Permalänk
Medlem

Uppgradering av dator, köpråd!

Hejsan, köpte min dator i slutet av 2009 och känner att en uppgradering kan vara på plats!

Dessa är de delar jag har nu:

Gigabyte GA-H55M-UD2H 821kr 1st

1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ 544kr 1st

Corsair 4GB (2x2048MB) 1600MHz XMS3 895kr 1st

Intel Core i5 760, 2.8GHz 1 786kr 1st

Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC 1 879kr 1st

Antec Three Hundred 545kr 1st

Corsair VX 550W 80+ 590kr 1st

Jag antar att jag klarar mig med hårddisken, lite frågetecken kring chassi och nätaggregatet. Jag vill ju såklart komma undan så billigt som möjligt men endå får något vettigt i utbyte. Rent spontant så känns kring 6-7 tusen rätt så rimligt, men kan nog lura upp lite mer pengar ur plånboken om det dyker upp något spektakulärt. Tar gärna emot alla tips och idéer. Sedan är det någon som har bra koll på hur windows 8 är, om det är värt att byta från w7.

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Vad är dina krav på att datorn ska klara? Ska du bara spela eller köra andra tyngre program?

Permalänk
Avstängd

Skulle vänta tills nya Intel Broadwell släpps i höst. Dock kan du överklocka befintlig processor under tiden, detta kräver dock bra kylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MushiMushi:

Skulle vänta tills nya Intel Broadwell släpps i höst. Dock kan du överklocka befintlig processor under tiden, detta kräver dock bra kylning.

Håller med om att det skulle vara det smartaste. Och en i5 760 bör inte vara några problem alls att klocka upp till en närmare 4GHz eller till och med över det om du har tur. Detta kräver förståss att du har duglig kylning

Permalänk
Medlem

Jag gör inte speciellt krävande saker på datorn antar jag. Spelar mest Dota2, lite Wow och ser serier. Men tänkte så man är lite uppdaterad inför framtidens spel. Är Broadwell nästa generation av processorer eller? Sedan har jag två funderingar.

1. Tror ni jag klarar mig med nätaggregatet? Försämras dom mycket, skulle ni köpt ett nytt i samma veva?
2. Vad tror ni om chassit, är det något att ha kvar?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av h1ngsten:

Jag gör inte speciellt krävande saker på datorn antar jag. Spelar mest Dota2, lite Wow och ser serier. Men tänkte så man är lite uppdaterad inför framtidens spel. Är Broadwell nästa generation av processorer eller? Sedan har jag två funderingar.

1. Tror ni jag klarar mig med nätaggregatet? Försämras dom mycket, skulle ni köpt ett nytt i samma veva?
2. Vad tror ni om chassit, är det något att ha kvar?

Broadwell är Intel´s nya 14nm cpu:er, nytt blir även DDR4 stödet.

1. I ett senare skede kommer du bli tvungen att uppgradera med nytt nätaggregat.
2. Nej, chassin har utvecklats så pass mycket sedan 2008 t.ex ljuddämpning, bättre luftflöde etc. Så finns ingen direkt anledning att behålla nuvarande chassit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MushiMushi:

Broadwell är Intel´s nya 14nm cpu:er, nytt blir även DDR4 stödet.

1. I ett senare skede kommer du bli tvungen att uppgradera med nytt nätaggregat.
2. Nej, chassin har utvecklats så pass mycket sedan 2008 t.ex ljuddämpning, bättre luftflöde etc. Så finns ingen direkt anledning att behålla nuvarande chassit.

är du säker på att broadwell ska ha stöd för ddr4? ganska säker på att det kommer med skylake.

dessutom kommer inte broadwell förrän om ett år vad jag vet, inte i höst. om jag inte kommer ihåg fel flyttade de fram release pga haswell refresh.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av versions:

är du säker på att broadwell ska ha stöd för ddr4? ganska säker på att det kommer med skylake.

dessutom kommer inte broadwell förrän om ett år vad jag vet, inte i höst. om jag inte kommer ihåg fel flyttade de fram release pga haswell refresh.

Enligt dessa artiklar skall Broadwell släppas innan årets slut. Broadwell ska ha stöd för DDR4 förvisso bara på server moderkort till en början.

Broadwell: http://www.pcmag.com/article2/0,2817,2453384,00.asp
Broadwell DDR4 support: http://wccftech.com/intel-broadwell-supports-ddr4-memory-serv...