Permalänk
Medlem

Svordomar? Skoluppgift

Hej,

vi gör en undersökning i skolan om svordomar. Och vilka kan detta bättre än Sweclockers medlemmar ;P
I alla fall skulle jag uppskatta om ni kunde ta er tid att svara på dessa frågor.

Frågor:

1. Tycker du illa om svordomar?
2. Brukar du svära?
3. Kan du tänka dig att svära i följande situation?
a) När du klämmer fingret i dörren
b) När mobilen eller datorn krånglar
c) När du tappar äggkartongen i affären
d) I en äldre släktings närvaro
4. Tycker du att människor som är med i ett TV-program, t ex Debatt, ska undvika att svära?
5. Tycker du att det svärs för mycket i radio och tv?
6. Tycker du att det svärs lika mycket i radio och tv som i samhället i övrigt?
7. Tänk dig en känd politiker. Tycker du det är värre om hen svär offentligt, t ex i en tv-intervju, än om hen svär privat?
8. Tror du att kvinnor eller män svär mest?
9. Svärs det mer nu än för 25 år sedan?
10. Tror du att det finns ett samband mellan användningen av svordomar och utbildning?
11. Tycker du att skolan borde göra mer för att hindra bruket av svordomar?
12. Din åldersgrupp(Tonåring (~16), Tidig medelålder (~30), Medelålder(40/50), Äldre (70/90)

Dold text

Tack på förhand
//The G

Permalänk
Medlem

1. Ingen direkt åsikt, men tycker inte väldigt illa om dem
2. nej
3. se 2
4. de kan svära om de vill, kanske lite beroende på svordom. Kanske inte så bra om programemt är riktat mot barn
5. Nej
6. Typ
7. Nej, det är inte speciellt illa, bara mänskligt
8. Män
9. Vet inte
10. Ju högre utbildning desto mer uppfinnesrika svordommar!
11. Nej, de ska inte bry sig alls efter typ mellan eller högstadiet.
12. 29

Permalänk
Avstängd

1. Beror helt på användningsområdet. Det är sättet man säger något på, och inte orden själva som är illviljan. Till exempel om jag skriker en svordom mot en annan individ jag hyser agg emot så ser jag det som något mycket negativt, men när svordomar inkorporeras naturligt i språket (eg. "Fan vad trött jag är.") ser jag inget fel på det. Det finns, enligt mig, inga dåliga ord, utan enbart dåliga yttranden.

2. Jag skulle uppskatta att jag i regel svär som en normalsvensk. Jag tänker vara lite ful här och använda mig av det väldigt Svenska begreppet "lagom".

3.
a. Jag upplever att svordomar i denna situation hjälper mig att ventilera ut ilska för att dämpa smärtan och svär därför ofta under sådana omständigheter.
b. Frustration är också även det något som det är lätt att lätta på genom att ventilera i form av ilska.
c. Här skulle jag nog tänka "ojdå" och försiktigt smyga därifrån osedd. Så nej, inga svordomar i detta fall vanligen. Det finns dock nog undantag.

4. Såsom jag tidigare konstaterat så tycker jag att det inte är någon fara om det flyter på naturligt sätt i språket.

5. Jag kan inte svara på detta då jag inte ser på traditionell tv eller lyssnar på radio.

6. Jag kan inte svara på detta av samma anledning som den föregående.

7. Om denne politiker låter sig styras av känslor och på ett sådant sätt uttrycker sig offentligt, så ja, det tycker jag. Om det i stället handlar om vardagligt användande av svordomar, så nej, då detta inte målar upp denne på några negativa sätt enligt mig.

8. Jag tror att det är ungefär lika. Möjligen svär kvinnor mer då män är mer troliga att i stället utöva fysiskt våld. Jag konstaterar detta enbart i ett undersökningssammanhang och menar nu inte att man svär mer för att man är kvinna eller brukar fysiskt våld mer för att man är man, utan gör här en motvillig, men vad jag anser som nödvändig, generalisation i statistikssyfte.

9. Jag tror inte att man uttrycker sig mer på ett negativt sätt nu än förr, men ord som anses fula har blivit gradvis mer integrerade i samhället till en nivå av acceptans, där orden inte längre används som svordomar i många fall och i övriga endast byter ut "snälla svordomar" som man använt för att ventilera sin ilska förr.

10. Jag hade önskat att denna fråga var mer utvecklad, men skall göra ett försök att besvara den ändå. Jag tror inte att svordomar påverkar utbildning i den mening att orden i sig själva används, men jag tror definitivt att om barn tillåts uttrycka sig på ett aggressivt eller i övrigt negativt sätt som skapar dålig moral kommer detta oundvikligen påverka utbildningen främst för omgivningen, men mycket troligt även för individen själv.

11. Betéenden som orsakar en negativ stämning skall självklart förhindras. Detta inkluderar både språkliga och fysiska uttryckanden av starkt negativ innebörd. Däremot ser jag ingen anledning att kontrollera språkbruket i sig självt, då sådana polisiära åtgärdanden i stället riskerar att driva barnen/ungdomarna till att rebelliera i anarkistisk anda. För att sammanfatta så är det betéenden, inte ord, som skall undvikas.

12. Barn (28).

Hoppas detta var till hjälp till din undersökning.
Mvh. Daniel

Visa signatur

Desktop:NZXT H440 Black/Blue - MSI X99S SLI Plus - i7 5820k @ 4.5Ghz - Noctua NH-D15 - Crucial 32GB @ 2400 CL14 - Asus GTX 780 Ti - Asus GTX 470 - Lycom Firewire 400 LP kort - 2x Samsung 850 Pro 1TB - Seasonic 1200w 80+ Platinum Laptop: Macbook Pro Retina (Late 2013) - 1TB SSD - 16GB RAM - 2.6Ghz Intel i7 - nVidia 750 GT

Permalänk
Medlem

1. Nej
2. Ja
3. Kan du tänka dig att svära i följande situation?
a) Ja
b) Ja
c) Ja
d) Vet ej
4. Nej
5. Nej
6. Vet ej
7. Nej
8. Män
9. Nej
10. Ja
11. Nej
12. Tidig medelålder (~30)

Permalänk
Hedersmedlem

Forumet är inte till för att svara på enkäter. Det ska finnas diskussionsunderlag.

*Låst*

MVH
Moderator Shimonu