AMD slår ett slag för Dockport

Permalänk
Melding Plague

AMD slår ett slag för Dockport

Seriekopplade enheter via det numera standardiserade gränssnittet Dockport ger nya möjligheter. AMD visualiserar möjligheterna i en video på Youtube.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vackert!

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Inaktiv

-"Får jag koppla i min laptop i din dockningstation?"
"Aa visst... MEN VÄNTA har du intel eller amd?
-"Va? jag vet inte vadå"
"Nä det är exakt samma port men ändå inte. Jag har en Dockportstation"
-"Dockportvadå sadu?"
nvmd

Permalänk
Entusiast

Fast det är ju inte en direkt konkurrent mot Thunderbolt då bandbredden är såpass mycket lägre. Fast ser hellre att det här blir standard och att PCISIG kammar sig och tar fram en ny, modern standard för extern PCIe så Thunderbolt kan gå och dö.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Skulle dockport i teori klara 4k i 120Hz? Finns väl inga sådana paneler för tillfället men skulle vara bra med en framtidssäker standard istället för att behöva uppdatera standarder varje x år.

Edit: Men jag skulle älska en specifik standard för alla dessa saker istället för olika standarder för olika saker..
Min kabel till min Asus Padfone började precis gå sönder... dessa finns typ inte att köpa alls då den använder någon specifik 24 pins grej.. Har beställt två från Ebay dock, första fungerade inte så hoppas på den andra.. Skulle vara så mycket enklare om det var en standardiserad kontakt.

Permalänk
99:e percentilen

Nvidia lanserar G-Dock

Nästa veckas rubrik?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

"New Intel Ultrabook edition now with even more power, longer battery and definitly NOT Dockport".

Hade varit så trevligt om det kunde bli en ny standardkontakt men tror inte det blir så.
Men men hoppas jag får fel.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Inaktiv

Varför inte en helt vanligt USB 3.0 (+100W) anslutning?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Då väntar jag mig externa Grafikkorts-kabinetter på detta inom 4-6månader!

Som vanligt jobbar AMD för öppna standarder. Good guy AMD!

Skrivet av SanyaIV:

Skulle dockport i teori klara 4k i 120Hz? Finns väl inga sådana paneler för tillfället men skulle vara bra med en framtidssäker standard istället för att behöva uppdatera standarder varje x år.

Verkligen inte. Finns ingen standard som klarar detta än.
Du kan dock köra flera kablar och paneler som är länkade för att åstadkomma detta.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av SanyaIV:

Skulle dockport i teori klara 4k i 120Hz? Finns väl inga sådana paneler för tillfället men skulle vara bra med en framtidssäker standard istället för att behöva uppdatera standarder varje x år.

Edit: Men jag skulle älska en specifik standard för alla dessa saker istället för olika standarder för olika saker..
Min kabel till min Asus Padfone började precis gå sönder... dessa finns typ inte att köpa alls då den använder någon specifik 24 pins grej.. Har beställt två från Ebay dock, första fungerade inte så hoppas på den andra.. Skulle vara så mycket enklare om det var en standardiserad kontakt.

Med tanke på att DP 1.3 kommer ut Q2 i år så är det möjligt Där kommer stödet för 8K in och 4K i 3D. Detta ska ju bli en standard och jag tror verkligen på det Dock ser jag det stora syftet hos laptops och kraftfullare plattor än hos desktop

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanyaIV:

Skulle dockport i teori klara 4k i 120Hz? Finns väl inga sådana paneler för tillfället men skulle vara bra med en framtidssäker standard istället för att behöva uppdatera standarder varje x år.

Edit: Men jag skulle älska en specifik standard för alla dessa saker istället för olika standarder för olika saker..
Min kabel till min Asus Padfone började precis gå sönder... dessa finns typ inte att köpa alls då den använder någon specifik 24 pins grej.. Har beställt två från Ebay dock, första fungerade inte så hoppas på den andra.. Skulle vara så mycket enklare om det var en standardiserad kontakt.

Det står DP 1.2 så det är ju samma som finns ute i handen nu, och den måste man ju köra i MST för att få ut 60 Hz. Den kommer alltså inte klara QHD i 120 Hz.

Permalänk
Medlem

Nice

Bara det inte ökar input lag.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Hedersmedlem

Och Dockport/Lightning bolt är lika nerlåst som thunderbolt eller?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Intel:
Amen vi hittar på en helt ny sorts kabel med nytt chip och allt och tar pengar för detta!

AMD:
Vi kombinerar DP och USB i samma kabel, lägger till extra ström också. Alla får använda den.

Good guy AMD!

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Nvidia lanserar G-DockBoost

Nästa veckas rubrik?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag fixade det du glömde bort.

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk

Fantastiskt bra och fin reklamvideo! Förväntade mig någon tråkig video med en massa grafer, men icke! Vet dock inte riktigt vad jag tycker om Dockport i sig, får se hur det blir.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Och Dockport/Lightning bolt är lika nerlåst som thunderbolt eller?

Nej.

http://www.vesa.org/featured-articles/displayport-adds-dockport-extension-to-royalty-free-vesa-standard/

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av SanyaIV:

Skulle dockport i teori klara 4k i 120Hz? Finns väl inga sådana paneler för tillfället men skulle vara bra med en framtidssäker standard istället för att behöva uppdatera standarder varje x år.

Edit: Men jag skulle älska en specifik standard för alla dessa saker istället för olika standarder för olika saker..
Min kabel till min Asus Padfone började precis gå sönder... dessa finns typ inte att köpa alls då den använder någon specifik 24 pins grej.. Har beställt två från Ebay dock, första fungerade inte så hoppas på den andra.. Skulle vara så mycket enklare om det var en standardiserad kontakt.

Det är egentligen inte relaterat till Dockport för det är ett datalager utöver den vanliga videoströmen så det beror snarare på vilket version av DP de väljer att implementera. Vad jag kan se finns inga hinder för att Dockport används till både DP 1.2 och kommande DP 1.3.

Skrivet av RzrTrek:

Varför inte en helt vanligt USB 3.0 (+100W) anslutning?

För att det är tekniskt krångligt att köra så höga effekter via USB. Standard är 5 V i USB vilket skulle kräva en ström på 20 A för att nå 100 W. Du vill inte köra 20 A genom en så tunn kabel utan det krävs väl minst 4 mm2 för det. Det leder i sin tur till att kablarna skulle behöva bli dubbelt så tjocka vilket inte är smidigt. Istället hade man fått öka spänningen vilket är tekniskt krångligare då man måste designa om elektroniken i båda ändarna. För då måste man ha något som avgör om mottagaren ska a 5 V eller till exempel 20 V. Sedan måste hosten kunna välja spänning vilken spänning som ska användas. Så det blir ett rätt stort ingrepp i standarden. Mellan USB 2.0 och 3.0 ökade de bara maximala strömmen från 0,5 A till 1 A vilket inte var så komplicerat.

Skrivet av DavidtheDoom:

Då väntar jag mig externa Grafikkorts-kabinetter på detta inom 4-6månader!

Som vanligt jobbar AMD för öppna standarder. Good guy AMD!

Verkligen inte. Finns ingen standard som klarar detta än.
Du kan dock köra flera kablar och paneler som är länkade för att åstadkomma detta.

Du vill inte köra en extern GPU över USB 3.0... Det finns lösningar för extern grafik via USB men de klarar bara av desktop och inget annat. USB är direkt olämpligt för extern grafik.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Intel:
Amen vi hittar på en helt ny sorts kabel med nytt chip och allt och tar pengar för detta!

AMD:
Vi kombinerar DP och USB i samma kabel, lägger till extra ström också. Alla får använda den.

Good guy AMD!

Båda standarderna använder väl Displayport, och AMD's dito lär väl behöva en speciell kabel också. Thunderbolt kan mig veterligen också ge ström till enheter.

Men ja, dockport ska väl bli mer öppet, så där har du något.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Hedersmedlem

Tackar!

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

ja mera anslutningar

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Tog bort ett gäng inlägg där snillen spekulerade i vad DP kan vara förkortning till förutom Displayport.

Mvh,
Jacob Hugosson

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Zotamedu:

Du vill inte köra en extern GPU över USB 3.0... Det finns lösningar för extern grafik via USB men de klarar bara av desktop och inget annat. USB är direkt olämpligt för extern grafik.

Har inte heller hävdat att man vill köra USB 3.0 För GPU men det är bättre än inget.
Då USB 3.1 Klarar av 10Gb/s i teorin och ca 7.2Gb/s i praktiken med overhead inräknat. Detta motsvarar ca 0.9GB/s. Vilket i sin tur är strax under PCIe 2x2.0. Kanske inte det fläskigaste rent grafikmässigt men ett GT 640 eller 7750 går att köra utan att tappa all prestanda. Definitivt bättre än intel HD 4200 klockat lågt på en y processor.
Sedan finns det även trevliga möjligheter till att köra GPGPU beräkningar för t ex mining riggar via detta.

Framtida revisioner på USB är ju på G och då kommer väl dockport knappast vara svårt att uppdatera. Skulle troligen ligga i dubbla hastigheten om man pratar om USB 4.
De lösningar du pratar om i dag är ju främst begränsade av att man använder extremt simpla GPU:er.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Festlig video, visar ju "knappt" på det mest givna, ersättare till traditionella dockstationer, vore ju helt utmärkt.

Permalänk
Avstängd

Tycker det är helt onödigt att utveckla en ny standard när det redan finns Thunderbolt. Fast man kan ju hoppas att detta ändrar Intels inställning nu när det blir konkurrens.

Visa signatur

Desktop:NZXT H440 Black/Blue - MSI X99S SLI Plus - i7 5820k @ 4.5Ghz - Noctua NH-D15 - Crucial 32GB @ 2400 CL14 - Asus GTX 780 Ti - Asus GTX 470 - Lycom Firewire 400 LP kort - 2x Samsung 850 Pro 1TB - Seasonic 1200w 80+ Platinum Laptop: Macbook Pro Retina (Late 2013) - 1TB SSD - 16GB RAM - 2.6Ghz Intel i7 - nVidia 750 GT

Permalänk
Medlem
Skrivet av RzrTrek:

Varför inte en helt vanligt USB 3.0 (+100W) anslutning?

För att det inte är kul att ansluta en högupplöst skärm över displaylink?

Skrivet av biorrith:

Intel:
Amen vi hittar på en helt ny sorts kabel med nytt chip och allt och tar pengar för detta!

AMD:
Vi kombinerar DP och USB i samma kabel, lägger till extra ström också. Alla får använda den.

Good guy AMD!

Thunderbolt har funnits hos konsumenter sedan sommaren 2010, och är konstruerat för att fungera med fiberoptisk överföring. Med detta i åtankte är det inte speciellt konstigt att det krävdes nya "aktiva" kablar. Dockport är en lösning på ett helt annat problem än TB.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av DavidtheDoom:

Har inte heller hävdat att man vill köra USB 3.0 För GPU men det är bättre än inget.
Då USB 3.1 Klarar av 10Gb/s i teorin och ca 7.2Gb/s i praktiken med overhead inräknat. Detta motsvarar ca 0.9GB/s. Vilket i sin tur är strax under PCIe 2x2.0. Kanske inte det fläskigaste rent grafikmässigt men ett GT 640 eller 7750 går att köra utan att tappa all prestanda. Definitivt bättre än intel HD 4200 klockat lågt på en y processor.
Sedan finns det även trevliga möjligheter till att köra GPGPU beräkningar för t ex mining riggar via detta.

Framtida revisioner på USB är ju på G och då kommer väl dockport knappast vara svårt att uppdatera. Skulle troligen ligga i dubbla hastigheten om man pratar om USB 4.
De lösningar du pratar om i dag är ju främst begränsade av att man använder extremt simpla GPU:er.

Fast nu var det USB 3.0 och inte 3.1 som inte verkar finnas i praktiken än. Så vi har realistiskt 0,4 GB/s att leka med. Det är lite mindre än PCIe 2.0 x1 i en riktning. Det finns PCIe-USB-bryggor från PLX att köpa och folk har byggt egna lösningar med dem. Det kräver modifierade drivrutiner och rätt mycket trassel för att få Windows att acceptera det. Hur hanterar du latencerna i USB? USB är helt enkelt olämpligt för externa GPUer och jag har väldigt svårt varför det magiskt skulle bli bättre av att man kombinerar en vanlig USB 3.0 tillsammans med en Displayport sladd. Om de inte har lyckats släppa externa GPUer med USB 3.0 sedan det introducerades 2008, varför skulle det dyka upp nu när samma sak kan köras parallellt med en Displayportsignal?

Det vi behöver är en vettig implementation av extern PCIe, inte fler ljuglösningar.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Inaktiv

Som vanligt bra jobbat av AMD.

Intressant att se vad de kommer med härnäst. Det har varit mycket bra från AMD på senare tid.

Permalänk
Medlem

Det är svårt att inte ge AMD tummen upp för deras satsningar på nya och öppna standarder.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av biorrith:

Intel:
Amen vi hittar på en helt ny sorts kabel med nytt chip och allt och tar pengar för detta!

AMD:
Vi kombinerar DP och USB i samma kabel, lägger till extra ström också. Alla får använda den.

Good guy AMD!

Du är medveten om att Thunderbolt är fri från royalties? Däremot måste man ha en (kostnadsfri) licens för att få använda protokollet.
Problemet med Thunderbolt verkar vara att kontrollkretsarna är allt för dyra för att motivera extrakostnaden över USB3, så i praktiken är USB3 ändå ett bättre val i majoritet av alla användarfall.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer