Microsoft visar DirectX 12 på GDC 2014

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

I ena fallet är det precis det; Start+text. I det andra fallet ökar antalet tecken du måste knappa in med ett; Q (eller klassiska R). Att gnälla om petitesser av denna kaliber är bara fånigt.

Är det din sak att avgöra vad jag tycker är en petitess?

Skrivet av Pellepelikan:

Det finns en webbläsare med som grundfunktion i Windows. Att kunna installera nya applikationer/program/tweaks eller vad man nu vill kalla det för är en grundfunktion även det.

Jag ser ett operativsystem som ett sätt att få sin data och hårdvara att samarbeta, finns inget perfekt OS "out-of-the-box" men Windows har goda möjligheter att bli ändrat så man får det mer som man vill ha det.

Inget operativsystem är perfelt "out of the box", nej, men det är stor skillnad på att inte vara perfekt och att vara så pass otillräckligt i grundutförande att tredjepartsprogram krävs för att modifiera själva gränssnittet.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Inget operativsystem är perfelt "out of the box", nej, men det är stor skillnad på att inte vara perfekt och att vara så pass otillräckligt i grundutförande att tredjepartsprogram krävs för att modifiera själva gränssnittet.

Jag skulle inte vilja säga att det är stor skillnad, bara skillnad.

För att säga "stor" tycker jag att man måste mäta på något sätt. Start 8 kostar ca 5% av vad en Windows 8 licens kostar, det tycker i alla fall jag inte är "stor skillnad" (sen finns det ju andra liknande program som är gratis också). Tiden det tar att installera ett sådant program är inte heller vad jag skulle kalla "stor" i förhållande till att installera operativsystemet (tyvärr har jag inga siffror här så här haltar min "mätning" lite men räknat på att det tar en timma att installera windows 8 och 2 minuter att fixa start8 eller classicshell så hamnar vi under 5% i tid).

Dock tycker jag inte att Windows 8 är så mycket bättre att man ska uppgradera från windows 7, däremot tycker jag inte att man ska köpa en ny licens av Windows 7 om man köpt ny dator utan satsa på Windows 8 och om man inte är nöjd skaffa classicshell, start8 eller liknande.

Och fortfarande ser jag inte någon skillnad på att installera en annan webbläsare än internet explorer och att installera en startmeny istället för startskärmen. Vad är det som gör att du tycker att "modifiera gränssnittet" skulle vara ett så pass mycket större problem än hur du ska besöka internet?

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Jag är inte så säker på det. I slutändan är Microsoft ändå ett företag som vill tjäna pengar. Man fattade ju piken efter "gnället" om Vista, och rättade till det och släppte Windows 7, som blev en succé utan mostycke.

Som jag skev tidigare så är det inte Microsoft som bestämmer nu, det är användarna. Och sålänge vi ser att "gnäll" ger resultat så lär vi fortsätta "gnälla". Microsoft har ingen automatiskt rätt till våra pengar utan vill de ha dem får de faktiskt ge oss det vi vill ha också.

Klart att man röstar med plånboken. Det är ju vad en fri marknad är skapad för.
Men gå då och ge kritik till de som sitter med makten. Vi som gillar windows 8 på swec kan ju inte påverka produkten i sig. Visst vi kan också ställa oss i kö med högafflar, men vi gillar faktiskt produkten, vi har röstat med vår plånbok.
Men säger man att man gillar windows 8 för att det är smartare och smidigare får man höra "PC är inte mobil. Startmeny! FEl FEL.". Och när man själv inte känner så talar man om hur vi ser det, vi som faktiskt sitter med operativsystemet dagligen. Men det spelar ingen roll egentligen.

Du gillar en sak, jag en annan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Det gör jag när du skriver att jag skulle tycka det är dåligt när en ny version av DirectX kommer. Saken är den att det är inlåst och för oss som är trötta på Windows ser man OpenGL och Mantle som alternativ till det.

Så vi får inte diskutera Mantle i en nyhet som handlar om att den störste konkurrenten ska släppa ny mjukvara? Är det lönt att ha kommentarer till sådana här nyheter då alls?
Mantle fungerar men det är i ett beta stadie man kan inte förvänta sig allt direkt från början och AMD har själva sagt att Mantle har alla förutsättningar för att kunna köras på annan grafik. Jag förstod att du även gillar OpenGL men du tyckte att det var kul med en ny version av DirectX vilket alla får tycka hur dom vill. Jag skrev att jag hellre ser något mer öppet alternativ som OpenGL till spel så att de som kör andra operativsystem också kan få köra andra spel.

Till att börja med, jag frågade efter det därmed bör du svara eftersom du dessutom frågar mig. Men eftersom du tycks ha problem med logik så ska jag hjälp dig på traven ändå.

Nej tack. Vill inte ha något som låser in en och är proprietärt. Öppet ska det vara som OpenGL tex.

Vad går att misstolka där? Du skriver "Nej tack." Du vill alltså inte ha dx 12. Därefter förstärker du ditt nej med "Vill inte ha något som låser in en och är proprietärt.". Så

Hade du däremot skrivit något i stil med att dx 12 kan dra åt helvette jag vill se mer nyttjande och förbättring av opengl så hade det varit en helt annan sak, men det gjorde du inte.

Så, nu har du det 100% svart på vitt.

Så vi får inte diskutera Mantle i en nyhet som handlar om att den störste konkurrenten ska släppa ny mjukvara? Är det lönt att ha kommentarer till sådana här nyheter då alls?
Mantle fungerar men det är i ett beta stadie man kan inte förvänta sig allt direkt från början och AMD har själva sagt att Mantle har alla förutsättningar för att kunna köras på annan grafik. Jag förstod att du även gillar OpenGL men du tyckte att det var kul med en ny version av DirectX vilket alla får tycka hur dom vill. Jag skrev att jag hellre ser något mer öppet alternativ som OpenGL till spel så att de som kör andra operativsystem också kan få köra andra spel.

Klart man får eller, det är inte upp till mig, men jag tycker det tar fokus av denna nyhet. Hade det däremot varit jämförelser eller så hade iaf jag tyckt det vore en annan sak.

Som sagt, givetvis tycker jag dx12 är bra, så länge det inte blir begränsat till windows 8 eller något sådant fånigt. Många speltillverkare väljer directx så därför är det uppenbarligen bra om det blir ännu bättre.

Däremot så håller jag med som sagt att det vore bra om opengl vidareutvecklades och användes i stället / mer eftersom det inte är låst till microsoft samt att det är tillgänligt för fler platformar.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Är det din sak att avgöra vad jag tycker är en petitess?

Inget jag har påstått heller. Försöker ge dig perspektiv på vilken nivå din missriktade kritik hamnar på när du börjar tramsa om en extra knapptryckning.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Avstängd

Mantle funkar enbart på AMD nu ja men det kommer gå att köra på andra grafikkort. Hur kan du jämföra Mantle mot G-sync det är två helt olika saker! Dessutom har AMD lanserat Freesync där man kommer få samma fördelar som med G-sync fast utan att behöva låsa sig till en viss tillverkare.

http://www.sweclockers.com/nyhet/18128-amd-kontrar-nvidia-g-s...

Så återigen har man ett öppet och billigare alternativ därför ser jag inte anledningen att låsa sig till Windows och Nvidia för olika tekniker som kostar betydligt mer än andra konkurrerande tekniker som håller på att tas fram.

OJ! Jag insåg inte att jag diskuterade med någon som är "speciell" Jag vill inte göra dig upprörd. AMD är bäst och kommer alltid att vara det.
Jag skrev verkligen att Mantle bara kan köras på AMD kort. Två gånger skrev jag det. Så det är bra att du talar om hur det ligger till.
Tack för att du klargör att Gsync och mantle är olika saker efter att jag felaktigen trodde och påstod att de gjorde samma sak. Så skrev jag.
Och freesync kommer med sin mjukvarulösning inte bara vara lika bra som Gsync utan mycket mycket mycket bättre!
Och det funkar på annat än bara laptops. Jodå! Mycket bättre!

AMD är bäst och så... Vi är överens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebastian R:

Att det kommer en 12'a nu är ju inte helt oväntat.

2009 W7 + DirectX 11 kom ungefär samtidigt.

2015? W9 + DirectX 12.

Ännu ett tecken på att konsollerna & windows har förstört pc spelandet dom sista åren.
var bättre fart förr, alldeles för långt mellan uppdateringar på dx.
fram till xp så kom det uppdateringar hela tiden, nu väntar vi & väntar sen behöver spelutvecklarna utveckla sina motorer mot mer krävande för pc marknaden också.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Hoppas verkligen det är en API som går att implementera med dagens redan existerande kort. Vore drygt om det krävs nytt graffe för att dra nytta av DX12...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellepelikan:

Jag skulle inte vilja säga att det är stor skillnad, bara skillnad.

För att säga "stor" tycker jag att man måste mäta på något sätt. Start 8 kostar ca 5% av vad en Windows 8 licens kostar, det tycker i alla fall jag inte är "stor skillnad" (sen finns det ju andra liknande program som är gratis också). Tiden det tar att installera ett sådant program är inte heller vad jag skulle kalla "stor" i förhållande till att installera operativsystemet (tyvärr har jag inga siffror här så här haltar min "mätning" lite men räknat på att det tar en timma att installera windows 8 och 2 minuter att fixa start8 eller classicshell så hamnar vi under 5% i tid).

Dock tycker jag inte att Windows 8 är så mycket bättre att man ska uppgradera från windows 7, däremot tycker jag inte att man ska köpa en ny licens av Windows 7 om man köpt ny dator utan satsa på Windows 8 och om man inte är nöjd skaffa classicshell, start8 eller liknande.

Och fortfarande ser jag inte någon skillnad på att installera en annan webbläsare än internet explorer och att installera en startmeny istället för startskärmen. Vad är det som gör att du tycker att "modifiera gränssnittet" skulle vara ett så pass mycket större problem än hur du ska besöka internet?

Då ser vi det olika, helt enkelt. En webbläsare kan du avinstallera, men du kan inte avinstallera ett gränssnitt. Det bland annat gör att jag tycker att skillnaden är "stor".

Skrivet av diddedraker:

Klart att man röstar med plånboken. Det är ju vad en fri marknad är skapad för.
Men gå då och ge kritik till de som sitter med makten. Vi som gillar windows 8 på swec kan ju inte påverka produkten i sig. Visst vi kan också ställa oss i kö med högafflar, men vi gillar faktiskt produkten, vi har röstat med vår plånbok.
Men säger man att man gillar windows 8 för att det är smartare och smidigare får man höra "PC är inte mobil. Startmeny! FEl FEL.". Och när man själv inte känner så talar man om hur vi ser det, vi som faktiskt sitter med operativsystemet dagligen. Men det spelar ingen roll egentligen.

Du gillar en sak, jag en annan.

Jag har skrivit till (och fått svar av) Steve Balmer när han var VD på Microsoft. Så det är inte så att jag bara sitter och "gnäller". Förresten är det orättvist att kalla det för gnäll. Det är lika mycket gnäll som det är fanboyism att hylla Windows 8 i så fall.

Sedan så finns det såklart olika nivå. Jag uppskattar när man kan ha en diskussion utan att försöka få det till att det är något fel i huvudet på folk som inte delar ens åsikt, och sådanna kommentarer behöver man inte gå långt för att hitta.

Skrivet av Dr.Mabuse:

Inget jag har påstått heller. Försöker ge dig perspektiv på vilken nivå din missriktade kritik hamnar på när du börjar tramsa om en extra knapptryckning.

Det kan ju vara bra om man nu håller sig till det man diskuterar. Det blir lätt en detaljnivå på diskussionen eftersom det är detaljer det ställs frågor om. Men visst, det finns annat jag tycker är galet med Windows 8. Jag saknar classic-temat, jag tycker det är drygt att man inte helt och hållet kan stänga av UAC, jag skulle vilja ha möjlighet att avinstallera hela motorn för store och appar, jag gillat inte nya backupfunktionen, jag tycker det är förvirrande med det platta gränssnittet då det inte längre finns en tydlig markör för vad som är klickbart och inte, osv... Det är inte bara "en" sak jag stör mig på.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wibbe44:

Hoppas verkligen det är en API som går att implementera med dagens redan existerande kort. Vore drygt om det krävs nytt graffe för att dra nytta av DX12...

Själv gissar jag på att DX12 kommer vara bakåtkompatibelt med DX11-kort, men att de hårdvaruspecifika funktionerna inte kommer att fungera, likt hur det fungerar med DX11 och DX10. Jag hoppas iaf på det!

Jag vet inte varför OpenGL anses vara sämre än DirectX idag, men om OpenGL 4.5 eller 5 blir jämbördigt med DirectX 12 kanske utvecklarna börjar använda det istället. Då skulle man kunna få alla nya funktioner på äldre operativsystem också.

Permalänk
Sötast
Skrivet av Zyriak:

Nej jag håller med dig, det finns dock en liten skara högljudda mäniskor som har som mål att klanka ner på Micrsoft bara för sakens skull, om man är gamer som jag själv så är detta härliga nyheter, Windows är utan konkurrens den bästa plattformen för spelande idag.

Och om man är gamer som jag själv så ser man fram emot en öppen plattform utan inlåsning från diverse tillverkare.

Windows är somdu sa, utan tvekan den bästa plattformen, det är det man vill ändra på!

Permalänk
Skrivet av Niwa:

Tror absolut inte att matle hade något att göra med att ms jobbat på dx 12 att göra Det jag syftade på var att mantle förhoppningsvis har tvingat microsoft till att lägga fokus på något som de helt skitit i förut och förhoppningsvis dessutom leder till att utvecklare och hårdvarutillverkare har mer att säga till om, då det faktiskt visat sig att mantle gav en helt ok prestandaskjuts.

ja men då försår jag håller helt med!

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Beror på vad du köper. Senast jag jämförde så var det dyrt. Ser fortfarande ut att vara sjukt dyrt.
Varför skulle du inte kunna köpa en dator och sen byta grafikkortet tex, det är ju hur vanligt som helst.

http://store.apple.com/se/product/MC743ZM/A/ati-radeon-hd-587...

Sen envisas apple med att göra sina egna drivare så de ligger ofta efter på hårdvara...

Dom ligger inte efter på hårdvara, när en modell släpps är det moderna grejer i men
ibland så på vissa modeller uppdaterar dom inte på nästan 2 år och då utan att sänka priset.
Då är det överpris, men en ny modell brukar inte vara det, finns ju undantag men alla tillverkare
har någon/några modeller som är överprisade så dom kan få in lite extra.

Du kan inte byta grafikkort på en stationär Mac (förutom Mac Pro) pga att dom är så kompakta.
Sedan förstår jag inte varför du länkar till en 4 år gammal Mac Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Dom ligger inte efter på hårdvara, när en modell släpps är det moderna grejer i men
ibland så på vissa modeller uppdaterar dom inte på nästan 2 år och då utan att sänka priset.
Då är det överpris, men en ny modell brukar inte vara det, finns ju undantag men alla tillverkare
har någon/några modeller som är överprisade så dom kan få in lite extra.

Du kan inte byta grafikkort på en stationär Mac (förutom Mac Pro) pga att dom är så kompakta.
Sedan förstår jag inte varför du länkar till en 4 år gammal Mac Pro

Apple gör det hela tiden.

Ännu fulare är att du inte kan köpa det där amd radeon koret var som helst och plugga in.

Om microsoft hade kört på samma spår, säg köpt upp intel och endast kört på deras grejer tex och endast tillåta dig att köpa hårdvaran via dem, microsoft, så hade det varit världens ramaskrik och pga deras marknadsmoninerande ställning leda till EU domstol... nu har apple en stor hög religiösa anhägare, vi har alla sett dem, helt stört, samt de har en stor andel av marknanden sett till mängd köp, men en mindre del sett till marknaden i % så de kommer undan med det eftersom någon måste konkurrera mot pyttemjuk. Konkurrensen behövs, helt klart, men apple är nog ett av de värsta företag jag känner till.

Edit: För ett tag sedan hörde jag att apple tänkte försöka med samma fula metod för hårddiskar och SSD's också, lyckades de?

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650

Permalänk
Avstängd
Skrivet av IceDread:

Även till mac är utbudet för dåligt, men sen skulle jag aldrig köpa en apple produkt någonsin, för dyrt och instängt och jag vill inte köra itunes. Windows är för mig det enda alternativet.

Dyrt? Priset måste ställas i relation till din inkomst, att det är dyrt för dig innebär inte att det är dyrt för alla.
Instängt? Jaså, jag använder då både PC och Mac i jobbet helt sömlöst utan problem. Enda jag stör mig på ibland är att det andra hotkeys i programmen.
iTunes? Använder folk verkligen det fortfarande? Sist jag använde det måste ha varit när jag gjorde en lokal backup på telefonen - för ett halvår sedan.

Säg bara som det är, du är en spelnörd och det enda du använder datorn till är att spela. Då är t.ex en Mac inget alternativ av väldigt självklara skäl.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av IceDread:

Edit: För ett tag sedan hörde jag att apple tänkte försöka med samma fula metod för hårddiskar och SSD's också, lyckades de?

Källa på det?

Jag hörde att Microsoft hade som agenda att skapa ett totalitärt kontrollsamhälle tillsammans med NSA, lyckades de?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barren Wuffet:

Dyrt? Priset måste ställas i relation till din inkomst, att det är dyrt för dig innebär inte att det är dyrt för alla.
Instängt? Jaså, jag använder då både PC och Mac i jobbet helt sömlöst utan problem. Enda jag stör mig på ibland är att det andra hotkeys i programmen.
iTunes? Använder folk verkligen det fortfarande? Sist jag använde det måste ha varit när jag gjorde en lokal backup på telefonen - för ett halvår sedan.

Säg bara som det är, du är en spelnörd och det enda du använder datorn till är att spela. Då är t.ex en Mac inget alternativ av väldigt självklara skäl.

Jag tycker du har helt fel. Kostnaden kanske bör ställas i relation till din inkomst eller kaptial men inte priset, priset skall jämföras med likvärdiga produkter på marknaden och därefter bedömmas om den är dyr eller ej. Jag hoppas du inser din tankevurpa och tänker om där. Exempelvis tjänar jag mycket bra sett till medianlönen i Sverige men jag anser likväl att vissa produkter är överprissatta sett till andra produkter, sen om kostnaden utgör ett problem eller ej är en helt annat sak.

Spelnörd? Ja det är jag kanske.

Är det det ända jag använder min dator till? Långt ifrån. Mycket programmering sker för visso på min arbetsdator men en del även på min privata exempelvis.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Källa på det?

Jag hörde att Microsoft hade som agenda att skapa ett totalitärt kontrollsamhälle tillsammans med NSA, lyckades de?

Något jag läste för ca 1,5 år sedan eller så, och jag kommer inte ihåg källan, vem fan kommer ihåg en så gammal källa? Däremot kommer jag håg att de funderade på att införa egen firmware för att känna igen en hdd och om den inte kändes igen så accepterades den inte och den firmaren fick du bara till en hdd om du köpte den av apple. Skulle inte bli förvånad om det inte blev infört, måste köra in den på alla hdds låter omständigt men samtidigt apple tar ett högre pris och vips så är det motiverat... har du slängt in en egen ny hdd i en ny apple burk där hdd'n inte är köpt från apple och det fungerade? Ja då vet vi om de införde det eller ej.

Edit: Glömde fråga efter din källa

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tacka vet ja på den gamla goda tiden då man kunnde ha directx 1 till och med 8.0a utan att uppgradera OS. Nu är M$ snikna och vill att man uppgraderar för varje DirectX. Hoppas att MANTLE eller någon annan bryter detta vansinne nu och bli standard istället för directx.

Visa signatur

Gaming: CM storm sniper, FSP Aurum 750W, Asrock X370 Taichi, Ryzen 5 1600, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz, ASUS Radeon RX Vega 56 ROG Strix, Soundblaster ZBrandvägg: SUGO SG13B-Q, Corsair SF450 450Watt, Noctua NH-L9x65, Xeon e3-1220L 1,1Ghz, 2xSAMSUNG 4GB DDR3L ECC RAM, 2.5 HDD WD AV-25 320GBLab Server:Yeong Yang yy-0221, antec signature 650W, TYAN S2469, 2xOpteron 2600 Noctua NH-U9DO, 8x1GB ECC REGHTPC: Silverstone GD09, AsRock Killer x370, Ryzen 2400g, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det kan ju vara bra om man nu håller sig till det man diskuterar. Det blir lätt en detaljnivå på diskussionen eftersom det är detaljer det ställs frågor om. Men visst, det finns annat jag tycker är galet med Windows 8. Jag saknar classic-temat, jag tycker det är drygt att man inte helt och hållet kan stänga av UAC, jag skulle vilja ha möjlighet att avinstallera hela motorn för store och appar, jag gillat inte nya backupfunktionen, jag tycker det är förvirrande med det platta gränssnittet då det inte längre finns en tydlig markör för vad som är klickbart och inte, osv... Det är inte bara "en" sak jag stör mig på.

Nu förstår jag inte vad du antyder. När avvek jag från diskussionen genom att besvara dina inlägg? Att gradera värdet av din, som jag anser, obefogade kritik som till viss del dessutom är direkt felaktig hör definitivt inom ramen för diskussionen. Att stoppa ord i min mun hör däremot inte hit.

Diskuterar gärna detaljer. På vilket annat sätt kan man sakligt belysa missuppfattningar och verkliga brister? Betydligt bättre än subjektiva åsikter som inte bygger så mycket på fakta (för att citera en viss person) och som kanske har mer att göra med individens oförmåga att anpassa sig till något nytt än om det faktisk är bättre eller sämre. Spyr man urskillningslöst galla i alla trådar hela tiden så fort Windows 8* kommer på tal så kan man inte ha gjort någon direkt ärlig utvärdering över huvud taget.

*Utgår alltid från den senaste versionen, dvs 8.1 om inget annat anges (då slipper man skeva diskussioner som med Mactalibaner när de jämför Windows 95/XP med senaste OSX).

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av IceDread:

Jag tycker du har helt fel. Kostnaden kanske bör ställas i relation till din inkomst eller kaptial men inte priset, priset skall jämföras med likvärdiga produkter på marknaden och därefter bedömmas om den är dyr eller ej. Jag hoppas du inser din tankevurpa och tänker om där. Exempelvis tjänar jag mycket bra sett till medianlönen i Sverige men jag anser likväl att vissa produkter är överprissatta sett till andra produkter, sen om kostnaden utgör ett problem eller ej är en helt annat sak.

Spelnörd? Ja det är jag kanske.

Är det det ända jag använder min dator till? Långt ifrån. Mycket programmering sker för visso på min arbetsdator men en del även på min privata exempelvis.

Tankevurpan ligger snarare hos dig. Vad som är dyrt eller prisvärt är högst individuellt oavsett vad det är för produkt eller tjänst du köper eftersom att det finns underliggande faktorer som avgör huruvida du är villig eller ovillig att betala mer för en likvärdig produkt eller tjänst.

Tar vi mig själv som ett exempel så har jag ett intresse för klockor och jag äger idagsläget ett ur från IWC som har ett anskaffningsvärde på 60 000 kr. Vansinnigt dyrt tycker säkert du och 99% av resterande medlemmar på sweclockers. Jag kanske rentav anses vara en idiot som köper en klocka för så mycket pengar? Det är helt okej.

Jag är fullt medveten om att jag kan köpa en likvärdig klocka som visar tiden precis lika bra för 2000 kr. Men jag vill inte ha den klockan för 2000 kr, jag vill ha exakt den klockan som jag valt att köpa och jag upplever att den är prisvärd i relation till min inkomst och min något udda fetisch av klockor. Jag är medveten om att priset är mycket högre men jag anser fortfarande inte att den är överprisad.

Kort sagt; min klocka för 60 000 kr är inte dyr utan snarare prisvärd. Hade jag istället köpt en klocka för 2000 kr, som jag inte alls vill ha, då hade jag upplevt de pengarna som totalt bortkastade. Ett dyrt och dåligt köp helt enkelt.

Samma sak gäller Apples produkter och huruvida det är dyra eller ej. Hemma använder jag en maxad 27" iMac som gick på ca 30 000 kr (minnen köptes från tredje part). Jag är fullt medveten om att att jag kan gå in på inet och plocka ihop ett riktigt prestandamonster för samma summa pengar men jag vill inte ha en sån dator eftersom att jag inte använder datorn för att spela på. Jag vill ha en tyst AIO-dator med minsta möjliga krav på underhåll, jag vill ha OSX, jag gillar designen och formspråket som Apple har och jag gillar ekosystemet som Apple erbjuder genom OSX, iOS och Airplay till mina Bang & Olufsen-högtalare, min Apple-TV osv.

Ja, iMacen är betydligt dyrare än vad det skulle kosta att bygga ihop en likvärdig windowsburk. Men tycker jag den är överprisad? Absolut inte. Den har exakt de sakerna jag vill ha och den tillfredsställer alla mina behov. Hade jag istället köpt en windowsburk för 15 000 kr så hade jag upplevt den som dyr och inte alls prisvärd, för det är ingen dator jag vill ha. Hade jag och andra sidan kunna köpa en exakt likadan iMac för halva priset från ett annat ställe så hade jag självklart tyckt att den för 30 000 kr är överprisad och endast en idiot hade köpt den dyrare.

Sen kan jag tillägga att jag tidigare har jobbat som säljare och efter närmare tio års erfarenhet av framgångsrik (om jag får säga det själv) försäljning till privatpersoner och företag så kan jag säga att är väldigt sällan som priset är en avgörande faktor när ett köp av något slag sker. Att pris är viktigt är en självklarhet men prisvärdheten ligger alltid i relation till inkomst och vad kunden på en väldigt individuell basis anser att produkten/tjänsten är värd.

Det är exakt det som Steve Jobs förstod när han tog Apple från ruinens brant till att bli ett av världens högst värderade bolag.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av IceDread:

Något jag läste för ca 1,5 år sedan eller så, och jag kommer inte ihåg källan, vem fan kommer ihåg en så gammal källa? Däremot kommer jag håg att de funderade på att införa egen firmware för att känna igen en hdd och om den inte kändes igen så accepterades den inte och den firmaren fick du bara till en hdd om du köpte den av apple. Skulle inte bli förvånad om det inte blev infört, måste köra in den på alla hdds låter omständigt men samtidigt apple tar ett högre pris och vips så är det motiverat... har du slängt in en egen ny hdd i en ny apple burk där hdd'n inte är köpt från apple och det fungerade? Ja då vet vi om de införde det eller ej.

Edit: Glömde fråga efter din källa

Min källa hittade jag på efter att ha kommit ihåg att Microsoft och NSA har ett samarbete sedan många år tillbaka genom PRISM.

Permalänk
Medlem

Tankevurpan ligger snarare hos dig. Vad som är dyrt eller prisvärt är högst individuellt oavsett vad det är för produkt eller tjänst du köper eftersom att det finns underliggande faktorer som avgör huruvida du är villig eller ovillig att betala mer för en likvärdig produkt eller tjänst.

Tar vi mig själv som ett exempel så har jag ett intresse för klockor och jag äger idagsläget ett ur från IWC som har ett anskaffningsvärde på 60 000 kr. Vansinnigt dyrt tycker säkert du och 99% av resterande medlemmar på sweclockers. Jag kanske rentav anses vara en idiot som köper en klocka för så mycket pengar? Det är helt okej.

Jag är fullt medveten om att jag kan köpa en likvärdig klocka som visar tiden precis lika bra för 2000 kr. Men jag vill inte ha den klockan för 2000 kr, jag vill ha exakt den klockan som jag valt att köpa och jag upplever att den är prisvärd i relation till min inkomst och min något udda fetisch av klockor. Jag är medveten om att priset är mycket högre men jag anser fortfarande inte att den är överprisad.

Kort sagt; min klocka för 60 000 kr är inte dyr utan snarare prisvärd. Hade jag istället köpt en klocka för 2000 kr, som jag inte alls vill ha, då hade jag upplevt de pengarna som totalt bortkastade. Ett dyrt och dåligt köp helt enkelt.

Samma sak gäller Apples produkter och huruvida det är dyra eller ej. Hemma använder jag en maxad 27" iMac som gick på ca 30 000 kr (minnen köptes från tredje part). Jag är fullt medveten om att att jag kan gå in på inet och plocka ihop ett riktigt prestandamonster för samma summa pengar men jag vill inte ha en sån dator eftersom att jag inte använder datorn för att spela på. Jag vill ha en tyst AIO-dator med minsta möjliga krav på underhåll, jag vill ha OSX, jag gillar designen och formspråket som Apple har och jag gillar ekosystemet som Apple erbjuder genom OSX, iOS och Airplay till mina Bang & Olufsen-högtalare, min Apple-TV osv.

Ja, iMacen är betydligt dyrare än vad det skulle kosta att bygga ihop en likvärdig windowsburk. Men tycker jag den är överprisad? Absolut inte. Den har exakt de sakerna jag vill ha och den tillfredsställer alla mina behov. Hade jag istället köpt en windowsburk för 15 000 kr så hade jag upplevt den som dyr och inte alls prisvärd, för det är ingen dator jag vill ha. Hade jag och andra sidan kunna köpa en exakt likadan iMac för halva priset från ett annat ställe så hade jag självklart tyckt att den för 30 000 kr är överprisad och endast en idiot hade köpt den dyrare.

Sen kan jag tillägga att jag tidigare har jobbat som säljare och efter närmare tio års erfarenhet av framgångsrik (om jag får säga det själv) försäljning till privatpersoner och företag så kan jag säga att är väldigt sällan som priset är en avgörande faktor när ett köp av något slag sker. Att pris är viktigt är en självklarhet men prisvärdheten ligger alltid i relation till inkomst och vad kunden på en väldigt individuell basis anser att produkten/tjänsten är värd.

Det är exakt det som Steve Jobs förstod när han tog Apple från ruinens brant till att bli ett av världens högst värderade bolag.

Det var microsoft och inte steve jobs som tog apple från ruinens brant, eller därom "dyftar de visa", apple fick ett kaptialtillskott av microsoft hur som helst som behövde en konkurrent för att inte få en monompolistisk situation och risk för att företaget skulle styckas.

Förväntade mig inget svar egentligen, framförallt inget ordentligt seriöst svar. Cudos

Jag förstår helt klart din poäng, men som jag ser det är det fortfarande ett pris som bör sättas i realitet till likvärdiga produkter. Däremot så håller jag med dig men jag anser att det är kostnader man då skall tala om, om en kostnad kan vara på tok för hög eller låg beroende på ens plånbok / vilja av att införskaffa en produkt.

Jag kan tycka att en volvo med dagens rabatter är prisvärd, men jag skulle alldrig få för mig att köpa en volvo exempelvis, kostnaden är för hög ock viljan att äga en volvo är noll.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Nu förstår jag inte vad du antyder. När avvek jag från diskussionen genom att besvara dina inlägg? Att gradera värdet av din, som jag anser, obefogade kritik som till viss del dessutom är direkt felaktig hör definitivt inom ramen för diskussionen. Att stoppa ord i min mun hör däremot inte hit.

Diskuterar gärna detaljer. På vilket annat sätt kan man sakligt belysa missuppfattningar och verkliga brister? Betydligt bättre än subjektiva åsikter som inte bygger så mycket på fakta (för att citera en viss person) och som kanske har mer att göra med individens oförmåga att anpassa sig till något nytt än om det faktisk är bättre eller sämre. Spyr man urskillningslöst galla i alla trådar hela tiden så fort Windows 8* kommer på tal så kan man inte ha gjort någon direkt ärlig utvärdering över huvud taget.

*Utgår alltid från den senaste versionen, dvs 8.1 om inget annat anges (då slipper man skeva diskussioner som med Mactalibaner när de jämför Windows 95/XP med senaste OSX).

Du tyckte att diskussionen hade fel nivå för att jag klagade på en detalj, men det var ju en detalj vi diskuterade.

Oavsett, så är det inte en extra knapptryckning en gång, utan många gånger, så det blir en rätt stor grej för mig i alla fall.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Oavsett, så är det inte en extra knapptryckning en gång, utan många gånger, så det blir en rätt stor grej för mig i alla fall.

Låter mer som en fix idé som du kanske borde ta itu med.

Vi har i alla fall rett ut vissa saker:
1) Det krävs inget extra nedslag om man kan leva med att Moder UI visar sig. Sökfältet öppnar sig så fort du börjar skriva.
2) Vill man slippa Modern UI kan man trycka ner Win+Q alt. Win+R i snabb följd och börja skriva.
3) Windows 8.1 kan starta direkt till skrivbordet med åtkomst till programikoner på både skrivbord och starlist bara något klick bort.
4) Är det jobbigt att starta program hela tiden, stäng dem inte utan använd Alt+tab och växla. Eller är det också "en rätt stor grej"?

Ska vi ta nästa sakfråga?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Låter mer som en fix idé som du kanske borde ta itu med.

Vi har i alla fall rett ut vissa saker:
1) Det krävs inget extra nedslag om man kan leva med att Moder UI visar sig. Sökfältet öppnar sig så fort du börjar skriva.
2) Vill man slippa Modern UI kan man trycka ner Win+Q alt. Win+R i snabb följd och börja skriva.
3) Windows 8.1 kan starta direkt till skrivbordet med åtkomst till programikoner på både skrivbord och starlist bara något klick bort.
4) Är det jobbigt att starta program hela tiden, stäng dem inte utan använd Alt+tab och växla. Eller är det också "en rätt stor grej"?

Ska vi ta nästa sakfråga?

1) Visst, men grundproblemet är just att Modern UI visar sig och täcker hela skärmen.
2) Visst, men det är i mitt tycke mycket sämre lösningar än om det hade funnits en startmeny likt den i Windows 7.
3) Ja, det är en förbättring, tyvärr ger det inte mycket i praktiken när man ändå måste dras med Modern UI, och med din egen logik så är det ju en onödig funktion eftersom att även om man startar i MUI-läge så är skrivbordet "bara ett klick bort".
4) Jag använder redan alt+tab för att växla mellan redan öppna program.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sanazin:

Ytterligare ett steg? Hur tänkte du där? DirectX har väl mer eller mindre alltid inneburit att man för det första måste sitta på operativsystemet Windows och för det andra att man förmodligen behöver sitta på något utav de senaste versionerna av operativsystemet?
Eller är det som skrivits ovan en nyhet för dig ... ? För i sådana fall känns det som att du inte riktigt hängt med i utvecklingen.
Det finns alternativ till Windows och till DirectX, det är visserligen inga bra alternativ då spelutvecklare inte prioriterar alternativen då det krävs resurser.

Allt detta tjafs om hur inlåst DirectX & Windows är och hur mycket bättre allt annat är börjar bli riktigt, riktigt tröttsamt. Men det kanske är bara jag.

Sen Vista, ja!

Innan dess så sträckte sig DX längre bak i Win versionerna.

Förstår ju MS, då det är ett sätt för dom att öka förtjänsten främst från Gamers

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Nej tack. Vill inte ha något som låser in en och är proprietärt. Öppet ska det vara som OpenGL tex.

Precis

Tyvärr så vinner det för det mesta inte, då nästan alla verkar falla för effektiv marknadsföring

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
--

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Som jag skrev tidigare i den första tråden som handlar om detta, om nu DX12 får Mantle liknande funktioner så betyder det att man jobbat på detta under en längre tid. AMD och Nvidia måste i så fall känt till detta under en längre tid också. Man kan ju då fråga sig varför AMD över huvudtaget valt att lansera Mantle.

Tror logiken är enkel, AMD vill troligen få lite mer att säga till om när det gäller DX.

Sen så är ju Mantle tänkt att vara öppet, och framöver inte låst till en specifik hårdvara samt tillgängligt för olika OS.

Visa signatur

--

Permalänk
Medlem
Skrivet av deppan:

Eftersom stöd för nyare OpenGL-versioner kan uppnås genom enbart uppdaterade drivrutiner/hårdvara så låter detta som en sofistikerad bluff.

Bluff eller marknadsföring...

Oavsett, håller med

Visa signatur

--