Vad påverkar en spelservers "ms"?

Permalänk

Vad påverkar en spelservers "ms"?

Hej! Jag hostar en Minecraft server där i genomsnitt 3 spelare är inne samtidigt. Jag har börjat få hög ms på servern den senaste tiden. Jag har

50Mbit/s Download och 10Mbit/s Upload och jag när jag frågade hur många spelare jag skulle kunna ha inne samtidigt så svarade nästan alla 23 spelare. Men med 3 spelare inne har jag ibland upp till 70 ms. Min fråga är, är det bara Internet hastigheten som påverkar ms:en eller påverkar även Processor, RAM, Hårdisk m.m. den?

Permalänk
Medlem

Vad är det för typ av uppkoppling?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Har du för klen server så att den inte orkar processa alla klienter så börjar det lagga, så hårdvaran har också stor betydelse.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

För Minecraft påverkar även processor och mängden ram. Disken påverkar så vitt jag förstår inte, för Minecraft jobbar med hela världen i minnet. Det påverkar så klart också om du kör annat på samma maskin.

Jag tycker inte att 70ms är så värst farligt om det är över internet. Det är inte någon superping, men helt ok. Pingen beror ju inte bara på din uppkoppling utan även på vad spelaren sitter på för uppkoppling och även vilken leverantör han har.
Hur mycket ökar det med 1, 2, 3 osv. spelare inne?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av LemonIllusion:

Vad är det för typ av uppkoppling?

Jag använder nätverkslabel mellan serven och spliten. Inget trådlöst och när jag kollar på Bredbandskollen har jag 58 ner och 12 upp

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Kiane:

Har du för klen server så att den inte orkar processa alla klienter så börjar det lagga, så hårdvaran har också stor betydelse.

Skickades från m.sweclockers.com

Server hårdvara:

CPU: AMD Phenom 8650 Triple-Core Processor 2.30 GHz

RAM: 4x(Kingston 2G-UDIMM 2GB) [Beskrivning/Benchmark]

Permalänk
Skrivet av giplet:

För Minecraft påverkar även processor och mängden ram. Disken påverkar så vitt jag förstår inte, för Minecraft jobbar med hela världen i minnet. Det påverkar så klart också om du kör annat på samma maskin.

Jag tycker inte att 70ms är så värst farligt om det är över internet. Det är inte någon superping, men helt ok. Pingen beror ju inte bara på din uppkoppling utan även på vad spelaren sitter på för uppkoppling och även vilken leverantör han har.
Hur mycket ökar det med 1, 2, 3 osv. spelare inne?

När ms:en går upp mot 70 så laggar det mycket. Om man tar i sönder ett block så kommer det tillbaka igen. Även monster laggar mycket.

På 2 spelare brukar ms:en vara 20-35 men så fort 3 kommer in så ökar den mot 70 ibland och sen vid 5 kan det bli upp till 200 ms, då går det knappt att spela

Serverspec skrev jag i inlägget ovanför.

Permalänk
Hedersmedlem

Kör du en ren MC eller kör du bukkit med en massa addons?

Jag kör en MC server på betydligt hårdvara, en 2GHz Atom CPU med 1GB minne och har inga sådana problem. Vi har varit fem pers på servern som mest samtidigt.

Jag har dock märkt att det är bra att starta om MC Servern ibland, annars kan jag få sådana symptom som du pratar om.

Du svarade inte heller på vad du har för uppkoppling. Använder du uppkopplingen till annat än hostar servern? Någon i familjen som streamar, laddar ner torrents osv?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av giplet:

Kör du en ren MC eller kör du bukkit med en massa addons?

Jag kör en MC server på betydligt hårdvara, en 2GHz Atom CPU med 1GB minne och har inga sådana problem. Vi har varit fem pers på servern som mest samtidigt.

Jag har dock märkt att det är bra att starta om MC Servern ibland, annars kan jag få sådana symptom som du pratar om.

Du svarade inte heller på vad du har för uppkoppling. Använder du uppkopplingen till annat än hostar servern? Någon i familjen som streamar, laddar ner torrents osv?

Vad menar du med uppkopling? Ibland kollar min syrra Netflix, Swefilmer osv men inte ofta och servern har hög ms ändå. Jag lyssnar ibland på spotify och kollar ibland på Swefilmer och Netflix jag med, dock så brukar inte ms:en öka när jag gör detta.

Men inget av detta borde väl använda Uppladdnings delen av nätverket och av vad jag förstått så är det viktigast för en server.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av rrasmuuus:

Vad menar du med uppkopling? Ibland kollar min syrra Netflix, Swefilmer osv men inte ofta och servern har hög ms ändå. Jag lyssnar ibland på spotify och kollar ibland på Swefilmer och Netflix jag med, dock så brukar inte ms:en öka när jag gör detta.

Men inget av detta borde väl använda Uppladdnings delen av nätverket och av vad jag förstått så är det viktigast för en server.

Vad jag menar med vad du har för uppkoppling är fiber, vdsl, kabel osv?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av giplet:

Vad jag menar med vad du har för uppkoppling är fiber, vdsl, kabel osv?

Vi har Comhem och får bredbandet ur Tv-Uttaget i väggen eller vad det heter. Där är 3 uttag i väggen 1 för tv 1 för data och 1 för något annat

Permalänk
Medlem

Du svarade aldrig på giplets fråga: "Kör du en ren MC eller kör du bukkit med en massa addons?".

Har du bloat:at ner servern med en mängd (mer eller mindre bra kodade) plugins kan det säkerligen bli problem. Det räcker väl i princip att du har något plugin som gör något riktigt dumt, t.ex använder en algoritm med dålig (typ O(c^n)) tidskomplexitet eller helt enkelt är riktigt dåligt skriven, för att det ska börja bli problem. Jag skulle tänka mig att detta faktiskt inte är så ovanligt. Oerhört många spelar Minecraft och det är säkert många som vill skriva ett eget plugin, utan att ha någon erfarenhet av programmering ö.h.t. Resultatet blir ett "copy-paste", "what-am-I-doing.jpg"-plugin med minnesläckor och allt möjligt skräp..

Har du provat att köra en ren server, dvs utan plugins?

Permalänk
Skrivet av dv09ssm:

Du svarade aldrig på giplets fråga: "Kör du en ren MC eller kör du bukkit med en massa addons?".

Har du bloat:at ner servern med en mängd (mer eller mindre bra kodade) plugins kan det säkerligen bli problem. Det räcker väl i princip att du har något plugin som gör något riktigt dumt, t.ex använder en algoritm med dålig (typ O(c^n)) tidskomplexitet eller helt enkelt är riktigt dåligt skriven, för att det ska börja bli problem. Jag skulle tänka mig att detta faktiskt inte är så ovanligt. Oerhört många spelar Minecraft och det är säkert många som vill skriva ett eget plugin, utan att ha någon erfarenhet av programmering ö.h.t. Resultatet blir ett "copy-paste", "what-am-I-doing.jpg"-plugin med minnesläckor och allt möjligt skräp..

Har du provat att köra en ren server, dvs utan plugins?

Jag kör på snapshots, just nu använder jag 14w11b men jag har inga plugins eller mods osv..

Permalänk

Någon som har en aning om vad det kan bero på? Mina RAM minnen är ju bara DDR 2, det kan inte ha med saken att göra eller?

Permalänk

Hur många spelare bör servern klara (Minecraft)

Hej! Jag har tänkt på att hosta min egen minecraft server. Är dock lite osäker på hur många spelare jag kan ta in på servern.

Server hårdvara:

CPU: AMD Phenom 8650 Triple-Core Processor 2.30 GHz

RAM: 4x(Kingston 2G-UDIMM 2GB) [Beskrivning/Benchmark]

Internet:

Download: 50MBit/s

Upload: 10MBits/s

Hur många spelare bör jag kunna ha online samtidigt?

OBS! Servern, Min dator och min systers dator delar på intenetet. Min syster kollar ofta film online, laddar dock sällan ner filer.

Permalänk
Medlem

Jag skulle kolla över systemresuserna när det börjar strula.
Hur mycker RAM, CPU, nätverk, används.

CTRL+ALT+DEL, i Windows. Finns det inte en flik för det (?) var ett tag sen jag satt med Win..

Kommando, "top" i Linux funkar fint. Om du nu använder det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rrasmuuus:

Jag kör på snapshots, just nu använder jag 14w11b men jag har inga plugins eller mods osv..

Snapshotsen är ju instabila, testa att köra skarp 1.7 istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av rrasmuuus:

Någon som har en aning om vad det kan bero på? Mina RAM minnen är ju bara DDR 2, det kan inte ha med saken att göra eller?

Men du... Du har fått flera tips på grejer som du skulle kunna prova och kolla upp. Om du nu inte tror på tipsen vi ger så kör på din egen magkänsla och byt ut hårdvaran så får vi se om det blir bättre. I denna tråden kan du ju få lite hintar om bra hårdvara för att köra MC-servrar.

http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1276813-vilken-vi...

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sepnesh:

Jag skulle kolla över systemresuserna när det börjar strula.
Hur mycker RAM, CPU, nätverk, används.

CTRL+ALT+DEL, i Windows. Finns det inte en flik för det (?) var ett tag sen jag satt med Win..

Kommando, "top" i Linux funkar fint. Om du nu använder det.

Ctrl+shift+esc är mycket enklare

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

The Best There Is, The Best There Was And The Best There Ever Will Be!!!!!!

Permalänk
Skrivet av rrasmuuus:

Hej! Jag har tänkt på att hosta min egen minecraft server. Är dock lite osäker på hur många spelare jag kan ta in på servern.

Server hårdvara:

CPU: AMD Phenom 8650 Triple-Core Processor 2.30 GHz

RAM: 4x(Kingston 2G-UDIMM 2GB) [Beskrivning/Benchmark]

Internet:

Download: 50MBit/s

Upload: 10MBits/s

Hur många spelare bör jag kunna ha online samtidigt?

OBS! Servern, Min dator och min systers dator delar på intenetet. Min syster kollar ofta film online, laddar dock sällan ner filer.

Du kan ha ungefär 60 spelare på servern samtidigt.
Källa: http://canihostaminecraftserver.com/

Visa signatur

bitcloud | Som en webbyrå, fast bättre

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lilleklump:

Du kan ha ungefär 60 spelare på servern samtidigt.
Källa: http://canihostaminecraftserver.com/

Om den är vanilla, men jag tvekar på att den processorn klarar det. Jag hade en server med cirka 20 Pers o 20 plugins och den började lagga lite vid över 20 Pers, fast då ska jag tillägga att någon hade många kycklingar med. Det var på en 4c 3GHz amd. Men jag tror du skulle kunna hosta runt 30-40 i vanilla med den processorn.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av jakob55:

Om den är vanilla, men jag tvekar på att den processorn klarar det. Jag hade en server med cirka 20 Pers o 20 plugins och den började lagga lite vid över 20 Pers, fast då ska jag tillägga att någon hade många kycklingar med. Det var på en 4c 3GHz amd. Men jag tror du skulle kunna hosta runt 30-40 i vanilla med den processorn.

Skickades från m.sweclockers.com

Med villket operativ system? Jag använder Windows 7 och igår testade jag att spela på servern med mina 6 vänner. Ms:en gick ibland över 200 och vissa blocks kom tillbaka efter man mine:at dom och så vidare..

Jag använder snapshoten 14w11b men den ska väl inte göra så att det laggar mer?

Permalänk
Medlem

Den där CPUn har rätt svag enkeltrådsprestanda. Jag antar att det kan vara ett problem.

Permalänk
Skrivet av lorgix:

Den där CPUn har rätt svag enkeltrådsprestanda. Jag antar att det kan vara ett problem.

Skulle kunna vara det. Dock så används bara 80% av processorn som max när vi var 7 inne, men den kanske ändå kan orsaka lagg?

Finns där någon bättre processor som passar till samma socket som den jag har nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rrasmuuus:

Skulle kunna vara det. Dock så används bara 80% av processorn som max när vi var 7 inne, men den kanske ändå kan orsaka lagg?

Finns där någon bättre processor som passar till samma socket som den jag har nu?

M.a.o. så ligger sannolikt en kärna betydligt högre än 80%.

Vad har du för moderkort i servern? En begagnad Phenom II vore iaf betydligt bättre än den CPU du använder nu.

Permalänk
Skrivet av MakeCoke:

Snapshotsen är ju instabila, testa att köra skarp 1.7 istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Ökar verkligen snapshots laggs? Jag har kört med det på servern sen den startades så kan tyvärr inte byta till 1.7.

Jag TROR orsaken är processorn, men är inte helt säker än. Någon som vet ett bra sätt att testa?

Permalänk
Skrivet av lorgix:

M.a.o. så ligger sannolikt en kärna betydligt högre än 80%.

Vad har du för moderkort i servern? En begagnad Phenom II vore iaf betydligt bättre än den CPU du använder nu.

Manufacturer Gigabyte Technology Co., Ltd.
Model GA-MA780G-UD3H

Permalänk
Medlem
Skrivet av rrasmuuus:

Med villket operativ system? Jag använder Windows 7 och igår testade jag att spela på servern med mina 6 vänner. Ms:en gick ibland över 200 och vissa blocks kom tillbaka efter man mine:at dom och så vidare..

Jag använder snapshoten 14w11b men den ska väl inte göra så att det laggar mer?

Jag har åxå win 7. Min server började lägga vid runt 80% per kärna med. Har ni massa djur? De kan orsaka ganska mycket Lagg. Snapshots har jag ingen aning om hur dom funkar...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av rrasmuuus:

Manufacturer Gigabyte Technology Co., Ltd.
Model GA-MA780G-UD3H

Moderkort.
Dom snabbaste CPUer du kan ha i det kortet är Phenom II X4 och Phenom II X6. Sådana hittas numera begagnade.
Det kan också vara idé att försöka överklocka RAM en smula.

Permalänk
Skrivet av rrasmuuus:

Ökar verkligen snapshots laggs? Jag har kört med det på servern sen den startades så kan tyvärr inte byta till 1.7.

Jag TROR orsaken är processorn, men är inte helt säker än. Någon som vet ett bra sätt att testa?

Kolla hur mycket den arbetar? Alt. Byta?