7970 Matrix fel. Hjälp behövs

Permalänk
Medlem

7970 Matrix fel. Hjälp behövs

Hejsan! var under ett lan det började krångla. Såg att ljuset på matrix texten var röd hela tiden när jag var inne i ett spel. Efter etttag så blev skärmen svart och kunder inte få igång det. Då såg jag att inte fläktarna när snurrade när jag startade datorn. Så jag åkte hem och tog ut grafikkortet och satte tillbaka det. Då snurrade fläktarna men ljuset bytte färg konstant. Så avinstallerade drivrutinerna och installera de nya. Då blev det lite bättre. Nu i skrivandets stund så är den stabilt ljus grön. Men om jag startar ett spel så börjar färgena byta med varnadra väldigt snabbt. Visas lite hur det ser ut på denna videon när jag spelar lite Need for speed most wanted 2012.

Är det någon som har haft samma problem eller något likande eller någon super grym som vet vad som är fel berätta gärna. Tack so himla mycket!

Permalänk
Medlem

http://www.asus.com/Graphics_Cards/MATRIXHD7970P3GD5/ När texten är röd belastas kortet som mest, testa att ställa upp fläktkurvan så kortet inte går för varmt. Om det inte fungerar så kanske det har blivit något fel på kortet.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk

Har själv ett 280X Matrix och kan säga att liknande problem händer. Antingen så är det för att din processor flaskar och därför swiftar GPU load upp och ner. Och efter som det går upp och ner så ändras färgen. Om du har en bra processor så kan det vara en bug/glitch. Pröva med olika drivrutiner.

EDIT: Skriv ner dina specifikationer nästa gång så att folk vet vad du har och kan analysera problemet mer effektivt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Melinho2895:

Har själv ett 280X Matrix och kan säga att liknande problem händer. Antingen så är det för att din processor flaskar och därför swiftar GPU load upp och ner. Och efter som det går upp och ner så ändras färgen. Om du har en bra processor så kan det vara en bug/glitch. Pröva med olika drivrutiner.

EDIT: Skriv ner dina specifikationer nästa gång så att folk vet vad du har och kan analysera problemet mer effektivt.

förlåt för det!

Intel Core i7 3770K 3.5 GHz
Corsair AX 850W 80+ Gold Modulär
Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP
1TB Seagate Barracuda 7200rpm SATA 6Gbit/s
Samsung SSD Basic 840-Series 120GB
Fractal Design Define R4
Corsair Hydro H60 (v2)
samt 4 st fläktar

Permalänk
Skrivet av Modex:

förlåt för det!

Intel Core i7 3770K 3.5 GHz
Corsair AX 850W 80+ Gold Modulär
Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP
1TB Seagate Barracuda 7200rpm SATA 6Gbit/s
Samsung SSD Basic 840-Series 120GB
Fractal Design Define R4
Corsair Hydro H60 (v2)
samt 4 st fläktar

Okej, då kan vi utesluta processorn eftersom den inte flaskar kortet. Pröva med att byta drivrutiner till en senare eller tidigare version. 13.9 borde vara den som är mest stable vad jag vet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Melinho2895:

Okej, då kan vi utesluta processorn eftersom den inte flaskar kortet. Pröva med att byta drivrutiner till en senare eller tidigare version. 13.9 borde vara den som är mest stable vad jag vet.

13.9 var den jag hade när det började krångla. Men kan ju såklart testa igen men tror jag gör det imon och ser om det ger någon förbättring. Tack för allt hjälp!

Permalänk
Medlem

Såg även nu att det är 70% aktivitet när jag spelar spelet, vet inte hur normala värden ser ut. Är detta för högt? för lågt? lagom?

Permalänk
Skrivet av Modex:

Såg även nu att det är 70% aktivitet när jag spelar spelet, vet inte hur normala värden ser ut. Är detta för högt? för lågt? lagom?

Det är inte bra... Det borde 99% aktivitet. Kolla dina grader på CPU och GPU. Kolla även dina klock frekvenser.

Permalänk
Medlem

Har han vsync eller liknande på som han borde kommer ju inte kortet gå i 99%.

Permalänk
Skrivet av Modex:

13.9 var den jag hade när det började krångla. Men kan ju såklart testa igen men tror jag gör det imon och ser om det ger någon förbättring. Tack för allt hjälp!

Sorry, jag skrev fel! Jag menade 13.12 och inte 13.9

Permalänk
Skrivet av Ernesto:

Har han vsync eller liknande på som han borde kommer ju inte kortet gå i 99%.

Faktiskt. Jag tänkte inte på Vsync. TS testa med V-sync off och återkom.