Permalänk

SSD bootar inte

Nu är problemet löst!
Datorn har fungerat problemfritt nu under 2 dygn.
Det hela slutade med att jag köpte ett nytt moderkort, troligtvis var inte styrkretsarna helt optimala för en ny ssd eller så var dem trasiga.
Känns lite tråkigt dock att byta ut ett annars fullt fungerade och bra moderkort enbart för att få igång en ssd.
Tack allesammans för goda råd och tips!

Visa signatur

[Stationär dator] - [ Cooler Master Cosmos 1000 ] [ Corsair 650W ] [ASUS P8Z68-V PRO] [ Intel i5 2500K @ 4.3ghz] [Noctua NH-D14] [ ATI HD7950 ] [Corsair 8GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP] [ SSD Intel 520 180gb] [Samsung F3 1500gb] [ Seagate Barracuda 3000gb ]

Permalänk
Medlem

Kan det vara så att du manuellt måste identifiera disken som en SSD i BIOS?
Står det något i manualen du fick med?

Permalänk
Skrivet av qaaka:

Kan det vara så att du manuellt måste identifiera disken som en SSD i BIOS?
Står det något i manualen du fick med?

Inget jag har kollat upp. Ska leta och se om det kan finnas någon inställning för detta, låter logiskt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[Stationär dator] - [ Cooler Master Cosmos 1000 ] [ Corsair 650W ] [ASUS P8Z68-V PRO] [ Intel i5 2500K @ 4.3ghz] [Noctua NH-D14] [ ATI HD7950 ] [Corsair 8GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP] [ SSD Intel 520 180gb] [Samsung F3 1500gb] [ Seagate Barracuda 3000gb ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av qaaka:

Kan det vara så att du manuellt måste identifiera disken som en SSD i BIOS?
Står det något i manualen du fick med?

Har du haft något moderkort som kan ställa in detta?

Moderkortet gör väl ingen skillnad vad det är för typ av lagringsenhet?

Permalänk
Hedersmedlem

Kollat att biosbatteriet är ok?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

Kollat att biosbatteriet är ok?

Nej inget jag kollat. Kanske ska prova att byta det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[Stationär dator] - [ Cooler Master Cosmos 1000 ] [ Corsair 650W ] [ASUS P8Z68-V PRO] [ Intel i5 2500K @ 4.3ghz] [Noctua NH-D14] [ ATI HD7950 ] [Corsair 8GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP] [ SSD Intel 520 180gb] [Samsung F3 1500gb] [ Seagate Barracuda 3000gb ]

Permalänk

Jag var iväg och köpte ett nytt batteri. Men tyvärr samma resultat.
Jag fick igång disken och laddade hem "extra" drivrutiner för sata. (Intel Rapid Storage Technology Driver) Men utan resultat.

Disken startar alltså inte då datorn varit helt avslagen i ca 5 min, för att få igång den så får jag rycka ut strömkabel och byta sata port.

Fler förslag är verkligen önskvärt då jag inte har några fler alternativ att prova.

Visa signatur

[Stationär dator] - [ Cooler Master Cosmos 1000 ] [ Corsair 650W ] [ASUS P8Z68-V PRO] [ Intel i5 2500K @ 4.3ghz] [Noctua NH-D14] [ ATI HD7950 ] [Corsair 8GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP] [ SSD Intel 520 180gb] [Samsung F3 1500gb] [ Seagate Barracuda 3000gb ]

Permalänk
Medlem

Jag hade samma problem med min OCZ Agility 3, den var på väg att ge upp och gav slutligen upp helt. Det ända som fungerade var att dra ur sata-kabeln och stoppa i den igen, då fungerade den tills man stängde av datorn. Till slut så blåskärmade datorn om den var ikopplad, hjälpte inte ens att koppla ur den utan var tvungen att resetta CMOS också. Gissningsvis (men jag kan ha fel så klart) så är disken död :/

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Hedersmedlem

Det verkar som disken inte är riktigt frisk nej, så har du garanti kontakta butiken du köpte den från och gör RMA.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av trickysaer:

Jag hade samma problem med min OCZ Agility 3, den var på väg att ge upp och gav slutligen upp helt. Det ända som fungerade var att dra ur sata-kabeln och stoppa i den igen, då fungerade den tills man stängde av datorn. Till slut så blåskärmade datorn om den var ikopplad, hjälpte inte ens att koppla ur den utan var tvungen att resetta CMOS också. Gissningsvis (men jag kan ha fel så klart) så är disken död :/

Skrivet av Jalle64:

Det verkar som disken inte är riktigt frisk nej, så har du garanti kontakta butiken du köpte den från och gör RMA.

Jag har redan reklamerat 2 st diskar för det här problemet.
Håller på att prova allt möjligt nu. För tillfället håller jag på att ändrar i Windows registrert från ACHI till IDE för att sedan ändra i bios till IDE även där och se hur det funkar.

Visa signatur

[Stationär dator] - [ Cooler Master Cosmos 1000 ] [ Corsair 650W ] [ASUS P8Z68-V PRO] [ Intel i5 2500K @ 4.3ghz] [Noctua NH-D14] [ ATI HD7950 ] [Corsair 8GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP] [ SSD Intel 520 180gb] [Samsung F3 1500gb] [ Seagate Barracuda 3000gb ]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av AfrooDite:

Jag har redan reklamerat 2 st diskar för det här problemet.
Håller på att prova allt möjligt nu. För tillfället håller jag på att ändrar i Windows registrert från ACHI till IDE för att sedan ändra i bios till IDE även där och se hur det funkar.

Om det är med likadana SSD:er och du inte får det att funka låter det som om ditt moderkort inte beter sig som det ska. Alternativt kan de var nätagget som inte har den ström som krävs för att det ska funka som tänkt? -5V har jag för mig att det kunde vara.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Jag känner mer och mer att det är moderkortet som spökar. En kompis ska använda min ssd i hans dator under hela nästa vecka och se om det uppstår samma symptom som hos mig. Jag kommer uppdatera tråden när jag bestämt hur jag ska göra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[Stationär dator] - [ Cooler Master Cosmos 1000 ] [ Corsair 650W ] [ASUS P8Z68-V PRO] [ Intel i5 2500K @ 4.3ghz] [Noctua NH-D14] [ ATI HD7950 ] [Corsair 8GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP] [ SSD Intel 520 180gb] [Samsung F3 1500gb] [ Seagate Barracuda 3000gb ]

Permalänk

Detta är lite spooky då jag har haft ett liknande problem med en SSD. Den syntes inte i BIOS, tråkigt då det är min systemdisk. Det som löste mitt problem var att byta Till en äldre version av BIOS. Bytte även till första SATA porten. Såg att ditt moderkort har både SATA 6Gb och 3Gb, testa att ha alla diskar på SATA 3Gb med systemdisken på plats 0. Jag tror att det är dessa kretsar för SATA som spökar.

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woundead:

Har du haft något moderkort som kan ställa in detta?

Moderkortet gör väl ingen skillnad vad det är för typ av lagringsenhet?

Ja, på mitt ASRock z77 pro4 var jag tvungen att ställa in en speciell SATA-port till SSD. Den kunde annars inte reggas i OSet men i BIOS hittades den.

Permalänk
Skrivet av funky_monkey:

Detta är lite spooky då jag har haft ett liknande problem med en SSD. Den syntes inte i BIOS, tråkigt då det är min systemdisk. Det som löste mitt problem var att byta Till en äldre version av BIOS. Bytte även till första SATA porten. Såg att ditt moderkort har både SATA 6Gb och 3Gb, testa att ha alla diskar på SATA 3Gb med systemdisken på plats 0. Jag tror att det är dessa kretsar för SATA som spökar.

Tack för ditt förslag, men tyvärr har jag redan provat att byta portar till höger och vänster. Även provat med att endast använda ssd i både 3gb och 6gb, helt utan dvd eller andra hdd.
Men jag har inte nedgraderat BIOS utan endast laddat in senaste verisionen, är helt klart värt ett försök.
Jag är också ganska säker på att det är kretsarna i moderkortet som spökar, men jag ska utesluta allt och prova att köra datorn med ett annat nätaggregat. Sen får det nog bli ett nytt moderkort.

Visa signatur

[Stationär dator] - [ Cooler Master Cosmos 1000 ] [ Corsair 650W ] [ASUS P8Z68-V PRO] [ Intel i5 2500K @ 4.3ghz] [Noctua NH-D14] [ ATI HD7950 ] [Corsair 8GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP] [ SSD Intel 520 180gb] [Samsung F3 1500gb] [ Seagate Barracuda 3000gb ]

Permalänk

Lycka till hoppas det löser sig. Skriv gärna i tråden om du hittar en lösning.

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"

Permalänk

Som jag skrev i tidigare så skulle det bland annat testas med ett annat nätaggregat. Tiden har biet räckt till så jag siktar på denna veckan.
Jag ska börja med att prova äldre BIOS versioner, men det fanns ganska många såg jag:)
Kommer att uppdatera tråden hur det gick för mig.

Visa signatur

[Stationär dator] - [ Cooler Master Cosmos 1000 ] [ Corsair 650W ] [ASUS P8Z68-V PRO] [ Intel i5 2500K @ 4.3ghz] [Noctua NH-D14] [ ATI HD7950 ] [Corsair 8GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP] [ SSD Intel 520 180gb] [Samsung F3 1500gb] [ Seagate Barracuda 3000gb ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av AfrooDite:

Som jag skrev i tidigare så skulle det bland annat testas med ett annat nätaggregat. Tiden har biet räckt till så jag siktar på denna veckan.
Jag ska börja med att prova äldre BIOS versioner, men det fanns ganska många såg jag:)
Kommer att uppdatera tråden hur det gick för mig.

Hej. Hur har det gått för dig? Har samma symtom på min htpc. Börjar bli ganska trött på detta

Visa signatur

| AMD Ryzen 9 3900XT | Sapphire Pro Duo | Asus Prime X370-Pro | Asus BW-16D1HT | Corsair Vengeance LPX 3600MHz 2x8gb | Intel 600P 256GB | Intel 540 240GB | 2 x WD Blue SSD 500GB | EVGA Supernova G3 1000W | Noctua NH-DH14 | Dell Ultrasharp U3415w 34" | Corsair Obsidian 750D Airflow | Logitech Z-680 | Logitech G19 | Logitech MX518 | QPAD CT Medium Black | Win 10 Home |
*Det är synd om människorna* Strindberg

Permalänk
Medlem

Hittas disken i BIOS när du har felet? Kan det vara något med UEFI som spökar?
Är det några inställningar som inte sparas när du "kall" bootar?

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Skrivet av kyro2:

Hej. Hur har det gått för dig? Har samma symtom på min htpc. Börjar bli ganska trött på detta

Ledsen, jag har blivit lat=) Mitt nästa steg är att prova med ett annat nätaggregat. Om det är samma fel med det så är det helt klart styrkretsarna till SATA portarna som spökar, därav blir det troligtvis ett nytt moderkort.

Skrivet av Lembritt:

Hittas disken i BIOS när du har felet? Kan det vara något med UEFI som spökar?
Är det några inställningar som inte sparas när du "kall" bootar?

Nej, disken hittas inte i BIOS. Har även provat att uppdatera UEFI.
Eftersom jag provat mig fram med dom mest konstiga inställningarna så vet jag att dem "sparas".

Jag kommer inte att släppa tråden förrens jag hittat felet, ska bara samla krafter nu när solen börjar visa sig

Visa signatur

[Stationär dator] - [ Cooler Master Cosmos 1000 ] [ Corsair 650W ] [ASUS P8Z68-V PRO] [ Intel i5 2500K @ 4.3ghz] [Noctua NH-D14] [ ATI HD7950 ] [Corsair 8GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP] [ SSD Intel 520 180gb] [Samsung F3 1500gb] [ Seagate Barracuda 3000gb ]

Permalänk

Verkar som en konflikt mellan SSD:n och moderkortet, vilket kan bero på att SSD:n är lite nyare. Nyare moderkort bör hjälpa. Har svårt att tänka mig nätagget.

Visa signatur

Bästa färdigbyggda stationära gamingdatorn under 10000 kr? http://www.agumagamingdator.se/

Permalänk

Nu är problemet löst!
Datorn har fungerat problemfritt nu under 2 dygn.
Det hela slutade med att jag köpte ett nytt moderkort, troligtvis var inte styrkretsarna helt optimala för en ny ssd eller så var dem trasiga.
Känns lite tråkigt dock att byta ut ett annars fullt fungerade och bra moderkort enbart för att få igång en ssd.
Tack allesammans för goda råd och tips!

Visa signatur

[Stationär dator] - [ Cooler Master Cosmos 1000 ] [ Corsair 650W ] [ASUS P8Z68-V PRO] [ Intel i5 2500K @ 4.3ghz] [Noctua NH-D14] [ ATI HD7950 ] [Corsair 8GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP] [ SSD Intel 520 180gb] [Samsung F3 1500gb] [ Seagate Barracuda 3000gb ]