Lista över TV-apparater för HC-gamern

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Om vi bara gör ett litet snabbhopp över på vanliga datorskärmar.

Låter som en fråga för en annan tråd än den här. Den här handlar specifikt om TV-apparater.
Inget illa ment

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av koreinu:

Grattis till en väldigt fin TV

Du har redan fått en massa bra tips, så jag kommer bara in en liten snabbis och återuprepar vad andra säger

Prova "grafik-läget" om du inte känner dig nöjd med game-mode, sedan kan du finjustera bilden utan att få något inlagd input lag. Bilden är klar och fin med fina fabriksinställningar för färger och kontrast, dock inte lika skarp som game-mode.

Motionflow läget i game-mode "impulse" ger dig några få ms extra men levererar en suddfri bild i snabba rörelser 60fps/60hz, bilden kan dock kännas flimrig beroende på vad du spelar, samt väldigt mörk. Ställer man av det så blir bilden väldigt bra och skarp som den är, i datorläge(exempelvis i windows/webbläsare) kan den dock kännas för skarp och man kan måsta stänga av skarpheten i inställningarna för game-mode.

Om du spelar på "generall settings" så kör du utan game-mode implentering och kommer att uppleva en input lag även när du stänger av flera bildförbättringsenheter. Motionflow - "mjuk" ger dig en input lag på 120ms

Vanligtvist brukar det enkla vara att gå in i game-mode, stänga av motionflow-impulse, ställa in en vanlig bildkalibrering, exempelvis någon nerskriven om man inte själv har verktyg för att kalibrera och sedan sätta TV´n på "Auto-läge-24hz" Den kommer då automatiskt att byta till ditt kalibrerade game-mode läge när du spelar. (alternativt när den byter läge automatiskt, gå in i options och ändra inställningarna efter ditt kalibrerade val och stäng av motionflow-impulse så minns den det läget då du spelar Ps4.

Tack för det långa svaret, nu har jag lite att greja med när jag kommer hem! "Grafik-läget" ligger alltså i Scenval menar du? Ska jag ställa in allt där som jag vill ha det sen byta till Auto 24hz? Låter bra!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy89:

Tack för det långa svaret, nu har jag lite att greja med när jag kommer hem! "Grafik-läget" ligger alltså i Scenval menar du? Ska jag ställa in allt där som jag vill ha det sen byta till Auto 24hz? Låter bra!

Gör så

Permalänk
Medlem
Dold text
Skrivet av Lifooz:

Om vi bara gör ett litet snabbhopp över på vanliga datorskärmar.
Vad tycker folket om G2222HDL ?
Har köpt denna skärm nu och undrar om jag köpt grisen i säcken.

Tack för det 300:e inlägget

Tyvärr har jag ingen koll på datorskärmar i nuläget, men öppna frågan i forumet så får du hjälp från erfarna entusiaster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av koreinu:
Dold text

Tack för det 300:e inlägget

Tyvärr har jag ingen koll på datorskärmar i nuläget, men öppna frågan i forumet så får du hjälp från erfarna entusiaster.

Hehe jo det gäller att pricka ibland.

Jo det är nog bättre.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk

Någon som har något att säga om dessa 2 apparater?
http://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/tv/42PFL6678S/phil...
http://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/tv/TXL42ET60Y/pana...

Vet att det kanske inte passar i denna tråden men för en casual gamer vilken skulle ni föredra?
Och finns det andra skillnader i bildkvalitet på dem?

Visa signatur

Moderkort: Asus Maximus VI Hero CPU: i7 4770k RAM: G.Skill Ares 16GB
PSU: Corsair TX Series 650W GPU: GIGABYTE GTX670 OC
Chassi: Antec P280 Cpu-Kylare: Stock SSD: Samsung 840 EVO Series 250GB

Permalänk
Avstängd

Hejsan!

Tänkte köpa antingen Sony's W653 eller W805 42 tums varianten för gaming, mest Pc men även konsol så frågan är nu vilken jag ska välja så då är det väl bäst att höra med er proffs här

Såg något om att W653 skulle ha lite sämre motion flow/blur än W805'an stämmer det ?
Läst att W653 har betydligt bättre svärta dock och ingen clouding då den inte kör med IPS panel vilket låter som det klara valet för mig men som sagt hur den hanterar flytet/motion eller vad det nu heter är ju oxå grymt viktigt då jag nu spelar på en Plasma vilka har bra motion handling.

Så låt höra, vad tycker ni ?
Vet att 653'an inte har 3D men sånt spelar ingen roll för mig och är inte intressant förrens glasögonfri 3d kommer
Spelar f.ö på 3d vision 2 och vet det är det bästa valet som finns nu men har tröttnat på det, förstör färger och det mesta + ger faktiskt inte så mycket mer än lite extra ljup + trötta ögon och visst jag känner till Helix patcher + ställa konvergens ifall nån 3d lover börja skälla på mig

Ja lite överkurs där men hursomhelst det jag vill veta är alltså ifall W653 är lika snabb som W805 vid spelande förutom input lag som jag vet är grymma på både!

Tackar på förhand!

Permalänk
Medlem

Finns det någon uppdaterad jämnförelse sida som visar tv med lägsta input lag?

47" ska vi ha i familjehemmet

Visa signatur

Corsair 16GB, Z370-F Motherboard, i7 9700K, SSD 970 Evo, RTX 2070 Super.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av odjur:

Finns det någon uppdaterad jämnförelse sida som visar tv med lägsta input lag?

47" ska vi ha i familjehemmet

http://www.displaylag.com/

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem

Jag vill ha 0 input lag!

Visa signatur

Corsair 16GB, Z370-F Motherboard, i7 9700K, SSD 970 Evo, RTX 2070 Super.

Permalänk
Medlem

47LN540V. Är den nåt att ha på budget? 3990. Tänkte pressa den lite till då det är demoprodukt.

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem

*Uppdatering*

Sony KDL42W705

Äntligen en nykomling som saknats 2013 kommit ut på marknaden. Sony´s W700 serie(2014)

Kommer i 32, 42 och 50 tum. Har än så länge bara sett 32 och 42 tums varianten. Ingen UHD så det blir fullt spelbara HC-gamer apparater och den testade varianten "42tum" har gett W600 en dänga då den nu är ännu snabbare i input lag (13.5ms LBT avrundat 14ms) Lite skillnad, men fortfarande imponerande @Sony (får tillägga att W600 serien ligger på 14,7ms avrundat 15ms)

Test - Review http://www.hdtvtest.co.uk/news/kdl42w705b-201402233639.htm

Permalänk
Medlem

Sony levererar!!

Visa signatur

i5 4670k|GTX 780

Permalänk
Medlem

Hjälp koreinu

Hej koreinu, jag har ett problem, jag har köpt ps4 och vill spela spel som killzone och cod, snabba spel så satt säga.
Pratar man med försäljare om hjälp så försöker dom bara tracka på en skit, nyss köpt http://www.netonnet.se/art/tv-och-bild/lcd_led-och-plasma-tv/... men den funka så dåligt så jag lämna tillbaka den idag, och jag är så desperat efter en ny bra tv, och hoppas verkligen att du kan hjälpa mig.
Min bugdet är mellan 8000-12000. Jag skulle va otroligt tacksam för hjälp för får ingen hjälp nånstans.

Sorry felstav och dåliga formuleringar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av motoja:

Hej koreinu, jag har ett problem, jag har köpt ps4 och vill spela spel som killzone och cod, snabba spel så satt säga.
Pratar man med försäljare om hjälp så försöker dom bara tracka på en skit, nyss köpt http://www.netonnet.se/art/tv-och-bild/lcd_led-och-plasma-tv/... men den funka så dåligt så jag lämna tillbaka den idag, och jag är så desperat efter en ny bra tv, och hoppas verkligen att du kan hjälpa mig.
Min bugdet är mellan 8000-12000. Jag skulle va otroligt tacksam för hjälp för får ingen hjälp nånstans.

Sorry felstav och dåliga formuleringar.

Hejsan förstår ditt dilemma.

För snabba spel skulle jag rekommendera Sony's serier på 6/8ms (klockade mätmetoden som man brukar köra på datorskärmar). Det blir den närmaste spelkänsla gentemot en spelskärm till datorn, samt klart skönast för din konsol och online-lir.

För bästa bild oavsett film eller fps-lir får du Sony's värsting w905 i din storleksklass för 11990:- http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1785091

För 8990:- får du 47tum spelglädje i näst intill lika bra bildkvalite som ovanstående w905, nämligen Sony W805 http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1736652

Det just nu absolut mest prisvärda är Sony W805 i 55tum för endast 10 607kr inkl frakt. http://www.proshop.se/TV-LCD-LED/Sony-KDL-55W805A-55-LED-bakg...

Billigt monster för hc-gamern som älskar fps, sport, rally, mp whatnot. (W805 är svart i ramen) Denna kostade runt 18 990kr när den var ny och räknades som ett billigare val för spelentusiasten som inte hade råd med dåvarande 55tum W905 för 23 000kr

Permalänk
Medlem

Tusen tack för svaret, jag skulle vilja köra på den för 11990 kr men sambon tycker det är för dyrt och vill såfall köra på den för 8990kr.
Är det jätte stor skillnad dom emellan? för jag känner att om jag ändå köper en dyr tv så vill jag ha en ordentlig sen tycker du dom är värda att köpa ? Tusen tack för svaren, uppskattas så jävla mycket!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av motoja:

Tusen tack för svaret, jag skulle vilja köra på den för 11990 kr men sambon tycker det är för dyrt och vill såfall köra på den för 8990kr.
Är det jätte stor skillnad dom emellan? för jag känner att om jag ändå köper en dyr tv så vill jag ha en ordentlig sen tycker du dom är värda att köpa ? Tusen tack för svaren, uppskattas så jävla mycket!!

W905 är helt klart bäst i alla lägen bildmässigt, men skillnaden är inte så stor om du inte är riktigt petig. Exempelvis så är W805 lite snabbare i svarstid 6ms (17ms LBT) mot W905 som har 8ms (19msLBT), vilket gör den billigare modellen ~2ms snabbare i input lag. Jag har själv W807 i 55 tum som jag är extremt nöjd med, den är i samma modell som W805, men har en silvermetallic ram istället för svart ram.

Lycka till med ditt val.

Permalänk
Medlem

Ska köpa en en ny TV för PS4an men hittar inte riktigt perfekta TVn för mig. 40", 1080p och 3500 i budget. Kan man hitta någon bra TV för spel för den budgeten och mina krav?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Likabawz:

Ska köpa en en ny TV för PS4an men hittar inte riktigt perfekta TVn för mig. 40", 1080p och 3500 i budget. Kan man hitta någon bra TV för spel för den budgeten och mina krav?

Du får en rätt så snabb TV på 28ms i storlek 39 tum för 2990kr inkl frakt: Samsung UE39F5000

annars får du lägga på lite grann om du vill få 40 tum i 28ms - Samsung UE40EH5000 3699:- utan frakt.

Inte i Sony klass, men fullHD 1080p och bra bild, samt fullständigt spelbar online på hög nivå då de utklassar de flesta TV apparater förutom Sony och Panasonics plasmor.

Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av koreinu:

Du får en rätt så snabb TV på 28ms i storlek 39 tum för 2990kr inkl frakt: Samsung UE39F5000

annars får du lägga på lite grann om du vill få 40 tum i 28ms - Samsung UE40EH5000 3699:- utan frakt.

Inte i Sony klass, men fullHD 1080p och bra bild, samt fullständigt spelbar online på hög nivå då de utklassar de flesta TV apparater förutom Sony och Panasonics plasmor.

Lycka till!

Är sony alltså så bra? Kan tänka mig att gå upp lite i budgeten om det är så stor skillnad, finns det ingen utread Sony TV kanske man kan fynda? Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem

Måste bara fråga, för hittar ingenstans och detta är helt seriöst första stället jag kollar när jag söker hjälp för gaming tv!

samsung ps50a466... Eller Sony Bravia KDL40w905a?

Den första är ju äldre. Men testade lite Battlefield 4 på den Idag och jävlar vad det flöt på bra! Inbillar mig kanske, men kändes mkt mjukare och bättre än sonyn. För och nackdelar? Snälla hjälp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Likabawz:

Är sony alltså så bra? Kan tänka mig att gå upp lite i budgeten om det är så stor skillnad, finns det ingen utread Sony TV kanske man kan fynda? Tack för hjälpen!

Kanske finns det en på blocket

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy89:

Måste bara fråga, för hittar ingenstans och detta är helt seriöst första stället jag kollar när jag söker hjälp för gaming tv!

samsung ps50a466... Eller Sony Bravia KDL40w905a?

Den första är ju äldre. Men testade lite Battlefield 4 på den Idag och jävlar vad det flöt på bra! Inbillar mig kanske, men kändes mkt mjukare och bättre än sonyn. För och nackdelar? Snälla hjälp!

Samsung´s PS50A466 är en Plasma om jag förstår det rätt och så saknar den ett game-mode läge? Nu har jag inte efterforskat, men om jag utgår från egen erfarenhet över liknande scenarion i tråden så har det vanligtvist varit så --->> Äldre modell -> Plasma, utan spel-läge -> HD-ready.

Vanligtvist brukar man "glömma bort" att sätta sin nya HDTV på game-mode och därefter bedömma känslan efter ett riktigt sugit resultat. Sony´n är dock inte en plasma, men kan fortfarande leverera suddfria bilder i rörelse i BF4 med impulse läget aktiverat.

Det brukar också vara så att om man vant sig vid en Plasma så kanske man helt enkelt inte vill gå över till något annat att spela på.

Tips isåfall -------

Har du testat game-mode på Sony´n och inte riktigt gillar övergången från plasma och samtidigt vill ha en ny TV så borde du testa Panasonics Plasma GT60Y eller den lite finare VT60Y, de båda levererar med bättre input lag än Samsungs plasmor och så pass låg input lag att de briljerar för FPS-spelaren online.

PANASONIC TX-P50GT60Y

Panasonic Viera TX-P50VT60Y

Permalänk
Medlem
Skrivet av koreinu:

Samsung´s PS50A466 är en Plasma om jag förstår det rätt och så saknar den ett game-mode läge? Nu har jag inte efterforskat, men om jag utgår från egen erfarenhet över liknande scenarion i tråden så har det vanligtvist varit så --->> Äldre modell -> Plasma, utan spel-läge -> HD-ready.

Vanligtvist brukar man "glömma bort" att sätta sin nya HDTV på game-mode och därefter bedömma känslan efter ett riktigt sugit resultat. Sony´n är dock inte en plasma, men kan fortfarande leverera suddfria bilder i rörelse i BF4 med impulse läget aktiverat.

Det brukar också vara så att om man vant sig vid en Plasma så kanske man helt enkelt inte vill gå över till något annat att spela på.

Tips isåfall -------

Har du testat game-mode på Sony´n och inte riktigt gillar övergången från plasma och samtidigt vill ha en ny TV så borde du testa Panasonics Plasma GT60Y eller den lite finare VT60Y, de båda levererar med bättre input lag än Samsungs plasmor och så pass låg input lag att de briljerar för FPS-spelaren online.

PANASONIC TX-P50GT60Y

Panasonic Viera TX-P50VT60Y

Tack för det snabba svaret! Jag har ställt in min nya Sony på spel läge och så men kändes ändå bättre på samsungen. Så kanske får kolla in den där! Tack!

Samsungen har ju ett spelläge faktiskt som gör allt jättebra. Men verkar som den bara har 720p

Permalänk
Avstängd

Så hur var det nu, är W653 något att ha för Pc/Konsol spelande ?

Hur pass bra är motion flowen, alltså är det hyffsat flyt ?
Menar inte InpuLag som jag vet är vansinnigt lågt utan själva flytet i bilden som sagt

Mvh

Permalänk
Medlem

läs tråden JnLoader...

flytet är helt okej för att va LCD utan light boost tekniken som dödar kontrasten för mycket enligt min mening.

Ingen super tv direkt om du inte är ute efter input laget eller är orolig för inbränningar riktigt medioker bild ärligt talat men jag gillar inte edge LED LCD. För mycket clouding och skräp i bilden.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Avstängd
Skrivet av oqvist:

läs tråden JnLoader...

flytet är helt okej för att va LCD utan light boost tekniken som dödar kontrasten för mycket enligt min mening.

Ingen super tv direkt om du inte är ute efter input laget eller är orolig för inbränningar riktigt medioker bild ärligt talat men jag gillar inte edge LED LCD. För mycket clouding och skräp i bilden.

Hejsan!

Tack för svar.

Är faktiskt inte så orolig för att få lite input lag, behövs inte vara så låg som på en monitor för mig.
Kör nu på en LG PG PK350 och den har väl över 50ms om jag kommer ihåg rätt och visst på den märks tydligt fördröjning när jag spelar Pc/Ps3 så får jag en på runt 30ms lär jag vara mer än nöjd och kanske då bör kika på nåt annat än Sonys Tv's.

Samsung brukar väl vara kända för att ha bra motion flow eller?

Permalänk
Medlem

Hej, nu är dax att köpa ny TV tänkte använda tv'n för mesta för min PS4a (Destiny FPS) kolla lite men jag kom aldrig fram till nåt, prislapp under 10k ska hålla flera år.

Permalänk
Medlem

Hej, behöver hjälp att hitta en tv som passar bra till Sport tittande och att spela Fifa 14 eller andra sport spel på :). Tänkte mig en tv runt 50' tum. Tacksam för svar

Permalänk
Avstängd

Fan att det ska vara så svårt att hitta prisvärda apparater på 65-75" med låg input lag. Någon som har något tips?