så inget av det som du läser är sant. Inte ens den här texten. Jag har själv ingen kunskap om det jag skriver och ingen bör således läsa eller ta in den information som står skrivet.

Permalänk
Medlem

Funderade kort på samma sak (flyttar snart till framtidens bredband), men kom fram till att jag egentligen inte bryr mig då jag inte tittar på TV.

Visst, några kanaler försvinner, men de måste antagligen betala för att leverera IP-TV - så kostnaden för kanalerna (för hyresvärden) är nog mer eller mindre försumbar kan jag tänka mig. Alltså, även om du inte får tillgång till TV så kommer det ändå kosta hyresvärden att kunna leverera TV, vilket motiverar den bibehållna hyran. Gissar jag...

Att ett teknikskifte kostar konsumenten är ju inget nytt (huruvida det är bra eller dåligt ger jag mig inte in i) , vilket vi såg när den analoga TV-nätet släcktes ner. Att övergå till IP-TV är väl ett naturligt steg, och tyvärr är ju de flesta teknikskiftena lite omständiga.

Självklart vill bostadsbolagen ha mer pengar, men misstänker som sagt att det handlar om små summor (per månadshyra, och än en gång, jag gissar).

En annan sak är ju om man som hyresgäst och TV-konsument vill behålla sitt kanalutbud, då blir det plötsligt mycket dyrare eftersom man måste skaffa ett dyrt abonnemang.

Visa signatur

Desktop|i5 3570k(@4,4GHz)|Asus P8Z77-V|AMD 6950|12GB RAM|Crucial BX500 480GB|Manjaro|
Laptop|Lenovo T440s|i7|8GB RAM|Debian Jessie|
Server|Fujitsu Primergy TX1310|G1820|8GB RAM|15TB|Unraid|
Ring, lånad mail

Permalänk
Medlem

Brukar väl vara så att fastighetsägaren tecknar ett gruppanslutningsavtal som omfattar samtliga lägenheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xburk:

Funderade kort på samma sak (flyttar snart till framtidens bredband), men kom fram till att jag egentligen inte bryr mig då jag inte tittar på TV.

Visst, några kanaler försvinner, men de måste antagligen betala för att leverera IP-TV - så kostnaden för kanalerna (för hyresvärden) är nog mer eller mindre försumbar kan jag tänka mig. Alltså, även om du inte får tillgång till TV så kommer det ändå kosta hyresvärden att kunna leverera TV, vilket motiverar den bibehållna hyran. Gissar jag...

Jo det har du rätt i. Bostadsbolagen (eller tv-bolagen) betalar ju för att kunna leverera tv till mig oavsett om jag vill ha det eller inte. Men därför borde ju i så fall hyran sänkas för alla (som nu har tv som ingår i hyran), oavset om du köper ett IPTV abonnemang eller inte, då tv inte längre ingår.
Att betala för att kunna få något och sedan även betala för att få det är en, enligt mig, väldigt konstig lösning.

Frågan är då kanske vem det är som betalar.
Är det bostadsbolagen som betalar för att tv-bolagen ska kunna leverera eller är det tv-bolagen som betalar med hjälp av abonnemangskostnaderna.
Och om det nu är så, varför ska man betala dubbelt?

Skrivet av Xburk:

Att ett teknikskifte kostar konsumenten är ju inget nytt (huruvida det är bra eller dåligt ger jag mig inte in i) , vilket vi såg när den analoga TV-nätet släcktes ner. Att övergå till IP-TV är väl ett naturligt steg, och tyvärr är ju de flesta teknikskiftena lite omständiga.

Visst, som du säger, att gå över till IPTV är ett naturligt steg och det är inget jag är emot. Det som jag inte gillar är att man verkar tvingas betala för något man inte vill ha och något man inte längre kommer ha kvar.

Skrivet av Xburk:

Självklart vill bostadsbolagen ha mer pengar, men misstänker som sagt att det handlar om små summor (per månadshyra, och än en gång, jag gissar).

Jo, visst. Det är ju inte mycket pengar vi snackar om man värderar dom kanaler jag förlorar. Kanske någon hundralapp i månaden.
Det är kanske mer en principiell grej och sedan att man kanske även tvingas betala för en IPTV-box.
IPTV-boxen är ju dock något som man bör kunna välja att inte köpa. Hyran however är något som man tvingas betala.

Skrivet av Xburk:

En annan sak är ju om man som hyresgäst och TV-konsument vill behålla sitt kanalutbud, då blir det plötsligt mycket dyrare eftersom man måste skaffa ett dyrt abonnemang.

Japp, detta kan relateras till nedstängningen av det analoga nätet vilket tvingade många att betala extra för SVTs kanaler som man via tv-avgiften redan betalade för.

Jag anser att om en leverantör av en tjänst bestämmer sig för att flytta ut en del av tjänsten till en tredjepart, som man måste betala för att få, så ser jag det inte mer än självklart att kostnaden för leverantörens tjänst sjunker då den inte längre innehåller allt det man från början valde att betala för.

Om en leverantör levererar bredband, tv och telefoni till mig, där jag betalar 300 kr för hela kalaset, väljer att flytta ut bredbandet till en tredje part, där jag måste betala 100 kr för samma tjänst, så ska inte jag inte behöva betala 300 kr till leverantören för tv och telefoni och 100 kr till den tredje parten för bredbandet.

Visa signatur

Mina poster är en illusion. Det som står skrivet här över står i själva verket inte där så inget av det som du läser är sant. Inte ens den här texten. Jag har själv ingen kunskap om det jag skriver och ingen bör således läsa eller ta in den information som står skrivet.

Permalänk
Medlem

I slutändan handlar det väl helt enkelt vad som står i avtal? Hyresavtalet ska ju specifiera vilka tjänster som ingår och ev. friskrivningar de har gällande dessa tjänster?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem

Vad gäller här egentligen, har dreambox nu så har ju klarat mig väldigt bra, men nu när kabelTV-nätet stängs ner måste jag ju bita i det sura äpplet och fixa ett abonnemang. Jag har som många andra redan runt 15 kanaler som ingår (dras på hyran). Men med detta nya IPTV så måste jag ju fasen betala för att endast kunna kolla på SVT - vilket jag redan betalar tv avgift för? Ocker!

Dessutom, för att komma upp i de 15 kanaler jag i dagsläget har "gratis" i mitt utbud här via hyran, så får jag nu betala runt 200kr/månaden + tusenlappar för en box. Det är ju verkligen inte billigt om man vill ha kanaler som ens är värt att titta på....suck, ibland undrar man hur de tänker. "framtidens tv" - jävligt spännande.

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Medlem

Det finns ju visserligen möjlighet till deras 'must-carry' som inte har någon månads avgift. Men det tillkommer ändå en box och att det är betydligt färre kanaler då än innan.

När avtalet med Comhem hade sagts upp så höjdes min hyra lite grann. Jag skickade då ett meddelade till Familjebostäder genom deras portal.

"Varför försvinner en kabel-tv-rabatt efter årsskiftet?"

Deras svar blev: "Hej! Kabel-tv rabatten på 25kr försvinner eftersom avtalet med Comhem upphör och det är nu fritt att välja mellan de leverantörer som anslutit sig till Framtidens bredband. Mer information finns på vår hemsida och www.framtidensbredband.se OBS! Detta mail går inte att svara på! Har du några frågor, besök vår hemsida, www.familjebostader.goteborg.se Mvh Hyresadministrationen"

Jag ställde då en följdfråga: "Så genom att ta bort ett utbud och en tjänst så höjs hyran med 25 kr? Det låter helt bakvänt för mig."

Till vilket jag får svaret "Hej! Det höjs med 30kr för att fiberinstallation är en standarshöjning av lägenheten. Sen upphör rabatten på 25 kr pga. det avtalet med Comhem upphör och det nu finns fler leverantörer att välja bland. OBS! Detta mail går inte att svara på! Har du några frågor, besök vår hemsida, www.familjebostader.goteborg.se Mvh Hyresadministrationen"

Så en hyreshöjning på 55 kr för att inte längre kunna se på TV. Det kan ju visserligen ses som en standardhöjning att slippa kunna se på TV.

Permalänk
Inaktiv

Gått ifrån TV biten, kör bredband bara, Hulu.com, netflix samt vudu.com, ger mig allt jag vill ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sjn117:

Det finns ju visserligen möjlighet till deras 'must-carry' som inte har någon månads avgift. Men det tillkommer ändå en box och att det är betydligt färre kanaler då än innan.

När avtalet med Comhem hade sagts upp så höjdes min hyra lite grann. Jag skickade då ett meddelade till Familjebostäder genom deras portal.

"Varför försvinner en kabel-tv-rabatt efter årsskiftet?"

Deras svar blev: "Hej! Kabel-tv rabatten på 25kr försvinner eftersom avtalet med Comhem upphör och det är nu fritt att välja mellan de leverantörer som anslutit sig till Framtidens bredband. Mer information finns på vår hemsida och www.framtidensbredband.se OBS! Detta mail går inte att svara på! Har du några frågor, besök vår hemsida, www.familjebostader.goteborg.se Mvh Hyresadministrationen"

Jag ställde då en följdfråga: "Så genom att ta bort ett utbud och en tjänst så höjs hyran med 25 kr? Det låter helt bakvänt för mig."

Till vilket jag får svaret "Hej! Det höjs med 30kr för att fiberinstallation är en standarshöjning av lägenheten. Sen upphör rabatten på 25 kr pga. det avtalet med Comhem upphör och det nu finns fler leverantörer att välja bland. OBS! Detta mail går inte att svara på! Har du några frågor, besök vår hemsida, www.familjebostader.goteborg.se Mvh Hyresadministrationen"

Så en hyreshöjning på 55 kr för att inte längre kunna se på TV. Det kan ju visserligen ses som en standardhöjning att slippa kunna se på TV.

Fast vad jag förstår av din post kommer du att få fiberbredband som kommer ingå i din hyra? Därmed kommer du få ett bättre bredband som ingår i hyran?
Därav hyreshöjningen.
Det är inte gratis med en fiberinstallation. Jag håller på att ta in offerter nu och det kostar mellan 2-8k/lägenhet att ansluta. Så 55kr i månaden är inte mycket att gråta över.

JA ni förlorar Com Hems basutbud men ni kommer få bättre bredband och ni får en box till ett rabatterat pris.
Tycker det låter helt fair.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Fast vad jag förstår av din post kommer du att få fiberbredband som kommer ingå i din hyra? Därmed kommer du få ett bättre bredband som ingår i hyran?
Därav hyreshöjningen.
Det är inte gratis med en fiberinstallation. Jag håller på att ta in offerter nu och det kostar mellan 2-8k/lägenhet att ansluta. Så 55kr i månaden är inte mycket att gråta över.

JA ni förlorar Com Hems basutbud men ni kommer få bättre bredband och ni får en box till ett rabatterat pris.
Tycker det låter helt fair.

Jo, jag tycker det är mycket gnällande över ingenting.

Permalänk
Medlem

vi fick 500kr rabatt denna månaden på hyran med hänvisning att kabeltvnätet stängs ner.

Visa signatur

"Det är svårt att kontrollera studsar, det kan man inte ens göra i verkliga livet."

Permalänk
Medlem

Du kollar aldrig på TV och du kommer inte kunna titta på TV om du inte betalar. Vad är problemet? Du behöver ju inte köpa en sån box?

Permalänk
Medlem
Skrivet av friskybob:

Du kollar aldrig på TV och du kommer inte kunna titta på TV om du inte betalar. Vad är problemet? Du behöver ju inte köpa en sån box?

Grejen är att han inte vill betala för 15 kanaler som inte längre finns efter bytet

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Fast vad jag förstår av din post kommer du att få fiberbredband som kommer ingå i din hyra? Därmed kommer du få ett bättre bredband som ingår i hyran?
Därav hyreshöjningen.
Det är inte gratis med en fiberinstallation. Jag håller på att ta in offerter nu och det kostar mellan 2-8k/lägenhet att ansluta. Så 55kr i månaden är inte mycket att gråta över.

JA ni förlorar Com Hems basutbud men ni kommer få bättre bredband och ni får en box till ett rabatterat pris.
Tycker det låter helt fair.

Om man skiter i bredbandet för att man inte har en dator, i.e. valfri pensionär över 80 år, och bara vill fortsätta att titta på TV på de kanaler som ingått i grundutbudet hos Com Hem, så är en hyreshönning på 55:- plus kostnaden för ett TV abb och dig. box för att kunna fortsätta titta på samma kanaler.

Ja det låter verkligen helt fair.

Personligen så hoppar jag och sambon initialt att köpa någon IPTV-box och kommer att köra Magine.com för TV och Netflix för det andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av selago:

Om man skiter i bredbandet för att man inte har en dator, i.e. valfri pensionär över 80 år, och bara vill fortsätta att titta på TV på de kanaler som ingått i grundutbudet hos Com Hem, så är en hyreshönning på 55:- plus kostnaden för ett TV abb och dig. box för att kunna fortsätta titta på samma kanaler.

Ja det låter verkligen helt fair.

Personligen så hoppar jag och sambon initialt att köpa någon IPTV-box och kommer att köra Magine.com för TV och Netflix för det andra.

Gissar att det varit uppe både en eller 4 gånger på olika styrelsemöten, årsmöten och säkert något allmänt möte där alla kunnat få information och lägga klagomål och röster.
Då det blev igenomröstat så gissar jag att majoriteten röstade för denna förändring.
Mest troligt så fanns alla dessa uppgifter redan då. Dvs att Com Hem kommer försvinna och därmed deras kanalutbud.
Stod säkert något om eventuell hyresökning också.

Jag spekulerar bara då jag inte bor i närheten av ett sånt hus.
Men jag sitter i styrelsen i en BRF och vet vad som krävs för att få igenom ett sånt här beslut.
Först måste förslaget komma in, offerter skickas ut, styrelsemöte för att välja ut någon av leverantörerna, informera samtliga boenden om förändringen, ha ett möte för att ta eventuella frågor och funderingar, fast besluta om detta i ett årsmöte, installera i samtliga lägenheter osv osv.

Så ja, Agda & Gunnar 95 kanske inte kommer gilla det och har kanske röstat emot förslaget. Men tyvärr drabbas alltid någon negativt.

Det är så vi har det i en demokrati.....

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Grejen är att han inte vill betala för 15 kanaler som inte längre finns efter bytet

...som han ändå inte har använt

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Gissar att det varit uppe både en eller 4 gånger på olika styrelsemöten, årsmöten och säkert något allmänt möte där alla kunnat få information och lägga klagomål och röster.
Då det blev igenomröstat så gissar jag att majoriteten röstade för denna förändring.
Mest troligt så fanns alla dessa uppgifter redan då. Dvs att Com Hem kommer försvinna och därmed deras kanalutbud.
Stod säkert något om eventuell hyresökning också.

Fullt möjligt att du har rätt i din gissning, men något som gått mig och de flesta andra jag känner spårlöst förbi. Första gången det kom utskick med info var när beslutet redan var fattat.

Permalänk

Skaffa en antenn och se dom fria digitala kanalerna då.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av selago:

Fullt möjligt att du har rätt i din gissning, men något som gått mig och de flesta andra jag känner spårlöst förbi. Första gången det kom utskick med info var när beslutet redan var fattat.

Tyvärr blir det tyvärr så ibland.
Men för oss i den "yngre" regionen, vi som gillar datorer och internet är det här en fantastisk uppgradering.
Vem bryr sig om TV-kanaler när det finns perfekta alternativ i form av playtjänster och man har HTPC med blueray och allt annat mums!

Nu kan man streama 4K utan problem direkt från internet!

Halleluja för fiber!

Nu ska jag bara få in fiber i min egen förening så jag också kan njuta...
Vi kommer dock att behålla CH som alternativ då vi har deras central (för hela området) i källaren och därmed inte betalar många kronor i månaden för det utbudet.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Tyvärr blir det tyvärr så ibland.
Men för oss i den "yngre" regionen, vi som gillar datorer och internet är det här en fantastisk uppgradering.
Vem bryr sig om TV-kanaler när det finns perfekta alternativ i form av playtjänster och man har HTPC med blueray och allt annat mums!

Nu kan man streama 4K utan problem direkt från internet!

Halleluja för fiber!

Nu ska jag bara få in fiber i min egen förening så jag också kan njuta...
Vi kommer dock att behålla CH som alternativ då vi har deras central (för hela området) i källaren och därmed inte betalar många kronor i månaden för det utbudet.

Jag räknar nog in mig i den "yngre" generationen också, och i ärlighetens namn så kollar jag normalt sett ingen TV på det "gamla" settet, utan det är Play-kanaler, Magine och Netflix som gäller för mig. Har sen några år tillbaka en dedikerad TV-dator, men samtidigt så gissar jag att man nog kommer sakna möjligheten att bara kunna slänga sig i soffan och "slö-zappa" lite TV-kanaler.

Men som tidigare sagt så har vi gjort valet att inte köpa en IPTV-box initialt, detta då vi anser att det är för mycket pengar att lägga ut varje månad för att kunna fortsätta se något som nu är "gratis" med tanke på hur otroligt lite vi nyttjar det, men det kan ju såklart ändras och då får man väl krypa till korset och köpa en box...

Permalänk
Medlem

Kul för dom som haft is i magen

Tyvärr inte jag, beställde i slutet av januari, så nu sitter man på bindningtid i 1 år
http://www.gp.se/konsument/1.2288037-omstridd-tv-reform-rivs-...

Kort recap. Nätet släcks inte ner förrän i augusti. Då skall det ha lösts så att man får minst 10 gratis kanaler i fibernätet.

edit: 40min kötid hos tele2 TV support nu xD

edit2: Går tydligen att frysa i 3 månader iaf, kan nog bli aktuellt

Permalänk
Medlem

Aha så det var bara i Göteborgs kommun och inte grannkommunerna?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

bara dom som har framtidens bredband

Visa signatur

"Det är svårt att kontrollera studsar, det kan man inte ens göra i verkliga livet."