Microsoft avtäcker DirectX 12

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Tror du inte inser hur mycket skillnad mjukvara gör.

TYCKER det är extremt bra av att MS att tvinga fram utvecklingen.
Varför ska dom lägga krut på utveckla DX12 för windows 7???

Det lär ju inte kosta många kronor extra.. kanske till och med fungerar out of the box.
Vista var ju fullversions uppgradering till NT6.0
Sedan har vi vad NT6.1-6.3... borde inte vara några större kompatibilitets problem där?

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Swedish Berserk:

Det vet vi inte än. Vill Intel och Nvidia vara med på Mantle så får de det.

Det där är också något som vi fortfarande inte vet, vilket ofta glöms bort. AMD har sagt att de i framtiden siktar mot ett öppet Mantle, men när, var, hur eller på vilket sätt det kommer ske är extremt oklart. Det kan bli till hösten, under 2015, om ett halv decennium eller aldrig.

Det är en stor skillnad på att säga "det här kommer bli tillgängligt för alla" och att faktiskt ta steget. Jag tycker inte vi ska springa PR-ärenden för varken AMD eller Microsoft, utan jobba med den faktiska info som finns. I dagsläget är Mantle exklusivt för AMD, och hur länge den situationen består vet vi helt enkelt inte. Vi vet inte heller på vilket sätt tekniken i framtiden kommer öppnas upp och hur tillgänglig den blir för andra aktörer.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Det lär ju inte kosta många kronor extra.. kanske till och med fungerar out of the box.
Vista var ju fullversions uppgradering till NT6.0
Sedan har vi vad NT6.1-6.3... borde inte vara några större kompatibilitets problem där?

Jag tror inte du förstår att det är oekonomiskt att hålla på och lägga till features till gammal programvara. Det kan säkert vara jättelätt att lägga till i W7 det är ju det som kommer efteråt som blir knepigt dvs. testning, distribution och support.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Tror du inte inser hur mycket skillnad mjukvara gör.

TYCKER det är extremt bra av att MS att tvinga fram utvecklingen.

... Till ett syfte att tjäna ordentliga summor, försöka vara mäktiga. Deras kontroll kommer alltid hålla utvecklingen till en gräns.

Vill man verkligen sätta fart på utvecklingen ska man inte försöka vara en standard som människor tvingas anpassa sig till.
Sitter du i ett företag och gömmer undan allt, utvecklar i hemlighet gör du inte vetenskap. Vetenskap är när du
gör källkoden öppen, då kan folk att läsa den, göra den bättre och programmera ovanpå den.

Visa signatur

Liten och knottrig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Det lär ju inte kosta många kronor extra.. kanske till och med fungerar out of the box.
Vista var ju fullversions uppgradering till NT6.0
Sedan har vi vad NT6.1-6.3... borde inte vara några större kompatibilitets problem där?

De brukar inte uppdatera drivrutinsmodellen på äldre kernels. 8.1 stödjer WDDM1.3, 8 bara 1.2, 7 bara 1.1, Vista fick WDDM 1.1 med platform update med vissa begränsningar. XPDM-drivare (Win 2000/XP) går att köra på Vista och Windows 7 t.ex. DX/D3D12 kräver en ny drivrutinsmodell också. Fast det är inte säkert äldre versioner får sin kernel (och userland) uppdaterad. Windows 7 är väldigt långt ifrån att kunna stödja det, och får inte Windows 7 en ny servicepack så upphör supporten (mainstream) 2015. Vi kan garantera att W8 inte kommer stödja det t.o.m. trotts att det finns system som inte kan köra W8.1, men likväl 8. Varför ska man förvänta sig Microsoft göra något helt annat än de gjort med andra uppdateringar de senaste 5 åren. Microsoft vill ju verkligen korta ner cykeln och hålla 3 år för varje ny större version.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pankie:

... Till ett syfte att tjäna ordentliga summor, försöka vara mäktiga. Deras kontroll kommer alltid hålla utvecklingen till en gräns.

Vill man verkligen sätta fart på utvecklingen ska man inte försöka vara en standard som människor tvingas anpassa sig till.
Sitter du i ett företag och gömmer undan allt, utvecklar i hemlighet gör du inte vetenskap. Vetenskap är när du
gör källkoden öppen, då kan folk att läsa den, göra den bättre och programmera ovanpå den.

Det är ett företag, syftet är att tjäna pengar.

Finns alltid Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Koyaanis:

Det är ett företag, syftet är att tjäna pengar.

Finns alltid Linux.

Ja. Jag förstår varför det är så. Men syftet med mitt svar var inte att se ner på Microsoft.

Visa signatur

Liten och knottrig.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Pankie:

... Till ett syfte att tjäna ordentliga summor, försöka vara mäktiga. Deras kontroll kommer alltid hålla utvecklingen till en gräns.

Vill man verkligen sätta fart på utvecklingen ska man inte försöka vara en standard som människor tvingas anpassa sig till.
Sitter du i ett företag och gömmer undan allt, utvecklar i hemlighet gör du inte vetenskap. Vetenskap är när du
gör källkoden öppen, då kan folk att läsa den, göra den bättre och programmera ovanpå den.

Så här funkar det.

Du kan inte anpassa programmen efter folket i början man måste få göra saker som sticker ut och formar sig efter tid.

Microsoft redan idag har så mycket pengar att dom gråter och dom äger ah vet inte vad extrema % ägor inom EXCEL OS WORD etc konsol massa saker.

Försöka vara mäktiga då ska vi titta på Apple om någon.

Utvecklingen till en gräns?
Fritt fram för någon annan att komma göra öppen källkod för något annat, det är ändå Microsoft som gör sakerna och vill man inte köpa Microsoft OS så finns det ju andra val.

Det är inget tvång

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Tror du inte inser hur mycket skillnad mjukvara gör.

TYCKER det är extremt bra av att MS att tvinga fram utvecklingen.
Varför ska dom lägga krut på utveckla DX12 för windows 7???

För att det är deras största produkt. Vilket företag som helst som inte varit i monopolställning hade insett värdet av att ge stöd till även äldre produkter om det fortfarande är en stor sådan. Se på hur Apple gör när dem uppdaterar Mac. För att inte tala om Linux (ja, flera Linux devs är också kommersiella och vinstdrivande). Dessutom är det av allt att döma AMD som tvingade Microsoft till att utveckla DirectX, AMD har en fungerande produkt - Microsoft har precis börjat med sin.

Ska man tvinga kunderna in i en ny produkt eller ska man låta kunderna välja den nya produkten för att dem faktiskt vill ha den?

Ja, jag har sett alla fördelar med Windows 8. Men jag tycker fortfarande inte att det är värt ca 1000kr för att få dem. I ärlighetens namn hade jag nog fortfarande haft Windows XP om det inte varit för DirectX.

Nä, jag får väl hoppas på att Steams satsning på Linux ger frukt eller att EU-kommissionen slår till Microsoft med lag-hammaren så att dem måste licensiera ut DirectX.

Permalänk
Hjälpsam

Man kan alltid drömma om DX12 till Windows 7, men det kommer ändå inte att hända.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av thomas_skane:

För att det är deras största produkt. Vilket företag som helst som inte varit i monopolställning hade insett värdet av att ge stöd till även äldre produkter om det fortfarande är en stor sådan. Se på hur Apple gör när dem uppdaterar Mac. För att inte tala om Linux (ja, flera Linux devs är också kommersiella och vinstdrivande). Dessutom är det av allt att döma AMD som tvingade Microsoft till att utveckla DirectX, AMD har en fungerande produkt - Microsoft har precis börjat med sin.

Ska man tvinga kunderna in i en ny produkt eller ska man låta kunderna välja den nya produkten för att dem faktiskt vill ha den?

Ja, jag har sett alla fördelar med Windows 8. Men jag tycker fortfarande inte att det är värt ca 1000kr för att få dem. I ärlighetens namn hade jag nog fortfarande haft Windows XP om det inte varit för DirectX.

Nä, jag får väl hoppas på att Steams satsning på Linux ger frukt eller att EU-kommissionen slår till Microsoft med lag-hammaren så att dem måste licensiera ut DirectX.

Microsoft har nog suttit utvecklat DX12 i minst 3 år om inte mer.
Det har vi INGEN aning om.
Dom tvingar inte folk det är ett val att byta till w8.1.
Vill du köra W7 np kör det men du har inte stöd för vissa saker, det är EXAKT samma inom andra OS tex IOS WP8 Andriod.

Du tycker inte det är värt 1000kr det är ju tyck och smak.

Lite svårt jämföra Mac VS Microsoft då dom gör Konsol UI / ports och PC och WP8 och Surface OS.

Och dom vill göra alla OS kompatibla med varandra så dom slipper overhead i koden och kan utnyttja det till PC och konsol och massa annat.

Låter nästan roligt när du säger AMD tvingar Microsoft uppdatera DX12 tror snarare dom bara väntat på AMD skulle släppa något och bamm 3-4 år av DX12 utveckling med Xbox One och massa annat.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Atlas Tasume:

Indeed. Under tiden får vi garanterat se mycket mer av Steam Machines och AMD Mantle. Kanske till och med blir OpenGL något större!

Snälla... Nej. Nog med mjölkandet av den stackars serien. Släpp Halo 3 på PC, samt patcha Halo 2 FWV så är jag lycklig. Sista bra spelen i serien.

Halo Reach och Halo 4,a tycker jag var riktigt kul att spela faktiskt

Dock så måste jag säga att Halo Anniversary (halo 1 remake) är det absolut roligaste när det kommer till singleplayern och Halo 3 när det kommer till multiplayern, men tycker fortfarande inte att de andra spelen i serien var bortkastade pengar.. eller ja, ODST var ju nästan så man ville lämna tillbaka det på GameStop för 30% av värdet, men det räknas inte

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < Katana | Leobog Hi75 | Basilisk Ultimate >

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Så här funkar det.

Du kan inte anpassa programmen efter folket i början man måste få göra saker som sticker ut och formar sig efter tid.

Microsoft redan idag har så mycket pengar att dom gråter och dom äger ah vet inte vad extrema % ägor inom EXCEL OS WORD etc konsol massa saker.

Försöka vara mäktiga då ska vi titta på Apple om någon.

Utvecklingen till en gräns?
Fritt fram för någon annan att komma göra öppen källkod för något annat, det är ändå Microsoft som gör sakerna och vill man inte köpa Microsoft OS så finns det ju andra val.

Det är inget tvång

Apple har väl större kontroll när det gäller Media, men åter till Microsoft.

I allt av vad du skriver så håller jag med helt! Ingen är tvungen att använda sig av deras mjukvara om man inte vill. Däremot menar jag med mitt svar om Microsoft verkligen vill sätta fart på utvecklingen så ska man inte börja satsa på DirectX bara för att de andra kommer ikapp med exempelvis Mantle.

När folk tvingar sig köpa ett nytt operativsystem för att få det allra senaste mjukvaran tycker jag personligen är väldigt.. tråkigt. Åter igen, jag förstår varför det är så. Men det är ändå lite tråkigt.

Visa signatur

Liten och knottrig.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Pankie:

Apple har väl större kontroll när det gäller Media, men åter till Microsoft.

I allt av vad du skriver så håller jag med helt! Ingen är tvungen att använda sig av deras mjukvara om man inte vill. Däremot menar jag med mitt svar om Microsoft verkligen vill sätta fart på utvecklingen så ska man inte börja satsa på DirectX bara för att de andra kommer ikapp med exempelvis Mantle.

När folk tvingar sig köpa ett nytt operativsystem för att få det allra senaste mjukvaran tycker jag personligen är väldigt.. tråkigt. Åter igen, jag förstår varför det är så. Men det är ändå lite tråkigt.

Tycker också det är tråkigt, jag skulle vilja ha helt öppet OS så jag kan tweaka sönder allt och göra vad jag vill.
Drömma kan man ju göra :/

Förstår vad du menar.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av phoenixdisciple:

Bara för att flest använder det betyder inte det att det är bäst och att det bör användas...

Exempel på detta; Flest Android lurar har ju Samsung, men de är långt ifrån bäst på marknaden när det kommer till high-end telefoner. Kanske på papper, men kan ärligt säga att med facit i handen hade jag valt en LG G2 över min S4.a idag förmodligen.

Bäst är ju väldigt beroende på vad du gillar, är villig att betala och är ute efter. Förmodligen så är Samsung med Android bästa valet för de flesta då det säljer mest.

Själv så är jag inte alls väldigt förtjust i Android. Föredrar Windows Phone och iOS som jag tycker är betdyligt mer eleganta, smidigare och mindre sega än Android. Men det innebär ju inte att det alltid är bästa valet för alla andra.

Då Android är betydligt friare och mer öppet gällande vad man kan göra med det, så kan det ju vara viktigare för de som köper det (även om jag inte tror att det är det som 90% Samsungs köpare väljer det främst för).

Bara för att jag gärna skulle köpa en 458 Italia så innebär inte det att den automatiskt även är det bästa för dig när du skall inhandla din nästa bil. Trots att den eventuellt skulle kunna råka vara mer "high-end" än den bil som du tycker är ditt bästa val.

mvh,
martin

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Vilket spel skulle det vara? jag har inte sett ett enda spel som alla vill ha hittills. BF4 är det inte och inte Crysis eller COD heller

Kanske inte för dig, eller mig för den delen, men de är väldigt populära serier som fansen kommer följa.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av AMD-FX:

Vilket spel skulle det vara? jag har inte sett ett enda spel som alla vill ha hittills. BF4 är det inte och inte Crysis eller COD heller

Som alla vill ha.

Ska vi ha det som argument kan vi sluta utveckla spel

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Avstängd

Jag tycker att det är mycket intressant att 40 procent av dagens DirectX 11-hårdvara kommer vara kompatibel med DirectX 12 från dag ett. Teh power of mjukvara!

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Hedersmedlem

Och jag tycker det är ganska coolt att min "gamla" GPU successivt "uppgraderats" från OpenGL 3.x till nu 4.4.

Permalänk
Skrivet av emilakered:

Det där är också något som vi fortfarande inte vet, vilket ofta glöms bort. AMD har sagt att de i framtiden siktar mot ett öppet Mantle, men när, var, hur eller på vilket sätt det kommer ske är extremt oklart. Det kan bli till hösten, under 2015, om ett halv decennium eller aldrig.

Det är en stor skillnad på att säga "det här kommer bli tillgängligt för alla" och att faktiskt ta steget. Jag tycker inte vi ska springa PR-ärenden för varken AMD eller Microsoft, utan jobba med den faktiska info som finns. I dagsläget är Mantle exklusivt för AMD, och hur länge den situationen består vet vi helt enkelt inte. Vi vet inte heller på vilket sätt tekniken i framtiden kommer öppnas upp och hur tillgänglig den blir för andra aktörer.

Det jag försöker påpeka är att ambitionen finns. Men många verkar tro att det är lika låst som Direct X vilket stämmer nu men som sagt så har AMD själva sagt att de kan tänkas öppna upp det längre fram.

Det jag har svårt för är att många verkar vilja ha kvar Direct X och jag förstår inte varför. När OpenGL finns hade det varit bättre att satsa på det istället för det hade öppnat upp marknaden ännu mer. Sen de som vill ha kvar Direct X har inget att förlora på att OpenGL blir bättre och att Mantle finns de kan fortsätta att köra Direct X om de vill vara låsta till Microsofts grejer.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Swedish Berserk:

Det jag försöker påpeka är att ambitionen finns. Men många verkar tro att det är lika låst som Direct X vilket stämmer nu men som sagt så har AMD själva sagt att de kan tänkas öppna upp det längre fram.

Det jag har svårt för är att många verkar vilja ha kvar Direct X och jag förstår inte varför. När OpenGL finns hade det varit bättre att satsa på det istället för det hade öppnat upp marknaden ännu mer. Sen de som vill ha kvar Direct X har inget att förlora på att OpenGL blir bättre och att Mantle finns de kan fortsätta att köra Direct X om de vill vara låsta till Microsofts grejer.

Det kanske helt enkelt är så att många redan kör Windows och inte bryr sig så mycket om vilken plattform som används och att de tycker att det fungerar bra som det är i dagsläget.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Skrivet av strejf:

Det kanske helt enkelt är så att många redan kör Windows och inte bryr sig så mycket om vilken plattform som används och att de tycker att det fungerar bra som det är i dagsläget.

Ja så kan det nog mycket väl vara. Jag tycker bara det hade varit trevligare med OpenGL så att de som vill spela på Linux hade kunnat göra det också. Det hade förenklat en hel del.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Ja, att MS trollade fram DX12 på så här kort tid låter inte speciellt troligt. Det är troligare att AMD visste om detta och stressar ut mantle för att hinna före och få lite bra PR, vilket inte känns så otroligt med tanke på alla förseningar och beta problem.

Knappast troligt man stressar inte ut en ny grafik api på 5 minuter direkt.

Visa signatur

CPU: 3570K |Minne: 8GB Corsair Vengence|GPU: GTX 650|Chassi: Nano 304|PSU: Corsair 600W M|Kylning: Batterisyra|Mus: MX150|Tangentbord: JP|Platta: Nexus 7(2013)

Permalänk
Medlem

Och samma FUD marknadsföringsbilder som vanligt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Microsoft har nog suttit utvecklat DX12 i minst 3 år om inte mer.
Det har vi INGEN aning om.

Precis. Vi har ingen aning om hur det "egentligen är". Men..:

Skrivet av thomas_skane:

Dessutom är det av allt att döma AMD som tvingade Microsoft till att utveckla DirectX, AMD har en fungerande produkt - Microsoft har precis börjat med sin.

AMD ligger 2-3 år före Microsoft i utvecklingen och dessutom gick AMD från scratch - Det är vad vi vet. Du kanske tycker, likt en medeltida präst om att jorden är rund, att det uppenbara är löjligt och roligt. Tror du verkligen att det är en tillfällighet att Microsoft avtäcker utvecklingen av DX12 just nu?

Skrivet av tvelander:

Dom tvingar inte folk det är ett val att byta till w8.1.

Nej, dem sätter inte en pistol mot huvudet och stjäl kreditkortet. Det är inte heller det jag menar - Och det vet du nog.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Vänta lite nu dom ska gå tillbaka i utveckling?

Det som behövs är fixa windows 8.1 och sen måste folk börja byta upp sig.

Det är ingen mening att vänta och se "ah hoppas blir bra kanske oj fan nej"

Kör på och gå aldrig tillbaka.

Du och andra får tycka det, men såvida Windows 7 inte minskat betydligt i popularitet när DX12 kommer så kommer ytterst få spelstudior att se det som ekonomiskt hållbart att satsa på DX12 istället för DX11.

Vi har redan fått DX11.1 och 11.2, men exklusivt för Windows 8.x, och titta bara hur många spel de används i

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av dunis90:

Du och andra får tycka det, men såvida Windows 7 inte minskat betydligt i popularitet när DX12 kommer så kommer ytterst få spelstudior att se det som ekonomiskt hållbart att satsa på DX12 istället för DX11.

Vi har redan fått DX11.1 och 11.2, men exklusivt för Windows 8.x, och titta bara hur många spel de används i

Undra hur gammalt w8.1 är och så...

DOM måste utveckla för nya så dom kan använda det för Xbox och allt annat.

Jag byter direkt när något sånt här kommer för finns ingen anledning vänta, samma med jobbet rakt på det bara.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

När det gäller Xone så innebär det förmodligen inte ökad prestanda, utan mer ögongodis. Känner jag spelutvecklarna rätt så kommer detta användas för att kunna fläska på mer grafik.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Det vet vi inte än.

Jo.

mvh,
martin

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas_skane:

Nä, jag får väl hoppas på att Steams satsning på Linux ger frukt eller att EU-kommissionen slår till Microsoft med lag-hammaren så att dem måste licensiera ut DirectX.

Det hoppas jag verkligen inte.

Dessutom; varför skall bara Microsoft drabbas? Skall EU tvinga Apple att licensiera ut iOS? Skall de tvinga Google att licensera ut deras sökprogram? Tvinga Valve att licensiera ut Steam?

Vill du ha ett system som fungerar på flera OS (DX går bort) och på fler hårdvara än AMDs GCN (Mantle går bort) så finns faktiskt redan en bra fungerande produkt; OpenGL.

Ser verkligen inte vare sig logiken eller behovet här.

mvh,
martin

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/