jag har gtx 770 i sli är det värt att köpa ett till 770?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Persim:

Hej,

Något i din PC verkar vara fel...

Jag har en mycket snarlig hårdvarukonfiguration; -i4770k -16GB RAM -Z87mb -2xGTX770 SLI (4GB)
Har inga som helst problem med ultra i BF4, och då kör jag dessutom i upplösning om 2560x1440, där jag ligger mellan 80-100 fps. Den droppar inte under 75. Är själv mer intresserad av bra följsam fps än högre grafikinställning, men ser ingen anledning att välja lägre än inställning ultra då det lirar hur bra som helst.

Innan jag införskaffade en ny skärm och ett andra GTX770 så körde jag 1920x1200 med 1 grafikkort. Det flöt på bra i ultra, men valde high för att jag, som du verkar, hellre undviker fps-drop/lag.

2GB i grafikminne på ditt videokort är fullt tillräckligt i 1920x1080. Du bör utan några som helst problem kunna köra ultra i din PC med 2xGTX770 i SLI i den upplösningen.

Så;
*Avråder starkt från inköp till ett tredje kort.
*Kontrollera att du faktiskt har aktiverat SLI. Jag tror att det är här det felar.

Kolla denna inställning för BF4. Sänk till 100% om du har högre. (Har själv 170% om jag minns rätt).

/Persim

jag höger klickar och trycker på Nvidias kontrollpanel, sen makerar jag fliken konfigurera sli, sen makerar jag maximera 3d prestanda, det är väl allt man behöver göra. dator ser att det är 2 st kort, när jag kör 3dmark så får jag 6000-7000 poäng på avancerad inställning och den visar 2 st 770, så vad kan felet ligga ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcmannen:

ja jag kör med fraps, och det funka inte så bra på min pc som dom säger i denna lista, och jag kan bara köra på knappt high på crysis3.
Det är lite konstigt tycker jag, ännu värre är det med Nvidia Geforce Experience den sätter ju alla spel på ultra med allt på max, det finns ju inte ett enda nytt spel jag kan maxa. måste alltid sätta ner något.

Låter ytterst konstigt då jag klarar nästan allt på high och några medium med mina specs, kolla sign. Låter som det är cpun som inte hänger med. Du måste överklocka för att få nytta av dina två grafikkort.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Ladda ner 3DMark och kör ett test och posta en länk till dina resultat. Om du inte har lika bra prestanda som i Sweclockers test så beror det inte på dina grafikkort för du har väl SLI aktiverat?

EDIT: När du kör 3DMark så är det bäst att ha fraps avstängt annars kan det krasha.

ja fan det var ju en bra ide,
och ja jag har aktiverat sli

Permalänk
Medlem

Väntar fortfarande på att du ska posta en länk till dina resultat i det nya 3DMark som kom 2013.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Väntar fortfarande på att du ska posta en länk till dina resultat i det nya 3DMark som kom 2013.

den kommer jag hade köpt programet men jag kommer inte in på det steam konto så det få bli demo

Permalänk
Medlem

Jag kör med GTX 760 SLI och ligger på 75-100 FPS i Ultra i BF4 @ 1440p

Så antingen har du på tok för höga temperaturer eller så är något annat galet.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

om du kör 1080p kommer gpu'n flaska före minnet gör det i dagsläget men om du inte kör en 120hz skärm ser jag ingen anledning till att köra 3-way SLI eftersom skalningen är rätt dålig när man lägger till ett 3e kort

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcmannen:

den kommer jag hade köpt programet men jag kommer inte in på det steam konto så det få bli demo

http://www.3dmark.com/3dm/2646781?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Jag kör med GTX 760 SLI och ligger på 75-100 FPS i Ultra i BF4 @ 1440p

Så antingen har du på tok för höga temperaturer eller så är något annat galet.

men om det är temperaturen så ska jag köpa en bättre kylare till processorn eller vad ? jag börja bli lite trött i huvudet nu hahaha

Permalänk
Medlem

Om det är för hög temp på cpu ska du köpa en bättre kylare till den. Om dina gpu:s har för hög temp så kan du köpa fler chassi fläktar eller vattenkylning

Visa signatur

<3

Permalänk
Medlem

Kör inte testet på extreme, kör det på normalt som det är stock, du kan ju inte jämföra score från extreme med någon som kör standardinställningarna i 3Dmark.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mac83:

Kör inte testet på extreme, kör det på normalt som det är stock, du kan ju inte jämföra score från extreme med någon som kör standardinställningarna i 3Dmark.

ok

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcmannen:

http://www.3dmark.com/3dm/2646945

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cappe97:

Om det är för hög temp på cpu ska du köpa en bättre kylare till den. Om dina gpu:s har för hög temp så kan du köpa fler chassi fläktar eller vattenkylning

ja jag får väl köpa en bättre kylare till min cpu

Permalänk
Inaktiv

Vad gör du för grafikdrivrutin? Eftersom det står att den inte är 'approved'.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcmannen:

ja jag får väl köpa en bättre kylare till min cpu

Kolla först om det verkligen är problemet. Jag tror snarare detta har att göra med drivrutiner.

Vill du kolla temperaturer ska du ha Furmark (GPU) och Prime95/Intelburntest.

Sedan använder du Coretemp/HWmon för CPU och MSI afterburner för GPU.

Alla dessa kan du ha uppe samtidigt.

Som svar på din första fråga, nej. Tre stycken kort skalar väldigt dåligt, och med tanke på att du inte ens har överklockar din processor är det långt ifrån värt det.

Mitt tips skulle vara att blåsa alla drivrutiner och köra på de igen. Alternativt kolla om du har något budget-moderkort som har dåligt stöd för SLI.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Vad gör du för grafikdrivrutin? Eftersom det står att den inte är 'approved'.

jag har Nvidia Geforce experience, det kom ju nya drivrutiner igår eller förgår 3dmark känner nog bara inte igen dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Kolla först om det verkligen är problemet. Jag tror snarare detta har att göra med drivrutiner.

Vill du kolla temperaturer ska du ha Furmark (GPU) och Prime95/Intelburntest.

Sedan använder du Coretemp/HWmon för CPU och MSI afterburner för GPU.

Alla dessa kan du ha uppe samtidigt.

Som svar på din första fråga, nej. Tre stycken kort skalar väldigt dåligt, och med tanke på att du inte ens har överklockar din processor är det långt ifrån värt det.

Mitt tips skulle vara att blåsa alla drivrutiner och köra på de igen. Alternativt kolla om du har något budget-moderkort som har dåligt stöd för SLI.

en fråga bara, hur blåser jag mina drivrutiner bäst då ? är det bara att avinstallera inne på kontrollpanelen eller ? mitt moder kort är det nog inget fel på

Permalänk
Medlem

Läs på om hur du överklockar.

Mer värt än att lägga ut pengar imo

Permalänk
Medlem

Inget fel då det resultatet. Då kan jag inte förstå att du kan ha dålig prestanda i BF4.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Inget fel då det resultatet. Då kan jag inte förstå att du kan ha dålig prestanda i BF4.

nä det är konstigt, det var någon som trodde att jag skulle kanske ta bort alla grafik drivrutiner och börja om, men jag vet ej hur jag ska göra det enklast. är det bara till att avinstallera på kontroll panelen ? sen ladda ner dom igen ?

Permalänk

Battlefield 4 är också konstigt optimerat. Droppar också under 60 fps ibland fast med ett 780 ti. Läs lite om överklockning så kan du nog få upp din fps endel

Permalänk
Medlem

Men vad menar du med dålig fps? Tryck på knappen vänster om 1 och sedan: Perfoverlay.drawfps true så ser du fps:en in game utan Fraps.
Kör du med Vsync? Kan ge lägre fps då BF4 varierar i gpu användning ganska ofta vilket gör att den inte är redo för en tyngre load och ligger då på lägre klocka vilket gör att du upplever sjuka dropps.
Själv kör jag med mina 770: 4gb och jag ligger väl mellan 48-200fps med dropps när man dör i tex en tank annars så flyter det på i ca 100 fps hela tiden, så bör vara konstigt med dropps som du upplever vara hemska...

Visa signatur

4770k @ 4,3 GHZ - Asus z87 Pro - 770 4gb SLI - VG248QE Med 3D V2 - 1339 Qpad - Ducky Shine 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emil.St:

Men vad menar du med dålig fps? Tryck på knappen vänster om 1 och sedan: Perfoverlay.drawfps true så ser du fps:en in game utan Fraps.
Kör du med Vsync? Kan ge lägre fps då BF4 varierar i gpu användning ganska ofta vilket gör att den inte är redo för en tyngre load och ligger då på lägre klocka vilket gör att du upplever sjuka dropps.
Själv kör jag med mina 770: 4gb och jag ligger väl mellan 48-200fps med dropps när man dör i tex en tank annars så flyter det på i ca 100 fps hela tiden, så bör vara konstigt med dropps som du upplever vara hemska...

Ni som kör BF4, har ni testat att skriva in renderdevice.renderaheadlimit 2 i konsolen, det gjorde stor skillnad för mig.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcmannen:

nä det är konstigt, det var någon som trodde att jag skulle kanske ta bort alla grafik drivrutiner och börja om, men jag vet ej hur jag ska göra det enklast. är det bara till att avinstallera på kontroll panelen ? sen ladda ner dom igen ?

Driver sweeper heter ett program som rensar drivrutiner. Har för mig att det hette det i alla fall

Visa signatur

Processor: R5 2600 Moderkort: X470-F Gaming Grafikkort: Nvidia 3080 FE Ram: Trident Z Neo 16gb Nätaggregat: CM 850V Chassi: FD Meshify C Lagring: Corsair MP510 1TB, Crucial MX300 750gb

Permalänk
Medlem

Battlefield 4 har ännu inte officiellt stöd för SLi...

DDU är ett avinstallationsprogram för grafikdrivrutiner och finns att ladda hem på overclock.net ifall du skapar en inloggning där.

Det är ett VÄLDIGT bra program som rensar datorn helt från grafikdrivrutiner.

Du kan ju prova att installera om drivisar, men jag tror det ligger i att det fortfarande inte finns något riktigt stöd för BF4 so far på SLi-fronten.

I Crysis 3 så kommer du få FPS drops oavsett i vissa scener, det finns inga normala gaming-riggar som håller konstant 100+ fps på högsta möjliga grafik med all anti-aliasing aktiverad..

Här är en gammal tråd på GeforceForumet där dem har skapat egna SLi-profiler; du kan ju se om dessa hjälper -

https://forums.geforce.com/default/topic/618930/battlefield-4...

Sen kan man googla på ifall GeForce har släppt några officiella SLi-profiler eller ej, isåfall borde den ovanför här kanske hjälpa något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mac83:

Ni som kör BF4, har ni testat att skriva in renderdevice.renderaheadlimit 2 i konsolen, det gjorde stor skillnad för mig.

vart och hur och när skriver man in detta ? är det på den knappen brevid 1 under Esc

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcmannen:

vart och hur och när skriver man in detta ? är det på den knappen brevid 1 under Esc

Ja precis den tangenten, du skriver in det när du vill när du väl startat spelet
det får du dock göra varje gång du startar bf4 om du inte skapar en user.cfg fil och lägger det kommandot där i.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcmannen:

vart och hur och när skriver man in detta ? är det på den knappen brevid 1 under Esc

Yep, genom att trycka på '§'-knappen så öppnar du upp konsollen.

I den skriver du i olika kommandon som kan visa olika värden och annat på skärmen, i det här fallet så handlar det om att datorn inte ska för-rendera frames, tror jag...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Santrik:

Yep, genom att trycka på '§'-knappen så öppnar du upp konsollen.

I den skriver du i olika kommandon som kan visa olika värden och annat på skärmen, i det här fallet så handlar det om att datorn inte ska för-rendera frames, tror jag...

Det är hur många den renderar, normalt brukar spel ha den på 3 vilket kan bli lite mycket, men i bf4 verkar det som att den bara har 1 när jag testat för jag får lika kass prestanda då.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning