Permalänk
Medlem

Var ska vi handla?

Jag vet inte om det här inlägget har hamnat rätt men jag hittade ingen bättre tråd.

Själv hör jag väl inte till skaran "gamers" men jag har två barnbarn som nu kommer upp i den åldern så de vill ha "riktiga" spel-datorer.

Vår familj har under de senaste 6-7 åren köpt allt i datorväg hos Komplett.se men upplever bl.a. att de är dyrare än andra samt att en trogen kund inte uppskattas där.

Eftersom de närmaste årens investeringar i datorer/komponenter blir större än normalt för oss skulle jag vilja ha lite synpunkter på den "bästa" online-butiken (som har svensk personal och representation här i landet).

Jag vet att smaken naturligtvis varierar men lite generella synpunkter kan kanske gå att få om man ställer upp en kort lista på vad man efterfrågar.

Vi uppskattar:

Leveranssäkerhet och leveranstider

Bemötande och kundservice (om man frågar om råd ska man kunna känna sig säker på att inte bli påprackad något som man egentligen inte behöver)

Lite extra-priser då och då till trogna kunder alternativt någon form av bonus-system (läs ICA)

Minimalt krångel vid eventuella reklamationer

Prisnivå (dock inte alltid avgörande)

Jag hoppas på seriösa synpunkter så att jag kan avgöra vilket företag vi ska anlita då något hoppande mellan olika leverantörer troligen inte blir aktuellt annat än i undantagsfall.

Tack på förhand.

Bengt Isacsson
Borlänge

Permalänk

Skulle rekommendera Inet, som har allt av ovanstående utom bonussystem och kan vid vissa tillfällen vara något dyrare än vissa konkurrenter.

Är bonussystem viktigt så är det Webhallen som gäller, dock ägs de av komplett. Men har aldrig haft några problem när jag beställ därifrån. Dock är de ofta lite dyrare.

Permalänk
Avstängd

Jag tycker Inet är bra, de har vunnit bästa e-handlare, årets datorbutik några gånger och sådär. Inga bonuspoäng men fraktfritt för swec-medlemmar. (lägg till http://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers i korgen bara) http://www.inet.se/

Annars verkar många gilla CDON, men deras sida är inte så trevlig tycker jag, väldigt mycket fokus på filmer, skivor och spel.

Permalänk
Medlem

Tråkigt att du haft dålig erfarenhet av Komplett, personligen lägger jag dem i top 3. Som de andra sagt, Inet är väldigt bra de med! Sen har du ju även för mig den bästa (dock oftast dyraste) datorbutiken Dustin, om man prioriterar support och god kundservice.

Permalänk
Skrivet av Unclemoe:

Tråkigt att du haft dålig erfarenhet av Komplett, personligen lägger jag dem i top 3. Som de andra sagt, Inet är väldigt bra de med! Sen har du ju även för mig den bästa (dock oftast dyraste) datorbutiken Dustin, om man prioriterar support och god kundservice.

Ja dustin är bra, fick nyss garantibytt en laptopryggsäck därifrån. Behövde inte ens skicka in den gamla i retur, då jag var en bra kund

Men som sagt de är dyra och kan dessutom vara lite smådryga på telefon, eller så har jag bara haft oflyt med vem jag snackat med.

Permalänk
Medlem

Själv beror det på vad det är jag ska köpa. Är det en elektronik-pryl väljer jag oftast elgiganten eller netonnet då dessa har de mest generösa öppet köp reglerna. Det är fritt fram att öppna produkten, testa den, och lämna tillbaka den inom 30 dagar, no questions asked. Dock är elgiganten notoriska för att inte ha koll och sälj är viktigare än att det blir rätt, så det ställer högre krav på en själv att man vet vad man vill ha.

Är det datorkomponenter, tex hårddiskar, handlar jag oftast på inet då de oftast har det bästa utbudet. När jag köper datorkomponenter är priset inte lika viktigt som kvalité. Då har inet oftast det jag vill ha. Men, är det så att netonnet har samma vara fast lägre pris väljer jag de.

Kompletta datorer har jag inte köpt på flera år så där kan jag inte svara. Dock litar jag mer på en fysisk butik än en ren onlinebutik. Så för att vara säker skulle jag sagt inet i detta fallet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Blofeld:

Själv beror det på vad det är jag ska köpa. Är det en elektronik-pryl väljer jag oftast elgiganten eller netonnet då dessa har de mest generösa öppet köp reglerna. Det är fritt fram att öppna produkten, testa den, och lämna tillbaka den inom 30 dagar, no questions asked. Dock är elgiganten notoriska för att inte ha koll och sälj är viktigare än att det blir rätt, så det ställer högre krav på en själv att man vet vad man vill ha.

Är det datorkomponenter, tex hårddiskar, handlar jag oftast på inet då de oftast har det bästa utbudet. När jag köper datorkomponenter är priset inte lika viktigt som kvalité. Då har inet oftast det jag vill ha. Men, är det så att netonnet har samma vara fast lägre pris väljer jag de.

Kompletta datorer har jag inte köpt på flera år så där kan jag inte svara. Dock litar jag mer på en fysisk butik än en ren onlinebutik. Så för att vara säker skulle jag sagt inet i detta fallet.

En fin sak med att köpa online är ju att man automatiskt får 14 dagars ångerrätt i och med distansköpslagen.

Permalänk
Skrivet av snajk:

En fin sak med att köpa online är ju att man automatiskt får 14 dagars ångerrätt i och med distansköpslagen.

Gäller det använda/provade varor också?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av shortleif:

Gäller det använda/provade varor också?

Jo. Varan ska vara i väsentligen oförändrat skick och förpackningen oskadad så långt det går. Vad det innebär är ju lite öppet för tolkning förstås men en oskadad vara med originalförpackningen har du rätt att ångra köpet av inom 14 dagar. Det är EU regler så det gäller inte bara i Sverige heller. Blisterförpackningar och annat liknande som inte går att öppna utan att förstöra ska fungera att byta ändå osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

En fin sak med att köpa online är ju att man automatiskt får 14 dagars ångerrätt i och med distansköpslagen.

Dock måste man i princip alltid stå för returfrakten, vilket gör att det inte är ett alternativ för mig.

Permalänk
Medlem

vet inte om jag håller med dig om att komplett är dyra eller att de skulle ha dålig kundsupport, jag har blivit mycket väl bemött. t.ex. glömde de nyligen att skicka med spel till mitt grafikkort så jag ringde och fick säga mitt kundnummer. sedan skickade dem spelen utan några övriga frågor och när jag fick hem brevet två dagar senare hade jag fått några extra.

om du inte tycker om komplett har jag svårt att rekommendera hemsidor för färdigbyggda datorer men jag tror att inet har några, dock kan man inte konfigurera dem lika mycket. jag rekommenderar starkt inet, webhallen och komplett därför att jag har blivit väldigt nöjd med bemötandet, priserna och övrig service (som fri frakt).

Permalänk
Skrivet av snajk:

Jo. Varan ska vara i väsentligen oförändrat skick och förpackningen oskadad så långt det går. Vad det innebär är ju lite öppet för tolkning förstås men en oskadad vara med originalförpackningen har du rätt att ångra köpet av inom 14 dagar. Det är EU regler så det gäller inte bara i Sverige heller. Blisterförpackningar och annat liknande som inte går att öppna utan att förstöra ska fungera att byta ändå osv.

Vill inte sno tråden, men då kommer Inet få ett nätagg i retur om några dagar (kan ju återkomma här med hur de hanterar det). Visste om distansavtalslagen, men inte att den gällde öppnade varor...

EDIT: Kom precis på att jag klippt upp lite sleeves, OOPS!

Permalänk
Medlem
Skrivet av shortleif:

Vill inte sno tråden, men då kommer Inet få ett nätagg i retur om några dagar (kan ju återkomma här med hur de hanterar det). Visste om distansavtalslagen, men inte att den gällde öppnade varor...

http://www.inet.se/info/9/forsaljningsvillkor

"Ångerrätt vid distansavtal (privatkonsument)
I enlighet med svensk lagstiftning om konsumentskydd vid distansavtal har privatkonsument fjorton (14) dagar på sig att frånträda sitt köp från det att kunden har mottagit produkten. Kunden har rätt att öppna och kontrollera varan. Dock gäller ångerrätten endast då produkten returneras i väsentligen oförändrat skick och med produkten medföljande tillbehör och/eller förbrukningsartiklar. Dessa förbrukningsartiklar får ej vara brutna/använda (t.ex. projektorlampa, bläckpatron, cd/dvd- skivor) i de fall där detta inte krävs för att undersöka produktens funktion. Ångerrätten gäller inte datorprogram eller ljud- och bildupptagningar då förseglingen/plomberingen brutits samt specialtillverkad dator av oss."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av versions:

vet inte om jag håller med dig om att komplett är dyra eller att de skulle ha dålig kundsupport, jag har blivit mycket väl bemött. t.ex. glömde de nyligen att skicka med spel till mitt grafikkort så jag ringde och fick säga mitt kundnummer. sedan skickade dem spelen utan några övriga frågor och när jag fick hem brevet två dagar senare hade jag fått några extra.

om du inte tycker om komplett har jag svårt att rekommendera hemsidor för färdigbyggda datorer men jag tror att inet har några, dock kan man inte konfigurera dem lika mycket. jag rekommenderar starkt inet, webhallen och komplett därför att jag har blivit väldigt nöjd med bemötandet, priserna och övrig service (som fri frakt).

Går faktiskt utmärkt att konfigurera deras Taurus datorer efter eget önskemål, dock får man köpa till monteringstjänsten för 800kr, vilket blir dyrt om det bara gäller en hårddisk installation!

Permalänk
Medlem

Tack för era synpunkter.

Jag kanske ska klargöra att jag inte har något otalt med Komplett.se. Som med alla andra leverantörer - oavsett bransch - kan det ju uppstå fel vilket är förståeligt.

Men när jag ska göra inköp som för oss är lite utöver det vanliga så ville jag se om det finns andra företag som anses bättre än andra i de frågor som är viktiga för oss.

Det kanske var olyckligt att formulera mig med ett "bonus"-system vilket det egentligen inte handlar om utan mer att man som trogen kund någon gång ibland kan få ett lägre priserbjudande per mail. Det i sin tur leder ju till att man "känner" att företaget inte glömt bort "lilla mig".

Jag ser också att ett par av er tar upp det här med färdigbyggda datorer. I och för sig har det hänt någon gång att vi köpt färdigt utöver bärbara men mest gäller det komponenter. T.o.m en gammal gubbe som jag tycker det är roligt att forma något eget även om jag nog får se mig slagen av 99,5% av er i det här forumet.

BI

Permalänk
Medlem
Skrivet av MushiMushi:

Går faktiskt utmärkt att konfigurera deras Taurus datorer efter eget önskemål, dock får man köpa till monteringstjänsten för 800kr, vilket blir dyrt om det bara gäller en hårddisk installation!

glömde faktiskt helt bort monteringstjänsten... den gör ju så att inet har mest valmöjligheter för kunden när det gäller färdigbyggda paket.

Skrivet av Bengti:

Tack för era synpunkter.

Jag kanske ska klargöra att jag inte har något otalt med Komplett.se. Som med alla andra leverantörer - oavsett bransch - kan det ju uppstå fel vilket är förståeligt.

Men när jag ska göra inköp som för oss är lite utöver det vanliga så ville jag se om det finns andra företag som anses bättre än andra i de frågor som är viktiga för oss.

Det kanske var olyckligt att formulera mig med ett "bonus"-system vilket det egentligen inte handlar om utan mer att man som trogen kund någon gång ibland kan få ett lägre priserbjudande per mail. Det i sin tur leder ju till att man "känner" att företaget inte glömt bort "lilla mig".

Jag ser också att ett par av er tar upp det här med färdigbyggda datorer. I och för sig har det hänt någon gång att vi köpt färdigt utöver bärbara men mest gäller det komponenter. T.o.m en gammal gubbe som jag tycker det är roligt att forma något eget även om jag nog får se mig slagen av 99,5% av er i det här forumet.

BI

jaha, jag antog att du skulle ha färdigbyggt. då fortsätter jag att rekommendera komplett, inet och webhallen. alla tre brukar ha erbjudanden via facebook (speciellt webhallen) och om man handlar mycket och ofta på webhallen får man många specialpriser och andra fördelar. om jag var du skulle jag köpa delar hos alla tre beroende på vad som är billigast (exempelvis processor, moderkort och chassi från inet, grafikkort och processorkylare från komplett osv). har du tur kan du få ner priset ganska rejält.