Permalänk
Medlem

Var köpa Crimptång av bra kvalitet?

Har kollat runt lite på nätet efter en bra crimptång för att bland annat crimpa 24pins kabeln till mitt ATX-Nätaggregat. Har dock förstått att det är viss kvalitet skillnad på olika tänger. Så om någon är van att arbeta med dessa kanske kan komma med lite råd. Jag har hittat dessa. Någon som testat någon av dem? Gärna tips på bra ATX-verktyg som inte går sönder också.

MDPC: 38 Euro+ 10 frakt Ca 450:-
http://en.mdpc-x.com/mdpc-crimping/mdpc-crimping-tool-6th-ann...

Stylingwebben.se: 245:-
http://lutro0-customs.com/products/lc-ratchet-crimper

Lutro0 Customs: 50$+15$frakt Ca 450:-
http://lutro0-customs.com/products/lc-ratchet-crimper

Biltema: Vet inte om denna är rätt för uppgiften dock. 199:-
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handverktyg/Tang-och-Sax/Cri...

Axon: 25$+ca10$frakt Ca 250:-
http://axonmodding.com/products/pc-ratchet-crimper-for-moddin...

Visa signatur

Bitfenix Phenom M | i5 4670K | 8 GB Corsair 1600 CL9 LP | MSI Z87M m-ATX | Silverstone Strider Gold 750W | MSI 280X | Samsung SSD 840 EVO Basic 120GB | WD Red 3TB | Windows 8.1 | BenQ BL2400

Permalänk
Medlem

Biltemas tång är för kabelskor. Så den går bort....

Lutro0 beställer sina tänger från MDPC-X vad jag har fått för mig.

MDPC-X tillverkar riktigt bra tänger. Testade av Nils själv, och han är extremt jävla kräsen.

Permalänk
Medlem

ELFA säljer bland annat ABIKO.
Priset blir dock lite högre än för de du länkat till, å andra sidan frågar du ju efter kvalité?
När det gäller "crimpning" så är det viktigt att tången/insatsen är till för exakt det stift som ska "crimpas", annars blir det sällan bra. Om du har fel tång kan du lika gärna löda. Men det kan kanske bli ok resultat ändå om du har tur. Att hitta rätt tång är inte så lätt, rätt kan vara olika beroende på vilket fabrikat kontaktdonet har.. men jag känner ju inte till hur det brukar vara för just ATX-kontakterna.
Förutsatt att de tänger du länkat till passar till stift/hylsa i fråga så spelar det ingen roll vilken tång du använder. Du lär ju ändå inte slita ut tången. Köp den billigaste om du inte kan låna.

Visa signatur

Intel i7-4930K - Asus Rampage IV extreme - Corsair CMD16GX3M4A2400C9 16GB - SLIx2 EVGA Titan X SC (Maxwell) - 2x Intel 730K 480GB (raid1) - CM Storm Scout II
Dell U3011 - Asus PG278Q (även ett nyare bygge..)

Permalänk
Medlem

Har själv MDPCs, mycket bra kvalite, endast handtagen är plast(ca. 4mm för handen, under metall) känns väldigt bra i handen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Biltemas tång är för kabelskor. Så den går bort....

Lutro0 beställer sina tänger från MDPC-X vad jag har fått för mig.

MDPC-X tillverkar riktigt bra tänger. Testade av Nils själv, och han är extremt jävla kräsen.

De verkar vara väldigt bra för sitt pris.

Fick den bilden att Lutro0s kom från MDPC. Samt och att han filade om dem?

Skrivet av microblaze:

ELFA säljer bland annat ABIKO.
Priset blir dock lite högre än för de du länkat till, å andra sidan frågar du ju efter kvalité?
När det gäller "crimpning" så är det viktigt att tången/insatsen är till för exakt det stift som ska "crimpas", annars blir det sällan bra. Om du har fel tång kan du lika gärna löda. Men det kan kanske bli ok resultat ändå om du har tur. Att hitta rätt tång är inte så lätt, rätt kan vara olika beroende på vilket fabrikat kontaktdonet har.. men jag känner ju inte till hur det brukar vara för just ATX-kontakterna.
Förutsatt att de tänger du länkat till passar till stift/hylsa i fråga så spelar det ingen roll vilken tång du använder. Du lär ju ändå inte slita ut tången. Köp den billigaste om du inte kan låna.

Billigast blir ju stylingwebben.se har dock inte hört något om deras tång.

Kvaliten på crimpningen måste bli bra. Men det behöver inte vara proffsverktyg. Då jag bara skall göra några kablar. Har kollat på Elfa men det verkar bli väldigt dyrt.

Skrivet av Doz3r:

Har själv MDPCs, mycket bra kvalite, endast handtagen är plast(ca. 4mm för handen, under metall) känns väldigt bra i handen.

Låter bra!

Visa signatur

Bitfenix Phenom M | i5 4670K | 8 GB Corsair 1600 CL9 LP | MSI Z87M m-ATX | Silverstone Strider Gold 750W | MSI 280X | Samsung SSD 840 EVO Basic 120GB | WD Red 3TB | Windows 8.1 | BenQ BL2400

Permalänk

Har själv letat efter en crimper i Sverige men inte hittat alls! Eftersom jag inte har kreditkort så är det omständigare att handla utomlands, lat som man är. Har själv tänkt handla på Stylingwebben men crimpern har varit slut senaste halvåret, tänk på det! I alla fall enligt lagersaldot.

Någon som vet någon svensk butik förutom dem som har? Länk till rätt crimper på Elfa?

Visa signatur

__________________
AIR540 | I7 4770K | ASUS 7970 | DOMINATOR PLATINUM 16GB CL9 2133MHZ | Z87X-OC | CORSAIR AX 760 | SSD Crucial M4 64GB+Intel 120 GB+Seagate 320GB + Extern Seagate 1TB |
Synology DS411J 4*2TB Seagate ST2000D i Raid5 | Ducky Mini blue mx | G400 | SP2500 |Canon Pixma MP280 | Fujitsu-Siemens SL3260W |

Permalänk
Medlem

+1 för MDPC-X. Är mycket nöjd med min!