Windows 8.1 startar om vid hög disk usage

Permalänk
Medlem

Windows 8.1 startar om vid hög disk usage

Halloj! Installerade just windows 8.1 och har inte kunna installera några drivrutiner alls för att datorn startar om sig hela tiden. Problemet är att "disk usage" går upp till 100procent så fort jag ska installera något eller unzippa filer. Någon med samma problem? Blir hårddisken överhettad?

HDD:n är kanske inte den bästa men den fungerade klockrent till lagring innan.

Dator:
Amd A8 5600k
Msi motherboard fm2+
4gb ram
Ganska gammal hdd 240gb
Corsair 550w

Mvh

Visa signatur

1. Core i5 q6600, r280x, 4gb ram ddr3, 22tum benq widescreen.
2.P4 3.2ghz(zalman kylning) ,19" skärm crt hundai med mer.
4.Commodore 128!

Permalänk
Avstängd

En OS-installation ställer dock andra krav än en lagringsdisk. Det kan vara så att disken har varit på väg att ge sig ett tag men det inte märkts eftersom du bara använt den för lagring men nu när du börjar använda den mer intensivt så pallar den inte. Hårddiskar är ömtåliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Em3l:

Halloj! Installerade just windows 8.1 och har inte kunna installera några drivrutiner alls för att datorn startar om sig hela tiden. Problemet är att "disk usage" går upp till 100procent så fort jag ska installera något eller unzippa filer. Någon med samma problem? Blir hårddisken överhettad?

HDD:n är kanske inte den bästa men den fungerade klockrent till lagring innan.

Dator:
Amd A8 5600k
Msi motherboard fm2+
4gb ram
Ganska gammal hdd 240gb
Corsair 550w

Mvh

Kolla SMART statusen på disken, om den nu stödjer det

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

En OS-installation ställer dock andra krav än en lagringsdisk. Det kan vara så att disken har varit på väg att ge sig ett tag men det inte märkts eftersom du bara använt den för lagring men nu när du börjar använda den mer intensivt så pallar den inte. Hårddiskar är ömtåliga.

Nu när jag tänker efter har den disken kanske varit defekt redan vid inköp, men alltså då klarat sig bra som lagringsenhet. Den vibrerar nämligen ganska mycket mot de andra jag har..

Skrivet av sprite:

Kolla SMART statusen på disken, om den nu stödjer det

Ger upp, så fort jag försöker få upp programmet för att kolla startar datorn om sig... Blir att köpa en 120gb ssd istället, är less nu hehe. Tips på en bra billig ssd?

Har en annan disk med win xp på, antar dock att den ger blue screen om jag vill boota med mitt nya chipset haha.

Visa signatur

1. Core i5 q6600, r280x, 4gb ram ddr3, 22tum benq widescreen.
2.P4 3.2ghz(zalman kylning) ,19" skärm crt hundai med mer.
4.Commodore 128!