Permalänk
Medlem

Vilket tangentbord borde jag köpa?

Vilket av dessa borde jag köpa och varför?

Alternativ 1:
http://www.inet.se/produkt/6606785/ducky-zero-s-mx-red-blue-l...

Alternativ 2.
http://cdon.se/hemelektronik/roccat/roccat-ryos-mk-glow-mx-bl...

Ducky har ju mycket bättre rykte men roccat har fler funktioner och så kan tangentbordet samarbeta med min roccat mus.

Permalänk
Medlem

Ducky, snyggare och bättre kvalité. Inte så mycket att fundera över.

Visa signatur

Intel i7 2700k | Asus P8Z77-V PRO | Noctua NH-D14 | Gigabyte GTX 670 | Corsair 8GB LP | Samsung 830 128GB | Define R3 | Corsair HX 650W
Thinkpad X41 | Thinkpad X200 - RIP | Thinkpad X220 | Thinkpad T480s | Fri frakt - Inet.se | Dagens fynd

Permalänk
Medlem

Ducky alla dagar!

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H: AMD Ryzen 7 5800H |16GB DDR4 @3200Mhz |GeForce RTX 3070 | NVMe: WD Blue 1TB + Samsung PM981 1TB | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iwar:

Ducky alla dagar!

Skrivet av Recall:

Ducky, snyggare och bättre kvalité. Inte så mycket att fundera över.

I mitt tycke är Roccat snyggare och med inbyggt handlovsstöd vilket egentligen är krav men får vel göra ett eget isåfall antar jag. Blir väl nog att beställa Ducky istället för Roccat då, säkert bättre kvalité, kundsupport och hållbarhet, och ducky är ju förstås ducky

Permalänk
Medlem

Tror det bara finns i MX Red och MX Brown varianter, vilken av dem passar bäst till skrivande om man inte är särskilt kräsen av sig? Kommer användas främst till skrivande, ca 70% men även fps och rts spel nu som då. Börjar IB-linjen till hösten så osäkert om jag ens kommer hinna spela något alls då. Men hur som helst, MX Reds eller MX Browns vid skrivande och all-dagligt användande?

Permalänk
Hedersmedlem

Sitter själv med ett Roccat Ryos MK Pro med MX Brown (hade tur och fick det sjukt billigt, 921 spänn), och kan inte annat än att rekommendera. Det är ju lite skillnad på detta och ett Ducky, det ena är mer riktat mot gaming med makroknappar och funktioner etc medan det andra är som ett vanligt tangentbord. Vet inte om man får med någon programvara med Ducky, men Roccats programvara är riktigt kompetent om än lite väl fylld med extra lull-lull. Det inbyggda handledsstödet är skönt, men det är även ganska kasst att det inte går att ta bort om man nu skulle vilja det (inte något jag personligen stör mig på, men det blir t.ex. inte lika smidigt att transportera). Till Ducky't kan du ju skaffa ett mjukt handledsstöd, kan vara skönare.

Vad gäller valet av brytare så skulle jag själv rekommendera bruna framför röda, det är riktigt skönt med den lilla "bumpen" när tangenten aktiveras, framförallt just när man skriver. Den är dock inte jättemärkbar så den kommer absolut inte i vägen vid gaming.

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dando:

Vilket av dessa borde jag köpa och varför?

Alternativ 1:
http://www.inet.se/produkt/6606785/ducky-zero-s-mx-red-blue-l...

Alternativ 2.
http://cdon.se/hemelektronik/roccat/roccat-ryos-mk-glow-mx-bl...

Ducky har ju mycket bättre rykte men roccat har fler funktioner och så kan tangentbordet samarbeta med min roccat mus.

http://www.inet.se/produkt/6110028/func-kb-460-gaming-keyboar...

Permalänk
Medlem

Till skrivande rekommenderas oftast blåa switchar. Jag valde ett Razer BlackWidow med blåa switchar då jag skulle börja en programmeringslinje och jag tycker att det är underbart.

I vilket fall så borde du verkligen åka till en affär och känna på lite olika tangentbord som har de switchar du funderar på, det är ju ändå du som ska använda tangentbordet och vara nöjd, och du kanske inte tycker om de tangentbord som jag tycker är sköna att använda . Så ta och åk ned till en affär och känn på lite olika innan du bestämmer dig, det är nog det bästa tips jag kan ge dig

Freddie

Visa signatur

Chassi: Antec 902 - CPU: Intel i5 6800k + Corsair Hydro H100 - GPU: Gigabyte GTX 1070 - PSU: Fractal Design Tesla 650w80+ - Moderkort: Asus Prime- RAM: 16 GB 1600 Corsair vengance LP - OS: Windows 10 Pro - SSDs: Intel 330 120gb, Intel 335 240gb HDD: WB Blue 1tb, Hitachi 500gb QNIX QX2710 2560x1440
Laptop: Acer E1-571, i7-3632QM Windows 10

Permalänk
Skrivet av Dando:

Tror det bara finns i MX Red och MX Brown varianter, vilken av dem passar bäst till skrivande om man inte är särskilt kräsen av sig? Kommer användas främst till skrivande, ca 70% men även fps och rts spel nu som då. Börjar IB-linjen till hösten så osäkert om jag ens kommer hinna spela något alls då. Men hur som helst, MX Reds eller MX Browns vid skrivande och all-dagligt användande?

Om du mest skriver så skulle jag säga att MX Blue är det självklara valet OM du gillar klickljudet som de ger ifrån sig. Om du inte gillar klicket så finns ju de bruna tror jag det är? Som känns precis som de blåa fast utan klicket.
Jag rekommenderar dig att gå till nån affär som demar tangentbord med olika typer av brytare.
Jag har vart o fingrat på röda, svarta och blå. De svarta och röda gick bort totalt för mig. Det var liksom ingen "mekanisk" känsla i dem. De kändes bara svampiga o allmänt obekväma. Då föredrar jag rubberdome istället
Själv sitter jag på ett Qpad tangentbord med blå brytare och är supernöjd. I början ville man bara sitta o skriva hela tiden för att det var så härlig känsla när man skrev på det. Jag kör nog ungefär 50-50 mellan spel och allmänt skrivande och det funkar väldigt bra oavsett. Skulle inte kunna tänka mig någon annan brytare.
Men det är ju förståeligt att klickandet inte faller alla i smaken och då finns det ju ett alternativ i de bruna. Men som sagt du bör testa vad som passar dig bäst innan du köper...

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Asus Z490-F | i5 10600K | 16GB RAM | Asus RTX2070 Super | Samsung 970 Evo Plus 500Gb | WD Blue SN550 1Tb | EVGA Supernova G2 750W | Windows 10 Home
Ljud: Musical Fidelity X-Can v8 + Sennheiser HD650
Citera om du svarar på nåt jag skrivit så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Slayer:

Om du mest skriver så skulle jag säga att MX Blue är det självklara valet OM du gillar klickljudet som de ger ifrån sig. Om du inte gillar klicket så finns ju de bruna tror jag det är? Som känns precis som de blåa fast utan klicket.
Jag rekommenderar dig att gå till nån affär som demar tangentbord med olika typer av brytare.
Jag har vart o fingrat på röda, svarta och blå. De svarta och röda gick bort totalt för mig. Det var liksom ingen "mekanisk" känsla i dem. De kändes bara svampiga o allmänt obekväma. Då föredrar jag rubberdome istället
Själv sitter jag på ett Qpad tangentbord med blå brytare och är supernöjd. I början ville man bara sitta o skriva hela tiden för att det var så härlig känsla när man skrev på det. Jag kör nog ungefär 50-50 mellan spel och allmänt skrivande och det funkar väldigt bra oavsett. Skulle inte kunna tänka mig någon annan brytare.
Men det är ju förståeligt att klickandet inte faller alla i smaken och då finns det ju ett alternativ i de bruna. Men som sagt du bör testa vad som passar dig bäst innan du köper...

Skrivet av FreddieT:

Till skrivande rekommenderas oftast blåa switchar. Jag valde ett Razer BlackWidow med blåa switchar då jag skulle börja en programmeringslinje och jag tycker att det är underbart.

I vilket fall så borde du verkligen åka till en affär och känna på lite olika tangentbord som har de switchar du funderar på, det är ju ändå du som ska använda tangentbordet och vara nöjd, och du kanske inte tycker om de tangentbord som jag tycker är sköna att använda . Så ta och åk ned till en affär och känn på lite olika innan du bestämmer dig, det är nog det bästa tips jag kan ge dig

Freddie

jag är medveten om att blåa är bäst för skrivande, men eftersom jag bestämt mig för att köpa Ducky tangentbordet undrar jag vilken av de röda eller bruna brytarna som passar bäst för skrivande eftersom den modellen jag tänker köpa finns bara med röda och bruna brytare. Så är röda brytare eller bruna brytare mest lämpade för skrivande?

Permalänk
Medlem

Inget alternativ denna gång. Redan bestämt att det blir Ducky, men inte om det blir med röda eller bruna brytare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dando:

Inget alternativ denna gång. Redan bestämt att det blir Ducky, men inte om det blir med röda eller bruna brytare.

Jag tycker att bruna är mycket skönare än röda då bruna har bättre feedback tack vare ett lite klick halvvägsnedtryckta, men det är dock väldigt personligt.

Visa signatur

| Chassi: CM HAF X | Moderkort: ASUS Maximus VII Hero | CPU: Intel Core i7-4790K | GPU: Gigabyte GTX980 WF3 |

| Minnen: Corsair Vengeance LP DDR3 1600Mhz 16GB | SSD: Corsair Force-3 Series 120gb | PSU: FD 650W 80+ |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dando:

jag är medveten om att blåa är bäst för skrivande, men eftersom jag bestämt mig för att köpa Ducky tangentbordet undrar jag vilken av de röda eller bruna brytarna som passar bäst för skrivande eftersom den modellen jag tänker köpa finns bara med röda och bruna brytare. Så är röda brytare eller bruna brytare mest lämpade för skrivande?

Bruna är ju de som är mest lika de blåa i.o.m. att de har en "bump", annars är ju blåa lite speciella. Röda känner du inte när de aktiveras. Har du sett huttala's guide? #12165570

Jag valde också mellan bruna och röda men valet föll till slut på bruna och jag ångrar det inte det minsta.

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dando:

jag är medveten om att blåa är bäst för skrivande, men eftersom jag bestämt mig för att köpa Ducky tangentbordet undrar jag vilken av de röda eller bruna brytarna som passar bäst för skrivande eftersom den modellen jag tänker köpa finns bara med röda och bruna brytare. Så är röda brytare eller bruna brytare mest lämpade för skrivande?

Bruna är väl de som är närmast blåa. Men jag står fast vid att du borde åka och känna på tangentbord med de olika brytare du funderar på

Freddie

Visa signatur

Chassi: Antec 902 - CPU: Intel i5 6800k + Corsair Hydro H100 - GPU: Gigabyte GTX 1070 - PSU: Fractal Design Tesla 650w80+ - Moderkort: Asus Prime- RAM: 16 GB 1600 Corsair vengance LP - OS: Windows 10 Pro - SSDs: Intel 330 120gb, Intel 335 240gb HDD: WB Blue 1tb, Hitachi 500gb QNIX QX2710 2560x1440
Laptop: Acer E1-571, i7-3632QM Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreddieT:

Bruna är väl de som är närmast blåa. Men jag står fast vid att du borde åka och känna på tangentbord med de olika brytare du funderar på

Freddie

Skrivet av Phukkitt:

Bruna är ju de som är mest lika de blåa i.o.m. att de har en "bump", annars är ju blåa lite speciella. Röda känner du inte när de aktiveras. Har du sett huttala's guide? #12165570

Jag valde också mellan bruna och röda men valet föll till slut på bruna och jag ångrar det inte det minsta.

Skrivet av Anfanity:

Jag tycker att bruna är mycket skönare än röda då bruna har bättre feedback tack vare ett lite klick halvvägsnedtryckta, men det är dock väldigt personligt.

Okej, då köper jag nog ducky med bruna brytare då

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dando:

Okej, då köper jag nog ducky med bruna brytare då

Du lär inte bli besviken.

Visa signatur

| Chassi: CM HAF X | Moderkort: ASUS Maximus VII Hero | CPU: Intel Core i7-4790K | GPU: Gigabyte GTX980 WF3 |

| Minnen: Corsair Vengeance LP DDR3 1600Mhz 16GB | SSD: Corsair Force-3 Series 120gb | PSU: FD 650W 80+ |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dando:

Vilket av dessa borde jag köpa och varför?

Alternativ 1:
http://www.inet.se/produkt/6606785/ducky-zero-s-mx-red-blue-l...

Alternativ 2.
http://cdon.se/hemelektronik/roccat/roccat-ryos-mk-glow-mx-bl...

Ducky har ju mycket bättre rykte men roccat har fler funktioner och så kan tangentbordet samarbeta med min roccat mus.

Polare köpte ett Ducky Zero med MX röda. Han är grymt nöjd.
Har själv ett Ducky Shine II, också MX röda... skitnöjd!

[EDIT] Såg nu att du redan bestämt dig.. GL!

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk

+1 för Ducky

Själv kör jag med MX Clear, bra om man spelar men tjejen kör MX Blue och de är betydligt behagligare att skriva på.

Visa signatur

[Bärbara]: Steam Deck | SteamOS, Lenovo A275 | Win10
[Stationär1]: i5 4590s | RTX3060 | Win10
[Stationär2]: MacMini | M1 | Sonoma
[Stationär3]: AMD A10 | R7 | Kbuntu
[Foto]: FreakyLeo on Flickr