Ps vita slim eller vanliga ps vita?

Permalänk

Ps vita slim eller vanliga ps vita?

Jag har länge tänkt köpa ett ps vita(har sedan tidigare ett psp som står och samlar damm...) mest för att jag dels är prylgalen och dels har en himla massa ps vita spel tack vare ps+. Dessutom så släpps ju FFX hd remaster till vitan imorgon och jag har tänkt att köpa det till både ps3 och vitan. Det är mitt absoluta favoritspel genom tiderna och att lvl grinda i det samt spela blitzball på vitan på tunnelbanan kommer att bli riktigt najs och köra det mesta av mainstoryn på ps3.

Ett till skäl att skaffa vita är att kunna game:a när tjejen vill ta över tv:n.

Nu kommer problemet.

jag har tre val:

1: köpa ett ps vita här i Sverige på Siba för 1490 kr + ett 16 gb eller 32 gb minneskort för 329 kr respektive 599 kr. Slutpris 1819kr /2089 kr.

2: Köpa ett ps vita inkl. ett 16 gb minneskort + 6 stycken spel från disney från amazon uk för 1644 kr, slutpris 1644 kr.

3: köpa ett ps vita slim från amazon uk för 1864 kr + ett 16 gb eller 32 gb minneskort för 329 kr respektive 599 kr. slutpris 2193 kr /2463 kr.

Så mitt största huvudbry är, ska jag köpa ett slim eller den gamla? Den gamla har bättre skärm(skarpare och ljusare) och är billigare. Slim har bättre batteritid, mer portabel/lättare/mindre, micro-usb(kan laddas med mobilladdaren), skärmen är mindre skarp, men är å andra sidan bättre i solljus(mindre reflektion), dessutom brukar jag sänka styrkan på mitt psp och på tex min telefon och tablet för att högsta styrkan gör att jag blir trött i ögonen. Dessutom har slim 1 gb inbyggt minne.

Rent krasst så struntar jag i om skärmen är sämre på slim, för jag tror att de övriga sakerna väger upp, dock är den ju dyrare.
Dessutom är jag inte helt sugen på att köpa från amazon då jag hellre köper i en svensk butik ifall något skulle skita sig med varan.

De 175 kr jag sparar på att köpa vanliga vita på amazon känns knappt värt att inte ha garantin och konsumentköpslagen på min sida gentemot en fysisk butik. Så frågan är, vill jag ha vita slim eller gamla?

Vad skulle ni ha gjort?

Visa signatur

Dator: ASUS G75VW-T1392H: Intel® Core™ i7-3630QM, 2,40-3,40 GHz, NVIDIA® GeForce® GTX 670M, 8 GB ram 1600 MHz, 17,3" 1920x1080. SSD: Intel 520 180 gb, läs 550 MB/s, Skriv 520 MB/s. HDD: 750 GB, 7200 rpm. Win 8.
Tablet: Sony Xperia Z tablet 16 gb wi-fi
Mobil: Sony Xperia Z 16 gb

Permalänk
Medlem

Det är inte bättre skärpa eller ljusare som gör skillnad på displayen mellan första och andra modellen, utan helt och hållet alla färger. Det är ganska så rejäl skillnad på dom, exakt allt negativt, så länge ja du inte sitter och spelar i direkt solljus. Vitan är inte precis vidare stor eller svår att få med sig och den känns inte tung, inte ens i närheten lika tung som T.ex. 3DS är. Så 'slim' biten är sak samma.

Det enda riktigt positiva biten med Slim är just Micro USB, och inte deras förbannade kabel, Har redan lyckats ha sönder en sådan och en ny gick på 400 kr... Inte precis roligt eller billigt, Det sagt det är bara en USB -> Deras egna standard så har du kabel med dig kan du ladda den så got som överallt samt med de flesta vettiga USB laddare som har riktig USB port.

Sedan Disney? Jag antar att du syftar på de urkassa Lego spelen, kan inte rekommendera någon, alla 3DS/DS portar och inte vidare trevliga till Vita. Så inget jag skulle satsa på. Finns andra spelsamlingar.

När det gäller Final Fantasy så, ja Vitan'r är den bästa FF maskinen på marknaden, du har tillgång till FF1-10-X ( inte imorgon, det släpptes idag ) Samt ett par spel som enbart fanns till PSP.

Det finns otroligt många bra spel till Vita'n faktist men beror lite på spelsmak, gillar du RPG så kommer du ha otroligt roligt framöver. Se till att T.ex. Skaffa Persona 4 Golden, Disgaea 3 ( snart 4 också, vist samma spel som till PS3 men faktiskt mer underhållande och funkar bättre i bärbart format ), Muramasa Rebirth. Rekomenderar Virtues Last Reward samt Danganronpa men dessa två är inte RPG dock puzzel/story fokuserat.

Har du aldrig ägt en PSP så har du rejält många bra spel att ta dig igenom där med. Tänk också på att den kör alla PS1 spel med.

Sedan en som äger en hel del spel kan jag säga att 16GB är alldeles för lite.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

Jag skulle köpt original-Vitan p.g.a. det lägre priset och skärmen. En slim kan man köpa när de går ner i pris. Batteritiden gör mig inte så stor skillnad eftersom jag har ett portabelt batteri.

Själv har jag Sorcery Saga (roguelike) och Ys: Memories of Celceta (action RPG) i min backlog, efter FF X/X-2 och Danganronpa. Gillar du att grinda så rekommenderar jag att du tar en titt på Disgaea-serien.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607