Debatt om Fildelning (OBS inte uppmaning till det)

Permalänk
Avstängd

Debatt om Fildelning (OBS inte uppmaning till det)

Hej jag har några frågor
1 Varför fildelar du?
2 Vad tycker du om det?
3 Fildelar du lagligt?
4 Om du inte har fildelat skriv gärna varför...
*Mod: se inlägg #3*
5 Tycker du det är den som laddar upp filen eller den som laddar ner som är skyldig?
6 Tycker du att det är okej att myndigheter spårar ens IP för att se om man fildelar?
Obs jag vill inte att ni pratar om vilken film, spel man ska ladda ner för det kan hända att tråden blir låst så sköt er
För det här med fildelning är en intressant fråga

Se inlägg #3
Visa signatur

Intel Core i7 2700K CPU @ 3,50 GHz

Permalänk
Medlem

1. För att dela filer.
2. Bra.
3. Ja.
5. Nej? Eller ja? Eller ska jag fortsätta låtsas missförstå dig?
6. Nej.

Är detta en bra start på en debatt tycker du? Tycker du att dina frågor är bra ställda? Behövs frågorna?

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Hedersmedlem

Det är tillåtet att diskutera fildelning, men inte att antyda innehav av piratkopierat material eller uppmana till handlingen i sig. Strikt kan tyckas, men det är de premisser under vilka vi interagerar på detta forum, av olika anledningar. Diskussion om SweClockers policy sker bäst i FAQ: Regel 7 (piratkopiering).

De första fyra punkterna som handlar om huruvida enskilda användare har fildelat, varför de fildelar och om de gör det "lagligt" eller inte fungerar därför inte speciellt bra här. De sista två punkterna handlar dock mer om själva lagstiftningen, vilket är fritt fram för diskussion. Jag tar mig därför friheten att stryka 1–4 (som har rätt stort överlapp) för att just låta tråden få vara öppen. Synpunkter på SweClockers policy tas som sagt genom kanalen ovan, eller genom kontaktmeddelanden.

Man behöver inte känna sig låst till punkt 5/6 heller, utan det finns ett stort spann att prata gällande upphovsrätt, lagstiftning, vilka medel som bör få användas för att upprätthålla lagen, vilken prioritet det bör ha, varför lagen ser ut som den gör, etc., men de andra blir snabbt lite väl mycket *nudge nudge, wink wink*, varpå tråden får stängas, och det vinner ingen på.

Det finns andra forum med andra regler, inte minst ett stort känt svenskt sådant, men så ser vår policy ut.

Till trådstartaren så tipsar jag om att komma med egna åsikter i frågan som startskott, så att debatten kan förankras någonstans.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av phz:

Det är tillåtet att diskutera fildelning, men inte att antyda innehav av piratkopierat material eller uppmana till handlingen i sig. Strikt kan tyckas, men det är de premisser under vilka vi interagerar på detta forum, av olika anledningar. Diskussion om SweClockers policy sker bäst i FAQ: Regel 7 (piratkopiering).

De första fyra punkterna som handlar om huruvida enskilda användare har fildelat, varför de fildelar och om de gör det "lagligt" eller inte fungerar därför inte speciellt bra här. De sista två punkterna handlar dock mer om själva lagstiftningen, vilket är fritt fram för diskussion. Jag tar mig därför friheten att stryka 1–4 (som har rätt stort överlapp) för att just låta tråden få vara öppen. Synpunkter på SweClockers policy tas som sagt genom kanalen ovan, eller genom kontaktmeddelanden.

Man behöver inte känna sig låst till punkt 5/6 heller, utan det finns ett stort spann att prata gällande upphovsrätt, lagstiftning, vilka medel som bör få användas för att upprätthålla lagen, vilken prioritet det bör ha, varför lagen ser ut som den gör, etc., men de andra blir snabbt lite väl mycket *nudge nudge, wink wink*, varpå tråden får stängas, och det vinner ingen på.

Det finns andra forum med andra regler, inte minst ett stort känt svenskt sådant, men så ser vår policy ut.

Till trådstartaren så tipsar jag om att komma med egna åsikter i frågan som startskott, så att debatten kan förankras någonstans.

Okej tack för infon det var inte menat att uppmana till fildelning som sagt

Visa signatur

Intel Core i7 2700K CPU @ 3,50 GHz

Permalänk

Jag gör det hela enkelt för mig och säger att jag delar piratpartiets åsikter i detta.

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slimdex:

5 Tycker du det är den som laddar upp filen eller den som laddar ner som är skyldig?
6 Tycker du att det är okej att myndigheter spårar ens IP för att se om man fildelar?
Obs jag vill inte att ni pratar om vilken film, spel man ska ladda ner för det kan hända att tråden blir låst så sköt er
För det här med fildelning är en intressant fråga

5. Både och, enligt lagens mening. Sedan tycker jag inte att lagen speglar den värld vi lever i på ett vettigt sätt.
För att dra ett exempel: att planka in på ett muséum för att titta på en tavla bör inte bestraffas mer än med portning och en "straffavgift" till muséumet i fråga. Att sälja kopior på aktuell tavla bör givetvis vara straffbart (givet att upphovsmakaren inte gett sitt tillstånd).
Sedan kommer vi till gråzonerna, nämligen när det kommer till "privat bruk". Vi antar att en person plankar in på muséumet för att titta på ett verk. Hur kan man någonsin bevisa eller motbevisa att personen i fråga aldrig skulle besöka utställningen om denne inte skulle kunna besöka utan att betala för det? Här måste vi kasta ur oss vilda gissningar och antaganden utan någon som helst grund. Det är här lagstiftningen brister, och kommer att fortsätta brista inom överskådlig framtid, just på grund av att det är omöjligt att vare sig bevisa eller motbevisa endera. Dock anser jag att principen "oskyldig tills dess att motsatsen bevisats" borde appliceras på just denna punkt, tills dess att tankeläsningsteknologin kommit så långt att vi faktiskt kan bevisa skuld i "ord-mot-ord"-fall.
6. Nej. Eller ja ... Utifrån nuvarande lagstiftning där brottet faktiskt kan ge fängelsestraff så bör självklart misstanke om brott befoga detta. Däremot finns många andra områden där resurserna borde läggas i stället för att jaga fildelare (inte minst "svenssonfildelare").

Att sprida upphovsrättsskyddat material utan upphovsmannens tillstånd (eller att möjliggöra detta) i vinstsyfte är givetvis förkastligt, men samtidigt anser jag att det inte bör vara brottsligt att tillgodogöra sig detta utan personlig vinning - oavsett om det handlar om ekonomisk vinst eller helt enkelt om "insparade" pengar (på att ladda ner en film i stället för att se den på bio eller att hyra/köpa DVD:n/BD:n). Men som sagt, problematiken ligger onekligen i bevisbördan och bevismöjligheterna.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Ärligt talat så ser jag inte riktigt resonemanget bakom att legalisera piratkopiering. I ena endan så har man en individ som vill ta del av de senastes filmer/serier/musiken och har möjlighet att göra det gratis. I andra endan så har vi dom stora mediebolagen som har lagt ner stort arbete på att producera sin produkt och jag tycker inte att de ska behöva göra det som en välgörenhet.

Sen kan jag definitivt se varför folk gör det, med tanke på att det är ett lågrisk sätt att få tag i de senaste filmer och serierna gratis.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Part A framställer någon typ av material som kan distribueras digitalt, i syfte att sprida detta till andra människors nytta, gratis.

Part B framställer någon typ av material som kan distribueras digitalt, i syfte att sprida detta till andra människors nytta, för att skaffa en inkomst, samt bekosta framställningskostnaden.

Part C tar del av materialet part A framställt, och anser att det är användbart.
Part C vill även ta del av materialet part B framställt, men anser sig ha rätt att göra detta utan att betala, part B blir utan inkomst och ådrar sig ekonomiska bekymmer, part B kan följaktligen inte framställa material längre.

Part D tar del av materialet part A framställt, och anser att det är användbart, part D donerar pengar till part A för att ge part A möjlighet att fortsätta i sin process.
Part D tar även del av materialet part B skapat, mot en ekonomisk kompensation, part B kan fortsätta sin verksamhet.

Varför vill part C inte betala för materialet part B skapat ?
Är det för att part C inte anser det vara värt priset ?
Är det för att part C inte anser sig ha råd ?
Är det för att part C anser sig ha rätt att åka snålskjuts på part D som betalar part B och ser till att part B kan fortsätta sin verksamhet ?

Varför vill part C konsumera material som part C inte anser vara värt att betala för ?
Varför anser sig part C ha rätt att konsumera material part C inte har råd att konsumera, bara för att det råkar vara en typ av material som inte är konkret fysiskt ?
Varför tror part C att part B kan fortsätta att bibehålla kvalitén på sin produkt om produkten inte genererar debit som överstiger kredit ?
Förstår part C att part B kommer att försvinna om alla parter gör enligt samma sätt ?
Eller förstår part C att part B kommer fylla sitt material med reklam och skit och lägre kvalité för att öka inkomster samt sänka kostnader ?

Typ.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

5. Bägge
6. Ja det är ett lagbrott.

Permalänk
Skrivet av GaMeR2K5:

Till dem som förespråkar FRI "illegal" fildelning kan man ställa frågan: Varför ska de som gör något inte få betalt för sitt arbete? T.ex. spelprogrammerarna eller musikerna. Varför ska de arbeta gratis?

Eller på vilket sätt hade ni tänkt att de skulle tjäna pengar?

Varför är det vårt problem? Speltillverkare och musiker är det ens några grupper som ens behövs? Om de inte kan leva på sin hobby så får de som oss andra hitta ett annat jobb.
Missförstå mig inte jag är inte emot fri fildelning, däremot förändring på upphovsrätten och göra så att den inte gäller lika länge.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud_bundy:

Varför är det vårt problem? Speltillverkare och musiker är det ens några grupper som ens behövs? Om de inte kan leva på sin hobby så får de som oss andra hitta ett annat jobb.
Missförstå mig inte jag är inte emot fri fildelning, däremot förändring på upphovsrätten och göra så att den inte gäller lika länge.

Är du samma person som tycker att folk som kan webbdesign ska göra det gratis åt diverse firmor för att de tycker att det är roligt?

Permalänk
Skrivet av Sir. Haxalot:

Är du samma person som tycker att folk som kan webbdesign ska göra det gratis åt diverse firmor för att de tycker att det är roligt?

Ingen uttalande som jag har gjort.
Men jag har inte heller sagt att någon ska tvingas att arbeta gratis oavsett vad man jobbar med. Där lösningen för folk som ekonomisk drabbas av en "sund upphovsrätt" är att byta jobb. Sund upphovsrätt är vad som är bäst för befolkningen och jag har inte sett några tendenser på att vare sig musik, hemsidor eller spel är något som håller på och försvinna så att staten måste beskydda dem så överdrivet.

Btw jag jobbar själv inom mjukvarubranschen och upphovsrättsbrott är ett litet problem för oss, då man konstruerar mjukvaran så att man tjänar pengar på andra sätt. I vilket fall spel, musik, hemsidor etc kommer produceras även om ingen upphovsrätt funnits alls.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Skrivet av GaMeR2K5:

Inte genom reklam va?

Sådant är bara hemskt.

Nepp, gör programmet buggigt och avsaknad av funktioner och tar 1000-1500kr/h för att rätta till felen som inte borde finnas där från första början. Buggarna är kanske inte medvetet ditlagda..

Men som sagt det finns många affärsmodeller och jag tror varken spel eller musikbranschen skulle försvinna med förändrad upphovsrätt.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud_bundy:

Ingen uttalande som jag har gjort.
Men jag har inte heller sagt att någon ska tvingas att arbeta gratis oavsett vad man jobbar med. Där lösningen för folk som ekonomisk drabbas av en "sund upphovsrätt" är att byta jobb. Sund upphovsrätt är vad som är bäst för befolkningen och jag har inte sett några tendenser på att vare sig musik, hemsidor eller spel är något som håller på och försvinna så att staten måste beskydda dem så överdrivet.

Btw jag jobbar själv inom mjukvarubranschen och upphovsrättsbrott är ett litet problem för oss, då man konstruerar mjukvaran så att man tjänar pengar på andra sätt. I vilket fall spel, musik, hemsidor etc kommer produceras även om ingen upphovsrätt funnits alls.

Förutom att du i inlägget jag citerade antydde att du inte ansåg musiker och spelutvecklare som riktiga jobb utan hobbys...

Skrivet av bud_bundy:

Nepp, gör programmet buggigt och avsaknad av funktioner och tar 1000-1500kr/h för att rätta till felen som inte borde finnas där från första början. Buggarna är kanske inte medvetet ditlagda..

Men som sagt det finns många affärsmodeller och jag tror varken spel eller musikbranschen skulle försvinna med förändrad upphovsrätt.

Ah, så du säljer Enterprise mjukvara.

Jag är mycket väl medveten att det finns alldeles för många företag ute i världen där det spelar mindre roll om produkten faktiskt fungerar så länge man kan sälja in det till cheferna i sina kunder.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sir. Haxalot:

Är du samma person som tycker att folk som kan webbdesign ska göra det gratis åt diverse firmor för att de tycker att det är roligt?

Även om man ponerar att upphovsrätten helt skulle försvinna så är det inget som säger att någon ska tvingas att programmera "gratis". Ingen kommer sätta sig och programmera ett bokningssystem till Scandic Hotel och lägga upp det på Github, lokaliserat för alla hotell, med löpande uppdateringar (eller ja, ifall någon vill göra det så får de, men det får de idag också, men det händer mig veterligen inte ). Vill någon ha ett jobb utfört i en upphovsrättsfri värld så får de fortfarande betala marknadsmässiga priser för programmerarnas tid, vilken direkt blir handelsvaran snarare än programmerares stängda kod. Utan att ha någon siffra att stödja mig på så tycker jag det låter rimligt att det redan är så majoriteten av programmerare jobbar.

Det som skulle kunna hända är att vissa produkter som finns idag helt enkelt inte skulle kunna utvecklas, åtminstone inte genom de mekanismer vi har just nu, om det visar sig att det inte finns tillräckligt många som på förhand är intresserade av att få produkten utvecklad. Å andra sidan så kan man även spekulera i positiva effekter.

Att helt avskaffa all form av upphovsrätt är ett extremt förslag som snarast är en debattställning än något som är baserat i realistiska mål, men det implicerar likväl inte en värld med "slavarbetande" programmerare.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Även om man ponerar att upphovsrätten helt skulle försvinna så är det inget som säger att någon ska tvingas att programmera "gratis". Ingen kommer sätta sig och programmera ett bokningssystem till Scandic Hotel och lägga upp det på Github, lokaliserat för alla hotell, med löpande uppdateringar (eller ja, ifall någon vill göra det så får de, men det får de idag också, men det händer mig veterligen inte ). Vill någon ha ett jobb utfört i en upphovsrättsfri värld så får de fortfarande betala marknadsmässiga priser för programmerarnas tid, vilken direkt blir handelsvaran snarare än programmerares stängda kod. Utan att ha någon siffra att stödja mig på så tycker jag det låter rimligt att det redan är så majoriteten av programmerare jobbar.

Det som skulle kunna hända är att vissa produkter som finns idag helt enkelt inte skulle kunna utvecklas, åtminstone inte genom de mekanismer vi har just nu, om det visar sig att det inte finns tillräckligt många som på förhand är intresserade av att få produkten utvecklad. Å andra sidan så kan man även spekulera i positiva effekter.

Att helt avskaffa all form av upphovsrätt är ett extremt förslag som snarast är en debattställning än något som är baserat i realistiska mål, men det implicerar likväl inte en värld med "slavarbetande" programmerare.

Fast mjukvara som t. ex. Photoshop, Visual Studio och alla andra professionella mjukvaror som riktar in sig på ett affärsområde istället för ett specifikt företag. Om vi antar att borttagandet av upphovsrätten även gäller företag så är det helt plötsligt en del marknader där det försvinner väldigt mycket pengar och helt plötsligt så har vi produkter som har varit marknadsledande som förmodligen kommer att avstanna helt i utvecklingen och komma närmare open source varianterna. Och ska vi vara ärliga så är GIMP långt ifrån Photoshop.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sir. Haxalot:

Fast mjukvara som t. ex. Photoshop, Visual Studio och alla andra professionella mjukvaror som riktar in sig på ett affärsområde istället för ett specifikt företag. Om vi antar att borttagandet av upphovsrätten även gäller företag så är det helt plötsligt en del marknader där det försvinner väldigt mycket pengar och helt plötsligt så har vi produkter som har varit marknadsledande som förmodligen kommer att avstanna helt i utvecklingen och komma närmare open source varianterna. Och ska vi vara ärliga så är GIMP långt ifrån Photoshop.

Ja, det var just sådana mjukvaror som jag menade i mitt andra stycke.

Fortfarande gäller att om det finns ett behov att utveckla dessa så finns det också ekonomiska incitament. Hur finansieringen kan ske är inte utstakat, eftersom vi inte lever i en sådan värld. Genom Kickstarterliknande kampanjer? Genom konsortium av större aktörer? Genom direkt sponsring av programmerartid för att lägga till funktioner i exempelvis just Gimp? Större delen av exempelvis infrastrukturen till hela internet består av mjukvaror som hela tiden varit öppna, och ändå utvecklas dessa konstant i hög grad, så det finns modeller som fungerar i vissa områden. Linux används som backbone i telefoner, nätverksutrustning, superdatorer, webservrar, etc., och Red Hat omsätter dollarmiljarder trots att deras kompilerade produkt i sig är "gratis".

Som exempel så skulle ju alla datortillverkare som idag betalar licenspengar till Microsoft fortfarande ha behov av ett fungerande OS för att kunna sälja sina produkter — det finns fortfarande pengar att tjäna på att investera här. Om saker skulle bli "bättre" eller "sämre" generellt är upp till hur vad marknadens krafter landar, och som sagt så kanske det inte skulle leda till samma produktflora som vi har idag; på både gott och ont. I vilket fall så är avsaknad av upphovsrätt inte samma sak som slavarbetande programmerare.

Att Gimp skulle vara underlägset Photoshop handlar om åsikter, användningsområden och synsätt, och är en sidodiskussion.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GaMeR2K5:

Till dem som förespråkar FRI "illegal" fildelning kan man ställa frågan: Varför ska de som gör något inte få betalt för sitt arbete? T.ex. spelprogrammerarna eller musikerna. Varför ska de arbeta gratis?

Eller på vilket sätt hade ni tänkt att de skulle tjäna pengar?

Jag måste säga att bud_bundy sätter huvudet på spiken.

Själv anser jag att det där argumentet, "hur ska de få betalt", är grundligt debunkat och objektivt fel. Det är inte någon annans problem hur "man" ska få betalt.

Ett krasst och cyniskt svar kan vara "de får väl skaffa sig ett jobb"?

Något som är ett arbete idag (musiker, programmerare, skådespelare, etc) är inte självklart tidlös, precis som jobben skrivare (de som handkopierade böcker), kuskförare (idag knappast mer än en mycket nischad bransch) eller vilket yrke som helst som var gångbart förr men inte är det idag.

Det här har stötts och blötts så många gånger att det är en smula tröttsamt:
A) Hur ska de få pengar?
B) De får skaffa ett annat jobb, men det är i förstone inte någon annans problem.
A) Men då kommer ju [konstarten] dö ut! (nästa standardargument)
B) Nej, människor skapar av vår natur.

Det kommer inte slutas skrivas datorprogram eller musik, eller spelas in filmer även om det inte är några som helst pengar i det. Om det inte är pengar i något så beror det helt enkelt på en naturlig utveckling av hur marknaden ser ut. Det är fullt möjligt att det faktiskt inte SKA vara några pengar i program-skapande eller musikskrivande eller författarskap, det har bara tagit tills nu som så att säga "marknaden" har börjat regleras åt det hållet. Det VAR pengar i programmering en gång i tiden, men det kanske inte är det nu.

Sist och slutligen, det kommer alltid finnas nischer och "residuala pengar" i det hela. Trots allt, piratkopiering har inte lyckats döda någon bransch än så länge och de "förluster" som t.ex. Hollywood påstår sig lida av piratkopiering är 1) icke-verifierbar bluff eller 2) beror av förändringar av folks nöjeskonsumtion till fördel för t.ex. datorspel. "Nöjesbranschen" som helhet har INTE gått nedåt, däremot har pengar och fokus flyttats mellan olika grupper. Spelbranschen förefaller ha "tagit" (dvs framgångsrikt konkurrerat med) marknadsandelar av filmindustrin. Trots att lejonparten av allt som någonsin piratkopierats torde vara just program, spel inkluderade, har spelbranschen knappast krympt. Men man får rätta mun efter magsäck och det kan hända att de pengar som faktiskt finns "naturligt" i film och program bara är en bråkdel av vad som nu omsätts där vi har konstlade regler och skydd (lagar och konsumentfientlig DRM).

Jag är programmerare i betydelsen att jag har både jobbat som programmerare professionellt och sysslat en hel del med det på fritiden. Ändå så anser jag inte mig ha någon sorts "rätt" att tjäna pengar på själva koden. Yrket "programmerare" är naturligtvis inte dött, men programmerare får tjäna pengar precis som alla andra, dvs uppbära lön genom att uttrycka sin expertis i kod. Det följer inte alls logiskt på detta att värdet finns i den körbara filen eller koden och att man därmed kan ta betalt för denna. Ett program är ofta en del av ett system, t.ex. en hårdvara. Hårdvara representerar verkliga värden. Så gör även tjänster. Men bara i den mån folk faktiskt är beredda att betala för sagd hårdvara eller tjänst. Att det automagiskt skulle finnas ett monetärt värde i programkoden är varken självklart eller speciellt troligt.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sir. Haxalot:

Fast mjukvara som t. ex. Photoshop, Visual Studio och alla andra professionella mjukvaror som riktar in sig på ett affärsområde istället för ett specifikt företag. Om vi antar att borttagandet av upphovsrätten även gäller företag så är det helt plötsligt en del marknader där det försvinner väldigt mycket pengar och helt plötsligt så har vi produkter som har varit marknadsledande som förmodligen kommer att avstanna helt i utvecklingen och komma närmare open source varianterna. Och ska vi vara ärliga så är GIMP långt ifrån Photoshop.

Det är fullt möjligt att marknader försvinner. Det bevisar bara att dessa marknader från början var konstlade och upprätthölls bara så länge det gick och lite till med hjälp av lagar och rättighets-PR.

Att GIMP är långt ifrån Photoshop är knappast relevant. Det visar bara att Photoshop alltså skulle spridas _mer_ om koden släpptes fri. Och fortsätta utvecklas.

Typiskt för "professionella program", sett över alla miljoner program som torde finnas som inte är för vem som helst, tror jag är ett program som gjorts för att täcka ett specifikt behov och ihopknåpat spontant, gratis eller på fritiden. Om något skulle saknas i GIMP och Photoshop försvann, ja då får väl någon koda in den funktionen i GIMP eller klara sig utan. Jag tror inte det är svårare än så. Visst, det skulle säkert få följdverkningar på branscher som använder program men själva saknar kompetens att utveckla dessa, men vad är egentligen problemet? Marknadsförändringar, branschförändringar, död och pånyttfödelse, etc, etc, är väl mer naturligt än status quo?

Visual Studio är dessutom ett såntdär programpaket jag verkligen inte kan förstå. Hur kan något stängt som kostar pengar, som är tillför att göra sådant som datorer är till för, program, överleva? Visual Studio används nog bara på grund av Microsofts geniala inlåsningstrick (vendor lock-in) där man gjort företag beroende av produkten. Här kommer vi till en lite pet-peeve jag har: är det NÅGOT som alltid i alla lägen borde vara gratis, öppet och transparent så är det programmeringsverktyg. En dator är helt värdelös utan programmeringsverktyg, en dum och stum apparat som bara kan köra program som redan är skapade. Universaliteten är helt förlorad. Att varje operativsystem ska följas av ett komplett programutvecklingspaket som kan utnyttja alla datorns och operativets resurser är självklart. Lika självklart är att varje operativsystem ska levereras med en detaljerad specifikation av samtliga API, tillsammans med källkoden. Det är helt oerhört att något sådant som just operativ och programmeringsverktyg kan vara stängda. Helt obegripligt för mig. Många användare bryr sig naturligtvis inte, men om man väl har kompetensen att programmera och förstå vad programmering är, varför väljer man då inte självklart öppet, standard och fritt?

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GaMeR2K5:

Inte genom reklam va?

Sådant är bara hemskt.

Ja, det är en "alternativ" affärsmodell som jag verkligen inte tycker är okej.

Lösningen på BÅDA problemen (stängd betal-mjukvara och reklamfinansierad) är förstås öppna program och standarder.

Jag har lite svårt att acceptera reklam i datorerna ö.h.t. För inte så länge sedan, ty datorn är ung, var CPU-cykler hårdvaluta och datoranvändarna fick slåss om CPU-tid på timeshare-system. Jag äger min CPU och jag bestämmer vad den sysslar med. Reklam känns som ett övergrepp på min självbestämmanderätt över min dator. Ska min stackars CPU och GPU exekvera miljarder av instruktioner för att någon djävla flashreklam ska spelas upp, och sega ner min webbläsare och fanken vet vad. Man borde faktiskt fakturera den som stoppar reklam i ens dator eller mobil. Jag är INTE emot reklam i sig självt och jag kan även acceptera det på en webbsida. Men själva tankesättet är fel och reklam bör ses som något som körs på nåder, något jag får tacka nej till vilken sekund som helst. [/RANT]

Vilka affärsmodeller som är gångbara är som sagt inte upp till mig, utan det är producentens egna ansvar att lyckas tjäna pengar på sin produkt/tjänst. Det är HELT okej att faktiskt ta betalt för program, men det får inte finnas konstlade hinder som DRM eller lagar eller antipirat-kårer som jagar dem som inte betalar för programmet i fråga. Går det att ta betalt, fine. Men räkna inte med att ta betalt för varje kopia.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sir. Haxalot:

Förutom att du i inlägget jag citerade antydde att du inte ansåg musiker och spelutvecklare som riktiga jobb utan hobbys...

Bud_bundy får naturligtvis svara för sig själv, men visst kanske det är rimligare att beskriva det som en hobby? Det finns nog inga klara gränser, den enes hobby är den andres profession. Poängen är att ingen har "rätt" att ägna sig åt precis vad som helst och kräva att det ska vara en profession och begära betalt.

Det hela är mycket enkelt: kan du tjäna pengar på något och använder det som levebröd, fine. Detta gäller naturligtvis BÅDE i en upphovsrätts- och upphovsrättslös kontext. Ja, färre skulle nog kunna livnära sig på musik och spelutveckling om man tog bort feltänket att verk och kopior har ett gudagivet och lagstadgat värde, men det är knappast så att allmänmänskliga strävan att producera immateriella ting som musikstycken, datorprogram, filmer och vetenskapligt kunnande skulle dö ut.

Förresten kanske man kan jämföra med just förutsättningslös grundforskning. Uppenbarligen kan man tjäna pengar som forskare trots att själva forskningsresultaten blir välkända, helt spridda med total insyn (vilket är själva meningen med att publicera och bedriva forskning).

Forskning har helt uppenbart inte dött ut, trots att resultaten är öppna och inte DRM-skyddade. Varför skulle det inte kunna gälla producerad musik, skrivna program och inspelade filmer? Att producera konst (i vid bemärkelse, där jag även inkluderar vetenskap och datorprogram) är en uppenbart allmänmänsklig strävan som vi sysslat med i minst 50 000 år, ja över 1 miljon år om vi inkluderar kontroll av eld och stenverktyg. Över otal av olika samhällssystem.

Det enda jag kan se är att styrning (DRM, copyright, closed source, etc) möjligen hotar konstarterna, inte underlättar dem. Inte ens patent har kvar den andemening och syfte och fungerar som det var tänkt. I stället för att publicera uppfinningar mot exklusiv rätt under en tid har det kommit till att bli något man slåss med i domstol och samlar på sig som vapen. Jag vet inte, men spontant känns det som att patent inte borde gå att överföra/sälja. Patenttroll är djävulens påfund.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."